PDA

Bekijk de volledige versie : Oude luidsprekers aansluiten op TV of DVDspeler



Patrick van den Hul
18-03-2007, 13:28
Hallo mensen,

Ik heb nog een paar oude speakers liggen waarmee ik erg graag mijn filmpjes zou willen kijken, terwijl ik spaar voor een nieuwe set. Ik vroeg me af of dit mogelijk is.

Het gaat om de sony mhc-901av set van Sony.

Er zit ook een stereo bij met de volgende aansluitingen:
http://i103.photobucket.com/albums/m138/patrickvdhul/IMG_0611.jpg

Verder twee grote frontspeaker, een kleine center en twee kleine voor rechts- en linksachter.

Alles dient echter te worden aangesloten met de rode en zwarte draadjes.

Mijn TV: Sony WEGA breedbeeld
DVD speler: Sony DVP NS-32


Nu is mijn vraag:


Is het mogelijk om dit systeem op een of andere manier (gedeeltelijk) aan te sluiten om mijn tv of mijn dvdspeler? Ik ben ook al dit tevreden met alleen de grote frontspeakers ter vervangen van de linker- en rechterluidspreker die op de TV zelf al zitten. Zijn hier bijvoorbeeld SCART-kabels voor te koop met aan de andere kant aansluitingen voor deze draadjes?

Avalan
18-03-2007, 14:09
Zo te zien heb je op je versterker alleen één stereo-input.
Je kan hier je DVD-speler op aansluiten en instellen in de DVD-speler dat hij ProLogic output moet genereren over de L/R kanalen (als dit mogelijk is).

Rob G.
18-03-2007, 15:31
En er zijn inderdaad ook scartkabels met twee (of 3; 1 voor video) tulpstekkers.

Seth__Gekko
18-03-2007, 16:42
Makkelijker voor je kan de optie zijn om gewoon de tv via tulp stekkertjes naar je stereo te laten lopen, dan kan je tv en dvd lekker via de stereo luisteren.

Patrick van den Hul
18-03-2007, 17:43
Makkelijker voor je kan de optie zijn om gewoon de tv via tulp stekkertjes naar je stereo te laten lopen, dan kan je tv en dvd lekker via de stereo luisteren.

Oftewel: Ik koop één scart kabel met twee uitgangen voor die tulpstekkertjes en kan vervolgens daarmee de Frontlinks en frontrechts speakers aansluiten? :)

Avalan
18-03-2007, 18:46
Makkelijker voor je kan de optie zijn om gewoon de tv via tulp stekkertjes naar je stereo te laten lopen, dan kan je tv en dvd lekker via de stereo luisteren.

Oftewel: Ik koop één scart kabel met twee uitgangen voor die tulpstekkertjes en kan vervolgens daarmee de Frontlinks en frontrechts speakers aansluiten? :)

De meeste TVs hebben een afzonderlijke stereo-uitgang (rood-witte tulpstekker). Het is dat wat Seth bedoelt. SCART heb je dus niet nodig, of het zou moeten zijn dat jouw TV geen rood-wit stereo uitgang heeft.

Hij heeft gelijk dat dat de beste optie is, want dan kun je eigenlijk alles wat op je TV aangesloten is via je setje beluisteren. Het geluid van bvb DVDs gaat dan via SCART naar je TV en van daar dan via een simpel kabeltje met tulpstekkers naar je set.
Het zal bovendien niet enkel in Stereo zijn, maar normaal in analoge Dolby Surround (ProLogic). Het voordeel is dat je dan ook bij veel TV-uitzendingen surround zult hebben, want nagenoeg alle films en TV-series worden in ProLogic uitgezonden.

Seth__Gekko
18-03-2007, 19:26
Inderdaad, even via een rod/witte tulp stekkers op de audio out en in aansluiten. Klink stukken beter dan de normale tv speakers

Patrick van den Hul
18-03-2007, 19:58
Bedankt mensen, ga morgen even naar de Mediamarkt.

Moet dus aan de ene kant die rode en die witte stekkers hebben en die dan aan de andere kant in de receiver doen? De boxen gaan dan weer aan de receiver? Zonder receiver is dus niet mogelijk?

Sorry voor alle vragen, heb hier niet echt verstand van.

Avalan
18-03-2007, 20:56
De boxen gaan dan weer aan de receiver? Zonder receiver is dus niet mogelijk?


Boxen hebben altijd een versterker nodig.
De versterker is normaal een afzonderlijk apparaat. Vandaag de dag hebben velen echter een receiver, wat eigenlijk een versterker + tuner ineen is, zodat je er ook radio mee kunt luisteren. En er zijn zelfs complete sets met ook een DVD-speler ingebouwd.
Tenslotte bestaan er ook nog luidspreker-sets waar de versterker ingebouwd is in een van de luidsprekers (meestal de subwoofer).

Aan je foto te zien heb jij idd een receiver (antenne-ingang laat zien dat je er radio op kunt luisteren, en de afzonderlijke luidspreker-uitgangen laten zien dat het ook een versterker is).

Patrick van den Hul
19-03-2007, 13:07
Ik heb een audiokabeltje gekocht en de receiver (zie foto in openingspost) aangesloten op de TV. De boxen heb ik vervolgens aangesloten op de receiver.

De receiver zelf reageert alleen helemaal nergens op, terwijl de stekker er gewoon inzit. Is er een manier om te testen of die daadwerkelijk helemaal kapot is of dat er iets anders aan de hand is?

De verkoper bij de mediamarkt vertelde mij trouwens dat het onmogelijk is om ZONDER tussenkomst van de receiver de boxen aan te sluiten op de tv. Het moest volgens hem via de receiver.

Rob G.
19-03-2007, 13:32
Met een losse versterker kan het ook gewoon.


De receiver zelf reageert alleen helemaal nergens op
Bedoel je dat hij niet aan wil, dat je niks kunt selecteren of dat hij geen tv-geluid weergeeft?
,Je hebt de receiver wel op 'video' staan neem ik aan?

Testen kan door andere apparaten aan te sluiten op zowel de tv als de receiver, de vraag is of jij apparaten hebt met de aansluitmogelijkheden.

Patrick van den Hul
19-03-2007, 14:17
Met een losse versterker kan het ook gewoon.


De receiver zelf reageert alleen helemaal nergens op
Bedoel je dat hij niet aan wil, dat je niks kunt selecteren of dat hij geen tv-geluid weergeeft?
,Je hebt de receiver wel op 'video' staan neem ik aan?

Testen kan door andere apparaten aan te sluiten op zowel de tv als de receiver, de vraag is of jij apparaten hebt met de aansluitmogelijkheden.

Ik bedoel het als in:
Er gaan 0,0 lichtjes branden en alle knoppen (power knop maar ook de andere) reageren helemaal nergens op. Lijkt erop dat ie dood is :(

Gerco Stuivenberg
21-03-2007, 20:35
Zou je misschien ook een foto van de achterkant van de TV of de aansluiting(en) daarvan die je hebt gebruikt als audio uitgang?

Heb je al geprobeerd om de even de stekker van het audio sysyteem uit het stopcontakt te halen, de audio verbinding met de TV te verwijderen en dan de stekker weer in het stopcontakt te plaatsen?

Je kunt dan nl. achterhalen of dit komt doordat je de TV niet op de juiste manier met het audio systeem verbonden hebt. :wink:

Patrick van den Hul
21-03-2007, 23:11
Zou je misschien ook een foto van de achterkant van de TV of de aansluiting(en) daarvan die je hebt gebruikt als audio uitgang?

Heb je al geprobeerd om de even de stekker van het audio sysyteem uit het stopcontakt te halen, de audio verbinding met de TV te verwijderen en dan de stekker weer in het stopcontakt te plaatsen?

Je kunt dan nl. achterhalen of dit komt doordat je de TV niet op de juiste manier met het audio systeem verbonden hebt. :wink:

Ik ga het morgen even uitproberen. Als het dan nog niet werkt post ik een foto, iig bedankt (y)

Patrick van den Hul
22-03-2007, 09:53
Ok, als ik de geluidsstekkers uit de receiver haal en alleen de stroom erin doe, gaan er wel degelijk lichtjes branden nu. Het probleem is alleen dat geen enkel knopje werkt. Niet de eject knop van de cd, niet de power knop, niet de function knop, geen van allen reageert.

Het ziet er als volgt uit met de stroom erin:
http://i103.photobucket.com/albums/m138/patrickvdhul/IMG_0612.jpg

Verder vroeg je nog naar de audiouitgangen op mn TV. Het kan op 2 manieren.

Aan de achterkant:
http://i103.photobucket.com/albums/m138/patrickvdhul/IMG_0615.jpg

Of aan de zijkant:
http://i103.photobucket.com/albums/m138/patrickvdhul/IMG_0613.jpg

Volgens de handleiding van de TV moet het echter aan de achterkant. Ik heb beiden al geprobeerd.

Ik zou gewoon graag willen weten of ik de boel naar de schroothoop moet brengen of dat ik de boxen nog aan de praat kan krijgen op een of andere manier :)

Gerco Stuivenberg
25-03-2007, 19:33
Zo te zien zijn alleen de rode en de witte tulp aan de achterkant gebruikt als een audio uitgang. Die aan de zijkant zijn van de AV ingang aan de voorkant.

De foto van de voorkant van het audiosysteem laat volgens mij zien dat het zien dat er duidelijk een defekt is. Het display geeft ook geen info weer en zoals je schrijft reageert het systeem ook niet meer op de toetsen.

Ik ben bang dat het systeem overleden is.:(

Het enige redmiddel wat je nog zou kunnen proberen is om het te laten onderzoeken of het nog te repareren is, maar of dit zinvol is laat ik aan jou over.:|

Patrick van den Hul
25-03-2007, 20:07
Bedankt Gerco, ik heb inmiddels een oplossing gevonden.

Ik heb de voorste speakers aangesloten op mn tv via de subwoover van het luidsprekersysteem van mn pc. Vervolgens heb ik voor mn pc een nieuw setje gekocht voor 30 euro.

Overigens heb ik wel één nieuw probleemje. Om de nieuwe speakers aan de praat te krijgen moet ik in het menu de tvspeaker uitzetten. Op zich niet zo'n probleem, maar ELKE keer dat de TV uit is geweest, staat de tvspeakers weer aan en moet ik het weer opnieuw instellen. Echt heel irritant. Is daar iets aan te doen?

Gerco Stuivenberg
25-03-2007, 21:08
Overigens heb ik wel één nieuw probleemje. Om de nieuwe speakers aan de praat te krijgen moet ik in het menu de tvspeaker uitzetten. Op zich niet zo'n probleem, maar ELKE keer dat de TV uit is geweest, staat de tvspeakers weer aan en moet ik het weer opnieuw instellen. Echt heel irritant. Is daar iets aan te doen?

De audio uitgang van de TV is waarschijnlijk dus variabel. Wanneer je het volume van de TV op minimaal zet hoor je dan ook niets via de luidsprekers van de Sony set?

Zo ja, dan is er nog een alternatief. De TV stuurt via 1 of beide scart-aansluitingen ook beeld en geluid uit. In de gebruiksaanwijzing van de TV kun je meer info vinden. Deze zijn niet variabel. Je moet het volume dan regelen met de regelaar van de subwoofer.

Bedenk wel dat dit een tijdelijke oplossing is en dat je dus beter voor een ander systeem kan gaan kijken. De 30 Euro heb je dus eigenlijk verkeerd besteed.:(

Seth__Gekko
29-03-2007, 21:17
... maar ELKE keer dat de TV uit is geweest, staat de tvspeakers weer aan en moet ik het weer opnieuw instellen. Echt heel irritant. Is daar iets aan te doen?
Ik heb hetzelfde, alle scarts zijn in gebruik, dus de audio moet inderdaad naar mijn receiver via de tulps,....super irri maar elke keer op de menu, dan weer geluid, speakers uit....lang leve de macro op de harmony :-P

Gerco Stuivenberg
31-03-2007, 11:31
Dat is waarschijnlijk bedoeld voor mensen die het lastig vinden om even een andere afstandsbediening moeten pakken om het volume te regelen wanneer het geluid via de audio-installatie wordt weergegeven.

Dat de TV de luidsprekers weer inschakeld heeft als doel dat er weer geluid uit de luidsprekers komt wanneer het toestel weer ingeschakeld wordt.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?:smile:

Patrick van den Hul
01-04-2007, 14:02
Dat is waarschijnlijk bedoeld voor mensen die het lastig vinden om even een andere afstandsbediening moeten pakken om het volume te regelen wanneer het geluid via de audio-installatie wordt weergegeven.

Dat de TV de luidsprekers weer inschakeld heeft als doel dat er weer geluid uit de luidsprekers komt wanneer het toestel weer ingeschakeld wordt.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?:smile:

Het is alleen jammer dat je dat automatisch inschakelen van de luidsprekers niet uit kunt zetten :-(