PDA

Bekijk de volledige versie : opnemen met Sony DVD recorder



Type-R
27-02-2007, 11:55
Hallo,

sinds kort heb ik een home sinemaset van Sony gekocht. Deze bestaat uit een tuner met 5.1 systeem en een RDR-HX725 recorder.
Nu lees ik overal de dit systeem zo gebruiksvriendelijk is, maar met de handleiding kom ik er niet uit om programma's op te nemen. Het lukt wel om de recorder in te stellen om op te nemen, maar er zijn geen kanalen/zenders beschikbaar of ingesteld.

Iemand enig idee hoe ik dit kan doen? Moet eerlijk zeggen dat ik niet wijs wordt uit de gebruikershandleiding.

Alvast bedankt.

Ludo Keeris
27-02-2007, 14:25
Heb je een Set top box, of sluit je het kabel/satelliet signaal rechtstreeks aan op de DVD speler?

DVDProfilersFilmgek
27-02-2007, 14:44
Hallo,

sinds kort heb ik een home sinemaset van Sony gekocht. Deze bestaat uit een tuner met 5.1 systeem en een RDR-HX725 recorder.
Nu lees ik overal de dit systeem zo gebruiksvriendelijk is, maar met de handleiding kom ik er niet uit om programma's op te nemen. Het lukt wel om de recorder in te stellen om op te nemen, maar er zijn geen kanalen/zenders beschikbaar of ingesteld.

Iemand enig idee hoe ik dit kan doen? Moet eerlijk zeggen dat ik niet wijs wordt uit de gebruikershandleiding.

Alvast bedankt.

Je hebt een setje met een losse receiver en een losse dvdrecorder, het aansluiten van de diverse componenten moet met de gebruiksaanwijzing erbij zeker lukken.

Dat er geen zenders beschikbaar zijn kan een paar oorzaken hebben:
1 je hebt je antenne kabel nog niet aangesloten.
2 je hebt je antenne kabel wel aangesloten, maar hebt de zenders nog niet laten opzoeken door de recorder
3 je hebt om naar de TV te kijken digitenne of de sat, in dat geval zijn er geen zenders om van op te nemen, je dient dan op te nemen van de scart ingang waarop die digitenne of satbox is aangesloten

Je informatie was onvoldoende om tot een beter antwoord te komen dat dit.

Type-R
27-02-2007, 15:35
Heb je een Set top box, of sluit je het kabel/satelliet signaal rechtstreeks aan op de DVD speler?

ik heb geen Set top box, dus is rechtstreeks aangesloten.

Volgens mij heb ik alleen de digital out aangesloten op de versterker en een scartkabel naar de TV. De antenne kabel gaat naar de tuner en naar de TV. Moet ik dan nog een extra antenne kabel hebben naar de recorder of gaat dat dan via de scart?

Ludo Keeris
27-02-2007, 16:29
Waarom zou je de antennekabel op de tuner aansluiten? Of is dat voor Radio? Dat is een andere kabel dan van TV.

Stop de kabel die nu de TV in gaat in de DVD recorder en dan een extra kabel van de DVD recorder naar de TV (antennekabel, dat kan ook de radiokabel zijn, maar dan moet je 'm omdraaien, je hebt dan even geen radio). Je kunt ook een extra scartkabel aansluiten. Die komt dan op de TV binnen op EXT of "kanaal 0" (ik weet niet wat voor TV je hebt). Op de DVD recorder moet je dan de kanalen opzoeken. Hoe je zenders handmatig instelt staat op pagina 101 van de handleiding.

Type-R
27-02-2007, 16:32
De kabel naar de tuner is idd voor de radio. ik heb nu dus de kabel naar de tv lopen en een scart kabel van de tv naar de line1 van de recorder.

Het rare is dat ik nu ook geen beeld meer heb als ik gewoon een dvd wil bekijken. ik hoor wel het geluid. ik heb zelf het idee dat ik iets fout heb gedaan toen ik heb geprobeerd om de zenders in te stellen of om handmatig op te nemen.

DVDProfilersFilmgek
27-02-2007, 16:37
Heb je een Set top box, of sluit je het kabel/satelliet signaal rechtstreeks aan op de DVD speler?

ik heb geen Set top box, dus is rechtstreeks aangesloten.

Volgens mij heb ik alleen de digital out aangesloten op de versterker en een scartkabel naar de TV. De antenne kabel gaat naar de tuner en naar de TV. Moet ik dan nog een extra antenne kabel hebben naar de recorder of gaat dat dan via de scart?

Om zenders te kunnen opslaan in de dvdrecorder dient deze in jouw situatie vanzelfsprekend te worden voorzien van een antennesignaal, dus je dient daar een antennekabel op aan te sluiten.

Dat je ook een antennekabel hebt aangesloten op je receiver, dat is voor de radiozenders.

Type-R
27-02-2007, 16:38
Om zenders te kunnen opslaan in de dvdrecorder dient deze in jouw situatie vanzelfsprekend te worden voorzien van een antennesignaal, dus je dient daar een antennekabel op aan te sluiten.

Dat je ook een antennekabel hebt aangesloten op je receiver, dat is voor de radiozenders.

Ik kan dus geen programma's opnemen met enkel een scart kabel?

DVDProfilersFilmgek
27-02-2007, 16:44
De kabel naar de tuner is idd voor de radio. ik heb nu dus de kabel naar de tv lopen en een scart kabel van de tv naar de line1 van de recorder.

Het rare is dat ik nu ook geen beeld meer heb als ik gewoon een dvd wil bekijken. ik hoor wel het geluid. ik heb zelf het idee dat ik iets fout heb gedaan toen ik heb geprobeerd om de zenders in te stellen of om handmatig op te nemen.

Volgens mij ben je gewoon te lui om de handleiding door te nemen... :roll:

Om beeld te kunnen krijgen van een dvd, of van de recorder naar je TV gaat er een Scart VANAF je recorder NAAR je TV en niet andersom.

Je dient erop te letten dat je de OUT van je recorder gebruikt naar de IN van je TV.

Je hebt geen beeld :?: even de juiste ingangscart aansluiting selecteren op je TV :!:

Type-R
27-02-2007, 16:46
De kabel naar de tuner is idd voor de radio. ik heb nu dus de kabel naar de tv lopen en een scart kabel van de tv naar de line1 van de recorder.

Het rare is dat ik nu ook geen beeld meer heb als ik gewoon een dvd wil bekijken. ik hoor wel het geluid. ik heb zelf het idee dat ik iets fout heb gedaan toen ik heb geprobeerd om de zenders in te stellen of om handmatig op te nemen.

Volgens mij ben je gewoon te lui om de handleiding door te nemen... :roll:

Om beeld te kunnen krijgen van een dvd, of van de recorder naar je TV gaat er een Scart VANAF je recorder NAAR je TV en niet andersom.

Je dient erop te letten dat je de OUT van je recorder gebruikt naar de IN van je TV.

Je hebt geen beeld :?: even de juiste ingangscart aansluiting selecteren op je TV :!:

Toen ik de recorder net had aangesloten heb ik gewoon dvd's kunnen bekijken. naderhand heb ik MET handleiding geprobeerd om zenders in te stellen om te kunnen opnemen. Hierna is dus t beeld verdwenen en heb ik alleen nog maar geluid.

En als er 1 ding niet duidelijk is aan deze sony. is het wel de handleiding. deze heb ik al 5x doorgelezen

DVDProfilersFilmgek
27-02-2007, 16:50
Om zenders te kunnen opslaan in de dvdrecorder dient deze in jouw situatie vanzelfsprekend te worden voorzien van een antennesignaal, dus je dient daar een antennekabel op aan te sluiten.

Dat je ook een antennekabel hebt aangesloten op je receiver, dat is voor de radiozenders.

Ik kan dus geen programma's opnemen met enkel een scart kabel?

Ja hoor, dat kan wel, moet je je TV aanzetten op het kanaal waar je vanaf wilt opnemen, lijkt mij niet zo handig 8)

In die boekjes die je bij je apparaten hebt gekregen zitten handleidingen en met een beetje geduld kun je dan jezelf wat kennis bijbrengen over de apparaten die je hebt aangeschaft :!: Je zult die zo wie zo moeten lezen :twisted: om je recorder te programmeren en in te stellen zul je toch moeten leren hoe dat moet :twisted:

Sluit de antenne kabel nu ook maar op je recorder aan, dan gaat het allemaal stukken beter :idea:

DVDProfilersFilmgek
27-02-2007, 16:58
De kabel naar de tuner is idd voor de radio. ik heb nu dus de kabel naar de tv lopen en een scart kabel van de tv naar de line1 van de recorder.

Het rare is dat ik nu ook geen beeld meer heb als ik gewoon een dvd wil bekijken. ik hoor wel het geluid. ik heb zelf het idee dat ik iets fout heb gedaan toen ik heb geprobeerd om de zenders in te stellen of om handmatig op te nemen.

Volgens mij ben je gewoon te lui om de handleiding door te nemen... :roll:

Om beeld te kunnen krijgen van een dvd, of van de recorder naar je TV gaat er een Scart VANAF je recorder NAAR je TV en niet andersom.

Je dient erop te letten dat je de OUT van je recorder gebruikt naar de IN van je TV.

Je hebt geen beeld :?: even de juiste ingangscart aansluiting selecteren op je TV :!:

Toen ik de recorder net had aangesloten heb ik gewoon dvd's kunnen bekijken. naderhand heb ik MET handleiding geprobeerd om zenders in te stellen om te kunnen opnemen. Hierna is dus t beeld verdwenen en heb ik alleen nog maar geluid.

En als er 1 ding niet duidelijk is aan deze sony. is het wel de handleiding. deze heb ik al 5x doorgelezen

Heel veel handleidingen blinken niet uit in duidelijkheid, doch er staat over het algemeen heel duidelijk in vermeld hoe je de diverse kabels moet aansluiten.

Dat Sony vaak erg onduidelijk overkomt in handleidingen is omdat zij vaak vergeet uit te leggen hoe je bij een bepaalde stap in de handleiding moet handelen om daarbij te komen.

Antenne kabel van je receiver naar je recorder en dan naar de TV, staat die optie niet in je handleiding, of is het niet mogelijk om het signaal door te lussen :?:

Als je niet kunt doorlussen, dan kun je het gebruik van een splitter overwegen :idea:

Ludo Keeris
27-02-2007, 17:09
Antenne kabel van je receiver naar je recorder en dan naar de TV, staat die optie niet in je handleiding, of is het niet mogelijk om het signaal door te lussen

Nogmaals, waarom zou je BEELD signaal naar je receiver willen sturen?

Sluit die kabel rechtstreeks aan vanuit de muur naar je DVD recorder en dan van de DVD recorder een kabel naar de TV. (Heb je misschien maar één kabel? Dan wordt het namelijk wel lastig, morgen dan eerst een tweede kabel erbij kopen).

Je kunt ook een splitter (of beter, een antenneversterker) kopen, zodat je het signaal EN naar de DVD recorer EN naar je TV doorsluist. Maar is niet persé nodig.

DVDProfilersFilmgek
27-02-2007, 17:17
PS

Gebruik wel goede antennekabels, anders kun je een probleem krijgen met de beeldkwaliteit, zeker als je antenne signalen gaat doorlussen.

Waar je in sommige gevallen ook rekening mee moet houden is dat er ook kabelboeren zijn die het radio en tv signaal via een aparte aansluiting aanbieden. In dat geval dien je daar dan wel rekening mee te houden.

Om het beeld op je TV strak en zuiver te houden, kun je het beste het antennesignaal direct vanaf de muur/antenne naar de TV toebrengen, achter je TV splitten en van daaruit naar je recorder, vaak wil je niet doorlussen vanaf een recorder naar je TV omdat sommige recorders wel eens een wat minder goed antenne signaal doorsturen.

Type-R
27-02-2007, 17:37
owkeej, dan zal ik morgen maar stap 1 nemen die ik gemist heb bij het aansluiten. Een extra antenne kabel kopen :D

tot zover bedankt :!: