PDA

Bekijk de volledige versie : Waar HDtv aanschaffen?



Aspers
09-04-2007, 16:12
Ik ben helemaal 'noob' in de wereld van HDtv, maar wil het binnenkort wel gaan aanschaffen. Wat zijn de absolute 'do's en dont's' in de HDtv wereld?

De meest logische keuze zou zijn, dat ik het ga aanschaffen bij @home waar ik nu ook mijn TV abo heb lopen. Maar bieden zij wel HDtv want dat kan ik op hun site niet zo snel ontdekken?

En heeft HDtv ook iets te maken me 'TV digitaal' dat je nu overal hoort?

Kortom.... op dit moment heb ik nog veel ???????

Bedankt voor de hulp!

Pieter Kleine
09-04-2007, 23:03
www.home.nl (http://www.home.nl) heeft heel veel info. Je kunt ook kijken op www.tvhomeforum.tk (http://www.tvhomeforum.tk). Ook www.digitalekabeltelevisie.nl (http://www.digitalekabeltelevisie.nl).
athome heeft hdtv, en alleen daar kun je hdtv afnemen. Want zoals je schrijft je bent daar al abonnee.
Je kunt de decoder in elke tv-zaak kopen. Daar kun je vermoedelijk ook wel zien hoe het er in de praktijk uitziet. Jouw tv moet hdtv natuurlijk wel aankunnen.
Ikzelf wacht met hdrtv totdat er een hdtv-pvr-decoder is, eentje dus met harde schijf. Wordt eind dit jaar verwacht.

Mr_Parker
11-04-2007, 18:04
Even voor de goede orde:

@home en diverse andere kabelaars bieden naast het analoge pakket, welk een resolutie heeft van 576i, digitale televisie.
Bij digitale televisie van die kabelaars kan men vervolgens naast het standaardpakket, welk net als het analoge pakket een resolutie heeft van 576i, kiezen voor diverse extra pakketten.
Oa bij @home is een van die extra pakketten het HDTV pakket. Bij @home bestaat dat HDTV pakket op dit moment uit Discovery HD, National Geographic HD en HDNL1 (of zo iets. Dit zijn 3 aparte zenders. Discovery en National Geo zenden wel soms dezelfde programma's uit als hun SD versie, maar dit is niet altijd het geval. HDNL1 is een soort demo kanaal met nog niet echt eigen content (zover mij bekend althans). Deze zenders zenden uit in 1080i en 720p (welke zender in welke resolutie is weet ik niet).
Om deze HD zenders te ontvangen dient men dus een abonement te hebben op digitale tv van de kabelaar + een extra abonement op het HD extra pakket + de beschikking over de specifieke HD decoder voor digitale tv.
Als verdere extra geldt dan men het best kan beschikken over een HD ready, of liever nog full HD scherm. Op een standaard tv scherm heeft men anders niets aan de hogere resolutie waarin deze zenders uitzenden.

Naast de drie genoemde zenders heeft men ook de mogelijkheid om een abonement te nemen op Film1 en Sport1, als men dan de HD decoder heeft krijgt men ook (zonder dat het extra hd abo nodig is) de zenders Film1 HD en Sport1 HD. Film1 HD zendt tegelijkertijd met Film1 films uit maar dan in HD resolutie (ik dacht 1080i maar het zou ook 720p kunnen zijn). Uiteraard alleen als de betreffende film bij film1 in HD ter beschikking is, is dat niet zo dan heeft men test beeld op film1 hd. Sport1 HD is min of meer ook zo dacht ik, maar dan ook herhaliong van het wk meen ik.

Naast digitale kabel kan men natuurlijk ook voor schotel kiezen, ook daar schijnen reeds enkele hd kanalen beschikbaar te zijn. Het idee is hetzelfde, men dient een HD decoder te hebben om de hd zenders te kunnen ontvangen. Wel is het zo dat er bij de nederlandse aanbieder van schotel tv (canaal digitaal) nog geen hd content af te nemen is. Ook Film1 en Sport1 zijn bij mijn weten nog niet via schotel te ontvangen. De hd zenders die er nu zijn via schotel kunnen dus op een gegeven moment versleuteld worden door de betreffende zender, zondanig dat men er een abo op moet nemen. Vaak kan men dit dan niet als "buitenlander" bij de zneder zelf maar dient dit via de lokale aanbieder te gebeuren, canaal digitaal dus. Welke het nu nog niet doet dus.

Een groot misverstand is dat men met digitale tv meer breedbeeld uitzending krijgt, en ook diverse andere extra's als 5.1 geluid en hd beelden.
Dit is dus niet het geval. Bij @home is het toevallig wel zo dat zij het beeld van de bbc voor de analoge doorgifte verknippen naar 4:3, en digitaal laten ze het 16:9 maar voor de rest is alles wat analoog 4:3 is digitaal ook 4:3 en analoog 16:9 is digitaal ook 16:9.
De commerciele zenders zenden op dit moment wel regelmatig letterboxed 16:9 uit, maar dit wordt door hun zelf als 4:3 aangeleverd (de balken maken deel uit van het beeld) digitaal is het dan ook zo. Pas in de zomer zullen ze (mits het niet weer uitgesteld wordt) omschakelen naar 16:9.
Wat overigens wel het geval is is dat 16:9 via digitale tv (met dus uitzondering van de commerciele zenders) anamorph zijn, net als de meeste huidige dvd's dus. Hier wordt dus vooral winst gehaald door digitale tv.
Wat het geluid betreft kan ik melden dat op dit moment het vooral alleen enkele duitsers zijn die naast het standaard stereo geluid voor digitale tv ook een dolby digital geluid leveren (ook nagesynchroniseerd). Soms is dit dd signaal 5.1 maar meestal ook maar 2.0
Oa Sat.1 zend zo nu en dan in HD uit, dit kun je via @home in ieder geval niet als zodanig ontvangen. Hoe dit met andere kabelaars in nederland is weet ik niet. Bij @home is Sat.1 en co dus uitsluitend in SD kwaliteit (576i).

Ik hoop je hier mee al wat wijzer gemaakt te hebben, en misschien van teleurstelling te behoeden.

De beide genoemde sites zijn inderdaad goed om wat verdere algemene kennis op te doen omtrend digitale tv.

De vraag die bij mij nu opkomt is waarom wil je HDTV aan gaan schaffen?
Is je tv aan vervanging toe en wil je met de aanschaf van een nieuwe deze voorbereiden op de "toekomst" door nu een HD ready / Full HD scherm te kopen of ben je bewust opzoek naar HD content voor een (aldan niet reeds in bezit zijnde HD ready / Full HD tv?
Uit je vraag kan ik dit namelijk helemaal duidelijk opmaken.

Pieter Kleine
11-04-2007, 22:08
Kleine dingetje vergeten, bij het verder uitstekende verhaal. Het sd signaal wordt met de hdtv decoder geupscaled, dus je hebt een beter sd beeld met hdtv dan met reguliere digitale tv.

Mr_Parker
12-04-2007, 06:48
Dat was ik niet vergeten maar had ik min of meer bewust niet gemeldt.

De HD-decoder schakelt zelf niet in resolutie, die stel je handmatig in en alle zenders worden dan in die resolutie doorgegeven. Dus als ik hem handmatig zet op 1080i dan geeft hij alle zenders (uiteraard alleen via component en hdmi) door als 1080i signaal. Ongeacht of dit nu een 576i, 720p of 1080i uitzending betreft. Dit zelfde doet hij ook als ik hem instel op 720p of 576i.
Nu ligt het aan je tv welke scaler beter is, die van je tv of die van je decoder wat beter is het 576i signaal van een 576i zender gebruiken om naar je tv te sturen, zodat deze het upscaled naar de resolutie of je scherm of dat je eerst je decoder de niet aanwezig info laat verzinnen in een van de 2 hogere resoluties om het vervolgens nogmaals door je tv te laten bewerken naar de resolutie van het scherm.
Het varieert dus per tv wat een beter resultaat oplevert.

Aspers
02-05-2007, 15:14
De vraag die bij mij nu opkomt is waarom wil je HDTV aan gaan schaffen?
Is je tv aan vervanging toe en wil je met de aanschaf van een nieuwe deze voorbereiden op de "toekomst" door nu een HD ready / Full HD scherm te kopen of ben je bewust opzoek naar HD content voor een (aldan niet reeds in bezit zijnde HD ready / Full HD tv?
Uit je vraag kan ik dit namelijk helemaal duidelijk opmaken.

Allereerst bedankt voor je uitstekende verhaal! (y)

Het is dus zo dat ik een Full HD tv heb sinds kort. En het TV signaal valt nu een beetje tegen als je het op zo'n scherm bekijkt.

Digitale TV levert dan al beter beeld op (toch?). Maar in de toekomst komt HD tv eraan (zoals discovery channel).

Dus ik zit er nog een beetje mee wat ik ermee moet. Mijn verstand zegt 'wachten totdat het wat bekender/meer ingeburgerd is'.

Pieter Kleine
02-05-2007, 21:26
Ik heb ook een full hd tv. Ik ga nog niet voor hd tv, te weinig aanbod. Heb net een humax ontvanger gekocht, ter vervanging van panasonic; dus voor normale digitale tv. Heel goede beeldkwaliteit. Blijf dus voorlopig bij de normale digitale tv.

Aspers
03-05-2007, 08:14
Maar als ik het goed begrijp moet je dan 'straks' voor HDtv een nieuwe ontvanger kopen a 250,- ?

Pieter Kleine
03-05-2007, 22:33
Ik ga nog lang niet voor HD-tv. Te weinig content (vaak is het commentaar: ik heb die documentaire al de zoveelste keer gezien). En de kwaliteit van SD-tv is op mijn Bravia full hd al heel goed. Iemand die HD-tv had en ook een humax stelde in een athome forum dat de kwaliteit van het humax beeld iets minder of zelfs gelijk is aan hd-tv, afhankelijk van de zender. En eigenlijk kijk ik maar weinig tv, en ik kijk al helemaal niet naar de type zenders die nu ook hd uitzenden (natuurprogramma's). Ik zal op termijn de overstap pas doen als er een hd-tv-pvr is.