PDA

Bekijk de volledige versie : dvd-recorder aansluiten via de kabelantenne



pami
20-03-2007, 10:07
Hallo, graag had ik een keer het volgende probleem willen voorleggen.
Ik heb een aansluiting van mijn antennekabel naar de antenne-ingang van mijn dvd-recorder. Vanuit de antenne-uitgang van de dvd-recorder ga ik naar mijn antenne-ingang van mijn video, om vervolgens verder te gaan naar mijn tv. Mijn dvd-recorder is bovendien ook aan de component-ingang van mijn tv verbonden (via component – scart) om het beeld door te geven en is via een coaxiale digitale kabel verbonden aan een receiver voor het geluid. Theoretisch dient de aansluiting via de antennekabel enkel om met de recorder te kunnen opnemen, wat ook allemaal werkt.
Nu is het echter wel zo dat ik via het videokanaal van mijn tv nog steeds het beeld van mijn video kan bekijken, terwijl ik via ditzelfde kanaal NIET naar mijn dvd-recorder kan kijken. Op zich is dat geen probleem, want dat gaat wel via de scart. Maar ik heb ook nog een 2-de tv aangesloten op de uitgang van de antenne, die veel verder in huis staat en waar ik geen scart naartoe kan leggen. Op deze 2-de tv kan ik dus WEL video zien via de kabelantenne, maar geen dvd. Op dit 2-de toestel komt enkel de kabel binnen, voor de rest niks meer.
Heeft er iemand enig idee of het nog mogelijk is om via de kabelantenne beeld en geluid te krijgen met een dvd-recorder? Alvast bedankt.

Marcellow
20-03-2007, 11:40
ik heb een idee... dit is niet mogelijk! Een (digitaal) dvd signaal wordt door de speler alleen via Scart of component of HDMI verstuurd.. .Een video heeft een analoog signaal, hetgeen via de coax kan lopen!

Avalan
20-03-2007, 12:14
ik heb een idee... dit is niet mogelijk! Een (digitaal) dvd signaal wordt door de speler alleen via Scart of component of HDMI verstuurd.. .Een video heeft een analoog signaal, hetgeen via de coax kan lopen!

Bijna juist (je hebt alleen de klepel nog niet gevonden ;)).
Dit heeft niets met analoog of digitaal te maken, want guess what, SCART en component zijn ook gewoon analoog. Alleen HDMI/DVI is digitaal.

De enige reden waarom zoiets niet meer werkt, is omdat de dag van vandaag alle TVs afzonderlijke video-ingangen hebben (SCART, composite, s-video, noem maar op...) waarop je veel betere kwaliteit van beeld hebt dan via een antenne-kabel. De fabrikanten van recorders doen gewoon geen moeite meer om een extra kanaal op de coax door te sturen met het signaal van hun toestel, om de simpele reden dat nagenoeg niemand dit nog nodig heeft. Wie toch nog een TV heeft waarop alleen een coax(antenne)-ingang zit, heeft dus pech en wordt eigenlijk wel gedwongen om zijn TV te vervangen.

pami
20-03-2007, 13:20
Alvast bedankt voor de snelle reacties. Ik denk dat Avalan de nagel op de kop slaat en voor mij bevestigd, wat ik stilaan al aan het vermoeden was. Dit blijkt dus gewoon bij de fabrikanten te zitten die dit niet meer ondersteunen, net omdat er andere mogelijkheden zijn om beter beeld te krijgen via andere ingangen. Natuurlijk wel spijtig als je in een dergelijk geval een aftakking wil maken via de antennekabel ... in dit geval zou ik verplicht worden om over dezelfde afstand een extra scart te voorzien ... toch wel wat spijtig van de beperking !!!

Avalan
20-03-2007, 14:39
in dit geval zou ik verplicht worden om over dezelfde afstand een extra scart te voorzien

Over welke afstand spreken we ?
SCART is sowieso te verkiezen boven coax. Met dat laatste gaan je DVDs er even goed/slecht uitzien als een film op (analoge) TV. Met een SCART zie je pas tot welk zuiver beeld een TV in staat is.

pami
20-03-2007, 17:36
Ik weet het dat de kwaliteit van een scart merkelijk beter is, maar de coax zit netjes op zijn plaats langsheen een traject van een 10-tal meter dat via de achterkant van een ingemaakte kast gaat om zo net in het midden van deze kast uit te komen. Het wordt moeilijk om een extra scart op deze manier weg te werken, vermits we de coax reeds voorzien hadden voordat de kast er gekomen is. Ik was er toen vanuit gegaan dat het met een coax altijd wel zou lukken ... mooi niet dus :-(

Avalan
20-03-2007, 22:16
Er is eigenlijk nog een mogelijkheid. Jammer dat ik er niet eer aan dacht.
Je zou namelijk je DVD-recorder aan je video-recorder kunnen hangen (bvb via korte SCART-kabel). Dan zou je normaal die scart-ingang van je video-recorder moeten kunnen bekijken via de coax.
Er is echter wel een maar: Macrovision beveiliging gooit roet in het eten en je zal een toestelletje moeten aanschaffen om die er af te halen.
En best ook eens checken of je videorecorder überhaupt het signaal van zijn ingangen wel op de coax wil zetten...

pami
23-03-2007, 11:39
Avalan, de oplossing die jij nog voorstelde was hetgeen ik ongeveer voor ogen had. Ik wist alleen niet juist hoe uit te voeren. Ik heb dit dan toch nog een keer geprobeerd (de scart uitgang L1 van mijn dvd naar de scart ingang van mijn video-recorder) en warempel ja ... via het kanaal L1 van mijn video kan ik nu mijn dvd's afspelen en dit zowel op de beide TV's. Dit was wat ik nodig had ... je bent een krak !!
Bedankt.