PDA

Bekijk de volledige versie : Streaming media de toekomst?



Roadster
01-04-2007, 13:05
Gister had ik een discussie met een vriend.
Hij denkt dat het schijfje (dvd, hddvd, bluray en mogelijke opvolgers) op den duur zullen verdwijnen en films voortaan gestreamt zullen worden of legaal worden gedownload. Dit omdat verbindingen steeds sneller zullen worden en opslagruimte(harde schijven) steeds groter worden.

Ik denk van niet omdat, zeker de mensen die dit forum bezoeken, toch iets fysieks in handen willen hebben.

Wat denken jullie hiervan?

Richard B.
01-04-2007, 13:41
Gister had ik een discussie met een vriend.
Hij denkt dat het schijfje (dvd, hddvd, bluray en mogelijke opvolgers) op den duur zullen verdwijnen en films voortaan gestreamt zullen worden of legaal worden gedownload. Dit omdat verbindingen steeds sneller zullen worden en opslagruimte(harde schijven) steeds groter worden.

Ik denk van niet omdat, zeker de mensen die dit forum bezoeken, toch iets fysieks in handen willen hebben.

Wat denken jullie hiervan?

Dat laatste denk ik ook, maar ik denk ook dat het gebruiksgemak van downloadable media overschat wordt. Immers: breedband is nog niet zo 'breed' dat je binnen een paar seconden een complete film binnen hebt. Bij een dvd koop je de schijf, stop je hem in je speler en kun je hem meteen bekijken. Da's met downloaden allemaal veel lastiger.

mercapto
01-04-2007, 13:55
Streaming Media kunnen dat dan weer wel. Direct van PC naar TV of via een buffer station kun je TV en film streamen naar elke TV met de juiste aansluitingen. En films downloaden via zo'n systeem is ook geen probleem. Net als de Wii staat het apparaat constant in verbinding met het internet, zelfs in standby, en kun je 24/7 downloaden, zo download je gedurende de dag dat je werkt je TV programma's of films voor s'avonds. TV on demand dus.
Niet zo direct als kopen of huren, maar met de juiste infrastructuur is het wel erg werkbaar, zekers als mensen vantevoren hun dag of week in kunnen vullen.

Mensen willen altijd iets tastbaars, maar bijvoorbeeld MMO games zijn al vaak te downloaden zonder dat je een CD-rom of DVD-rom nodig hebt.

Patrick van den Hul
01-04-2007, 13:55
Het is een beetje dezelfde discussie als van boeken. Die kunnen natuurlijk ook al jaren digitaal maar dit gebeurt toch nog niet op grote schaal. Mensen, zeker filmliefhebbende, willen gewoon een product in handen en niet alleen een digitale versie.

Bovendien zijn de digitale versies, hoewel niet legaal, gratis te krijgen, dus wie gaat er dan voor betalen?

mercapto
01-04-2007, 14:45
De gemiddelde boekenlezer heeft geen PC of PCkunde...met film ligt dat iets anders.

Kasper P.
01-04-2007, 15:45
Waar slaat dat op ... ?

hstadman
01-04-2007, 16:07
De gemiddelde boekenlezer heeft geen PC of PCkunde...met film ligt dat iets anders.

Je kunt met je pc anders prima boeken online bestellen.8) ;)

mercapto
01-04-2007, 16:15
Op de realiteit.

Ik heb jaren in een boekhandel gewerkt en het overgrote gedeelte van de klanten wist niet wat een website was laat staan dat ze er eentje konden vinden. Er zijn veel meer van deze lezers dan de fantasy of thriller lezers die op het internet ronddolen en door LOTR of Dan Brown hype meer zijn gaan lezen. Veel die-hard lezers zijn nogsteeds technofoob met als modernste snufje in huis een radio.
Natuurlijk zijn er zat jongere lezers die wel over computers beschikken en makkelijk een pdf kunnen downloaden, maar dan nog hebben deze niet zomaar een laptop, tablet PC, PDA of printmogelijkheid om deze PDF te gebruiken met dezelfde vrijheid als een boek.

In vergelijking beschikt een filmkijker in bijna alle gevallen over een TV, een DVD speler of VHS en een dusdanig technisch inzicht om deze zelf te gebruiken en eventuele aanpassingen te maken in opstelling. Ook hebben ze een gezonde nieuwsgierigheid naar nieuwe technieken als Plasma, LCD, HD(ready), 5.1 en digitale televisie. Door deze nieuwsgierigheid focussen de fabrikanten hun technische ontwikkeling ook dusdanig op de consument dat er sneller een nieuwe standaard kan worden geintroduceerd zoals nu met BR en HDdvd en eerder met DVD. Een veel kleinere stap.

Patrick van den Hul
01-04-2007, 19:59
Op de realiteit.

Ik heb jaren in een boekhandel gewerkt en het overgrote gedeelte van de klanten wist niet wat een website was laat staan dat ze er eentje konden vinden. Er zijn veel meer van deze lezers dan de fantasy of thriller lezers die op het internet ronddolen en door LOTR of Dan Brown hype meer zijn gaan lezen. Veel die-hard lezers zijn nogsteeds technofoob met als modernste snufje in huis een radio.
Natuurlijk zijn er zat jongere lezers die wel over computers beschikken en makkelijk een pdf kunnen downloaden, maar dan nog hebben deze niet zomaar een laptop, tablet PC, PDA of printmogelijkheid om deze PDF te gebruiken met dezelfde vrijheid als een boek.

In vergelijking beschikt een filmkijker in bijna alle gevallen over een TV, een DVD speler of VHS en een dusdanig technisch inzicht om deze zelf te gebruiken en eventuele aanpassingen te maken in opstelling. Ook hebben ze een gezonde nieuwsgierigheid naar nieuwe technieken als Plasma, LCD, HD(ready), 5.1 en digitale televisie. Door deze nieuwsgierigheid focussen de fabrikanten hun technische ontwikkeling ook dusdanig op de consument dat er sneller een nieuwe standaard kan worden geintroduceerd zoals nu met BR en HDdvd en eerder met DVD. Een veel kleinere stap.

Je mist mn punt een beetje. Ik had het niet over het bestellen via internet, maar over het LEZEN van een boek. Volgensmij wil 90% dan toch een boek in handen hebben. Wat is het eerste dat je doet als je een lange tekst (bijv. een boek) van internet haalt dat je wilt lezen? Printen natuurlijk! Met film geldt dit alles natuurlijk in mindere mate, maar ook hier willen mensen een product in handen lijkt me en men wil films ten minste op de TV kijken ipv achter de PC, maar dan moet je weer de nodige kennis hebben om te kunnen branden en dergelijke.