PDA

Bekijk de volledige versie : Gerco's set(DTS:X/Dolby Atmos 5.1.2)



Gerco Stuivenberg
15-04-2007, 14:43
De set waarmee ik op dit forum begonnen ben:

Fysieke speler: Philips DVP 720SA
AV receiver: Yamaha RX-V530RDS
TV: Toshiba 32WL66
Subwoofer: Dali AW8 met zelf gemaakte voet
Voeding van de set: Monster HTS-800 stekkerblok.
Centre: 2 stuks Yamaha NX-220P die met de bodems aan elkaar zijn geschroefd.
Fronts: 2x Tannoy M1
Surrounds: 2x Yamaha NX-220P

De wijzigingen van de set-up tot nu toe:

20/05/2007: DVD speler met TV verbonden middels een Profigold Vision PGV332 kabel.
Mediabox met TV verbonden middels Oehlbach SCA 2003 scartkabel.
05/07/2008: Centre en surroundspeakers zijn vervangen door een NS-P50 pack(Foto's bij reaktie #40)
02/11/2008: Samsung BDP-S1400 BD speler toegevoegd(Foto bij reaktie #42)
08/03/2009: Receiver is vervangen door een Yamaha RX-V663RDS(Foto bij reaktie #43)
04/06/2010: Harmony 525 is vervangen door een Harmony One
29/01/2011: BD speler is vervangen door een BDP-S373 van Sony(Foto bij reaktie #49)
25/03/2011: Front luidsprekers zijn vervangen door de NS-555 van Yamaha.
02/06/2011: Mede8er MED500-500 toegevoegd aan de set.
23/08/2012: Overgestapt naar HDTV van UPC.
23/10/2012: Vervanging van 'centre' en 'surrounds' door de NS-C444 en NS-333's van Yamaha (zelfde serie als "fronts")
08/06/2013: Vervanging van de subwoofer door een Omega 25A van Magnat
01/02/2015: Vervanging Mede8er MED500-500 door MED800X3D-2000
20/07/2015: Andere meubels.
16/11/2015: Vervanging TV door een LG 43LF630V
19/06/2016: Een stel NS-333's toegevoegd als voorbereiding op 3D-audio
12/12/2016: Receiver is vervangen door de RX-A860 van Yamaha
22/07/2019: Harmony One is vervangen door Harmony Elite
20/11/2019: Mediabox is vervangen door Mediabox Next
18/07/2020: Vervanging BD speler door een Sony UBP-X800M2
09/08/2021: Vervanging TV door een Panasonic TX-55HZW984

Rob Eric Blank
15-04-2007, 14:44
Fijne tv!

R Klemkerk
15-04-2007, 17:39
Ik zie alleen maar tv ;)

Alexander D
15-04-2007, 19:18
Hij heeft tv's genoeg....:shock:

Seth__Gekko
16-04-2007, 12:11
Even aanpassen inderdaad.Aandelen Toshiba?

joostpolletje
16-04-2007, 18:41
Mooi TV reciever :)

Gerco Stuivenberg
16-04-2007, 22:04
Zo beter?:razz:

Seth__Gekko
17-04-2007, 07:10
Inderdaad stukken beter, mooi weggestopt die center, klinkt die wel lekker zo, geen last van resonanties?

Gerco Stuivenberg
18-04-2007, 21:09
Dat valt wel mee Seth, de luidspreker zit aan de plank geklemd en die is weer verzwaard door de receiver. De plank zorgt er ook voor dat het geluid wat meer naar beneden gericht wordt. De ruimte tussen de achterkant van de TV en de luidspreker zorgt er weer voor dat het geluid niet "dood" slaat en luidspreker moeilijker akoestisch te lokaliseren is.

Het is niet de meest ideale plaats voor de "centre" maar ook niet de minste.;)

Rob Eric Blank
19-04-2007, 10:03
Gerco, leuke set en creatief met de center geweest. DVD speler komt mij ook bekent voor....;-)
Ziet er leuk uit!

Gerco Stuivenberg
19-04-2007, 20:39
Gerco, leuke set en creatief met de center geweest. DVD speler komt mij ook bekent voor....;-)
Ziet er leuk uit!
Dat viel mijn ook op. Is dit hetzelfde type als dat jij had?

Ik weet wel dat er nog een type is dat er van de buitenkant hetzelfde uit ziet. Deze heeft i.p.v. de afspeel mogelijkheid voor SACD's dan een HDMI aansluiting en volgens mij ook upscaling. Of is dat model wat jij had een uitgekleedde versie?

R Klemkerk
19-04-2007, 22:15
erg mooie setup Gerco!

alleen doe wat aub aan je centerspeaker! :D Kan niet geloven dat hij daar perfect naar voren komt. :o

Rob Eric Blank
20-04-2007, 08:39
Dat viel mijn ook op. Is dit hetzelfde type als dat jij had?

Ik weet wel dat er nog een type is dat er van de buitenkant hetzelfde uit ziet. Deze heeft i.p.v. de afspeel mogelijkheid voor SACD's dan een HDMI aansluiting en volgens mij ook upscaling. Of is dat model wat jij had een uitgekleedde versie?
Ik heb geen HDMI, wel SACD mogelijkheid.
Nouja ik heb inmiddels een stereo SACD speler (is toch 100x beter!).

Gerco Stuivenberg
22-04-2007, 13:36
erg mooie setup Gerco!

alleen doe wat aub aan je centerspeaker! :D Kan niet geloven dat hij daar perfect naar voren komt. :o
Heb je suggesties?:-?


Ik heb geen HDMI, wel SACD mogelijkheid.
Nouja, ik heb inmiddels een stereo SACD speler (is toch 100x beter!).

Dat is aan de ene kant wel zo omdat de volledig bitrate gebruikt voor 2 kanalen. Aan de andere kant kan een meerkanaals mix voor een mooier geluidsbeeld zorgen. Denk hierbij bvb aan het nabootsen van de akoestiek van de opname studio of een andere ruimte waar het album opgenomen is. Bij Popmuziek staat dit volgens mij nog in de kinderschoenen.:sad:

Rob G.
23-04-2007, 13:48
Heb je suggesties
Als het past de twee speakers weer los schroeven en links en rechts onder de tv plaatsen.

Of anders onder of zelfs naast de receiver plaatsen

Rob Eric Blank
23-04-2007, 13:58
Dat is aan de ene kant wel zo omdat de volledig bitrate gebruikt voor 2 kanalen. Aan de andere kant kan een meerkanaals mix voor een mooier geluidsbeeld zorgen.
Tuurlijk kan dit wel zo zijn, maar niet met de DVD/SACD speler die wij hebben. Mijn SA7001 maakt er gehakt van! Ik heb wel eens SACD's met deze speler afgespeeld en het was wel leuk meerkanaals, maar voor de rest niets denderend.
Speel ik SACD's af met de SA7001 geeft dit een GEWELDIGE stereo weergave.

R Klemkerk
23-04-2007, 21:45
Als het past de twee speakers weer los schroeven en links en rechts onder de tv plaatsen.

Of anders onder of zelfs naast de receiver plaatsen

Dat was ook mijn eerste gedachte! 8)

Gerco Stuivenberg
26-04-2007, 20:58
Ik heb wel eens SACD's met deze speler afgespeeld en het was wel leuk meerkanaals, maar voor de rest niets denderend.
Dat hoort ook niet denderend te zijn.:mrgreen:


Als het past de twee speakers weer los schroeven en links en rechts onder de tv plaatsen.

Of anders onder of zelfs naast de receiver plaatsen
Daar heb ik ook over nagedacht, maar toch besloten om dat niet te doen. De afstand tussen de 2 luidsprekers zou er dan voor zorgen dat de horizontale spreiding weer veel minder is en dat je dit vooral zal merken wanneer je niet recht tegenover de TV zit. Ik vind het ook belangrijk om ook een goed geluidsbeeld te hebben wanneer je niet recht voor de TV zit.

Home entertainment is voor mij nl. geen egoistische hobby. Vandaar dat ik zeg dat het niet altijd verstandig is om de plaats waar je oren zich meestal bevinden te gebruiken als "sweetspot". ;)

Wat ik ook geprobeerd heb is om de luidspreker(s) voor de TV neer te leggen. Dit zorgde ten eerste voor resonantie en ten tweede lag de speaker dan voor de IR ontvanger van de TV. Zittend moet ik dan de AB 1 meter boven mijn hoofd houden zodat ik de TV kan bedienen. Niet echt praktisch.

Als laatste heb ik geprobeerd om de luidspreker(s) achter de TV neer te leggen. De voet van de TV zorgde dan er voor dat het geluid overal naar toe ging behalve naar de luisteraar. Ook niet handig dus.

Edgar Smit
27-04-2007, 07:29
Gerco, dat meubel van jou staat mij heel erg aan, een normaal wandmeubel ingericht voor HT gebruik, zoiets zoek ik dus ook. Kun je me wat meer info erover geven?

Vwb je centre, is het geen mogelijkheid om het "vak" waar nu je receiver staat in tweeén te verdelen zodat je receiver 1 plank omhoog gaat en waar nu je receiver staat de centre te plaatsen? Of om bijv onder je TV een extra, desnoods op maat gemaakte, plank te plaatsen en daar je centre op te zetten? Volgens zou dat het totale geluidsbeeld wel ten goede komen ;) .

Rob Eric Blank
27-04-2007, 09:28
Je "center"' misschien onder de tv schroeven?

Gerco Stuivenberg
28-04-2007, 11:57
Gerco, dat meubel van jou staat mij heel erg aan, een normaal wandmeubel ingericht voor HT gebruik, zoiets zoek ik dus ook. Kun je me wat meer info erover geven?
Tuurlijk Edgar. Het meubel heb ik gekocht in 1998 met hetzelfde doel als waar ik het nu voor gebruik. Het is een meubel dat door mijzelf samengesteld is van het merk:Hammel type: Easy. De legplanken (3 met rechte en 2 met lichte ronding) zijn gemaakt van MDF en kunnen in principe op iedere hoogte geplaatst worden. De rondingen komen overeen met die van een TV waardoor het dan meer 1 geheel wordt. Zo ook met de voet van de TV die ik nu gebruik. Het is afgewerkt met zwarte zijdeglans lak. De deuren en lades is gemaakt van Essenhout en afgewerkt met een kobaltblauwe zijdeglans lak waarbij de nerven nog zichtbaar zijn.


Vwb je centre, is het geen mogelijkheid om het "vak" waar nu je receiver staat in tweeén te verdelen zodat je receiver 1 plank omhoog gaat en waar nu je receiver staat de centre te plaatsen? Of om bijv onder je TV een extra, desnoods op maat gemaakte, plank te plaatsen en daar je centre op te zetten? Volgens zou dat het totale geluidsbeeld wel ten goede komen. ;)
De receiver staat vanwege het gewicht op een afgeronde plank. Ik heb nog een rechte plank waardoor de rust van dit meubel totaal verstoord zou worden. Met jouw gedachte meegaande zou ik dus beter een minder diepe plank achter de Tv kunnen plaatsen die ik dan kan gebruiken voor de centre speaker. Met de huidige luidspreker(s) vind ik dit nog niet nodig.:|


Je "center"' misschien onder de tv schroeven?
Boven de TV komt/komen de "centrespeaker(s)" beter tot zijn recht dan onder. Het zorgt er dan nl. voor dat het geluid op de goede hoogte is. Anders zou ik de "front" luidsprekers op een hogere standaard moeten plaatsen.:-)

Tot slot nog even een konijn uit de hoge hoed:
5822
Voor nog meer sfeer heb ik een 'Living Colors' van Philips. Deze staat niet op de foto, omdat deze niet in de buurt van de set is geplaatst.

Seth__Gekko
28-04-2007, 19:15
Die indirecte verlichting ziet er erg leuk uit zo.

Gerco Stuivenberg
29-04-2007, 08:52
Die indirecte verlichting ziet er erg leuk uit zo.

Dank je Seth_Gekko.
Het is gewoon een lichtslang van 9 meter die in een M-vorm opgehangen en gelegd is.

Zo zie je maar weer dat je geen tonnen aan Euro's uit hoeft te geven voor een goede HT.:wink:

cascades
04-05-2007, 15:43
Absoluut een leuke overall set, en met de verlichting ook al is het 'maar' een lichtslang heb je mooi wegewerkt, dan heeft het zeker toegevoegde waarde, zo heb je net genoeg maar niet teveel licht onder het film kijken. En de living colors is dat de moeite, en vooral het bedrag, waard ben me ook aan het bedenken om er een aan te schaffen?

Seth__Gekko
04-05-2007, 16:10
Livingcolors is zeker een erg mooi licht, ik heb er ook één staan, erg goede remote met rf frequenties.

Gerco Stuivenberg
05-05-2007, 11:43
En de living colors is dat de moeite, en vooral het bedrag, waard ben me ook aan het bedenken om er een aan te schaffen?
Ik vind zelf dat deze het bedrag wel waard is. Het werkt sfeer-verhogend. Je moet alleen weten waneer je welke kleur moet kiezen. Rood werkt bvb. niet bij films met aktie. Wanneer je een romantische komedie bekijkt bij kaarslicht kun je de lamp beter instellen op blauw en dan een beetje dimmen.

Na een film zet je de lamp dan kleur van normale verlichting door de intensiteit te verlagen.

In vergelijking met de lamp van Jan de Bouvrie met LED kleuren wisselaar is dit een hele verbetering.

cascades
05-05-2007, 17:33
Ok dan toch maar op marktplaats bieden :-P, heb inderdaad nog een sfeerlicht nodig en dan liever iets meer uitgeven voor een goede lamp, dan een waar ik minder tevreden mee wordt(toch weer wat goedkoper dan een ambilight TV). Jij hebt ook een leuke platte TV zeg, Gerco, voegt ook veel sfeer toe moet ik zeggen zo'n mooi plat ding!
Moet het toch nog even met CRT doen (anders kom ik mn centerbox ook nergens kwijt) :shock:.

Gerco Stuivenberg
03-07-2007, 20:59
Nieuwsflits:
De kast is aangepast!

De plank met de receiver op is 6 cm naar boven geplaatst en de plank met de DVD speler en de Mediabox 3 cm naar boven. Boven de TV is daarom nu meer open ruimte voor het geluid van de "centre" luidspreker.

Seth__Gekko
04-07-2007, 09:43
Foto update?

Gerco Stuivenberg
07-07-2007, 14:23
Bij deze Seth_Gekko:
5823

Seth__Gekko
08-07-2007, 12:31
Netjes zo!

Gerco Stuivenberg
02-03-2008, 16:33
Nieuwsflits:
De surround-luidsprekers staan nu naast de bank horizontaal en iets naar het midden toe gedraaid.

Het geluid is daardoor achter net zo breed als voor. Wanneer ik op één van de stoelen zit staat de de surround-luidspreker voor mijn gehoor en kan ik ook de surround-luidspreker aan de andere kant beter horen.

Nadeel is wel dat wanneer ik op de bank zit, de luidsprekers wel beter kan horen, maar er niet veel last van hebt door het hoogte-verschil.

joepert
02-03-2008, 21:14
Ziet er leuk uit. Verlichting aan de achterzijde is ook erg leuk. Geeft toch wat rust aan de ogen als de rest donker is.

Gerco Stuivenberg
04-05-2008, 12:28
Nieuwsflits:
Sub heeft een ander plekje gekregen.

Het probleem met die onder de TV is dat de lage tonen wanneer ik op 1 van de stoelen zit, de lage tonen minder luid zijn als wanneer ik op de bank zit.

Door de sub op de plaatsvan de uplight te zetten heb ik dit grootendeels opgelost. ;)

Seth__Gekko
05-05-2008, 07:45
Ha, het bekende schuifelen, altijd leuk dat je door de plaatsing lekker nog vooruit kan gaan.

Gerco Stuivenberg
05-05-2008, 20:52
Je kunt met schuifelen wel ergens op vooruit gaan, maar met andere dingen weer achteruit. In mijn geval wordt het gat tussen de sub en de fronts niet zo goed meer gevuld als toen deze nog onder de TV stond.

En zo blijf je bezig.:grin:

joepert
10-05-2008, 22:59
Dat gat heb ik bij mij uiteindelijk opgelost door de subwoofer achter me te plaatsen... wellicht nog wat schuifelen?

Gerco Stuivenberg
11-05-2008, 14:17
Subwoofer achter de bank?

Daar heb ik de ruimte niet voor en de sub is ook niet een D(ownward)F(iring).
Zie ook de foto's in het start-topic.

joepert
12-05-2008, 23:52
die van mij is ook geen downfire sub. Alleen heb ik nog wel een meter achter mijn stoelen... hij staat helemaal achter tegen de wand. Geeft in iedergeval de mooiste bassen in alle nummers op de luisterplaatsen.

Gerco Stuivenberg
09-07-2008, 13:36
Nieuwsflits:
De centre en rears zijn vervangen door een Yamaha NS-P60 uitbreidingsset.

De centre heeft een plekje onder de TV gekregen die weer wat naar boven is geplaatst.
http://img58.imageshack.us/img58/9851/imgp0160ii2.jpg (http://imageshack.us)
De rears:
http://img141.imageshack.us/img141/7872/imgp0162bd3.jpg (http://imageshack.us)
De centre:
http://img241.imageshack.us/img241/438/imgp0161lj1.jpg (http://imageshack.us)

Seth__Gekko
10-07-2008, 10:23
Hé da's leuk!

pics or it didn't happen.

Gerco Stuivenberg
02-11-2008, 16:15
Update:
Blu-ray Disc speler is toegevoegd. Het is een Samsung BD-P1400.
http://e.imagehost.org/0928/imgp0393.jpg

Surroundspeakers staan weer in de hoeken omdat het geluidsbeeld hierdoor veel mooier is.

Ik heb ook een experiment gedaan met het gebruik van 4 luidsprekers achter. Een stel satelieten van het NX-P220 systeem had ik daarvoor parallel met elkaar verbonden en in serie met de surrounds van het NX-P50 systeem. Het gat tussen de linker en de rechter surround werd hierdoor wel beter gevuld, maar door de beperkte ruimte waren deze te dicht bij het gehoor.

Gerco Stuivenberg
08-03-2009, 20:36
Update:
De RX-V530 heeft plaats gemaakt voor een zwarte RX-V663.

De 663 bevalt me goed en is in vergelijking met de 530 veel uitgebreider en kwa klankeigenschappen zo goed als hetzelfde. Het instellen van de afstanden en de niveaus heb gedeeltelijk door het YPAO laten doen en zelf heb ik m.b.v. de ingebouwde eq een kleine aanpassing in de weergave gemaakt waardoor de set nu beter als geheel klinkt dan met de 530. Daarnaast heb ik ook een lager ingesteld (120Hz) omdat de 200Hz die het YPAO had gedaan er voor zorgde dat de subwoofer meer opviel bij dialogen.

De RX-V663 en de aanpassing in de luidspreker-opstelling:
http://img256.imageshack.us/img256/7830/imgp0458.jpg
De 2 luidsprekers boven op de kast zijn aangesloten en ingesteld als "presence" en geven een extra dimensie bij het gebruik van de DSP.

Michael Hamers
29-06-2009, 22:11
ahv je interview nog even je set bekeken, maar ziet er allemaal netjes uit (y)

DVDProfilersFilmgek
04-08-2009, 05:51
Niewsflits:
De RX-V530 heeft plaats gemaakt voor een zwarte RX-V663.


De RX-V663 en de aanpassing in de luidspreker-opstelling:
http://img256.imageshack.us/img256/7830/imgp0458.jpg
.

Mooi zwart is niet lelijk, hier ook alles zwart.

Met compacte speakers is het wel eenvoudiger om wat te experimenteren met de plaats en de stand en hoogte van je speakers. Wil ook wel iets gaan proberen, maar heb alles in Full range speakers, gelukkig zijn de backrears waar ik wat mee wil gaan experimenteren niet mijn mijn grootste speakers.

Kan meegaan met Michael, het ziet er allemaal netjes uit(y)

Ed Lewis
13-03-2010, 16:33
Ziet er mooi uit hoor, binnenkort hier thuis ook eens wat foto's schieten.
Ik ben inderdaad ook zo blij dat dat ellendige zilvergrijs weer uit de mode raakt, weer terug naar klassiek zwart !
Pas een nieuwe versterker, boxen en BR spelert gekocht, allemaal strak Zwart(met diep,donkergrijs), ziet er netjus uit nu.
2 weken terug overgstapt naar UPC en wat sturen ze op....een grijze UPC box :-x
Als ik niet kaal was had ik er wat haren uitgetrokken...
Zit er stevig aan te denken om de spuitbus erover heen te halen, dan maar geen 45 euro borg terug :razz:

Gerco Stuivenberg
15-03-2010, 12:24
Zilvergrijs is op zich wel een mooie kleur, maar hiermee vallen ook de knoppen beter op en ziet een toestel er onrustiger uit.

UPC is een bedrijf dat nog steeds denkt dat klanten tevreden zijn en veel diensten van hun af willen nemen als ze een gratis ontvanger voor digitale TV krijgen. Ze vergeten echter dat een gemiddelde consument liever zelf een ontvanger koopt die het best bij de rest van de set past of dat ze daarvoor de bij de TV ingebouwde ontvanger willen gebruiken. Dit is o.a. een reden waarom nog niet iedereen is overgestapt naar digitale TV en er nog steeds analoog doorgegeven moet worden. :|

Ed Lewis
15-03-2010, 21:11
Yep, had het liefst een CI module gehad, maar daar doen ze niet aan bij UPC, werkt niet met On Demand dus levert het geen extra poen op.
Ziggo wel...maar dat hebben we hier in Dort dan weer niet...
Kortom we gaan leren leven met het grijze monster

Maar goed, we dwalen af, dit is natuurlijk geen UPC topic

Excuses, terug naar je Set-up !(y)

Gerco Stuivenberg
09-02-2011, 21:21
Update:
De BD speler van Samsung (BDP-1400) is vervangen door een BDP-S373 van Sony.

Deze kan ik nu ook gebruiken om het geluid van SACD digitaal naar mijn RX-V663 te streamen. De Philips gebruik is daarom alleen nog voor het afspelen van audio-CD en de DVD's uit een andere regio. :cool:

http://img823.imageshack.us/img823/8112/20110216001.jpg (http://img823.imageshack.us/i/20110216001.jpg/)
http://imageshack.us/i/20110216001.jpg/

Gerco Stuivenberg
03-04-2011, 15:23
Update:
De M1's van Tannoy hebben plaats gemaakt voor een stel NS-555 van Yamaha.

In de setup die ik gebruikt zijn de Tannoy's niet krachtig genoeg om het geluidsbeeld te laten staan. Daar komt bij dat ik deze al een lange tijd gebruikte, dat ze dus ook behoorlijke leeftijd hebben en dat ze kwa klank-eigenschappen niet voldoende passen bij de rest van mijn setup.

Een paar redenen waarom ik voor de NS-555 heb gekozen zijn dat ik ze voor een mooie prijs kon kopen en dat ik met deze wat meer uit mijn huidige receiver kan halen. Ze zijn nl. geschikt voor 'bi-amping' en lusten vanwege de dubbele woofers best veel energie. Tijdens het luisteren in de winkel met een vergelijkbare receiver (de 661) merkte ik dat één kanaal per luidspreker niet voldoende was om deze luidsprekers onder controle te houden. Om de receiver in de behoefte te laten voorzien, heb ik ze dus middels 'bi-amping' aangesloten. Het laag en laag-midden blijft hierdoor langer strak en gaat daardoor dus ook niet zo snel vervormen.

Zo ziet het er nu uit ziet:
http://img860.imageshack.us/i/imgp0027i.jpg/http://img860.imageshack.us/img860/8400/imgp0027i.jpg (http://img860.imageshack.us/i/imgp0027i.jpg/)

Een NS-555 met front:http://img146.imageshack.us/img146/3619/imgp0025a.jpg (http://img146.imageshack.us/i/imgp0025a.jpg/) en zonder front: http://img218.imageshack.us/img218/5929/imgp0026a.jpg (http://img218.imageshack.us/i/imgp0026a.jpg/)http://img189.imageshack.us/i/imgp0026a.jpg/

DVDProfilersFilmgek
03-04-2011, 17:23
De kleine speakers aanrader heeft mij verrast(y)

Laat me beginnen je te feliciteren met je aankoop, hoop dat je er vele jaren heel veel plezier aan mag beleven(y)

Het zijn speakers die ook gebruikt worden in 3.1/5.1/7.1 systemen, samen met de NS C444 heb je een mooie center, voor achter of front kun je dan ook nog eens kiezen uit de NS 777 of nog een set NS 555, of een set van je geliefde boekenplank modellen NS 333 , je hebt met je huidige keus een keur aan mogelijkheden om een opstelling helemaal naar je smaak en budget samen te stellen.(y) Heb je al een plan hoe je deze speakers gaat aanvullen tot een 5.1 geheel:?:

Ik ken de klank van dit model niet, heb al wel gelezen dat de afwerking voor deze prijsklasse werkelijk schitterend is te noemen, heel veel waar voor een bescheiden prijs.(y) Wist niet dat Yamaha hiermee een grote concurrent voor JBL is.

Hier had ik de mogelijkheden van combineren gevonden:

http://www.benvandijk.nl/audio-hifi/Yamaha-Speakers.html#speakers

Wens je veel plezier met inspelen en ben benieuwd naar je plannen.

Gerco Stuivenberg
06-04-2011, 21:04
Dank je DVDPF.

Deze heb ik in eerste instantie gekocht om de set van 5 luidsprekers met dezelfde klankkleur compleet te maken. Of ik ook de NS-444 en een stel NS-333 er bij gaan kopen weet ik nu nog niet. Het zou ook kunnen zijn dat ik over een tijd de complete set ga vervangen. Daar komt bij dat de volgende upgrade waarschijnlijk een andere sub of TV wordt.

De klank-eigenschappen van luidsprekers is over het algemeen te vergelijken met die van een referentie-luidspreker. Ze leggen daarom de accenten op het hoog-midden, maar zorgen er niet voor dat deze versterkt worden. Nu ze een paar weken gespeeld hebben, merk ik wel dat deze accenten nu wel wat minder zijn. Het geluid klinkt daardoor nu wat voller. Ook hoef ik de sub niet meer te gebruiken wanneer ik naar muziek luister. Zelfs zonder toon-aanpassingen zijn deze in staat om voldoende lage tonen weer te geven waardoor het geluid ook bij gebruik van de 'Pure direct' mooi en vol klinkt.

Wat ik nu wel mis is de kracht van de lage tonen bij het gebruik van de sub. De sub is net niet krachtig genoeg om bij gebruik van LFE's de 'fronts' te overstemmen en als ik de lage tonen van de 'fronts' ook naar de sub laat sturen is de sub weer te duidelijk aanwezig of krijgen de 'centre' en 'surrounds te weinig ondersteuning in het laag en laag-midden. Vandaar dat ik nu de lage tonen van de 'fronts' alleen naar de 'fronts' stuur en als gevolg daarvan wat impact mis bij gebruik van meer-kanaals bronnen of DSP-programma's.

Ik ben in ieder geval blij dat het geluidsbeeld blijft staan en dat de weergave van de detailles verbeterd is. :)

HTip
07-04-2011, 06:43
Mooie speakers zeg! Ik wist ook niet dat Yamaha zo'n goede speakers maakte.

Wat je "basprobleem" betreft, jouw kennisniveau wetende heb je natuurlijk ook al met de x-over instellingen gespeeld, dus daar zal niet misschien geen winst meer te behalen zijn. Gezien de frequenties van de NS-555 heb je die waarschijnlijk op 50-60Hz gezet.

Wat ik me afvroeg is wat voor LS-kabels je gebruikt. Een te dunne kabel kan veel verlies geven en de gevoeligheid van de speaker vraagt om een hoop stroom.

Gerco Stuivenberg
07-04-2011, 19:39
Ik heb met de cross-over instelling gespeeld. Het is alleen jammer dat ik er maar 1 heb die ik voor alle kanalen die als 'small' ingesteld zijn moet gebruiken. Deze heb ik nu op het gehoor ingesteld voor de centre en de surrounds. Zou ik deze voor de 'fronts' instellen, dan zouden de 'centre' en de 'surrounds' veel kleiner klinken dan nu. :|

De kabels die ik voor de centre (1x 2m) en de fronts (4x 4,5m) gebruik zijn 2x 2,5mm2 van een landelijk bekende bouwmarkt. Met de doorsnede zit het dus wel goed. ;)

DVDProfilersFilmgek
07-04-2011, 23:38
Dank je DVDPF.

Deze heb ik in eerste instantie gekocht om de set van 5 luidsprekers met dezelfde klankkleur compleet te maken. Of ik ook de NS-444 en een stel NS-333 er bij gaan kopen weet ik nu nog niet. Het zou ook kunnen zijn dat ik over een tijd de complete set ga vervangen. Daar komt bij dat de volgende upgrade waarschijnlijk een andere sub of TV wordt.

Je hebt in ieder geval plannen, je weet wat je wilt, toch zou ik, als de klank van de N555's je tenminste aan je stoel gekluisterd houd, daar ook de rest van nemen, oftewel een set met allemaal full range speakers.

De klank-eigenschappen van luidsprekers is over het algemeen te vergelijken met die van een referentie-luidspreker. Ze leggen daarom de accenten op het hoog-midden, maar zorgen er niet voor dat deze versterkt worden. Nu ze een paar weken gespeeld hebben, merk ik wel dat deze accenten nu wel wat minder zijn. Het geluid klinkt daardoor nu wat voller. Ook hoef ik de sub niet meer te gebruiken wanneer ik naar muziek luister. Zelfs zonder toon-aanpassingen zijn deze in staat om voldoende lage tonen weer te geven waardoor het geluid ook bij gebruik van de 'Pure direct' mooi en vol klinkt.

Pure en direct, en hoe het ook mag heten zijn standen die ik zelf bijna nooit gebruik, hou te zeer van mijn eigen instellingen die ik momenteel weer helemaal naar het zin heb staan, dat heeft wel even geduurd, wederom was de sub het lastigst in te passen, had hem dan weer te hard, weer te zacht en soms ook helemaal uit. De klank van een referentie luispreker zegt mij niets over de klank van je speakers, maar het geluid, de klank beschrijven van een speaker is dan ook niet makkelijk.

Wat ik nu wel mis is de kracht van de lage tonen bij het gebruik van de sub. De sub is net niet krachtig genoeg om bij gebruik van LFE's de 'fronts' te overstemmen en als ik de lage tonen van de 'fronts' ook naar de sub laat sturen is de sub weer te duidelijk aanwezig of krijgen de 'centre' en 'surrounds te weinig ondersteuning in het laag en laag-midden. Vandaar dat ik nu de lage tonen van de 'fronts' alleen naar de 'fronts' stuur en als gevolg daarvan wat impact mis bij gebruik van meer-kanaals bronnen of DSP-programma's.

Je mist de kracht van de lage tonen, ik heb even de gegevens opgezocht van je sub, en een versterker vermogen van 60watt is idd niet echt veel voor een sub om dan ook een krachtige bas weer te geven. Het lijkt mij in jouw geval, met de combinatie van je nieuwe speakers, extra lastig om daar je sub goed bij in te passen, meer een sub voor satelliet speakers.

Ik ben in ieder geval blij dat het geluidsbeeld blijft staan en dat de weergave van de detailles verbeterd is. :)

Je hebt een investering gedaan, daar hoop je altijd beter van te worden, denk dat je meer details wilt en de rest van je speakers ook misschien nog wel wilt gaan vervangen, het hoeft niet allemaal in 1x en ik weet dat een beetje sub ook een aardige investering is. Veel plezier met je nieuwe speakers, misschien lukt het alsnog om je sub wat beter in het geluidsbeeld te krijgen..... en overheersen hoeft hij niet, beter subtiel aanwezig dan node gemist;)

Peter Porrio
08-04-2011, 08:01
Gerco, heb je ook al geprobeerd om je sub er helemaal tussenuit te halen? Dus sub afkoppelen en in de setup van de receiver, subwoofer op None te zetten? Hoe klonk/klinkt dat?

DVDProfilersFilmgek
11-04-2011, 18:52
Hallo ...... is daar iemand?

Alles goed Gerco?

Heb zelf momenteel mijn sub zo staan dat hij prachtig aanvult zonder dat hij opvalt, je mist hem dan alleen op het moment dat je hem uitzet.

De laatste tijd denk ik ook wel eens dat hij aanstaat, blijkt dat achteraf niet eens het geval te zijn. Mijn speakers lijken nog steeds lager te gaan, heb er afgelopen middag nog een schepje bovenop gedaan, niemand van de buren was aanwezig:grin: heb ik het spul even opengetrokken tot zo'n -17 en even zo laten spelen. De hond kon het niet waarderen:-( dus ben ik maar van orkaankracht teruggegaan naar stormkracht;) Nu zouden ze toch echt wel een beetje los moeten zijn, heb in all channel stereo gespeeld, komen alle speakers tenminste aan de beurt8-)

Hoever zou je nu je eigen speakers bestempelen? Zou je de klankkleur van je speakers kunnen beschrijven?

Is het je overigens nog gelukt om je sub een beetje in de pas te krijgen met je huidige setup? (heb er zelf ruim 2 maanden overgedaan en ben nu pas tevreden, maar dat kwam ook omdat de speakers nog aan het inspelen waren.)

Gerco Stuivenberg
11-04-2011, 19:31
Je hebt een investering gedaan, daar hoop je altijd beter van te worden, denk dat je meer details wilt en de rest van je speakers ook misschien nog wel wilt gaan vervangen, het hoeft niet allemaal in 1x en ik weet dat een beetje sub ook een aardige investering is. Veel plezier met je nieuwe speakers, misschien lukt het alsnog om je sub wat beter in het geluidsbeeld te krijgen..... en overheersen hoeft hij niet, beter subtiel aanwezig dan node gemist;)
Ik denk dat ik voorlopig de 'centre' en de 'surrounds' nog niet ga vervangen, maar alleen de sub. Die ik nu heb is volgens mij niet krachtig genoeg om met de setup mee te doen. :|.

Gerco, heb je ook al geprobeerd om je sub er helemaal tussenuit te halen? Dus sub afkoppelen en in de setup van de receiver, subwoofer op None te zetten? Hoe klonk/klinkt dat?
Dit heb ik geprobeerd, maar dan heb een 'gat' in het laag-midden gebied. Bij het laag-midden van de fronts zit nl. een dip waardoor deze de andere luidsprekers niet mooi aan kunnen vullen.


Hoever zou je nu je eigen speakers bestempelen? Zou je de klankkleur van je speakers kunnen beschrijven?

Is het je overigens nog gelukt om je sub een beetje in de pas te krijgen met je huidige setup? (heb er zelf ruim 2 maanden overgedaan en ben nu pas tevreden, maar dat kwam ook omdat de speakers nog aan het inspelen waren.)
Ik zou ze als neutraal willen bestempelen. Ze geven het geluid namelijk weinig kleur en laten het geluid dus horen zoals het uit de eindtrap komt.

Ik denk dat ik deze sub vanwege het relatief lagere uitgangsvermogen niet in de pas zal krijgen met deze luidsprekers. :?

DVDProfilersFilmgek
11-04-2011, 19:48
Ik denk dat ik voorlopig de 'centre' en de 'surrounds' nog niet ga vervangen, maar alleen de sub. Die ik nu heb is volgens mij niet krachtig genoeg om met de setup mee te doen. :|.



Heb je al een bepaalde sub op het oog of ga je toeslaan als er een mooie aanbieding opduikt?

Gerco Stuivenberg
11-04-2011, 20:03
Ik heb wel een leuke aanbieding gezien van een Beta 25 van Magnat. Alleen weet ik niet of een 'downward firing' akoestisch goed bij mijn inrichting zal passen. De sub staat vanwege de beperkte ruimte niet helemaal vrij waardoor de lage tonen mogelijk niet goed verspreid kunnen worden.

DVDProfilersFilmgek
11-04-2011, 20:50
Ik heb wel een leuke aanbieding gezien van een Beta 25 van Magnat. Alleen weet ik niet of een 'downward firing' akoestisch goed bij mijn inrichting zal passen. De sub staat vanwege de beperkte ruimte niet helemaal vrij waardoor de lage tonen mogelijk niet goed verspreid kunnen worden.

Heeft die sub ook nog niet een poort naar voren? Heb een familielid ook ooit eens een wat groot type downfiring Magnut sub cadeau gedaan, deze stond tegen een muur, omgeven door een kast, maar er zat een poort aan de voorzijde hierdoor kwam ook een groot deel van het geweld;) Die sub is iets minder verfijnd dan mijn eigen sub, maar hij komt wel lekker laag. Die Magnat zal ondertussen ook zo'n 11 a 12 jaar oud zijn, houd het tenminste langer uit dan m'n TV:evil:

Aanvulling:

Was de Alpha 30A, gewoon een nononsens gaan met die banaan sub. Misschien gelijk maar een stapje nog beter en een 30cm woofer nemen, lijkt de Beta 30 niet iets voor jou?

Gerco Stuivenberg
11-04-2011, 22:30
De Beta 30 is ook een optie, maar is denk ik wat te groot voor mijn kamer. Vandaar de 25. :)

Wat ik jammer vind is dat volgens de info die ik heb gevonden, er geen schakelaar (meer) op zit die de automatische triggering uit kan schakelen. Iets wat mijn voorkeur heeft, omdat je dan kunt voorkomen dat deze zichzelf uitschakelt en niet in wil schakelen bij een lage geluidssterkte. Het liefst zou ik remote triggering willen hebben, omdat de sub dan gelijk met de receiver schakelt of gewoon handmatig. Daarnaast zorgt een automatische triggering vaak ook voor een relatief hoog standby verbruik wat ook niet mijn voorkeur heeft. :?

Ik ben benieuwd wanneer die producenten een keer wakker worden. De meeste receivers hebben nl. aansluitingen die daarvoor te gebruiken zijn. :roll:

DVDProfilersFilmgek
12-04-2011, 13:05
De Beta 30 is ook een optie, maar is denk ik wat te groot voor mijn kamer. Vandaar de 25. :)

Wat ik jammer vind is dat volgens de info die ik heb gevonden, er geen schakelaar (meer) op zit die de automatische triggering uit kan schakelen. Iets wat mijn voorkeur heeft, omdat je dan kunt voorkomen dat deze zichzelf uitschakelt en niet in wil schakelen bij een lage geluidssterkte. Het liefst zou ik remote triggering willen hebben, omdat de sub dan gelijk met de receiver schakelt of gewoon handmatig. Daarnaast zorgt een automatische triggering vaak ook voor een relatief hoog standby verbruik wat ook niet mijn voorkeur heeft. :?

Ik ben benieuwd wanneer die producenten een keer wakker worden. De meeste receivers hebben nl. aansluitingen die daarvoor te gebruiken zijn. :roll:

>>De meeste receivers hebben nl. aansluitingen die daarvoor te gebruiken zijn. <<

De vader is de wens van de gedachte, maar waar zijn al die subs dan met die voorziening? Denk nu dat je toch uit eigen wens spreekt, er is al eerder over gesproken, veel nut heeft die voorziening niet. Ik zou mijn sub nog aan kunnen sluiten op de AC aansluiting(al zou ik dan eerst de aansluitwaarde moeten opzoeken, die is ook beperkt), maar daar zijn nu ook niet veel receivers mee uitgerust.

Je kan een sub, of je hele setup natuurlijk na gebruik ook uitschakelen met een stekkerblok met schakelaar, dan weet je tenminste zeker dat je geen sluipverbruikers meer hebt, recorders etc zet je op een ander stekkerblok;)

Een sub die niet inschakeld bij een laag volume is niet goed afgesteld, maar idd, ook die van mij schakeld niet in als het superzacht staat, maar in die gevallen zul je waarschijnlijk ook niet willen dat er een sub bijspringt en met zo'n laag volume zal het ook geen nut hebben, zie niet echt problemen;)

Beetje schuiven met de meubels en gaan voor de 30A, als je beter wilt gaan, ga dan ook echt beter en neem dan niet een mierenpasje8-)

Gerco Stuivenberg
13-04-2011, 21:32
Mijn huidige sub schakel ik in en uit middels een geschakeld stopcontakt, omdat deze geen automatische triggering heeft. Daarvoor had ik er één van een 5.1 luidsprekerset die dit wel had, maar deze wilde pas weer inschakelen bij hoge geluidssterktes.

Het gebruik van een sub bij hele lage geluidssterktes heeft bij boekenplank-formaat luidsprekers veel nut. Deze zorgt dan nl. voor hetzelfde soort effect als waar 'loudness' voor gebruikt zou moeten worden nl. het versterken van de laagste frekwenties bij lagere geluidssterktes.

Ik ben trouwens ook weer aan het experimenteren met het bass-management. De 'fronts' heb ik nu als 'small' ingesteld waardoor de lage tonen onder de crossover-frekwentie alleen naar de sub gestuurd worden. Dit klinkt met zuilen nu ook anders dan met de boekenplankers. Ondanks de kracht van de 'fronts' kan mijn huidige sub er nog goed mee uit de voeten. Muziek klinkt bij hogere geluidssterktes zonder sub beter dan met, wat aangeeft dat de sub net niet krachtig genoeg is om het geluidsbeeld te laten staan. In dit opzicht zal vervanging dus wel zinvol zijn. :)

Het argument van het mierenpasje zal ik iig meenemen in de overweging. ;)

DVDProfilersFilmgek
13-04-2011, 22:25
Mijn huidige sub schakel ik in en uit middels een geschakeld stopcontakt, omdat deze geen automatische triggering heeft. Daarvoor had ik er één van een 5.1 luidsprekerset die dit wel had, maar deze wilde pas weer inschakelen bij hoge geluidssterktes.

Het gebruik van een sub bij hele lage geluidssterktes heeft bij boekenplank-formaat luidsprekers veel nut. Deze zorgt dan nl. voor hetzelfde soort effect als waar 'loudness' voor gebruikt zou moeten worden nl. het versterken van de laagste frekwenties bij lagere geluidssterktes.

Ik ben trouwens ook weer aan het experimenteren met het bass-management. De 'fronts' heb ik nu als 'small' ingesteld waardoor de lage tonen onder de crossover-frekwentie alleen naar de sub gestuurd worden. Dit klinkt met zuilen nu ook anders dan met de boekenplankers. Ondanks de kracht van de 'fronts' kan mijn huidige sub er nog goed mee uit de voeten. Muziek klinkt bij hogere geluidssterktes zonder sub beter dan met, wat aangeeft dat de sub net niet krachtig genoeg is om het geluidsbeeld te laten staan. In dit opzicht zal vervanging dus wel zinvol zijn. :)

Het argument van het mierenpasje zal ik iig meenemen in de overweging. ;)

Mijn sub komt al bij bij een laag volume, maar niet bij extreem lage volumes, en dan heeft een sub volgens mij ook geen zin, het volume zou dan zo laag zijn dat het ook geen nut meer heeft, er moet nog wel een beetje geluid hoorbaar zijn om de sub bij te activeren. Je begrijpt wel wat ik bedoel, voorheen met de Magnats had ik de sub ook om die reden bijstaan, bij een laag volume weinig bas, dat vulde de sub dan mooi aan. Gebruikte hem toen ook als een soort loudness.8-)

Momenteel draai ik bij al mijn muziek zonder sub, mijn speakers zijn los en er zit geweldig veel laag in, denk de laatste tijd dat de sub aanstaat, maar achteraf bleek hij helemaal niet aan te staan. aangezien mijn TV nog steeds niet gemaakt is, geniet ik nu eindeloos veel van muziek, heb al mijn oude CD's uit de Pioneer wisselaar dozen gehaald en in een opbergsysteem gedaan waar ik er makkelijk bij kan. Ik geniet momenteel van speakers die bij een laag volume al een hele berg laag geven, mijn oude magnats konden wel heel laag, maar dan moest er eerst wel een berg vermogen op losgelaten worden. De huidige speakers zijn ook in detail toch wel iets beter, ben er echt op vooruit gegaan, zoiets als mijn 2e huwelijk;)

De sub zal natuurlijk wel gebruikt worden met films, daar is hij dan ook nodig, een film heeft niet voor niets dat .1 kanaal. (mag ik er wel om denken om hem aan te zetten ;) )

Kun je geen dubbel bas instellen op je receiver? Dat heb ik met de huidige setup ook nog gewoon bijstaan, het heeft me 2 maanden gekost om het in alle rust helemaal als 1 geheel weer in de pas te krijgen, andere speakers, andere instellingen. Misschien krijg je het nog wel voor elkaar met je huidige sub, misschien een paar tandjes omhoog met de dB's op de receiver zelf met de sub, en als je geen speelruimte meer hebt, je overige speakers in dezelfde verhoudingen wat lager instellen. Ik bedoel dan dat je ze wat meer in de - zet zodat je ten opzichte van de sub wat meer in de plus kan. Hoop dat zoiets eventueel wat verbetering kan brengen.

Neem maar een grote pas;) , je moet natuurlijk wel weten dat je er op vooruit bent geaan, dan maar iets langer sparen....

Gerco Stuivenberg
13-04-2011, 22:59
Ik kan een soort dubbele bas instellen. Dit doe ik dan door de 'fronts' in te stellen als 'large' en de parameter 'bass' als 'both'. De lage frekwenties voor de 'fronts' worden dan zowel naar de 'fronts' als de sub gestuurd. Dit zorgt er echter voor dat de LFE's minder mooi weergegeven worden en dat het geluid van de andere kanalen minder 'vol' klinkt. De lage tonen van de front-kanalen gaan dan te veel overheersen en zorgen dan dus voor een minder indrukwekkend geluidsbeeld.

Met de niveaus zal ik niet te veel doen, omdat dit er voor zal zorgen dat het geluidsbeeld uit balans raakt en dus gaat vallen. Iets wat volgens mij niet wenselijk is. ;)

Vandaar dat ik alleen met de instellingen van het 'bass-management' en de 'crossover' probeer.

DVDProfilersFilmgek
14-04-2011, 11:55
Ik kan een soort dubbele bas instellen. Dit doe ik dan door de 'fronts' in te stellen als 'large' en de parameter 'bass' als 'both'. De lage frekwenties voor de 'fronts' worden dan zowel naar de 'fronts' als de sub gestuurd. Dit zorgt er echter voor dat de LFE's minder mooi weergegeven worden en dat het geluid van de andere kanalen minder 'vol' klinkt. De lage tonen van de front-kanalen gaan dan te veel overheersen en zorgen dan dus voor een minder indrukwekkend geluidsbeeld.

Met de niveaus zal ik niet te veel doen, omdat dit er voor zal zorgen dat het geluidsbeeld uit balans raakt en dus gaat vallen. Iets wat volgens mij niet wenselijk is. ;)

Vandaar dat ik alleen met de instellingen van het 'bass-management' en de 'crossover' probeer.


Met de niveaus zal ik niet te veel doen, omdat dit er voor zal zorgen dat het geluidsbeeld uit balans raakt en dus gaat vallen. Iets wat volgens mij niet wenselijk is.

Mmmm, dacht dat ik duidelijk was:rolleyes: tevens is het mij maar de vraag of je je setup wel in balans hebt staan....., maar dat terzijde.

Wel vreselijk achtelijk van Yamaha is dat je je moet aanmelden om een gebruiksaanwijzing te kunnen downloaden:evil::evil: Heb dus elders maar even je gebruiksaanwijzing ingekeken.

Je kan de niveaus instellen tussen -10 en +10 dB, stel jouw setup is bijvoorbeeld:

front L/R +3dB
center - 1dB
rear L/R -2dB
sub +8dB

Aan jouw info te beluisteren doet je sub te weinig ten opzichte van je fronts en klaag je over te weinig power van je sub. Ik ga er nu wel van uit dat je sub hebt geoptimaliseerd en dat de volumeknop op max staat zonder te gaan vervormen, meestal is dat zo rond de 75% van de instelmogelijkheid.

Natuurlijk wil je alles in evenwicht houden, dat begrijpt mijn r..t ook, helaas is het bij jouw momenteel niet goed in balans, want anders deed je sub wel voldoende mee. Natuurlijk is er een mogelijkheid om je sub er meer bij te trekken:

Je verzwakt de rest ten opzichte van de sub, nemen we mijn voorbeeld en dat ga je dan aanpassen, ik zal het in mijn voorbeeld maximaal doen, dan wordt de instelling als volgt:

front L/R -5dB
center - 9dB
rear L/R -10dB
sub +10dB

In dit voorbeeld is het volume van de sub met +10dB toegenomen en zijn je overige speakers nog steeds in balans. Je kan eventueel ook nog wat spelen met de toonregeling door de bas van de fronts wat te verlagen.

Fronts zijn full range, geef ze dan ook wat ze toekomt, ga dan niet met de crossover de boel zitten knijpen, dan had je net zo goed je vorige speakers kunnen houden.....

HTip
14-04-2011, 12:18
Heb je al andere plaats van de sub geprobeerd? Het kan zijn dat ik erover heen gelezen heb, maar wellicht heb je op de luisterplek staande golven die elkaar uitdoven.

Hoe is de basweergave op andere plekken in de woonkamer?

Claudio Santulli
14-04-2011, 12:21
Hé dejávu met een andere draad. De plaatsing van de sub wil ook wonderen doen. Verder kan ik diverse parameters instellen in mijn sub zoals, Slem and Depth. High pass als ik analoge aansluitingen gebruik. En Low pass als ik digitaal gebruik. Ook kan ik de fase nog aanpassen
Het terugschroeven van alle overige outputs lijkt me niet het meest ideaal.

En als je dan het ideale plaatje heb, komen de buren vanzelf...:veryfunny:

Claudio Santulli
14-04-2011, 12:22
Heb je al andere plaats van de sub geprobeerd? Het kan zijn dat ik erover heen gelezen heb, maar wellicht heb je op de luisterplek staande golven die elkaar uitdoven.

Hoe is de basweergave op andere plekken in de woonkamer?

Ouch..., er knijpt opeens iemand in mijn arm... :-)

DVDProfilersFilmgek
14-04-2011, 14:54
Hé dejávu met een andere draad. De plaatsing van de sub wil ook wonderen doen. Verder kan ik diverse parameters instellen in mijn sub zoals, Slem and Depth. High pass als ik analoge aansluitingen gebruik. En Low pass als ik digitaal gebruik. Ook kan ik de fase nog aanpassen
Het terugschroeven van alle overige outputs lijkt me niet het meest ideaal.

En als je dan het ideale plaatje heb, komen de buren vanzelf...:veryfunny:

Buren..... als je ze niet nodig hebt staan ze voor de deur:roll:

Terugschroeven van wat dan ook is meestal niet ideaal, het helemaal opendraaien ook niet, maar soms moet je wat, hoop dat Gerco binnenkort in de gelegenheid is om een leuke sub aan te schaffen.(y)

Mmmm, jouw sub is uitgebreid met zijn mogelijkheden, volume,fase en crossover en dan is het bij mij op, net als bij de meeste subs.

Gerco Stuivenberg
16-04-2011, 13:50
Niveaus en 'crossover' heb ik op het gehoor aangepast en zou ik graag zo willen laten staan. Toen ik gebruik maakte van de auto-setup heb ik het midden van de zitmeubel-opstelling geplaatst als 'sweetspot' gebruikt. Dit zorgde er voor dat de 'centre' en de sub voor het gehoor wat verder weg stonden. Ik heb daarom de 'centre' een paar dB's en dm´s er bij gegeven om er voor te zorgen dat de 'centre' even luid zijn als en synchroon klinkt met de 'fronts'. De sub heb ik ook een paar dB´s en dm´s er bij geven om deze mooier te laten integreren in het geluidsbeeld. De instellingen van de auto-setup heb ik dus alleen gebruikt als leidraad. ;)

Gisteravond heb ik de instellingen van het 'bass-management' ('fronts' als 'small') geprobeerd met een film nl. de BD van New Kids:Turbo. Dit klonk meer overtuigend dan wanneer de 'fronts' als 'large' ingesteld waren. Vooral wanneer Rikkert met zijn Manta in beeld kwam. :D

De sub die ik nu nog heb is nu dus alleen krachtig genoeg als de 'fronts' minder lage tonen krijgen. Wanneer ik muziek wil luisteren, zet ik de receiver liever in de stand 'pure direct'. De sub krijgt dan geen lage tonen, omdat het 'bass-management' dan uitgeschakeld is.

@HTip:
Voor zover ik weet staat de sub nu akoestisch op de meest ideale plaats. Waar deze nu staat is veel ruimte en zijn er dus weinig objecten in de buurt die voor 'staande golven' kunnen zorgen of het geluid 'dood' kunnen maken. Wel heb ik de zelfgemaakt voet nu vervangen door de pootjes en de sub op een tegel van MDF geplaatst zodat het tapijt niet het geluid kan dempen wat uit de poort komt. :cool:

DVDProfilersFilmgek
16-04-2011, 16:06
Niveaus en 'crossover' heb ik op het gehoor aangepast en zou ik graag zo willen laten staan. Toen ik gebruik maakte van de auto-setup heb ik het midden van de zitmeubel-opstelling geplaatst als 'sweetspot' gebruikt. Dit zorgde er voor dat de 'centre' en de sub voor het gehoor wat verder weg stonden. Ik heb daarom de 'centre' een paar dB's en dm´s er bij gegeven om er voor te zorgen dat de 'centre' even luid zijn als en synchroon klinkt met de 'fronts'. De sub heb ik ook een paar dB´s en dm´s er bij geven om deze mooier te laten integreren in het geluidsbeeld. De instellingen van de auto-setup heb ik dus alleen gebruikt als leidraad. ;)

Gisteravond heb ik de instellingen van het 'bass-management' ('fronts' als 'small') geprobeerd met een film nl. de BD van New Kids:Turbo. Dit klonk meer overtuigend dan wanneer de 'fronts' als 'large' ingesteld waren. Vooral wanneer Rikkert met zijn Manta in beeld kwam. :D

De sub die ik nu nog heb is nu dus alleen krachtig genoeg als de 'fronts' minder lage tonen krijgen. Wanneer ik muziek wil luisteren, zet ik de receiver liever in de stand 'pure direct'. De sub krijgt dan geen lage tonen, omdat het 'bass-management' dan uitgeschakeld is.

@HTip:
Voor zover ik weet staat de sub nu akoestisch op de meest ideale plaats. Waar deze nu staat is veel ruimte en zijn er dus weinig objecten in de buurt die voor 'staande golven' kunnen zorgen of het geluid 'dood' kunnen maken. Wel heb ik de zelfgemaakt voet nu vervangen door de pootjes en de sub op een tegel van MDF geplaatst zodat het tapijt niet het geluid kan dempen wat uit de poort komt. :cool:

Het lijkt me niet dat je je nieuwe fronts heb gekocht om ze op het niveau van een satellietspeakertje te laten spelen. Je zult er ook een beetje aan moeten gewoon worden dat een full range speaker veel meer laag heeft dan een satelliet en dat eea heel anders ingesteld moet zijn om tot 1 harmonisch geheel te komen, zo draai ik momenteel zelf mijn CD's zonder daarbij de sub aan te hebben staan, genoeg bas en dat beetje extra wat de sub er nog aan toe voegt is niet echt nodig en de buren zullen het als ik iets harder speel minder merken, een beetje meer laag zullen ze eerder merken.

HTip
17-04-2011, 10:26
Staande golven krijg je ook zonder objecten die in de weg staan. Lage frequenties vinden hun weg daar wel omheen. Het probleem met staande golven heeft de maken met de vorm en grootte van de ruimte, de zgn room-modes. Door de sub op de luisterplek te plaatsen en langs de wanden te kruipen kan je de ideale plaats vinden (wel filmpje maken :mrgreen:)

Ik heb overigens ook mijn fronts op small (kunnen tot 35 Hz) en dat geeft de mooiste integratie met de sub. Ik kan me voorstellen dat mensen denken dat het zonde is van de mogelijkheden van de speaker, maar als het sublaag niet door de versterker hoeft te worden geleverd, krijgt het laag, midden en hoog meer kracht en lucht. De sub heeft een eigen versterker en die kan zich daar helemaal op focussen.

Met de receiver op Pure Direct worden de fronts overig tijdelijk op large gezet en wordt de sub uitgeschakeld, dus je kan ook alleen over de fronts spelen. Dat doe ik (bijna) niet meer, maar dat ligt ook aan mijn sub natuurlijk.

Gerco Stuivenberg
26-04-2011, 23:10
In dit geval ben ik het met HTip eens. Wanneer de meeste lage tonen door de sub worden weergegeven, krijgt het midden en hoog meer lucht. Dit komt niet alleen door het ontlasten van de receiver, maar ook door het feit dat de lage tonen van de gewone luidsprekers niet het geluidsbeeld van de sub kunnen verstoren of andersom. ;)

Inmiddels ben ik met mijn huidige sub aan het experimenteren met 'downward firing. De pootjes heb ik daarvoor in een andere plank geschroefd en de sub heb ik met de woofer naar beneden op de pootjes gezet. Wat me met name opvalt is dat de lage tonen beter verspreid worden, maar dat de lage tonen wat minder 'vol' klinken als ik op de bank zit. Daarnaast ben (ook) ik er achter gekomen dat je een sub beter niet naar een bepaald punt kunt richten, omdat dit de kans op staande golven vergroot.

Nog iets waar ik mee aan het experimenteren is, is 'bi-amping'. Bij de eerste keer aansluiten van de NS-555 heb ik nl. de kanalen van de 'fronts' vanwege de grotere reserves gebruikt voor de lagere en die van de 'surround-backs' voor de hogere frekwenties. Dit zorgde er voor dat de lagere tonen wel vol klonken, maar dat de hogere tonen niet gingen sprankelen.

Nu gebruik ik de kanalen van de 'fronts' voor de hogere en de kanalen van de 'surround-backs' voor de lagere frekwenties. De hogere tonen gaan nu wel sprankelen, maar de lagere tonen zijn nu wat minder stevig.

Blijkbaar zijn de eindtrappen voor de 'fronts' dus wat hoogwaardiger dan van de andere kanalen. Is ook wel logisch, omdat er alleen op de kanalen van de 'fronts' luidsprekers aangesloten mogen worden met een (minimale) impedantie van 4 Ohm. Bij de andere kanalen moet deze nl. 6 Ohm zijn. :|

Gerco Stuivenberg
02-06-2011, 12:58
Nieuwsflits:
De set is uitgebreid met een media-speler. Het is de Mede8er geworden met een ingebouwde HDD van 500Gb. Deze gebruik ik voorlopig voor het opslaan van bekende nummers die ik op CD's heb staan en voor foto's.

http://img143.imageshack.us/img143/502/imgp0074f.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/143/imgp0074f.jpg/)

DVDProfilersFilmgek
02-06-2011, 14:15
Gefeliciteerd met je aankoop Gerco(y)

Door deze aankoop is de sub waarschijnlijk iets naar achteren verhuist?

Gerco Stuivenberg
02-06-2011, 15:19
De sub is daardoor idd wat naar achteren verhuisd. ;)

Ik heb er inmiddels wat muziek mee geluisterd die ik van originele CD's had geript en als .WAV opgeslagen had. De kwaliteit daarvan zou nl. hetzelfde moeten zijn als ven de CD. Toch klinkt het voor het gevoel wat anders. Het zou kunnen zijn dat het door de bijgeleverd HDMI-kabel komt, maar zeker weet ik dat niet. Ook dus weer iets om mee te experimenteren.

In ieder geval blijf ik zo wel bezig. :)

geoffreyvanvugt
03-06-2011, 02:21
Altijd mooi zo'n mediaplayer.
Ik wilde er eerst nooit aan meedoen, maar sinds ik zelf ook 1 heb kan ik niet meer zonder...
Geniet ervan..

Gerco Stuivenberg
25-08-2011, 23:08
Op dit gebruik ik deze niet om van muziek te genieten, maar alleen als achtergrond. Zelf een playlist maken en niet iedere keer een schijf moeten wisselen maken zo'n speler ideaal. Ik merk nu dat de mediaspeler wat mooier klinkt. Het "anders klinken" zal dus waarschijnlijk komen doordat toen nog niet vaak gebruikt was.

Het enige min-punt is dat de speler tussen de nummer 'switcht', vooral bij gebruik van 'Pure direct' is dit vervelend. Je hoort de receiver dan schakelen tussen stereo en surround. :(

Een andere sub staat in de koelkast, omdat mijn huidige op dit moment weer goed werkt. Als vervanger voor deze gaat mijn voorkeur nu meer uit naar een model van Klipsch, maar deze gaan verder dan 120Hz waardoor LFE's niet zo mooit de verf zullen komen. Het blijft dus lastig om te kiezen.

DVDProfilersFilmgek
28-08-2011, 23:04
Volgens mij staat deze reatie in de verkeerde topic:

Yep, vraag me af hoe die in jouw topic terecht gekomen is......:???:

Had gisteren toch echt niet al teveel op;):proost:

Zal hem even proberen neer te zetten waar die bedoeld was....

Gerco Stuivenberg
22-09-2011, 10:34
Inmiddels is zone 2 nu ook in gebruik door een setje draadloos aan te sturen luidsprekers, de DSS 35 van Alecto. Deze zijn in een andere ruimte geplaatst zodat ik daar dezelfde muziek als achtergrond kan hebben.

Wel heb ik daarvoor een paar analoge verbindingen moeten maken, omdat het gedeelte van zone 2 geen DAC's heeft.

purpelaar
21-12-2011, 17:34
Beste mensen

Hier meldt zich een newbie en tevens geen topper op t gebied van techniek, digitale kennis, etc.


Ik ben benieuwd of iemand van jullie wat vindt van een aanbieding die ik deze week zag bij De Blokker, een DVD speler met USB mogelijkheid, namelijk de Xiron 10221.

Ik bekijk regelmatig DVD schijffies op pc en op tv. met oude dvd speler.
Ik zie nu graag cd's en dvd's laden va mijn pc en afspelen op die evt dvd speler met USB.

Ik gebruik nog wel REWRITABLES maar een USB lijkt me toch handiger.
Er kan meer op en ook afveegbaar.
Daarnaast kan ik dan mijn muziek laden op usb en dan uuuuuuuuuuuuuurren va een usb stickie luistern.

Let wel, ik heb verder oude apparatuur en weinig geld om allerlei fantastische toevoegingen te doen zoals ik hier voorbij heb zien komen.
Hoop daar ms later aan toe te komen, maar nu ff niet.

Ik heb dus een ouderwetse tv die ik wat betreft t geluid kan beluistern op mijn speakers van de installatie.
Ik moet nog steeds een nieuwere versterker aansluiten.
Gebruik momenteel nog steeds een oude Philips uit 87 die teweinig ingangen heeft.
Dientengevolge moet ik steeds kabeltjes verplaatsen van VHS naar DVD speler : (

Ja, ik weet t, slecht voor je kabeltjes, etc.

Om nog maar te zwijgen van losschietende scartkabels.

Zoals ik al zei, ik ben niet de meest bijdehandte gebruiker maar t leek mij toch absurd dat die scartkabels niet, zoals op een pc, vastgeschroefd kunnen worden.


Voor nu......

Bedankt en vriendelijke groetjes van mij : )

DVDProfilersFilmgek
21-12-2011, 18:42
Beste mensen

Hier meldt zich een newbie en tevens geen topper op t gebied van techniek, digitale kennis, etc.


Ik ben benieuwd of iemand van jullie wat vindt van een aanbieding die ik deze week zag bij De Blokker, een DVD speler met USB mogelijkheid, namelijk de Xiron 10221.

Ik bekijk regelmatig DVD schijffies op pc en op tv. met oude dvd speler.
Ik zie nu graag cd's en dvd's laden va mijn pc en afspelen op die evt dvd speler met USB.

Ik gebruik nog wel REWRITABLES maar een USB lijkt me toch handiger.
Er kan meer op en ook afveegbaar.
Daarnaast kan ik dan mijn muziek laden op usb en dan uuuuuuuuuuuuuurren va een usb stickie luistern.

Let wel, ik heb verder oude apparatuur en weinig geld om allerlei fantastische toevoegingen te doen zoals ik hier voorbij heb zien komen.
Hoop daar ms later aan toe te komen, maar nu ff niet.

Ik heb dus een ouderwetse tv die ik wat betreft t geluid kan beluistern op mijn speakers van de installatie.
Ik moet nog steeds een nieuwere versterker aansluiten.
Gebruik momenteel nog steeds een oude Philips uit 87 die teweinig ingangen heeft.
Dientengevolge moet ik steeds kabeltjes verplaatsen van VHS naar DVD speler : (

Ja, ik weet t, slecht voor je kabeltjes, etc.

Om nog maar te zwijgen van losschietende scartkabels.

Zoals ik al zei, ik ben niet de meest bijdehandte gebruiker maar t leek mij toch absurd dat die scartkabels niet, zoals op een pc, vastgeschroefd kunnen worden.


Voor nu......

Bedankt en vriendelijke groetjes van mij : )

Laat mij voorop stellen dat het niet netjes is om zo'n post in iemand zijn/haar Mijn Thuisbioscoop topic te plaatsen zonder hem/haar eerst een compliment te geven over zijn/haar setup:evil:

Als je via USB wilt kijken en je wilt diverse media bekijken, ga dat dan niet doen via zo'n halfbakken DVD spelertje van een paar dubbeltjes, doe het dan goed en neem dan een echte multimediaspeler met USB ingang, deze zijn er tenminste geschikt voor.

Lukt het niet met de centjes, kijk dan voor gebruikt op bijvoorbeeld Marktplaats...... en wees daar vooral voorzichtig!

Als je in de toekomst toch wilt gaan upgraden, blijf dan geen rotzooi kopen, maar neem dan stapsgewijs wel de apparaten waar je wel iets aan hebt.

Een Philips uit 87....... :shock::headbang:(6)

Mmmmmm, wordt inderdaad tijd dat bij jou het upgrade virus eens vreselijk zwaarkoortsend gaat uitbreken, heb als ik je verhaal zo analiseer wel het idee dat de Philips qua leeftijd bijna je vader zou kunnen zijn:roll:

Scartkabels........mmmmmm, het wordt tijd dat we je het 1 en ander gaan bijbrengen over HDMI;)

Nou, ook welkom hier en de groetjes van mij;)

We gaan je wel op weg helpen........

Gerco Stuivenberg
06-02-2012, 15:54
Het probleem met de weergave van de lage tonen is grotendeels opgelost door de lage tonen van de 'fronts' alleen naar de 'fronts' te laten sturen. De lage tonen van de fronts zijn niet zo luid en heb ik wat versterkt door de 'bass' op +4dB te zetten . De sub gebruik ik dus alleen bij weergave via alle luidsprekers. Hierdoor klinken de lage tonen van de 'fronts' nu bij stereo bijna net zo vol als toen ik de sub daarvoor gebruikte.

Blijkbaar heeft purpelaar afgehaakt, want deze member heeft tot nu (10-04-2012) toe alleen deze post geplaatst. Hopelijk heeft hij/zij ergens anders wel de juiste informatie gevonden. :|

Gerco Stuivenberg
23-08-2012, 15:45
Nieuwsflits:
De SD Mediabox DVR (Thomson DCI 6221) heeft plaats gemaakt voor een HD-model(Cisco 8685).
http://img341.imageshack.us/img341/7218/imgp0214p.jpg
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

De lichtslang achter het wandmeubel is vervangen door 4 RGB Ledstrips.

HvM
27-08-2012, 10:43
Mediabox staat ook nog op mijn wensenlijstje.. ben benieuwd naar je ervaring en foto.

Alberto
29-08-2012, 19:55
Mediabox staat ook nog op mijn wensenlijstje.. ben benieuwd naar je ervaring en foto. Die mediabox op je wenslijstje? UPC klanten krijgen allemaal deze mediabox. Dus jij krijgt deze box binnenkort ook wel op je deurmat als je bij UPC zit.

Gerco Stuivenberg
30-08-2012, 10:49
Ik denk niet dat iedereen deze box zal krijgen. Niet alle abo's hebben HD-kanalen en daarom zullen m.i. bij de goedkoopste een SD mediabox worden geleverd. Je zal dus aan moeten geven dat je HD en DVR wilt hebben als je een mediabox als deze wilt hebben.

In vergelijking met het SD-model is het een grote verbetering. Zo zit er bvb HDMI op en is deze door de ruimere opzet en de passieve koeling wat stiller. Een paar zaken om rekening mee te houden wanneer je deze als vervanging krijgt zijn dat het display mogelijk wat feller is en dat deze -net zoals de de meeste ontvangers van de concurrenten- een optische uitgang heeft i.p.v. een coaxiale.

Voor wat betreft het gebruik is er niet veel veranderd, omdat GUI en de bijgeleverde afstandsbediening hetzelfde zijn. In principe hadden ze dus alleen een andere box hoeven te leveren. Een punt waar ze nog wel wat aandacht kunnen besteden is het gebruik van de formaten. Zo moet er bvb een nieuwe handshake gemaakt worden wanneer je de uitvoer op "auto" hebt staan en naar de Belgische HD-zender(720p) zapt of wisselt tussen HD(1080i) en SD. Zet je de uitvoer echter op "720p" of "1080i", dan wordt het beeld van SD-kanalen met een 4:3 verhouding uitgerekt naar 16:9 i.p.v. 'pillar-box', omdat de box geen WSS kan herkennen. Door het maken van de vele handshakes duurt het vaak lang voor je beeld hebt en hoor je veel tikken. Gelukkig maken de stabiele kwaliteit van beeld en geluid veel goed en vindt ik het daarom niet zo storend. Al wordt dit bij snelle bewegingen vaak een ander verhaal, omdat door het 'de-interlacen' het vaak onrustig en minder gedetailleerd is.

De suggesties voor verbetering die ik heb zijn daarom het toevoegen van WSS-herkenning en alle zenders als 720p door laten geven zodat een TV het makkelijker kan verwerken. :cool:

Claudio Santulli
30-08-2012, 11:13
In september zou eindelijk de nieuwe Horizon mediabox uitkomen. Ik zou daar even op wachten. Alhoewel dit wel steeds uitgesteld wordt. Wellicht willen ze ook eerst de oude boxen slijten. De huidige boxen zijn qua (brakke) software allemaal identiek. Of je box A of B krijgt maakt verder behalve de looks Kein fluiss aus... :mrgreen: Zie mijn bugfix sticky topic van twee jaar geleden op chelloo.com.

Het voordeel van de huidige boxen van Cisco is de hdmi aansluiting waardoor het geheel in het digitale domein blijft. En dus geen dubbele D/A A/D vertaalslag meer moet maken.
Nadeel is dat UPC het 576i signaal altijd scaled naar 576p. Ook staat de box standaard verkeerd ingesteld. TV moet op (breed) en resolutie naar auto (staat vast op 720P)
Voor de rest wordt ondanks je in het menu dolby digital als standaard spoor ingeeft (spoor 2) dit bewust niet onthouden zoals ooki je favorieten keuze. Dit heeft wellicht te maken met de audio dropouts van het brakke dolby digital signaal. (Iets waar mijn CI+ module die ik er nu naast heb draaien in mijn Pana 65VT50 geheel geen last van heeft. Bugs die dus allemaal al twee jaar bekend zijn maar nooit meer upgedate. Wellicht dus met het idee dat de Horizon komt..., ooit.

Gerco Stuivenberg
17-10-2012, 14:02
Ik heb de box nog niet zo lang, dus het zal voor mij nog wel even duren voor dat ik naar Horizon over kan stappen.

Echter zet ik bij de Horizon-box wel vraagtekens, omdat dit ook gelijk de modem voor telefonie en internet is. Ik zou zelf dus liever zoals nu 2 kastjes hebben: één met de router en de recorder en één met de ontvanger en client. De modem/router kan dan in de buurt van de hoofd-aansluiting geplaatst worden en de client(s) in de buurt van de TV('s). De kans op storing zal hierdoor nog kleiner zijn, net zo als de hoveelheid kabels. ;)

Gerco Stuivenberg
17-10-2012, 14:14
Het zijn speakers die ook gebruikt worden in 3.1/5.1/7.1 systemen, samen met de NS C444 heb je een mooie center, voor achter of front kun je dan ook nog eens kiezen uit de NS 777 of nog een set NS 555, of een set van je geliefde boekenplank modellen NS 333 , je hebt met je huidige keus een keur aan mogelijkheden om een opstelling helemaal naar je smaak en budget samen te stellen.(y) Heb je al een plan hoe je deze speakers gaat aanvullen tot een 5.1 geheel:?:


Deze heb ik in eerste instantie gekocht om de set van 5 luidsprekers met dezelfde klankkleur compleet te maken. Of ik ook de NS-444 en een stel NS-333 er bij gaan kopen weet ik nu nog niet. Het zou ook kunnen zijn dat ik over een tijd de complete set ga vervangen.
De kogel is door de kerk:
De NS-333 en de NS-C444 gaan de NS-P60 set vervangen.

De NS-C444 kon ik bij een winkel voor een mooie prijs kopen, omdat dit het laatste model was. Hierdoor kon ik er niet aan ontkomen om ook de surrounds te vervangen. Binnenkort zal de set dus compleet zijn. :)

peptalk
17-10-2012, 14:53
Ik heb de box nog niet zo lang, dus het zal voor mij nog wel even duren voor dat ik naar Horizon over kan stappen.

Echter zet ik bij de Horizon-box wel vraagtekens, omdat dit ook gelijk de modem voor telefonie en internet is. Ik zou zelf dus liever zoals nu 2 kastjes hebben: één met de router en de recorder en één met de ontvanger en client. De modem/router kan dan in de buurt van de hoofd-aansluiting geplaatst worden en de client(s) in de buurt van de TV('s). De kans op storing zal hierdoor nog kleiner zijn, net zo als de hoveelheid kabels. ;)
Je hoeft niet de ingebouwde modem voor telefonie en internet te gebruiken Gerco, dat kan nog steeds op de door jouw beschreven manier.

Claudio Santulli
17-10-2012, 15:03
Ik heb hem alleen voor Digitale TV. Echter moet je wel aangeven wat je wilt. Het kan zomaar zijn dat men je huidige modem spontaan de-activeerd. Dan heb je geen keus meer. En ff snel de helpdesk bellen is er momenteel niet bij. Duurt soms drie weken voor de provisioning werkt. Gaat via India???

Ik heb hem verder ook niet aan mijn netwerk hangen want dat vergt heel wat handelingen met IP conflicten. De Horizon werkt namelijk wel gewoon als modem en krijgt zijn eigen IP adres.
Ondanks er een stormloop aan issues is, heb ik zelf verder weinig problemen met de box naast de standaard bugs.

DVDProfilersFilmgek
17-10-2012, 15:04
De kogel is door de kerk:
De NS-333 en de NS-C444 gaan de NS-P60 set vervangen.

De NS-C444 kon ik bij een winkel voor een mooie prijs kopen, omdat dit het laatste model was. Hierdoor kon ik er niet aan ontkomen om ook de surrounds te vervangen. Binnenkort zal de set dus compleet zijn. :)

Gefeliciteerd Gerco(y)

Krijg je eindelijk, na er lang en geduldig op gewacht te hebben, een harmonisch geheel door alles van 1 modelserie te hebben:grin: Het zal even een tijd in beslag nemen om dat alles als 1 geheel in te stellen, maar dan hoop ik ook dat je investering je zal brengen wat je had gehoopt..... 8-)

Ze zullen eerst nog wel moeten inspelen, maar daar hoef ik je niets over te vertellen, wens je er ontzettend veel plezier mee.

BTW, wel even plaatjes van schieten en hier plaatsen...... anders is het niet gebeurt;)

Gerco Stuivenberg
21-10-2012, 14:53
Een groot deel van de harmonie was er al, omdat alle luidsprekers van hetzelfde merk zijn. De redenen waarom ik de 'surrounds' en 'centre' ga vervangen zijn dat de huidige niet hetzelfde afwerkings-niveau en vermogen/belastbaarheid hebben. Alleen ben ik wel bang dat de receiver wat moeite zal hebben met de centre. Volgens de specs hebben de 'fronts' en de 'centre' dezelfde belastbaarheid, maar ik hoop dat het mee zal vallen gezien het beperkt bereik wat deze zal krijgen. :cool:

Het instellen is voor mij een routine-klus. Ik ben alleen benieuwd wat de sub en de receiver gaan doen. Om mijn gehoor wat beter voor te bereiden heb ik de 'fronts' nu zonder 'bi-amping' en laat ik alle lage tonen (<100hz) alleen naar de sub sturen. Wat me opvalt is dat de lage tonen van de luidsprekers door de wat lichtere aansturing, wat minder invloed hebben op die van de sub. Met 'bi-amping' hadden ze wat meer invloed en waren die van de sub niet krachtig genoeg om die van de 'fronts' te overstemmen. Dit bewijst weer dat het niet altijd zinvol is om 'bi-amping' te gebruiken.

Voor het instellen en fijn-afstemmen zal ik dan dus niet meer veel tijd voor nodig hebben. ;)

DVDProfilersFilmgek
21-10-2012, 21:44
Een groot deel van de harmonie was er al, omdat alle luidsprekers van hetzelfde merk zijn. De redenen waarom ik de 'surrounds' en 'centre' ga vervangen zijn dat de huidige niet hetzelfde afwerkings-niveau en vermogen/belastbaarheid hebben. Alleen ben ik wel bang dat de receiver wat moeite zal hebben met de centre. Volgens de specs hebben de 'fronts' en de 'centre' dezelfde belastbaarheid, maar ik hoop dat het mee zal vallen gezien het beperkt bereik wat deze zal krijgen. :cool:

Het instellen is voor mij een routine-klus. Ik ben alleen benieuwd wat de sub en de receiver gaan doen. Om mijn gehoor wat beter voor te bereiden heb ik de 'fronts' nu zonder 'bi-amping' en laat ik alle lage tonen (<100hz) alleen naar de sub sturen. Wat me opvalt is dat de lage tonen van de luidsprekers door de wat lichtere aansturing, wat minder invloed hebben op die van de sub. Met 'bi-amping' hadden ze wat meer invloed en waren die van de sub niet krachtig genoeg om die van de 'fronts' te overstemmen. Dit bewijst weer dat het niet altijd zinvol is om 'bi-amping' te gebruiken.

Voor het instellen en fijn-afstemmen zal ik dan dus niet meer veel tijd voor nodig hebben. ;)

Dream on baby dream on:lol:

Kom kom Gerco, dat ze van hetzelfde merk zijn is toch compleet onzin en ook de afwerking bla bla zegt toch helemaal niets over de klankleur:???:

Wordt hoog tijd dat je even antwoord op m'n PM, kunnen we een beetje je oren gaan verwennen en gaan opvoeden hoe je een setup een beetje knap kan instellen;) , alles onder de 100hz naar de Sub.....tjee, je leeft nog steeds in het satellietjes tijdperk, daar had je geen fullrange speakertjes voor hoeven kopen. En dan leef je ook nog eens in het tijdperk van de wat mindere satelietjes, een beetje knappe satelliet doet toch nog 80Hz en daarmee zit je dan op het THX ideaal waar ik persoonlijk zelf helemaal niets mee heb8-)

Ben echt benieuwd hoe jouw setup klinkt, maar zoals je beschrijft hoe je je afstellingen doet, dan houd ik mijn hart vast en bereid mij vast op het ergste voor:mrgreen:

Ik ben niet bang dat je receiver er "moeite" mee zal hebben, en al helemaal niet als je alles onder de 100Hz naar de sub stuurt, je maakt er gewoon een lui hok van:-P

jamiev
22-10-2012, 15:34
mmm,dacht dat je het thx ideaal wel behoorlijk vond klinken:lol:

DVDProfilersFilmgek
22-10-2012, 21:09
mmm,dacht dat je het thx ideaal wel behoorlijk vond klinken:lol:

Bij jou wel, je hebt er tenslotte ook helemaal de setup voor(y)

Heeft Gerco daarintegen een sub die hem tegenvalt, jij hebt tenminste 2 muiters van subs die absoluut niet zielig zijn:grin:

Het ene systeem is het andere niet, maar mijn voorkeur blijft uitgaan voor alles met fullrange.....

Nog steeds geen antwoord van hem gehad:-(

Gerco Stuivenberg
23-10-2012, 13:18
Ze zijn binnen en daardoor ziet de opstelling er nu zo uit:
http://img513.imageshack.us/img513/5376/20121026015.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/513/20121026015.jpg)http://img821.imageshack.us/img821/1506/20121026017.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/821/20121026017.jpg)


Dream on baby dream on:lol:

Kom kom Gerco, dat ze van hetzelfde merk zijn is toch compleet onzin en ook de afwerking bla bla zegt toch helemaal niets over de klankleur:???:

...alles onder de 100hz naar de Sub.....tjee, je leeft nog steeds in het satellietjes tijdperk, daar had je geen fullrange speakertjes voor hoeven kopen. En dan leef je ook nog eens in het tijdperk van de wat mindere satelietjes, een beetje knappe satelliet doet toch nog 80Hz en daarmee zit je dan op het THX ideaal waar ik persoonlijk zelf helemaal niets mee heb 8-)

Volgens mij heb je er weer een paar dB's bij gedaan. :mrgreen:

Het "een groot deel" schreef ik er niet voor niets bij. Wanneer je verschillende modellen van één merk vergelijkt kan het idd zijn dat deze niet dezelfde klankkleur hebben. De klank-eigenschappen zullen echter wel op de zelfde manier aangevuld worden. Hierdoor kun je zeggen welke merken luidsprekers er wel goed met welke merk receiver gecombineerd kunnen worden en welke niet.

Als de klank-eigenschappen van Yamaha een beetje kent, weet je waar ze de accenten op leggen en dus ook hoe deze gecompenseerd moeten worden. Soms lukt dit niet goed met de luidsprekers en kan het zijn dat je het 'overlap' beter door een sub kan laten doen. In mijn geval moest ik de 'cross-over' daardoor wat hoger zetten vanwege het beperkt bereik van de 'center' en de 'surrounds', omdat ik maar 1 frekwentie ik kan stellen en de sub niet krachtig genoeg is om de 'fronts' te overstemmen. Met de nieuwe luidsprekers heb ik deze nu op 80Hz staan, omdat deze wel voldoende dynamisch bereik hebben.

Overigens is 100Hz -zoals je zelf ook weet- zelfs voor satelietjes vaak te laag, want deze beginnen vaak (ver) boven de 120Hz. Het probleem is dat bij >120Hz vaak de sub meer op gaat vallen en dat veel mensen met satelietjes en melkpakjes dus vaak een groot 'gat' (in het geluidsbeeld) hebben. Zo lang deze dus niet hoger is dan 120Hz, vind ik dus niet dat luidsprekers als satelietjes of melkpakjes gebruikt worden. ;)

DVDProfilersFilmgek
23-10-2012, 17:12
Luidsprekers zijn binnen en ik zal binnenkort een stel foto's daarvan maken.


Volgens mij heb je er weer een paar :???:dB's:???: bij gedaan. :mrgreen:

Het "een groot deel" schreef ik er niet voor niets bij. Wanneer je verschillende modellen van één merk vergelijks is het kan het idd zijn dat deze niet dezelfde klankkleur hebben. De klank-eigenschappen zullen echter wel op de zelfde manier aangevuld worden. Hierdoor kun je zeggen welke merken luidsprekers er wel goed met welke merk receiver gecombineerd kunnen worden en welke niet.

Als de klank-eigenschappen van Yamaha een beetje kent, weet je waar ze de accenten op leggen en dus ook hoe deze gecompenseerd moeten worden. Soms lukt dit goed met de luidsprekers en kan het zijn dat je het 'overlap' beter door een sub kan laten doen. In mijn geval moest ik de 'cross-over' daardoor wat hoger zetten vanwege het beperkt bereik van de 'center' en de 'surrounds', ik maar 1 frekwentie ik kan stellen en de sub niet krachtig genoeg is om de 'fronts' te overstemmen. Met de nieuwe luidsprekers heb ik deze nu op 80Hz staan, omdat deze wel voldoende dynamisch bereik hebben.

Overigens is 100Hz -zoals je zelf ook weet- zelfs voor satelietjes vaak te laag, want deze beginnen vaak (ver) boven de 120Hz. Het probleem is dat bij >120Hz vaak de sub meer op gaat vallen en dat veel mensen met satelietjes en melkpakjes dus vaak een groot 'gat' (in het geluidsbeeld) hebben. Zo lang deze dus niet hoger is dan 120Hz, vind ik dus niet dat luidsprekers als satelietjes of melkpakjes gebruikt worden. ;)

Ja ja, je maakt weer een mooie schijnbeweging met je verhaal:lol:;)

Één ding is zeker, ben wel benieuwd naar de plaatjes(y)

laten we wel zijn, een paar knappe satellietjes zouden op 80Hz horen te beginnen, helaas is er veel rommel te koop en de plastic rotzooi die ze bij die alles in 1x weggooi zooi leveren komen er idd bij lange na niet in de buurt van de 80Hz.... maar die setjes reken ik dan ook helemaal niet mee, die rommel is af fabriek al aan elkaar gewaagd:roll:

Maar nu wel even serieus, mijn sub gaat absoluut niet meer opvallen bij 120Hz, hij houd het bij 100Hz(max bereik, staat in mijn setup dacht ik ingesteld op 80Hz) allang voor gezien8-) Maar dan praten we wel over grote mensen spul;) en niet over kinderspeelgoed;)

Daarintegen zal ik in jouw ogen wel een beul zijn:mrgreen:, geef alle speakers de volle laag, heb ze gekocht als full range en dan krijgen ze ook fullrange, geen gezeur van ik wist het niet, gewoon hup.... de beuk erin;) Ik kan per kanaal dan wel een waarde ingeven om ze te beschermen, maar ik dacht dat(zo uit mijn hoofd) 70dB de laagste waarde was die ik dan kan instellen, maar zelfs mijn zwakste broeder in laag weergave(de center) zou toch nog 57hz halen en die wil ik dan niet afkappen op 70Hz, krijgt dus ook het volle bereik. Met ruim 20Hz overlap op de sub is er bij mij dan ook nergens een gat te horen, iets wat je met een setup die boven de 100Hz werkt eerder last van zult hebben.

Oh.... ik spaar inderdaad ook mijn receiver niet, maar dat is dan ook nergens voor nodig, vermogen in overvloed maakt mij dan ook niet bang dat er iets stuk zou kunnen gaan, kan zelden of nooit op zeer hoge volumes spelen en als het wel eens kan dan ben ik naderhand verbaast dat het gebouw er nog staat8-) Tante(zo noem ik mijn receiver ook wel eens) draait het allemaal zonder een eindtrapje te verrekken;)

Je bent natuurlijk geheel vrij om je eigen setup zo in te stellen zoals je dat zelf wilt en denkt dat het goed is, maar zelf zou ik er toch uithalen wat er in zit8-)

Gerco Stuivenberg
26-10-2012, 12:49
De satelietjes van plastic rotzooi beginnen vaak een stuk lager dan een stel knappe satelietjes. Dit komt door het feit dat deze werken volgens het principe van de (on)gecontroleerde resonantie. :D

Knappe satelieten hebben een kleiner dynamisch bereik en zorgen daardoor ook voor een groter gat in het overlap-gebied. Echter zorgen ze doordat ze minder vervormen, er voor dat het gat voor het gehoor mooier opgevuld wordt en wat groter kunnen klinken dan die van de meeste goedkope alles-in-één sets.

Eigenlijk zouden we nog een derde formaat moeten hebben voor het instellen van de luidsprekers nl.: Medium. Deze stand zou er dan voor kunnen zorgen dat luidsprekers wel alle frekwenties krijgen en dat de sub deze mooi aan kan vullen om de luidsprekers als 'full-range' te laten klinken. Een receiver hoeft dan minder te filteren, wat dus ook voor minder vervorming zal zorgen. Mogelijkheden als 'Dubbele bas'(Onkyo), 'Main+LFE'(Denon) en 'Both'(Yamaha) zouden hierdoor kunnen vervallen. Deze zorgen in veel situaties vaak voor een soort 'loudness'-effekt, omdat de lage tonen bij hogere geluidssterktes dan vaak veel luider zijn dan de bedoeling is. :|

Een receiver kan dan alle luidsprekers als 'full-range' aansturen en ook als 'full-range' laten klinken. :)

In ieder geval ga ik voorlopig eerst zelf experimenteren om te zien wat bij mij voor de beste weergave zorgt. :cool:

Peter Porrio
26-10-2012, 13:18
Eigenlijk zouden we nog een derde formaat moeten hebben voor het instellen van de luidsprekers nl.: Medium. Deze stand zou er dan voor kunnen zorgen dat luidsprekers wel alle frekwenties krijgen en dat de sub deze mooi aan kan vullen om de luidsprekers als 'full-range' te laten klinken.

Mijns insziens onnodig. Dat doe je feitelijk al door het instellen van de crossover. Waar de satellieten ophouden, neemt de subwoofer het over (met enige overlap). Als je geen crossover op de satellieten wilt zetten, moet je ze inderdaad als LARGE instellen en de subwoofer low-level aansluiten, of op de pre-out van 1 van de frontkanelen aansluiten en de crossover op de subwoofer zelf instellen.

Daarnaast: ze moeten gewoon die plastic satellietrommel niet meer verkopen :mrgreen:

Gerco Stuivenberg
26-10-2012, 16:51
Mijns insziens onnodig. Dat doe je feitelijk al door het instellen van de crossover. Waar de satellieten ophouden, neemt de subwoofer het over (met enige overlap). Als je geen crossover op de satellieten wilt zetten, moet je ze inderdaad als LARGE instellen en de subwoofer low-level aansluiten, of op de pre-out van 1 van de frontkanelen aansluiten en de crossover op de subwoofer zelf instellen.

Daarnaast: ze moeten gewoon die plastic satellietrommel niet meer verkopen :mrgreen:
Bij het gebruik van een 'cross-over' merk je vaak dat het geluid van een luidsprekers niet zo vol en gedetailleerd is als bij 'full-range'. Dit is de reden waarom ik mijn vorige luidsprekers als 'large' i.p.v. 'small' instelde en de lage tonen ook naar de sub liet sturen. Een 'cross-over' zorgt nl. voor vervorming en mogelijk te veel of te weinig overlap. Dit kun je zelfs horen als je sateliet luidsprekers gebruikt.

Door de luidsprekers als 'medium' in te stellen zou je voor minder vervorming kunnen zorgen en de 'overlap' beter kunnen regelen. ;)

Stephan Nobelen
26-10-2012, 17:25
Leuke set, Gerco. Heb je inmiddels een andere TV of nog die Toshiba?

Claudio Santulli
26-10-2012, 17:55
Mijns insziens onnodig. Dat doe je feitelijk al door het instellen van de crossover. Waar de satellieten ophouden, neemt de subwoofer het over (met enige overlap). Als je geen crossover op de satellieten wilt zetten, moet je ze inderdaad als LARGE instellen en de subwoofer low-level aansluiten, of op de pre-out van 1 van de frontkanelen aansluiten en de crossover op de subwoofer zelf instellen.

Daarnaast: ze moeten gewoon die plastic satellietrommel niet meer verkopen :mrgreen:

Eens met jouw eerste stelling. Dat zou in principe voldoende moeten zijn. Ik heb beide een tijdje uitgeprobeert en de pure crossover beviel mij het best.

Eens met je laatste stelling. :mrgreen:

HTip
27-10-2012, 12:14
Als je geen sub hebt, dan staan alle speakers standaard op LARGE. Als je wel een sub hebt, dan heb je de keuze, maar slechts zelden is LARGE dan de juiste instelling. Speakers die full range zijn, m.a.w. tot 20Hz kunnen gaan (-3dB) en aangevuld moeten worden tot bijv. 10Hz, hebben wel voordeel van deze setting.

Het juist instellen van de x-over bij SMALL is wel een kwestie van luisteren en smaak. De richtlijn is niet altijd de juiste. Mijn speakers gaan tot 35Hz en theoretisch zou dan de x-over op 52Hz ideaal zijn. Dat kan ik niet instellen en na luisteren klinkt de bubble het beste op 70Hz. Heeft ook te maken dat de center "slechts" tot 45Hz kan ;)

Peter Porrio
29-10-2012, 09:10
Het juist instellen van de x-over bij SMALL is wel een kwestie van luisteren en smaak. De richtlijn is niet altijd de juiste. Mijn speakers gaan tot 35Hz en theoretisch zou dan de x-over op 52Hz ideaal zijn. Dat kan ik niet instellen en na luisteren klinkt de bubble het beste op 70Hz. Heeft ook te maken dat de center "slechts" tot 45Hz kan ;)

Mee eens! Wat ook vaak meespeelt is dat de subwoofer die wordt ingezet kwalitatief niet in verhouding staat tot de frontspeakers. In dat geval is een goede integratie van de subwoofer niet te doen.

Zelf heb ik dit voorheen in mijn surroundopstelling meegemaakt. Mijn frontspeakers gaven het laag beter weer dan de (vorige) subwoofer. Als je dan de crossover gaat instellen, ervaar je het 'afkappen' van je frontspeakers ook als zodanig, omdat de subwoofer het niet mooi over kan nemen.

Gerco Stuivenberg
29-10-2012, 11:39
Inmiddels maak ik weer gebruik van 'bi-amping', omdat het geluid van de fronts zonder niet krachtig is en minder detailles heeft. Daarnaast ben ik aan het luisteren hoe ze met minder 'toe-in' klinken. Ze staan nu dus iets meer naar voren gericht.


Leuke set, Gerco. Heb je inmiddels een andere TV of nog die Toshiba?
Ik heb nog steeds die Toshiba.


Eens met jouw eerste stelling. Dat zou in principe voldoende moeten zijn. Ik heb beide een tijdje uitgeprobeert en de pure crossover beviel mij het best.
Wat is een "pure crossover"? Is dat een cross-over die alleen voor de sub gebruikt wordt of iets anders?


Mee eens! Wat ook vaak meespeelt is dat de subwoofer die wordt ingezet kwalitatief niet in verhouding staat tot de frontspeakers. In dat geval is een goede integratie van de subwoofer niet te doen.

Zelf heb ik dit voorheen in mijn surroundopstelling meegemaakt. Mijn frontspeakers gaven het laag beter weer dan de (vorige) subwoofer. Als je dan de crossover gaat instellen, ervaar je het 'afkappen' van je frontspeakers ook als zodanig, omdat de subwoofer het niet mooi over kan nemen.
Volgens mij komt het dan door de verschillende formaten van de klankkasten en de manier waarop deze gebruikt worden. Een relatief grote klankkast zorgt er voor dat de laagste frekwenties wel veel kracht hebben, maar ook veel vertraging. Als je dan de lage tonen van de luidspreker synchroon wilt hebben met die van de sub, zal het integreren van een sub heel lastig zijn. Daarnaast klinken lage tonen vaak mooier wanneer ze van uit 1 punt worden weergegeven worden i.p.v. 3. Dit zijn de redenen waarom ik de laagste tonen -net zoals HTip alleen door de sub laat weergeven. ;)

Claudio Santulli
29-10-2012, 11:47
Ik bedoel in mijn geval zonder overlapping.

DVDProfilersFilmgek
29-10-2012, 13:32
Volgens mij komt het dan door de verschillende formaten van de klankkasten en de manier waarop deze gebruikt worden. Een relatief grote klankkast zorgt er voor dat de laagste frekwenties wel veel kracht hebben, maar ook veel vertraging. Als je dan de lage tonen van de luidspreker synchroon wilt hebben met die van de sub, zal het integreren van een sub heel lastig zijn. Daarnaast klinken lage tonen vaak mooier wanneer ze van uit 1 punt worden weergegeven worden i.p.v. 3. Dit zijn de redenen waarom ik de laagste tonen -net zoals HTip alleen door de sub laat weergeven. ;)

Je duim zal nog wel vreselijk nat zijn, kijk maar uit dat je niet aan een beugeltje geraakt:mrgreen:

Maarja, de laagste tonen komen dan ook uit de sub.....daarom heet ie ook sub...voor sublaag, wel weer een hoop bla bla voor zaken die ons reeds bekent zijn Gerco

Bij mij werkt het net anders, komen de laagste tonen uit de tweeters en de hoogste uit de sub....... of zouden bij mij net als bij HTip ook de laagste tonen uit de sub komen:roll::lol: Kom nou toch Gerco, hou toch even op, bij HTip klinkt het echt geweldig en denk je dan dat er bij hem geen laag uit al zijn speakers komt? Denk niet veel minder dan bij mij, maar hij kan dan ook spelen op volumes waar mijn buren geen brood van lusten.... Heel belangrijk bij HTip zijn opstelling is zijn prachtig gedempte ruimte, die laat toe dat hoge volumes onbestraft blijven...... bij mij wordt je gek als ik wel op hoge volumes ga spelen, dan zou ik toch echt wat aan de akoestiek moeten gaan doen....(zou zonde zijn, kan maar een heel enkele keer de boel echt opendraaien, is de investering niet waard)

Biamping..... ach laat ook maar, als jij het niet weer weet gooi je dat verhaal weer in de strijd, het tweetertje en het woofertje gaan plots krachtiger klinken door er 2 paar draadjes aan te hangen:lol::lol::lol: Kijk maar uit dat je je eindtrappen niet overbelast:mrgreen:

Overigens zijn lage tonen dan misschien wel minder richtingsgevoelig dan hoge tonen, je kan ze toch wel plaatsen. Dat de allerlaagste tonen van 1 punt komen is geen probleem, als er elders ook maar genoeg lage tonen zijn zodat je dat ene punt niet kunt localiseren......want dan heb je weer dat probleem van dat beruchte gat......

Nou Gerco, je verhaal was weer vermakelijk, ik heb weer genoeg gelachen voor vandaag:grin:

Gerco Stuivenberg
29-10-2012, 14:20
Zolang jij de conussen ziet bewegen hoef jij nergens bang voor te zijn. :D

Als je het 'bass-management' goed ingesteld hebt lijkt het wanneer je alle lage tonen door de sub laat weergeven, alsof de lage tonen uit de luidsprekers komen. Lukt dit niet, dan heb je een probleem met de samenstelling en kun je beter weer terug gaan naar boekenplankers of satelietjes. ;)

jamiev
29-10-2012, 14:23
dit onderwerp wordt steeds leuker:lol:

Gerco Stuivenberg
29-10-2012, 14:37
dit onderwerp wordt steeds leuker:lol:
In dat geval:
Ik denk dat ik de 'cross-over' maar weer wat hoger in ga stellen, want voor sommigen is die schijnbaar wat te laag. :roll:

DVDProfilersFilmgek
29-10-2012, 15:44
Zolang jij de conussen ziet bewegen hoef jij nergens bang voor te zijn. :D

Als je het 'bass-management' goed ingesteld hebt lijkt het wanneer je alle lage tonen door de sub laat weergeven, alsof de lage tonen uit de luidsprekers komen. Lukt dit niet, dan heb je een probleem met de samenstelling en kun je beter weer terug gaan naar boekenplankers of satelietjes. ;)

Voorlopig ben ik niet degene met problemen en zeer tevreden met mijn samenstelling(y)

Er loopt er hier maar eentje te prutsen en dat ben je zelf, paar extra draadjes erbij, ander subje willen kopen, crossover omhoog, crossover omlaag en dan weer omhoog en het lijkt maar niet goed te komen:rolleyes:

Nogmaals, ik ben zeer content en zit niet echt te wachten op een brak advies van iemand die zijn eigen setup niet knap kan laten klinken:mrgreen:

Hoop toch dat je het een keer voor elkaar krijgt, maar je schijnt maar niet te willen luisteren8-)

Zo....... lang genoeg gewacht, praatjes vullen geen gaatjes, het zijn de plaatjes die ze vullen.....

DVDProfilersFilmgek
29-10-2012, 15:46
dit onderwerp wordt steeds leuker:lol:

Volgens mij houd je wel van sensatie;):bier:

Christiaan Sauer
30-10-2012, 00:48
LOL. En ik maar denken dat het bitchen alleen maar voorkomt op het htforum op het moment.
Maar jullie kunnen er ook wat van :mrgreen:

Biampen is wel even iets meer dan alleen maar een paar draadjes extra er tussen steken.
Dan heb je het niet over bi-ampen maar over bi-wiren. En dat laatste is inderdaad maar zeer de vraag of dat echt werkt. Maar bi-ampen is gewoon een kwestie van een extra versterker gebruiken zodat je losse versterking voor het hoog, en losse versterking voor het laag krijgt, of versterking voor links, en versterking voor rechts. En dat heeft wel degelijk effect. Het gaat allemaal net wat makkelijk, net wat losser.

En wat maakt het uit dat iemand lekker aan het prutsen is met de instellingen? Volgens mij niets. Is dat niet juist deel van de hobby hier? Wil je je daar niet mee bezig houden hebben ze bij Phillips vast nog wel een surround setje van 2002 over denk ik :devil:

DVDPFG: kijk even naar je eigen sig, en ga je collectie gewoon enjoyen joh ;)

DVDProfilersFilmgek
30-10-2012, 10:39
LOL. En ik maar denken dat het bitchen alleen maar voorkomt op het htforum op het moment.
Maar jullie kunnen er ook wat van :mrgreen:

We doen in kwaliteit niets voor dat andere forum onder, ook al wordt er door sommigen wel eens anders over gedacht, ook dit is ons hier niet vreemd8-);)

Biampen is wel even iets meer dan alleen maar een paar draadjes extra er tussen steken.
Dan heb je het niet over bi-ampen maar over bi-wiren. En dat laatste is inderdaad maar zeer de vraag of dat echt werkt. Maar bi-ampen is gewoon een kwestie van een extra versterker gebruiken zodat je losse versterking voor het hoog, en losse versterking voor het laag krijgt, of versterking voor links, en versterking voor rechts. En dat heeft wel degelijk effect. Het gaat allemaal net wat makkelijk, net wat losser.

Zo simpel als je het boven omschrijft is het natuurlijk niet, het is dan ook zo goed als zinloos om 2x eenzelfde signaaltje naar 1 speakerbox te sturen, ook al doe je dat dan met 2 verschillende amps/eindtrappen. Kun je hele discussies over gaan voeren, maar alleen als bi-ampen echt op de juiste manier zou gaan gebeuren heeft het soms een minimaal voordeeltje met vaak behoorlijke kosten. Mijn boodschap is dan ook, bezint eer gij begint. Slap gewauwel erover sla ik dan liever de kop in dan een goedgelovige het verkeerde pad op laten sturen door een paar mensen die graag van prutsen houden. Lopen prutsen met je setup moet je zelf weten, maar er zijn bij mij wel grenzen tot wat ik kan aannemen als zijnde feit of wat fictie is. We zitten hier ook op filmliefhebbers forum, maar niet op een sprookjes forum. De discussie over Bi-ampen en Bi-wire is hier ook al een aantal keren aan de orde geweest.
De voorstanders willen het mijninziens veel te makkelijk iemand aanpraten terwijl de uitkomsten ervan zelfs tot nadelen kunnen leiden. Nu moet iedereen zelf de voor en nadelen tegen elkaar afwegen, maar dan moet het slachtoffer deze ook wel allemaal kunnen beseffen....... daar wringt dan ook meestal de schoen, men komt er pas achter tijdens het prutsen en de nodige kosten, niemand die je immers garantie gaf:???:

En wat maakt het uit dat iemand lekker aan het prutsen is met de instellingen? Volgens mij niets. Is dat niet juist deel van de hobby hier? Wil je je daar niet mee bezig houden hebben ze bij Phillips vast nog wel een surround setje van 2002 over denk ik :devil:

Helemaal mijn idee om lekker te experimenteren met de instellingen van je setup(y) Je lekker niets aantrekken van zogenaamde regels die de freaks en puristen je proberen op te leggen. Er zijn fanaten die in het geheel niet van toonregelingen houden, waar alles via direct/pure of hoe het ook heten mag afgespeeld moet worden en als je het anders doet...... Het zijn dan wel vaak de mensen die blijven prutsen aan hun setup, want het is nooit goed en kan altijd beter. Natuurlijk kan het ook voor de "gewone" liefhebber altijd beter, dus je mag best een beetje oplettend blijven en als je het niet vertrouwd even je settings controleren. Het is altijd fijn om je setup zo optimaal mogelijk naar je eigen smaak te kunnen laten spelen:grin: Enne...... het prutsen met de instellingen van je setup kost ook nog eens helemaal niets extra, die instellingen die je kunt doen zaten er bij de aankoop al op(y) (of niet, maar dan heb je bij de aankoop toch iets niet goed gedaan)

Overigens begint het plezier of de ellende met de setup vaak bij de keuze van de speakers, dit stiefkindje, bij velen de sluitpost, is in weze de allerbelangrijkste schakel in een setup. Matige speakers zullen matig blijven, ook al hang je er een wereldversterker aanvast, en verbind je de boel met het mooiste koper zilver en goud en sluit je er de beste high-end apparatuur op aan. Soms zullen mensen weleens moeten toegeven dat ze wat beter hun best hadden mogen doen bij de keuze van hun speakers, daar helpt geen extra draadje of ampje en een hoop gebla bla bla bla aan, mij strooien ze er geen zand in de ogen mee.

DVDPFG: kijk even naar je eigen sig, en ga je collectie gewoon enjoyen joh ;)

Nou joh, maak je daarover maar geen zorgen, heb een setup die precies doet wat ik wil en ben er dan ook uitermate tevreden over, het enjoyen van mijn verzameling is dan ook geen enkel probleem(y)

Gerco Stuivenberg
30-10-2012, 11:15
Nou joh, maak je daarover maar geen zorgen, heb een setup die precies doet wat ik wil en ben er dan ook uitermate tevreden over, het enjoyen van mijn verzameling is dan ook geen enkel probleem(y)
Gefeliciteerd. :welterusten:


En wat maakt het uit dat iemand lekker aan het prutsen is met de instellingen? Volgens mij niets. Is dat niet juist deel van de hobby hier?

DVDPFG: kijk even naar je eigen sig, en ga je collectie gewoon enjoyen joh ;)
Helemaal mee eens Christiaan. (y)

Hij kan beter zijn onderschrift wijzigen in: Have fun and enjoy your loudspeakers. :D

Christiaan Sauer
30-10-2012, 11:20
maar alleen als bi-ampen echt op de juiste manier zou gaan gebeuren

En dat is voor jou op welke manier?

DVDProfilersFilmgek
30-10-2012, 12:07
maar alleen als bi-ampen echt op de juiste manier zou gaan gebeuren


En dat is voor jou op welke manier?

Voor mij?:-P

Helemaal niet(y)

Mijn speakers hebben een enkele aansluiting8-):twisted:

Met een beetje Googlen kan de liefhebber van prutsen, die het ook eens proberen wil, er eerst eens wat kennis over opdoen, beter alvast een beetje gaan lezen over het onderwerp, bijvoorbeeld dit artikeltje:

http://www.gcaudio.com/resources/howtos/biamping.html

Maar zoals al eerder gezegt, bezint eer gij begint, persoonlijk vind ik bi-wire en bi-amping onzin voor de zelf samengestelde sets die de doorsnee liefhebber in huis heeft. Ik dacht al dat je begrepen had dat ik er niet een echte voorstander van ben. De doorsnee liefhebber die bij de aankoop van zijn setup gelijk al zo goed mogelijk zijn best heeft gedaan, heeft het dan naderhand niet nodig om te lopen mierenneuken over minimale verbeteringen die hoge kosten met zich mee kunnen brengen.

Matige speakers of speakers die niet iemands klankkleur hebben gaan echt niet beter spelen door er 2 of 3 paar draden en 2 of 3 versterkers aan te hangen. Kan men toch veel beter de tijd besteden aan het zoeken naar speakers die wel bij hem of haar passen:grin:

DVDProfilersFilmgek
30-10-2012, 12:23
Gefeliciteerd. :welterusten:


Helemaal mee eens Christiaan. (y)

Hij kan beter zijn onderschrift wijzigen in: Have fun and enjoy your loudspeakers. :D

Dank voor de felicitatie Gerco, fijn dat je er beter door zal kunnen slapen nu je weet dat er met mijn setup niets mis is:grin:

Nu maar hopen dat je je setup op den duur dan ook zover krijgt dat je van je verzameling kunt gaan genieten met jouw loudspeakers....

Claudio Santulli
30-10-2012, 12:31
Ben het wel eens dat je pas echt effect gaat merken bij een bepaalde klasse en kwaliteit van componenten. Het is een beetje hetzelfde als het maximale halen uit een VHS tape met betere kabels, weergevers en ingewikkelde en met scherpe kreten aangeboden vhs band. Op een geven moment houdt het een beetje op qua verbetering als de basis niet meer kan bieden. Je blijft tegen bepaalde beperkingen oplopen. En verschillen zullen altijd marginaal zijn ten opzichte van een nieuwe kwaliteitsinvestering. Maar dat is uiteraard niet zomaar voor iedereen weggelegd.

Aan de andere kant is er natuurlijk niks mis om het maximale uit je set te willen halen. Dat kan nooit nonsens zijn. Immers er is maar één visie belangrijk en dat is je eigen visie. Wat de rest daarvan vind is leuk en aardig, maar verder niet. Toch kan het net dat beetje gevoels meerwaarde geven waardoor je tijdens het bekijken/beluisteren een kippevel moment kan krijgen. Je beloond wordt voor je moeite. Ook al is het tegen beter weten in. De één vind dat nonsens de andere kan niet rusten eer hij dat maximale punt heeft bereikt. Ik zie het nut van beide kanten.

Laat ik het zo zeggen. Ook in de VHS/DVD tijd had ik dat fanatisme en in latere stadia ook nog we eningszinsl. Maar op een geven moment werd ik daar te nuchter voor en ging ik mijn eigen fanatisme relatieveren. Problemen waar ik me enorm druk om kon maken losde vanzelf op toen ik onvermijdelijk weer mee ging met de nieuwere trends. Waar had ik me druk om gemaakt? Maar goed gelukkig is ieder mens uniek en heeft daar zijn eigen visie in. terecht of onterecht is niet van belang. Er is geen goed of fout alleen je eigen waarheid. Dat is ook waar het om gaat in het leven.

Maar hé, kom ik weer... Als we toch praten over het maximaal haalbare is mijn ogen de beste investering een bezoek aan de oog en oor arts om onze eigen beperkingen zoveel mogelijk op te heffen. Een goedkope set zal voor een jong iemand net zo goed kunnen klinken als een duurdere voor een ouder iemand. Ons gehoor en zicht laat ons namelijk na verloop van jaren letterlijk een beetje in de steek. Mijn goedkoopste en beste investering was het bijstellen van mijn bril. Nee niet de 3D bril. Mijn gewone. Wauw wat een slimme relatief goedkope investering was dat.

Nou daar komt ie hoor. Mijn favo kreet....
Alles is relatief. (6)

HTip
30-10-2012, 12:37
Blijft een leuke dicussie, SMALL of LARGE en het bijbehorende bass-management :D

Bedankt weer voor de complimenten DVDPF (y) Het is inderdaad niet zo dat alle lage tonen alleen uit mijn sub komen. Is maar goed ook want dan zou ik voor niets vloerstaanders (35-30000 Hz -3dB) rondom hebben ;)

Maar wanneer spreken we over lage tonen? Theoretisch alles onder 350Hz, want dat is meestal de x-over frequentie van het filter in de speakers tussen lage en middentonen, tenminste in mijn speaker. Subs gaan meestal niet hoger dan 150-200Hz, dus theoretisch kan een subwoofer nooit alle lage tonen weergeven. Bovendien wil je ook niet dat alle lage tonen alleen door de sub worden weergegeven (lees een hoge x-over frequentie), omdat lage tonen wel degelijk richtingsgevoelig zijn en daardoor de sub lokaliseerbaar wordt.

En wat is dan sublaag? Dat zijn alle frequencies onder de 100 Hz (ongeveer). Deze zijn niet lokaliseerbaar en goed geïntegreerd in het geluidsbeeld (correcte plaatsing, fase, timing en level) is de sub dus niet aan te wijzen. LFE staat hier overigens los en laat ik even buiten beschouwing, want dat maakt het nóg ingewikkelder.

Dit is overigens wel een leuk artikel... http://en.wikipedia.org/wiki/Subwoofer. Speciaal het stukje over subs die alles onder 120 Hz moeten weergeven ;)

DVDProfilersFilmgek
30-10-2012, 12:40
Ben het wel eens dat je pas echt effect gaat merken bij een bepaalde klasse en kwaliteit van componenten. Het is een beetje hetzelfde als het maximale halen uit een VHS tape met betere kabels, weergevers en ingewikkelde en met scherpe kreten aangeboden vhs band. Op een geven moment houdt het een beetje op qua verbetering als de basis niet meer kan bieden. Je blijft tegen bepaalde beperkingen oplopen. En verschillen zullen altijd marginaal zijn ten opzichte van een nieuwe kwaliteitsinvestering. Maar dat is uiteraard niet zomaar voor iedereen weggelegd.

Aan de andere kant is er natuurlijk niks mis om het maximale uit je set te willen halen. Dat kan nooit nonsens zijn. Immers er is maar één visie belangrijk en dat is je eigen visie. Wat de rest daarvan vind is leuk en aardig, maar verder niet. Toch kan het net dat beetje gevoels meerwaarde geven waardoor je tijdens het bekijken/beluisteren een kippevel moment kan krijgen. Je beloond wordt voor je moeite. Ook al is het tegen beter weten in. De één vind dat nonsens de andere kan niet rusten eer hij dat maximale punt heeft bereikt. Ik zie het nut van beide kanten.

Laat ik het zo zeggen. Ook in de VHS/DVD tijd had ik dat fanatisme en in latere stadia ook nog we eningszinsl. Maar op een geven moment werd ik daar te nuchter voor en ging ik mijn eigen fanatisme relatieveren. Problemen waar ik me enorm druk om kon maken losde vanzelf op toen ik onvermijdelijk weer mee ging met de nieuwere trends. Waar had ik me druk om gemaakt? Maar goed gelukkig is ieder mens uniek en heeft daar zijn eigen visie in. terecht of onterecht is niet van belang. Er is geen goed of fout alleen je eigen waarheid. Dat is ook waar het om gaat in het leven.

Maar hé, kom ik weer... Als we toch praten over het maximaal haalbare is mijn ogen de beste investering een bezoek aan de oog en oor arts om onze eigen beperkingen zoveel mogelijk op te heffen. Een goedkope set zal voor een jong iemand net zo goed kunnen klinken als een duurdere voor een ouder iemand. Ons gehoor en zicht laat ons namelijk na verloop van jaren letterlijk een beetje in de steek. Mijn goedkoopste en beste investering was het bijstellen van mijn bril. Nee niet de 3D bril. Mijn gewone. Wauw wat een slimme relatief goedkope investering was dat.

Nou daar komt ie hoor. Mijn favo kreet....
Alles is relatief. (6)

Leuk stuk Claudio(y)

Je hebt wel gelijk, inderdaad is het wel leuk als een "prutser" lekker bezig is en er dan naar zijn beleving op vooruit gaat......

De enige angst die ik zelf daarbij heb is dat de goedgelovigen het soms ook geloven en denken dat als zij hetzelfde doen er ook enorm op vooruit zullen gaan, de prutser had dat immers meegedeeld:???: De prutser gebruikt vaak sterke termen voor bijna onzichtbare verbeteringen, als die er al zouden zijn......

Zal daar altijd voor waarschuwen, wil niet dat onschuldige schaapjes het slachtoffer worden van boze wolven;)

DVDProfilersFilmgek
30-10-2012, 13:23
Blijft een leuke dicussie, SMALL of LARGE en het bijbehorende bass-management :D

Bedankt weer voor de complimenten DVDPF (y) Het is inderdaad niet zo dat alle lage tonen alleen uit mijn sub komen. Is maar goed ook want dan zou ik voor niets vloerstaanders (35-30000 Hz -3dB) rondom hebben ;)

Maar wanneer spreken we over lage tonen? Theoretisch alles onder 350Hz, want dat is meestal de x-over frequentie van het filter in de speakers tussen lage en middentonen, tenminste in mijn speaker. Subs gaan meestal niet hoger dan 150-200Hz, dus theoretisch kan een subwoofer nooit alle lage tonen weergeven. Bovendien wil je ook niet dat alle lage tonen alleen door de sub worden weergegeven (lees een hoge x-over frequentie), omdat lage tonen wel degelijk richtingsgevoelig zijn en daardoor de sub lokaliseerbaar wordt.

En wat is dan sublaag? Dat zijn alle frequencies onder de 100 Hz (ongeveer). Deze zijn niet lokaliseerbaar en goed geïntegreerd in het geluidsbeeld (correcte plaatsing, fase, timing en level) is de sub dus niet aan te wijzen. LFE staat hier overigens los en laat ik even buiten beschouwing, want dat maakt het nóg ingewikkelder.

Dit is overigens wel een leuk artikel... http://en.wikipedia.org/wiki/Subwoofer. Speciaal het stukje over subs die alles onder 120 Hz moeten weergeven ;)

Leuke aanvulling op de discussie, complimenten geven is voor jouw setup helemaal niet moeilijk, daar mankeert in mijn belevenis helemaal niets aan(y)

Subwoofers, het lijkt zo'n simpel onderdeel van je setup, maar dat is het niet, heb wel eens eerder vertelt dat ik het ook het lastigste onderdeel vond om knap in te passen in de setup, bij mijn eerste setup was ik bijna 3 maanden aan het stoeien geweest om hem knap in te passen.

Dan het artikel..... nou.... eh..... tjee, beetje te technisch voor mij allemaal, maar het laat wel zien dat het allemaal niet zo simpel is als wij soms denken;)

Gerco Stuivenberg
30-10-2012, 13:46
Je kunt uitstekende luidsprekers als matige weergever gebruiken, maar ook andersom. Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft. ;)

De enige manier om er achter te komen of je een luidspreker als uitstekende weergever gebruikt is door te experimenteren en daarmee kunnen sommigen idd heel ver gaan. Door te experimenteren ben ik er achter gekomen dat 'bi-amping' in mijn geval veel voordelen biedt. Zo zorgt het er voor dat het geluidsbeeld beter blijft staan en dat de 'surrounds' de 'fronts' minder overstemmen. Het is in mijn geval dus meer dan alleen een paar draden extra aansluiten. :)

DVDProfilersFilmgek
30-10-2012, 14:12
Je kunt uitstekende luidsprekers als matige weergever gebruiken, maar ook andersom. Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft. ;)

De enige manier om er achter te komen of je een luidspreker als uitstekende weergever gebruikt is door te experimenteren en daarmee kunnen sommigen idd heel ver gaan. Door te experimenteren ben ik er achter gekomen dat 'bi-amping' in mijn geval veel voordelen biedt. Zo zorgt het er voor dat het geluidsbeeld beter blijft staan en dat de 'surrounds' de 'fronts' minder overstemmen. Het is in mijn geval dus meer dan alleen een paar draden extra aansluiten. :)

Ik houd me in dit geval dan maar even vast aan de bijdrage van Claudio :mrgreen:

Gerco Stuivenberg
30-10-2012, 14:30
Bedoel je deze?

Alles is relatief. (6)
Dat is misschien wel de meest zinvolle van het hele forum. :???:

Peter Porrio
30-10-2012, 14:31
Je kunt uitstekende luidsprekers als matige weergever gebruiken, maar ook andersom. Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft. ;)

Deze snap ik even niet Gerco :???: Bedoel je hiermee te zeggen dat je goede luidsprekers slecht kunt laten presteren, maar ook slechte luidsprekers heel goed? Voor wat betreft het eerste gedeelte kan ik met je meegaan: als je goede luidsprekers verkeerd aansluit, of naar de achtermuur toedraait, kom je een heel eind inderdaad! :mrgreen:

Maar door slechte luidsprekers heel goed laten presteren, worden ze echt niet beter. Het blijft gewoon slecht!



Door te experimenteren ben ik er achter gekomen dat 'bi-amping' in mijn geval veel voordelen biedt.

Prima, je moet ook doen wat voor jou werkt. Doe ik zelf ook! ;)



Zo zorgt het er voor dat het geluidsbeeld beter blijft staan en dat de 'surrounds' de 'fronts' minder overstemmen.

Dan moet je in de Channel Level Setup van je receiver de Surround Left en Surround Right speakers wat zachter zetten t.o.v. de frontspeakers :mrgreen:

Gerco Stuivenberg
30-10-2012, 14:51
Deze snap ik even niet Gerco :???: Bedoel je hiermee te zeggen dat je goede luidsprekers slecht kunt laten presteren, maar ook slechte luidsprekers heel goed?
Als je tussen de regels door kunt lezen en goed kunt relativeren is dat idd wat ik bedoel. :|

Dan moet je in de Channel Level Setup van je receiver de Surround Left en Surround Right speakers wat zachter zetten t.o.v. de frontspeakers :mrgreen:
Als ik dat ga doen, blijf ik aan de gang en kan ik niet meer genieten van mijn collectie. :lol:

DVDProfilersFilmgek
30-10-2012, 15:04
Bedoel je deze?

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli http://www.dvd.nl/forum/images/dvd3/buttons/viewpost.gif (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?p=1903918#post1903918)
Alles is relatief. (6)

Dat is misschien wel de meest zinvolle van het hele forum. :???:


Zo moeilijk was dat toch niet;) , al heb ik het er met jouw uitspraken wel eens heel moeilijk mee:rolleyes:

Gerco Stuivenberg
30-10-2012, 15:43
Sommige mensen weten niet hoe ze kunnen genieten van een set die ze zelf samengesteld hebben. Om die te helpen post ik wel eens berichten die voor sommigen moeilijk te begrijpen zijn. ;)

Oeps. Dat was er weer één. :D

DVDProfilersFilmgek
30-10-2012, 16:07
Soms heb ik wel eens het idee dat ik beter een koe kan leren schaatsen.... in vergelijking met sommigen zijn dat toch nog heel slimme beestjes, daarbij wil ik het dan maar laten voor vandaag:rolleyes:

HTip
30-10-2012, 16:10
Leuke aanvulling op de discussie, complimenten geven is voor jouw setup helemaal niet moeilijk, daar mankeert in mijn belevenis helemaal niets aan(y)

Subwoofers, het lijkt zo'n simpel onderdeel van je setup, maar dat is het niet, heb wel eens eerder vertelt dat ik het ook het lastigste onderdeel vond om knap in te passen in de setup, bij mijn eerste setup was ik bijna 3 maanden aan het stoeien geweest om hem knap in te passen.

Dan het artikel..... nou.... eh..... tjee, beetje te technisch voor mij allemaal, maar het laat wel zien dat het allemaal niet zo simpel is als wij soms denken;)

(y)

Wat het artikel betreft heb je helemaal gelijk. Het wordt overigens nog leuker als je ook de akoestische eigenschappen van de ruimte erin gaat betrekken :roll:

In het artikel staat een leuke passage die ik in deze zeer amusante discussie jullie niet wil onthouden ;)



Further, poorly designed systems often leave everything below about 120 Hz (or even higher) to the subwoofer, meaning that the subwoofer handles frequencies which the ear can use for sound source localization, thus introducing an undesirable subwoofer "localization effect". This is usually due to poor crossover designs or choices (too high crossover point or insufficient crossover slope) used in many computer and home theater systems; localization also comes from port noise and from typically large amounts of harmonic distortion in the subwoofer design. Home subwoofers sold individually usually include crossover circuitry to assist integration into an existing system.


Min of meer wat ik zei, maar met nog iets krachtiger termen :D

HTip
30-10-2012, 16:24
Deze snap ik even niet Gerco :???: Bedoel je hiermee te zeggen dat je goede luidsprekers slecht kunt laten presteren, maar ook slechte luidsprekers heel goed? Voor wat betreft het eerste gedeelte kan ik met je meegaan: als je goede luidsprekers verkeerd aansluit, of naar de achtermuur toedraait, kom je een heel eind inderdaad! :mrgreen:

Maar door slechte luidsprekers heel goed laten presteren, worden ze echt niet beter. Het blijft gewoon slecht!

:lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Claudio Santulli
30-10-2012, 16:55
Ik speel de bas(gitaar) en het is mijn taak om de speakers goed te laten presteren. Ligt in dit geval niet aan de apparatuur maar aan het lijdend voorwerp... Me! (6)

Thuis heb ik een kleine bascombo, maar als het luider moet gebruik ik diverse cabinets met een kantelfrequentie om een goed balans tussen het hoog en ultralaag van de bastonen te waarborgen. Weliswaar heel anders dan de gemiddelde HT waar alles door dezelfde speaker gaat, maar toch. heel belangrijk Maar dan gaat de drummer spelen. Kan ik weer opnieuw beginnen, want elk instrument heeft invloed op de andere. Al is het maar in de perceptie van het menselijk gehoor en in dit geval mijn beperking. :mrgreen:

jamiev
30-10-2012, 22:10
jullie moeten met zijn allen een soap gaan maken.
word zeker een kijkcijfer kanon.
volwassen mannen die zich druk maken om domme dingen.
sorry hoor maar ik vermaak me kostelijk.(y)

Peter Porrio
31-10-2012, 08:18
jullie moeten met zijn allen een soap gaan maken.
word zeker een kijkcijfer kanon.
volwassen mannen die zich druk maken om domme dingen.
sorry hoor maar ik vermaak me kostelijk.(y)

Mooi zo! Een forum hoeft niet louter informatief te zijn. Een zekere amusementswaarde wordt zeker op prijs gesteld, getuige jouw reactie.(y)

Maar het kan altijd erger: check de kabelDIScussies maar eens op HTforum.nl, de ene na de andere ban ;)

Gerco Stuivenberg
30-06-2013, 11:34
Nieuwsflits:
De subwoofer (Dali AW8) is vervangen door de Omega 25A van Magnat. Hierdoor zit de subwoofer nu wel op hetzelfde niveau als de luidsprekers.

Het is een model met een 25cm woofer die naar beneden afstraalt en automatische triggering.
3401

DVDProfilersFilmgek
30-06-2013, 12:09
Plaatjes...... anders is het niet gebeurt;)

Gerco Stuivenberg
30-06-2013, 12:12
Plaatje heb ik er bij gezet.

Of wil je er nog meer? :cool:

DVDProfilersFilmgek
30-06-2013, 12:30
Plaatje heb ik er bij gezet.

Of wil je er nog meer? :cool:

Nee 1 plaatje is genoeg, mag best wat groter hoor;)

http://dvd.nl/forum/attachment.php?attachmentid=3401&d=1372590571

Veel plezier met inregelen en inspelen, ben benieuwd naar de prestaties, zal binnenkort per PM wat datums opgeven.

DVDProfilersFilmgek
22-08-2013, 12:02
Afgelopen zaterdag was het dan zover, een Meet&Greet bij Gerco. Het was op de heenreis vrij druk met vakantie verkeer en dan valt het op hoeveel mensen er rondrijden die alleen maar op zondag of tijdens de vakantie rijden, maar na een kleine anderhalf uur was ik dan toch op de plek van bestemming. Gerco had mij al zien aankomen, hoefde dan ook niet aan te bellen.

Zijn setup stond al reeds te spelen, met wat ik begreep een radiozender die van het internet kwam, ook via zijn Mede8er was dat mogelijk, Gerco heeft me dat wel laten zien, maar is iets dat wel leuk is, maar iets is dat ik zelf niet zal gebruiken, maar toch leuk was om ook weer te ervaren.

We zijn begonnen met de .flac bestanden die ik meegenomen had op dat onbetrouwbare 64GB USB sticky, dat mij gelukkig deze keer niet in de steek liet, er stond ook het flac bestand op dat af kwam van de SA-CD van Destiny's Child, hierbij viel op dat Gerco zijn sub stevig liet meespelen waarbij hij toch wel iets teveel opviel, maar die SA-CD staat erom bekent heel veel laag te hebben. Bij de andere nummers, de nummers die we als huiswerk hadden meegekregen van HTip bleef het allemaal wel in de pas en klonk het gewoon goed. Daarna hebben we nog nummers gedraaid van SA-CD's en ook nog van gewone CD's. Ook hebben we nog muziek concerten gespeeld vanaf Blu ray, waarbij ik zelf het Dolby geluid vaak beter van vind klinken dan zijn DTS broertje, overigens was dat bij Gerco ook het geval, al vind hij zelf DTS beter klinken, maar zoals al vaker gezegd..... over smaak en de ervaring van het geluid valt niet echt te twisten.

Na de muziek werd het tijd om te gaan eten, Gerco woont dicht bij wat eetgelegenheden, zodoende zijn wij hier lopend naar toe gegaan en omdat het mooi weer was hebben we buiten op het terras van de maaltijd genoten, op de terugweg hebben wij het toetje in de vorm van een grote beker ijs, naar binnen gelepeld, hierna was het bij thuiskomst weer tijd voor koffie en de film.

Na overleg werd het de film G.I. Joe Retaliation, een film die ik zelf kort er voor nog in 3D had gekeken, maar wel leuk vond om nog een keer te zien/horen in 2D. Toen het tijd werd om weer naar huis te gaan heeft Gerco ook nog zijn instellingen van zijn set laten zien, al heb ik wel opgemerkt dat dat niet nodig is, immers iedereen heeft andere omstandigheden en dat het gaat om het eindresultaat. Zo heeft Gerco zachte stoffen vloerbedekking en zijn zijn wanden niet glad, als je bij mij in je handen klapt dan hoor je al een echte forse galm, iets waar Gerco veel minder tot geen last van heeft.

Gerco heeft mij gevraagd om zijn totale setup te beschrijven, zowel op geluid als beeld, dat wil ik best doen, al heb ik hem eerlijk gezegd dat zijn beeld mij in het geheel niet kan bekoren, immers een wat oudere 32inch HD Ready LCD TV is in mijn ogen niet een formaat TV die bij een echte filmliefhebber past.... heb dan ook gezegd dat ik over het beeld dan ook geen woord wil vuilmaken, is dan ook Gerco's eerste punt dat hij zelf ook wil aanpakken, geen beamer, maar een TV van iets meer formaat.

En...... hoe klonk het dan bij Gerco...... gewoon uitstekent, helemaal niets mis mee, wel niet het allerlaagste laag en het allerhoogste hoog en geen details tot in de puntjes, maar dan zou je ook een paar duizend euro meer moeten uitgeven, met andere woorden, Gerco heeft een combinatie staan die niet te verbeteren valt met enig andere set in dezelfde prijsklasse en dat was iets dat ik niet verwacht had. Het klonk echt veel beter dan ik had verwacht, Gerco heeft een set die menig middenklasse set eruit speelt en waarom je nooit zo'n alles in 1x (duur)weggooibarrel moet aanschaffen mag duidelijk zijn als je Gerco's set gehoord hebt, zijn set is dan wel duurder dan een prijzige alles in 1, maar klinkt wel 10x beter en is zeker de moeite waard om nog even door te sparen of alles in stappen aan te schaffen, dan heb je echt wat moois staan. Tijdens de film waren de stemmen zeer duidelijk te volgen, zijn center is op dat gebied zeer goed, ook de rears doen goed mee, stonden bij de muziek eerst iets te hard, maar dat was na inspelen door Gerco zo weer gecorrigeerd, al met al geen straf om naar Gerco zijn set te luisteren. Goede uitgebalanceerde set, die menig duurdere set het schaamrood op de kaken zal brengen, niets mis mee(y)

Als het nieuwe scherm er komt, dan zal er wel een nieuwe meeting komen, dan wil ik wel het beeld beschrijven.

De reis terug verliep voorspoedig, met af en toe een paar spettertjes, daarbij kwam ik er wel achter dat de wissers smerig waren, trokken strepen en was het zicht na een paar keer wissen echt heel slecht, gelukkig maar weinig regen gehad, anders had ik zeker moeten stoppen om de wissers te reinigen(heb ik bij thuiskomst dan ook direct gedaan). Duurde de heenreis bijna anderhalf uur, de terugreis was in 1 uurtje gepiept, een bezoekje brengen is dan ook geen wereldreis zoals volgende week zaterdag naar HTip.

peptalk
22-08-2013, 13:10
Flink verslag weer Herman, dat is toch echt iets voor jou om te doen en leuk om te lezen(y)

Gerco Stuivenberg
22-08-2013, 20:58
Bedankt voor jouw verslag Herman.

Ondanks dat we niet veel tijd hadden om uitgebreid te gaan luisteren, kijken en te vergelijken, waren het weer een bijzondere middag en avond. In ieder geval ben ik blij dat je er van genoten hebt, want ik vond het best lastig om er voor te zorgen dat je er een goede indruk van kon krijgen. Hierdoor kwam het concert van Phil Collins (Finally the first farewell tour) en G.I. Joe niet zo mooi uit de verf als dat ik gehoopt had. Wat dat betreft zal het idd beter zijn als ik mijn huidige TV zal vervangen door één met een meer cm2's. In ieder geval is het kwa kijk-afstand(1:4) groot genoeg om TV mee te kijken, al merk ik wel dat er nu steeds meer zenders het beeld optimaliseren voor grotere schermen door bvb nieuwslezers te laten staan of lopen. Dit is een reden dat het beeld en geluid met behulp van DVE ingesteld heb en hoogwaardige geluidsbronnen gebruik om de set toch goed te laten presteren. :cool:

Aan de andere kant vind ik dat het bij beeld minder om het formaat van het scherm moet gaan en dat beeld en geluid elkaar goed aan kunnen vullen. Dat zal waarschijnlijk ook de belangrijkste reden zijn dat veel mensen een te grote TV kopen en deze combineren met bult plastic kopen of het beeld (en geluid) zo instellen dat het niet emmervullend kan zijn. (6)

Voor die mensen is er de volumeregelaar en anders...... de rol met de duizend velletjes. :mrgreen:

jamiev
23-08-2013, 18:20
Mooi verslag dvdpf

HTip
24-08-2013, 10:23
Leuk om te lezen DVDPF en een mooi compliment voor de set van Gerco. Zo te lezen heeft de akoestiek daar een groot aandeel in. Leuk ook dat mijn "huiswerk" ook voorbij is gekomen.

Tot volgende week!

Dazell
28-01-2015, 20:53
Inmiddels is zone 2 nu ook in gebruik door een setje draadloos aan te sturen luidsprekers, de DSS 35 van Alecto. Deze zijn in een andere ruimte geplaatst zodat ik daar dezelfde muziek als achtergrond kan hebben.

Wel heb ik daarvoor een paar analoge verbindingen moeten maken, omdat het gedeelte van zone 2 geen DAC's heeft.

Hallo Gerco,

Goed bezig geweest, is al weer een tijdje terug zie ik.

Hoe heb je de set precies aangesloten en wat voor kabels heb je gemaakt?
Ik wil ook dezelfde Alecto set aansluiten op Zone 2 op mijn Onkyo receiver/versterker.

Bij mij:
De tulp (rca) van zone2 geven geen signaal als ik de set aansluit (volgens de Onkyo handleiding kan hier ook alleen een versterker op worden aangesloten via rca). Het alternatief is via de 2 (gevoede) speakerdraadaansluitingen van zone2 de verzender aan te sluiten, maar dat past niet zonder meer.

Graag je hulp, bvd.

Groet, Durk

Gerco Stuivenberg
31-01-2015, 10:00
Goed bezig geweest, is al weer een tijdje terug zie ik.
Welkom op dit forum Durk,

Het is idd al weer een tijdje rustig in deze topic en dat komt door het feit dat ik de laatste tijd niets aan de samenstelling van mijn set heb veranderd. Ik ben wel bezig geweest met zoeken naar 'upgrades' en manieren om de weergave te verbeteren. Een 'upgrade' die ik inmiddels gedaan heb is de MED800X3D die de MED500X heeft vervangen. De belangrijkste verbeteringen in de weergave die ik heb gedaan, zijn het tunen van de poorten. Bij de sub zit deze dicht bij de woofer en dat zorgt er voor dat de lage tonen niet even luid zijn. Dit heb ik deels opgelost door stukken noppen-schuim in de poorten te plaatsen. Hierdoor hebben de woofers nog steeds dezelfde bewegings-vrijheid, maar kunnen er minder geluiden uit de poort komen die de geluiden van de woofer versterken/verzwakken. :)


Ik wil ook dezelfde Alecto set aansluiten op Zone 2 op mijn Onkyo receiver/versterker.

De tulp (rca) van zone2 geven geen signaal als ik de set aansluit (volgens de Onkyo handleiding kan hier ook alleen een versterker op worden aangesloten via rca). Het alternatief is via de 2 (gevoede) speakerdraadaansluitingen van zone2 de verzender aan te sluiten, maar dat past niet zonder meer.
De DSS35 van Alecto is een stel luidsprekers die je als een versterker aan moet sluiten, dus niet op de uitgangen voor de luidsprekers. De zender kun je daarom het beste aansluiten op de 'pre-out' voor 'zone 2'. Een groot voordeel hiervan is dat deze onafhankelijk van hoofd-zone (zone 1) werkt en dat je daarom in zone 2 naar iets anders kunt luisteren als in zone 1. Dit betekent dat je deze apart moet bedienen, want anders zullen ze geen geluid laten horen.

Om zone 2 te kunnen gebruiken moet je deze vaak inschakelen in het menu van de receiver en waarschijnlijk de bronnen ook analoog (rode+witte tulp) aansluiten. Het gedeelte van zone 2 is vaak analoog om bvb te voorkomen dat het geluid als DD 5.1 of DTS naar de luidsprekers gestuurd wordt. Hoe je zone 2 inschakelt, kun je vinden in de gebruiksaanwijzing van de Onkyo. 8-)

Gerco Stuivenberg
25-07-2015, 13:36
Nieuwflits.
Het meubel -wat ik inmiddels meer dan 20 jaar gebruikte- is vervangen en ik heb ook de andere kasten en tafels vervangen. Er is daardoor meer ruimte ontstaan voor een TV met wat meer cm2's. :-)
6286
Doordat ik nu een volwaardige eethoek heb, is de ruimte voor de HT wel kleiner geworden. :-(

peptalk
25-07-2015, 13:59
Ziet er goed uit Gerco, op naar de grotere TV;-)

DVDProfilersFilmgek
25-07-2015, 21:36
Ziet er goed uit Gerco, op naar de grotere TV;-)

Zeg dat wel, een 32 inch HD Ready is zeker niet meer van deze tijd:-P

Geeft ie ook nog eens zijn oude kast de schuld van;)

DVDProfilersFilmgek
25-07-2015, 22:05
Nieuwflits.
Het meubel -wat ik inmiddels meer dan 20 jaar gebruikte- is vervangen en ik heb ook de andere kasten en tafels vervangen.
Er is daardoor meer ruimte ontstaan voor een TV met wat meer cm2's. :-)

Doordat ik nu een volwaardige eethoek heb, is de ruimte voor de HT wel kleiner geworden. :-(

Mooi, andere meubels, geeft weer het gevoel dat je er weer een stapje op vooruit gegaan bent.

Het geld van de eethoek had ik anders besteed;) zelf gebruikten we de eethoek eigenlijk bijna nooit,
tafel stond meestal vol met bergen nieuw aangekochte films, ruimte om te eten was er niet en dat deden
we dan ook niet. Jaren geleden de eethoek de deur uitgedaan, meer ruimte gekregen en het staat
ook nog eens beter ook.:grin:

Ruimte opofferen voor een eethoek ten koste van je HT:shock: , je bent toch niet de weg kwijtgeraakt :?::mrgreen:

Heb de laatste tijd echt koopjes gezien op het gebied van Full HD TV's, mooie grote schermen voor
een 1/3 van de prijs een paar jaar geleden. Zou op je nieuwe meubel toch minstens een 55inch
gevalletje plaatsen, zeker zolang als jij met je scherm doet, ze kosten je iig niet je kop meer;)

BTW, leuk om te weten..... je nieuwsfilts...., maar een echte HT update is het niet, of je moet je nieuwe
meubel in je apparatenlijstje plaatsen8-)

Wel leuk om te weten is dat je toch wel groter wilt, al had je dat ook met het oude meubel kunnen doen,
waar een wil is, is een weg, brandhout is snel gemaakt;)

Hoop dat je tegen een leuk koopje aanloopt met een nieuwe TV, UHD is niet echt nodig, en al helemaal
niet tot minimaal 55inch...... ben benieuwd wat het worden gaat.

Gerco Stuivenberg
27-07-2015, 14:31
Mooi, andere meubels, geeft weer het gevoel dat je er weer een stapje op vooruit gegaan bent.

Het geld van de eethoek had ik anders besteed;) zelf gebruikten we de eethoek eigenlijk bijna nooit,
tafel stond meestal vol met bergen nieuw aangekochte films, ruimte om te eten was er niet en dat deden
we dan ook niet. Jaren geleden de eethoek de deur uitgedaan, meer ruimte gekregen en het staat
ook nog eens beter ook.:grin:
Ik zal de eethoek ook weinig gebruiken, maar voor bezoek is het wel fijn als ze aan een tafel kunnen zitten i.p.v. op de bank met een bord op schoot. De rest van de tijd zal het (gewoon) een bureau zijn. ;)


Heb de laatste tijd echt koopjes gezien op het gebied van Full HD TV's, mooie grote schermen voor
een 1/3 van de prijs een paar jaar geleden. Zou op je nieuwe meubel toch minstens een 55inch
gevalletje plaatsen, zeker zolang als jij met je scherm doet, ze kosten je iig niet je kop meer;)

Hoop dat je tegen een leuk koopje aanloopt met een nieuwe TV, UHD is niet echt nodig, en al helemaal
niet tot minimaal 55inch...... ben benieuwd wat het worden gaat.
Dat vind ik een probleem van de huidige TV's. Het zijn er heel veel en sommige zijn zo goedkoop dat je die eigenlijk geen TV meer kan noemen.

Kwa scherm-formaat zal de nieuwe TV ergens tussen de 40" en 46" gaan worden, omdat er ook TV mee wil kijken en niet alleen naar een plat scherm met veel (storende) pixels. Aan de andere is een groot scherm wel weer beter voor 3D, omdat het beeld dan minder begrenst wordt door de rand van het scherm. :|

Het kiezen is daardoor lastig en daarom zal het nog wel even duren voor ik een andere heb gevonden.

DVDProfilersFilmgek
27-07-2015, 15:31
Ik zal de eethoek ook weinig gebruiken, maar voor bezoek is het wel fijn als ze aan een tafel kunnen zitten i.p.v. op de bank met een bord op schoot. De rest van de tijd zal het (gewoon) een bureau zijn. ;)


Dat vind ik een probleem van de huidige TV's. Het zijn er heel veel en sommige zijn zo goedkoop dat je die eigenlijk geen TV meer kan noemen.

Kwa scherm-formaat zal de nieuwe TV ergens tussen de 40" en 46" gaan worden, omdat er ook TV mee wil kijken en niet alleen naar een plat scherm met veel (storende) pixels. Aan de andere is een groot scherm wel weer beter voor 3D, omdat het beeld dan minder begrenst wordt door de rand van het scherm. :|

Het kiezen is daardoor lastig en daarom zal het nog wel even duren voor ik een andere heb gevonden.


Zalige nonsens(y) spaar ze8-)

rogue
27-07-2015, 16:40
Ik zal de eethoek ook weinig gebruiken, maar voor bezoek is het wel fijn als ze aan een tafel kunnen zitten i.p.v. op de bank met een bord op schoot. De rest van de tijd zal het (gewoon) een bureau zijn. ;)


Dat vind ik een probleem van de huidige TV's. Het zijn er heel veel en sommige zijn zo goedkoop dat je die eigenlijk geen TV meer kan noemen.

Kwa scherm-formaat zal de nieuwe TV ergens tussen de 40" en 46" gaan worden, omdat er ook TV mee wil kijken en niet alleen naar een plat scherm met veel (storende) pixels. Aan de andere is een groot scherm wel weer beter voor 3D, omdat het beeld dan minder begrenst wordt door de rand van het scherm. :|

Het kiezen is daardoor lastig en daarom zal het nog wel even duren voor ik een andere heb gevonden.
Gerco, wat bedoel je met de schuingedrukte gedeeltes? Ik heb ze twee keer opnieuw gelezen, maar ik begrijp het nog niet?

DVDProfilersFilmgek
27-07-2015, 19:46
Gerco, wat bedoel je met de schuingedrukte gedeeltes? Ik heb ze twee keer opnieuw gelezen, maar ik begrijp het nog niet?

:lol:

rogue
28-07-2015, 17:29
Hahaha, de quote wordt natuurlijk schuin gedrukt :lol:.....


Dat vind ik een probleem van de huidige TV's. Het zijn er heel veel en sommige zijn zo goedkoop dat je die eigenlijk geen TV meer kan noemen.

Kwa scherm-formaat zal de nieuwe TV ergens tussen de 40" en 46" gaan worden, omdat er ook TV mee wil kijken en niet alleen naar een plat scherm met veel (storende) pixels. Aan de andere is een groot scherm wel weer beter voor 3D, omdat het beeld dan minder begrenst wordt door de rand van het scherm. :|

Het kiezen is daardoor lastig en daarom zal het nog wel even duren voor ik een andere heb gevonden.

Nogmaals: Gerco, wat bedoel je met de onderstreepte gedeeltes? Ik heb ze twee keer opnieuw gelezen, maar ik begrijp het nog niet?

DVDProfilersFilmgek
28-07-2015, 20:35
Hahaha, de quote wordt natuurlijk schuin gedrukt :lol:.....



Nogmaals: Gerco, wat bedoel je met de onderstreepte gedeeltes? Ik heb ze twee keer opnieuw gelezen, maar ik begrijp het nog niet?

Ik bleef graag in het ongewisse8-)

Bij heel veel "zalige nonsens" van Gerco komt bij mij de "auto shutoff mode" in werking;)

Gerco Stuivenberg
29-07-2015, 12:51
Nogmaals: Gerco, wat bedoel je met de onderstreepte gedeeltes? Ik heb ze twee keer opnieuw gelezen, maar ik begrijp het nog niet?
Sommige TV's zijn zo ontworpen dat ze voor weinig geld geproduceerd kunnen worden. Deze hebben daardoor te weinig mogelijkheden, een slordige signaal-verwerking en/of een kortere levensduur. Dit soort toestellen vind ik daarom geen TV, omdat deze niets toe kunnen voegen aan de kwaliteit en de beleving. :|

Bij TV en film kijken gaat het bij mij niet om hoe groot een scherm is, maar om de dichtheid en de kijk-afstand. Als het scherm groot is, is de dichtheid klein en daardoor vallen de fouten meer op. Dit wordt erger wanneer je dicht bij het scherm zit. Als de dichtheid van het scherm hoog genoeg is en de TV een goede signaal-verwerking heeft zal het beeld er veel scherper uit zien. ;)

DVDProfilersFilmgek
29-07-2015, 13:57
Sommige TV's zijn zo ontworpen dat ze voor weinig geld geproduceerd kunnen worden. Deze hebben daardoor te weinig mogelijkheden, een slordige signaal-verwerking en/of een kortere levensduur. Dit soort toestellen vind ik daarom geen TV, omdat deze niets toe kunnen voegen aan de kwaliteit en de beleving. :|

Bij TV en film kijken gaat het bij mij niet om hoe groot een scherm is, maar om de dichtheid en de kijk-afstand. Als het scherm groot is, is de dichtheid klein en daardoor vallen de fouten meer op. Dit wordt erger wanneer je dicht bij het scherm zit. Als de dichtheid van het scherm hoog genoeg is en de TV een goede signaal-verwerking heeft zal het beeld er veel scherper uit zien. ;)

Daarom blijf ik dus liever in het ongewisse:mrgreen:

:idea:Meer doorvragen rogue:idea:

Als ie eenmaal zijn duim op de verkeerde plek heeft gehad en er daarna aan begint te zuigen
krijg je de ene "zalige nonsens" na de andere "zalige nonsens".

Als je echt niet wijzer wilt worden, gewoon doorvragen, er zijn liefhebbers die van onzin houden, ze kijken
bijvoorbeeld hele avonden naar Veronica en dat soort ongein en reclame vinden ze ook heel mooi;)

Weet alleen nog niet helemaal zeker of hij je opzettelijk in het ooitje neemt of per ongeluk:confused:

rogue
29-07-2015, 16:45
Sommige TV's zijn zo ontworpen dat ze voor weinig geld geproduceerd kunnen worden. Deze hebben daardoor te weinig mogelijkheden, een slordige signaal-verwerking en/of een kortere levensduur. Dit soort toestellen vind ik daarom geen TV, omdat deze niets toe kunnen voegen aan de kwaliteit en de beleving. :|

Over welke TV's heb je het dan? Het is echt niet verkeerd bedoeld, maar je hebt nu een Toshiba 32WL66, dan is toch elke TV die nu in de winkel te koop is, een betere TV qua mogelijkheden, signaal-verwerking? Levensduur moet natuurlijk nog blijken ;).


Bij TV en film kijken gaat het bij mij niet om hoe groot een scherm is, maar om de dichtheid en de kijk-afstand. Als het scherm groot is, is de dichtheid klein en daardoor vallen de fouten meer op. Dit wordt erger wanneer je dicht bij het scherm zit. Als de dichtheid van het scherm hoog genoeg is en de TV een goede signaal-verwerking heeft zal het beeld er veel scherper uit zien. ;)

Je wilt toch een TV tussen de 40" en 46"? Ik denk niet dat jij je zorgen hoeft te maken over de resoluties in dat formaat. Er is zoveel moois te koop, en van bijna elke televisie zijn er wel reviews, gebruikerservaringen e.d te vinden.....

Van uitstel komt wel degelijk afstel, dus bepaal je budget, je kijkafstand en ga op zoek (y)!

Gerco Stuivenberg
02-08-2015, 11:21
Over welke TV's heb je het dan? Het is echt niet verkeerd bedoeld, maar je hebt nu een Toshiba 32WL66, dan is toch elke TV die nu in de winkel te koop is, een betere TV qua mogelijkheden, signaal-verwerking? Levensduur moet natuurlijk nog blijken ;).



Je wilt toch een TV tussen de 40" en 46"? Ik denk niet dat jij je zorgen hoeft te maken over de resoluties in dat formaat. Er is zoveel moois te koop, en van bijna elke televisie zijn er wel reviews, gebruikerservaringen e.d te vinden.....

Van uitstel komt wel degelijk afstel, dus bepaal je budget, je kijkafstand en ga op zoek (y)!
Net zoals bij geluid bepaalt de kwaliteit van signaal-verwerking de kwaliteit van de weergave. Een TV die je voor weinig geld kunt kopen is voor mij hetzelfde voor beeld als een goedkope alles-in-één set voor geluid. Bij dat soort goedkope apparaten zal je eerder gebruik maken van de laatste mogelijkheid. 8-)

Over het algemeen lees ik weinig reviews, omdat deze vaak gebruiks-ervaringen van anderen zijn. Meestal kijk ik op internet voor de mogelijkheden en de specs en ga ik naar een winkel om te kijken het er in werkelijkheid uit ziet. Het is alleen jammer dat je bij de meeste winkels niet kunt zien hoe goed een toestel presteert, omdat in de meeste winkels daarvoor de kennis (en de afstandsbediening) niet aanwezig is. :???:

rogue
02-08-2015, 18:05
Ik denk er van alles van, maar laat het los en wens je veel succes met je speurtocht (y).

Gerco Stuivenberg
16-11-2015, 12:34
Na lang speuren heb ik er één gevonden. Welke het is geworden houd ik nog even geheim.

Deze heb ik tijdens een aktie gekocht waarbij je zogenaamd de BTW niet hoeft te betalen. Het is een model geworden met een 43" scherm dat geen 4K of 3D heeft en dat ik daardoor voor een leuke prijs kon kopen.

DVDProfilersFilmgek
16-11-2015, 20:17
Na lang speuren heb ik er één gevonden. Welke het is geworden houd ik nog even geheim.

Deze heb ik tijdens een aktie gekocht waarbij je zogenaamd de BTW niet hoeft te betalen. Het is een model geworden met een 43" scherm dat geen 4K of 3D heeft en dat ik daardoor voor een leuke prijs kon kopen.


Van mij mag je dat gerust geheim houden Gerco, zo spannend is dat niet,
een 43 inch Full HD zonder 3D en waarschijnlijk ook niet zo erg slim....

Toch voor jou een stapje vooruit, 11 inch groter en van HD ready naar Full HD,
wens je er heel veel plezier mee, maar probeer er hier geen mensen mee te imponeren,
denk niet dat dat gaat lukken8-)

Gerco Stuivenberg
29-11-2015, 13:45
Was ook niet bedoeld om mee te imponeren, maar om aan te geven dat ik nu ook zelf 32" wat te klein vindt door de TV-programma's die meer voor grotere schermen gemaakt worden.

Dit is de TV die het geworden is:
De 43LF630V
6761

De set ziet er daardoor nu zo uit:
6762

De redenen dat ik voor deze heb gekozen zijn het formaat 43" wat precies tussen de 40" en de 46" ligt en dat het een TV is waarbij veel aandacht is besteed aan de beeld-kwaliteit. Zo zitten er simpele kunstmatige beeld-verbeteraars in heeft de 2 instellingen die door verschillende experts zijn gemaakt. Ik denk dat ik die andere 6 daardoor weinig zal gebruiken. :cool:

rogue
29-11-2015, 15:37
Mooi dat je geslaagd bent (y).

Al begrijp ik de redenen die je noemt niet echt; een tv waarbij aandacht aan de beeldkwaliteit is besteed lijkt mij vanzelfsprekend :). Opvallend dat je de zogenaamde 'beeldverbeteraars' noemt als reden; die zijn toch echt not-done als je je wat meer inleest.

Nu nog kalibreren en het kijkplezier kan beginnen!

jeroeni
29-11-2015, 16:29
Ga je die beeldverbeteraars nou echt gebruiken ???

Gerco Stuivenberg
30-11-2015, 22:31
Mooi dat je geslaagd bent (y).

Al begrijp ik de redenen die je noemt niet echt; een tv waarbij aandacht aan de beeldkwaliteit is besteed lijkt mij vanzelfsprekend :). Opvallend dat je de zogenaamde 'beeldverbeteraars' noemt als reden; die zijn toch echt not-done als je je wat meer inleest.

Nu nog kalibreren en het kijkplezier kan beginnen!
In de meeste gevallen zijn ze idd "not-done", maar sommige zijn nodig omdat veel toestellen door snelle beeld-verwerking moeilijker 24p kunnen weergeven. Je ogen zien dan het beeld van de ene 'frame' naar het andere 'springen', omdat LED's bvb te snel aan en uit gaan. Voor die gevallen is het fijn als er een verbeteraar is die er alleen voor zorgt dat het scherm wat minder snel donker en licht wordt. Deze TV heeft een functie die 'Echte Bioscoop' en als ik die aanzet lijkt het alsof de de overgangen vloeiender zijn. Daar is echter weinig over bekend, dus dat wordt proberen. :cool:

Kalibreren is volgens mij niet echt nodig. Het toestel heeft 2 instellingen waar het ISF-logo bij staat. Het enige wat ik daarbij aangepast heb zijn de intensiteit van de achtergrond-verlichting en de kleurtemperatuur.
6770

Michael Hamers
07-12-2015, 15:12
Kalibreren is volgens mij niet echt nodig. Het toestel heeft 2 instellingen waar het ISF-logo bij staat. Het enige wat ik daarbij aangepast heb zijn de intensiteit van de achtergrond-verlichting en de kleurtemperatuur.
6770

Feit dat die voorinstelling zo heet wil niet (in elk geval zeer zelden) zeggen dat het beeld ook echt goed is afgesteld. Het is vaak wel een goede basis. Nodig is daarnaast een ruim begrip, want wat is nodig...

Rogier Burghout
07-12-2015, 15:14
Ik vind eerlijk gezegd de TV nogal klein ogen gezien de tweede foto. Wilde je persé een TV tussen de 40 en 46 inch gezien je voorkeur of gezien de berekening van beeldafstand?

Gerco Stuivenberg
07-12-2015, 21:32
Feit dat die voorinstelling zo heet wil niet (in elk geval zeer zelden) zeggen dat het beeld ook echt goed is afgesteld. Het is vaak wel een goede basis. Nodig is daarnaast een ruim begrip, want wat is nodig...
Eigenlijk heeft iedere TV zo'n goede basis nodig. Dit zorgt er voor dat een TV een goede demo kan geven als die uit de verpakking komt. :grin:

Een TV echt goed afstellen is volgens mij zelfs voor een expert lastig, omdat sommige afwijkingen gewoon bij een merk of model horen. ;)


Ik vind eerlijk gezegd de TV nogal klein ogen gezien de tweede foto. Wilde je persé een TV tussen de 40 en 46 inch gezien je voorkeur of gezien de berekening van beeldafstand?
Op de 2e foto ziet die er idd wat kleiner uit. Die foto is meer bedoeld als overzicht van hoe de set er nu uit ziet.

Ik wilde een model tussen de 40 en 46 inch hebben vanwege de kijkafstand(3,2m)en de dichtheid van het scherm. Tussen de 40 en 46 inch is -op 1,6m tot 3,2m afstand- de dichtheid voldoende voor de detailles zonder de pixels te zien. :cool:

DVDProfilersFilmgek
07-12-2015, 23:19
Bla bla bla bla.... en soms hebben we het er het geld niet voor over, of
gewoon het geld er niet voor. punt

Bovendien komt het dan weer op de mening van een apparaatje wat het
meest natuurlijk zou zijn terwijl er weer eens geen rekening gehouden wordt
zoals de gebruiker het ervaart.

Maar goed, loop tijdens het uitlaten van je hondje(als excuus bijvoorbeeld) eens
langs de mensen en kijk eens binnen in ons openstaande ramen.... en zie
hoe eens hoe verschrikkelijk slecht de TV's staan afgesteld... de overdreven
kleuren SCHREEUWEN je tegemoet, alles super blauw en super rood en
super groen.... de natuur kan er niets aan doen.... onvoorstelbaar, zo ziet het
leven er toch niet uit:confused:

Het is als een beetje met de speakers.... je wilt het zo realistic mogelijk, maar
de techniek doet het net even anders en de mens waardeert het vaak op die
manier net zo goed....

Maar op gebied van afstellen van een TV.... daar hebben toch de meesten
geen cent voor over als daar een ander er voor betaald voor moet worden?

Ik in ieder geval heb er geen cent voor over, ik ben dan eerlijk, ik zou het
dan ook nog kunnen betalen omdat ik er het er het geld voor zou hebben.

Kom nou toch mensen..... we zijn niet allemaal super bemiddeld, dat ben ik
ook niet, maar ook al zou ik het er het geld voor hebben, ik zou het er niet
aan uit geven.

Zou je zelf niet een grotere TV kopen dan een kleinere om hem te laten
afstellen door een ander:confused: (kon je het nog volgen)

Een kleinere TV kan dan ook wel eens een kwestie van ....... zijn.

DVDProfilersFilmgek
08-12-2015, 09:21
Op de 2e foto ziet die er idd wat kleiner uit. Die foto is meer bedoeld als overzicht van hoe de set er nu uit ziet.

Ik wilde een model tussen de 40 en 46 inch hebben vanwege de kijkafstand(3,2m)en de dichtheid van het scherm. Tussen de 40 en 46 inch is -op 1,6m tot 3,2m afstand- de dichtheid voldoende voor de detailles zonder de pixels te zien. :cool:

http://www.rtings.com/tv/learn/size-to-distance-relationship

Ik hou van die nonsens, zeker als het er dik op ligt:lol:

Dit had denk ik beter gepast:

http://www.foka.nl/philips-55pfk5109-led-tv

Leuk prijsje, aardig formaat en niet al teveel fratsen.

Pieter V
08-12-2015, 13:09
32 naar 43 inch is niet de upgrade waard.

http://www.displaywars.com/comparisons/32-inch-16x9-vs-43-inch-16x9.png

Over de beeldkwaliteit: het is een LG TV. Een IPS paneel. Veel plezier met de slechte zwart waardes en de slechte uniformity van het scherm. Zelfs de high-end modellen weet LG te verprutsen.

LG blinkt alleen nog uit in OLED.

Rogier Burghout
08-12-2015, 13:16
Op de 2e foto ziet die er idd wat kleiner uit. Die foto is meer bedoeld als overzicht van hoe de set er nu uit ziet.

Ik wilde een model tussen de 40 en 46 inch hebben vanwege de kijkafstand(3,2m)en de dichtheid van het scherm. Tussen de 40 en 46 inch is -op 1,6m tot 3,2m afstand- de dichtheid voldoende voor de detailles zonder de pixels te zien. :cool:

Weet je zeker dat het 3,2m is? Het lijkt een stuk meer. 43 inch (1.09cm) maal 3 kom je idd op 3,27 meter uit dus qua berekening kom je precies uit. Maar ik had persoonlijk voor 50" gekozen, dan hoef je net even minder te turen.

Gerco Stuivenberg
09-12-2015, 21:05
32 naar 43 inch is niet de upgrade waard.

http://www.displaywars.com/comparisons/32-inch-16x9-vs-43-inch-16x9.png

Over de beeldkwaliteit: het is een LG TV. Een IPS paneel. Veel plezier met de slechte zwart waardes en de slechte uniformity van het scherm. Zelfs de high-end modellen weet LG te verprutsen.

LG blinkt alleen nog uit in OLED.
Specs zeggen niets over de kwaliteit van het beeld, omdat je die niet kunt testen met statische bronnen zoals test-beelden. Daar komt bij dat het voor de ogen niet prettig is om te kijken naar beelden het witste wit en het zwartste zwart en alles wat daar tussen zit.

Dat zelfs de High-End modellen het weten te verprutsen komt dus door de gebruikte projectie-techniek en die is voor iedere LCD-TV met LED achtergrondverlichting hetzelfde. Aan de andere kant zorgt het wel meer voor een bioscoop-gevoel dan een OLED-tv. ;)


http://www.rtings.com/tv/learn/size-to-distance-relationship

Ik hou van die nonsens, zeker als het er dik op ligt:lol:

Dit had denk ik beter gepast:

http://www.foka.nl/philips-55pfk5109-led-tv

Leuk prijsje, aardig formaat en niet al teveel fratsen.
Ik ga er van uit gaat dat optimale afstand de minimale kijk-afstand is en niet de maximale en dan voldoet een 43" voor 1,6m. Voor 3,2m is 43" volgens de tabel (en Rogier) wat te klein, maar dan is 50" net wat te groot voor 1,6m.

Dat zal nog leuk worden met UltraHD, omdat er dan ook geen luidsprekers meer geplaatst kunnen worden. Je hebt wel beeld, maar geen geluid. :D

Een frats van 55"?
Heb je behang nodig? :twisted:

DVDProfilersFilmgek
09-12-2015, 22:41
Je wordt met het uur geloofwaardiger:nono:

De frats is overigens "tijdelijk" uitverkocht, was toch wel een
leuke frats geweest voor die prijs.... maar bruin zal er wel
moeite mee gehad hebben.

Heb zelf de beschikking over 1x 37inch - 2x55inch - 1x 63inch en 1x 92inch


Een frats van 55"?
Heb je behang nodig? :twisted:

Nee, keus genoeg:grin:

Gerco Stuivenberg
13-12-2015, 10:53
Je wordt met het uur geloofwaardiger:nono:

De frats is overigens "tijdelijk" uitverkocht, was toch wel een
leuke frats geweest voor die prijs.... maar bruin zal er wel
moeite mee gehad hebben.

Heb zelf de beschikking over 1x 37inch - 2x55inch - 1x 63inch en 1x 92inch



Nee, keus genoeg:grin:
Bruin had weinig moeite met het verhaal wat er bij stond, omdat het zo ongeloofwaardig was.

Gelukkig zijn er nog steeds mensen die het wel geloofwaardig vinden. ;)

Frenkel
13-12-2015, 15:06
Gerco Stuivenberg;2015292

Gelukkig zijn er nog steeds mensen die het wel geloofwaardig vinden. ;)

Ik kan anders aan dit soort uitspraken geen touw vast knopen:

"Daar komt bij dat het voor de ogen niet prettig is om te kijken naar beelden het witste wit en het zwartste zwart en alles wat daar tussen zit."

"Dat zal nog leuk worden met UltraHD, omdat er dan ook geen luidsprekers meer geplaatst kunnen worden."

Gerco Stuivenberg
13-12-2015, 16:32
Wanneer er zwart en wit in een beeld zit en het beeld een heel hoog contrast heeft, zal het gezichts-vermogen zich aanpassen op de intensiteit van het beeld. Het gezichts-vermogen zal dan kiezen voor zwart of wit, waardoor je moeilijker de donkere of lichtere tinten kunt zien. Om het wat prettiger voor de ogen te maken en de tinten goed te kunnen zien, kun het je het contrast verlagen. Hierdoor zal het wit minder wit en het zwart minder zwart worden. Een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van 'dynamisch contrast', maar dan moet het gezichts-vermogen zich ook daar op aanpassen en dat maakt het kijken ook niet minder prettig. Je zal dan dus moeten kiezen voor de tinten of het contrast. :|

Om Ultra-HD met dezelfde dichtheid als Full-HD te kunnen zien, heb je een scherm nodig dat 2x zo groot is. Wanneer je een groot Full-HD scherm hebt, zal een Ultra-HD dus nog groter worden en dan is er nog minder plaats voor goed geluid. Zelf let ik liever daarom meer op de dichtheid en de afstand, dan op het formaat. ;)

Frenkel
14-12-2015, 04:30
Wanneer er zwart en wit in een beeld zit en het beeld een heel hoog contrast heeft, zal het gezichts-vermogen zich aanpassen op de intensiteit van het beeld. Het gezichts-vermogen zal dan kiezen voor zwart of wit, waardoor je moeilijker de donkere of lichtere tinten kunt zien. Om het wat prettiger voor de ogen te maken en de tinten goed te kunnen zien, kun het je het contrast verlagen. Hierdoor zal het wit minder wit en het zwart minder zwart worden. Een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van 'dynamisch contrast', maar dan moet het gezichts-vermogen zich ook daar op aanpassen en dat maakt het kijken ook niet minder prettig. Je zal dan dus moeten kiezen voor de tinten of het contrast. :|

Om Ultra-HD met dezelfde dichtheid als Full-HD te kunnen zien, heb je een scherm nodig dat 2x zo groot is. Wanneer je een groot Full-HD scherm hebt, zal een Ultra-HD dus nog groter worden en dan is er nog minder plaats voor goed geluid. Zelf let ik liever daarom meer op de dichtheid en de afstand, dan op het formaat. ;)

Beide formuleringen zijn enigszins onzin,en met name de eerste.
Ik heb een beetje het idee dat je bij beslissingen iets te veel nadenkt ,het pad kwijt raakt, en juist daardoor verkeerde oordelen en beslissingen gaat nemen.

Een goed scherm moet van diep zwart tot helder wit kunnen weergeven en alle gradaties daar tussen in.
Bij een te hoog contrast kloppen die gradaties niet omdat het donkere te donker wordt en het lichte te licht, bij een test patroon voor contrastinstelling kun zo bijvoorbeeld dan niet alle vlakken van gradatie evengoed onderscheiden.
Het probleem blijft dat LCD/LED geen diep zwart kunnen weergeven zoals de CRT, Plasma en vooral OLED dat wel kunnen.
Ze hebben de LCD techniek weliswaar sterk verbeterd en men komt in de richting maar het blijft enigszins behelpen..

En dat je gezichtsvermogen zich niet of moeilijk kan aanpassen lijkt mij onzinnig,.. tenzij je heel de dag naar dambordpatronen gaat kijken.

Qua Utra HD:
Je geeft zelf al aan dat je voor een 43" scherm hebt gekozen aangezien je anders de hinderlijke pixels gaat zien (wat trouwens ook te betwijfelen is op 3.2 meter afstand, maar dat ter zijde) omdat de dichtheid van het scherm niet hoog genoeg is.
In mijn ogen zou Utra HD dan juist ideaal zijn en kun je dan rustig (veel) groter gaan dan 43" zonder last te hebben van hinderlijke pixels.
Als ik jouw huidige opstelling zie kan je wel tot 65" gaan zonder je speakers te verplaatsen.

Rogier Burghout
14-12-2015, 11:10
Ik vond het ook al wat verwarrende info, mij lijkt het juist ook goed als een scherm een grote range heeft heeft van wat het KAN weergeven, en dan goed is aan te passen van wat je WILT dat het weergeeft. Contrast e.d. zijn nu juist de zaken die je heel goed kan instellen. Daarnaast ontgaat mij ook de logica (van veel dingen) maar o.a. over schermgrootte mbt pixels. Ik ben nu al van mening dat je een te klein scherm hebt voor je kijkafstand, maar juist met UHD kan je groter gaan en gaat de berekening mbt kijkafstand en schermdiagonaal misschien niet eens meer op.

DVDProfilersFilmgek
14-12-2015, 13:03
Wanneer er zwart en wit in een beeld zit en het beeld een heel hoog contrast heeft, zal het gezichts-vermogen zich aanpassen op de intensiteit van het beeld. Het gezichts-vermogen zal dan kiezen voor zwart of wit, waardoor je moeilijker de donkere of lichtere tinten kunt zien. Om het wat prettiger voor de ogen te maken en de tinten goed te kunnen zien, kun het je het contrast verlagen. Hierdoor zal het wit minder wit en het zwart minder zwart worden. Een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van 'dynamisch contrast', maar dan moet het gezichts-vermogen zich ook daar op aanpassen en dat maakt het kijken ook niet minder prettig. Je zal dan dus moeten kiezen voor de tinten of het contrast. :|

Om Ultra-HD met dezelfde dichtheid als Full-HD te kunnen zien, heb je een scherm nodig dat 2x zo groot is. Wanneer je een groot Full-HD scherm hebt, zal een Ultra-HD dus nog groter worden en dan is er nog minder plaats voor goed geluid. Zelf let ik liever daarom meer op de dichtheid en de afstand, dan op het formaat. ;)

Budgetkwestie?!

Gerco, zalige nonsens, je bent er ondertussen grootmeester in:lol:(y)

(een ander noemt dat oeverloos slap gelul, zou ik niet durven zeggen)

DVDProfilersFilmgek
14-12-2015, 13:20
Beide formuleringen zijn enigszins onzin,en met name de eerste.
Ik heb een beetje het idee dat je bij beslissingen iets te veel nadenkt ,het pad kwijt raakt, en juist daardoor verkeerde oordelen en beslissingen gaat nemen.

Een goed scherm moet van diep zwart tot helder wit kunnen weergeven en alle gradaties daar tussen in.
Bij een te hoog contrast kloppen die gradaties niet omdat het donkere te donker wordt en het lichte te licht, bij een test patroon voor contrastinstelling kun zo bijvoorbeeld dan niet alle vlakken van gradatie evengoed onderscheiden.
Het probleem blijft dat LCD/LED geen diep zwart kunnen weergeven zoals de CRT, Plasma en vooral OLED dat wel kunnen.
Ze hebben de LCD techniek weliswaar sterk verbeterd en men komt in de richting maar het blijft enigszins behelpen..

En dat je gezichtsvermogen zich niet of moeilijk kan aanpassen lijkt mij onzinnig,.. tenzij je heel de dag naar dambordpatronen gaat kijken.

Qua Utra HD:
Je geeft zelf al aan dat je voor een 43" scherm hebt gekozen aangezien je anders de hinderlijke pixels gaat zien (wat trouwens ook te betwijfelen is op 3.2 meter afstand, maar dat ter zijde) omdat de dichtheid van het scherm niet hoog genoeg is.
In mijn ogen zou Utra HD dan juist ideaal zijn en kun je dan rustig (veel) groter gaan dan 43" zonder last te hebben van hinderlijke pixels.
Als ik jouw huidige opstelling zie kan je wel tot 65" gaan zonder je speakers te verplaatsen.

Budgetkwesties kunnen de boosdoener zijn, wat heb je er wel voor en wel voor over.

Kijk zelf alles via de beamer en geniet echt elke keer weer, nog gewoon in Full HD en dat bevalt uitstekend,
zou ook wel een echte 4K beamer willen hebben tegen de tijd dat ze een beetje betaalbaar gaan worden,
nu komen ze pas een beetje op de markt, maar met prijzen waar een paard de hik van krijgt,
dat heb ik er dan gewoon niet voor over, zeker niet omdat de huidige setup prima voldoet.

Oh.... beamer op 92inch(2meter breed), kijkafstand tussen de 2 en 2.5 meter, geen problemen met de pixels
en andere onzin, ik lig altijd in een deuk als mensen een zinnig antwoord proberen te ontlokken bij Gerco,
en vooral hoe lang ze het volhouden om in de maling genomen te worden, wel of niet opzettelijk,
want daar ben ik nog niet helemaal uit8-)

Gerco Stuivenberg
14-12-2015, 23:29
Ik vond het ook al wat verwarrende info, mij lijkt het juist ook goed als een scherm een grote range heeft heeft van wat het KAN weergeven, en dan goed is aan te passen van wat je WILT dat het weergeeft. Contrast e.d. zijn nu juist de zaken die je heel goed kan instellen. Daarnaast ontgaat mij ook de logica (van veel dingen) maar o.a. over schermgrootte mbt pixels. Ik ben nu al van mening dat je een te klein scherm hebt voor je kijkafstand, maar juist met UHD kan je groter gaan en gaat de berekening mbt kijkafstand en schermdiagonaal misschien niet eens meer op.
Je bent op de goede weg Rogier

Het contrast kun je goed instellen, maar daardoor wordt (het gebruikte gedeelte van) de range kleiner. De vraag is dan hoeveel je dan nog aan de contrast-waardes hebt die een fabrikant op geeft. :???:

De logica die ik gebruik bij het kiezen van het formaat is dat de dichtheid bepaalt wat de minimale kijk-afstand is en het formaat de maximale kijk-afstand. Het scherm is op de maximale kijk-afstand -wat in veel gevallen de normale kijk-afstand is- dan wel wat kleiner, maar als je er dicht bij zit lijkt het groter en hoef je niet naar pixels te kijken. Aan de andere kant heb je vanaf de maximale kijk-afstand een mooier overzicht, omdat je dan bvb minder hoeft te zoeken naar de ondertitels. ;)

rogue
15-12-2015, 12:03
Ik heb het idee dat weinigen je gedachtegang meer kunnen volgen Gerco; als ik voor mijzelf spreek dan heb ik het idee dat je allerlei dingen door elkaar haalt of onjuist samenvoegt. Het heeft op die manier dan ook weinig zin meer voor mensen om nog te reageren, vermoed ik.

Rogier Burghout
15-12-2015, 12:25
Ik heb het idee dat weinigen je gedachtegang meer kunnen volgen Gerco; als ik voor mijzelf spreek dan heb ik het idee dat je allerlei dingen door elkaar haalt of onjuist samenvoegt. Het heeft op die manier dan ook weinig zin meer voor mensen om nog te reageren, vermoed ik.

Alweer (jaja ;)) ben ik het volledig met je eens en denk ik dat het alles wel zegt.

peptalk
15-12-2015, 13:16
Inderdaad, ik reageer meestal ook niet. Heel soms wel, namelijk bij een advies van hem om de boel te nuanceren.

Gerco Stuivenberg
20-12-2015, 15:20
Niet te veel naar pixels en het formaat van het scherm kijken zorgt er vaak voor dat je meer overzicht hebt. :idea:

Gerco Stuivenberg
19-06-2016, 14:27
Update:
De set is uitgebreid met een 2e stel NS-333 van Yamaha om voorbereid te zijn op de receiver met de :X en de Atmos. Deze gebruik ik nu als 'Presence' kanalen en daarom zijn de NS-555 (weer) als 'mono-amping' aangesloten.

7848
Met 'bi-amping' vind ik dat het geluid wat strakker klinkt, omdat de receiver dan wat meer controle heeft over de luidsprekers. Met 'mono-amping' is dit wat minder, maar klinkt het wat voller, omdat alle weergevers door dezelfde soort eindtrap aangestuurd worden. Met de presentie-kanelen er bij, merk ik dat het geluid wat meer hoogte krijgt, maar die kunnen met mijn huidige receiver alleen bij SD-geluid gebruiken vanwege de beperkte capaciteiten van de processor.

Om deze ook bij HD-geluid te kunnen gebruiken, zal ik dus moeten vervangen en dat is wat nu in de planning staat. :|

Gerco Stuivenberg
28-12-2016, 22:50
En nog één:
De RX-V663 is sinds 12/12/2016 vervangen door de RX-A860 van Yamaha.
De set kan daarom nu gebruikt worden voor Dolby Atmos en de :X van DTS.

8295

Claudio Santulli
28-12-2016, 22:52
Gefeliciteerd.

geoffreyvanvugt
29-12-2016, 12:41
Mooie receiver Gerco..Congrats..

jeroeni
29-12-2016, 13:11
En nog één:
De RX-V663 is sinds 12/12/2016 vervangen door de RX-A860 van Yamaha.
De set kan daarom nu gebruikt worden voor Dolby Atmos en de :X van DTS.

Foto's volgen nog.

leuk ding.(y)

Heb zelf al een check gedaan via het web maar een foto op het forum is altijd welkom.

Gerco Stuivenberg
03-01-2017, 19:05
Foto heb ik net toegevoegd aan mijn vorige bericht. 8-)

Kamidioblitz
03-01-2017, 21:09
Mooie upgrade! Vind de receivers van Yamaha altijd wel iets hebben, een soort degelijke uitstraling. Ben je met deze ook van plan om naar 5.x.4 te gaan? Of heeft deze 7 kanalen?

Gerco Stuivenberg
08-01-2017, 16:36
Ik ben niet van plan om naar 5.x.4 te gaan. Om er voor te zorgen dat het geluid van de 'surrounds' niet alleen langs, maar ook boven de luisteraars zich kan verplaatsen, heb ik ze wat boven de oorhoogte geplaatst. Hierdoor heb ik weinig behoefte om 'rear heights' te gebruiken en ben ik tevreden met alleen 'front heights'. 8-)

De receiver heeft eindversterkers voor 7 en 'pre-outs' voor 8 kanalen (7+2 subwoofers), maar ik kan er wel 9 luidsprekers op aansluiten en dan kiezen tussen de 7.1 en de 5.1.2 opstelling. Een 5.x.4 is dus met deze receiver dus ook niet mogelijk. Ik kan er -als alternatief voor 'rear heights'- dus alleen nog voor kiezen om 'surround-backs' te plaatsen voor weergave van 7.1. :|

Kamidioblitz
09-01-2017, 07:09
Ik ben niet van plan om naar 5.x.4 te gaan. Om er voor te zorgen dat het geluid van de 'surrounds' niet alleen langs, maar ook boven de luisteraars zich kan verplaatsen, heb ik ze wat boven de oorhoogte geplaatst. Hierdoor heb ik weinig behoefte om 'rear heights' te gebruiken en ben ik tevreden met alleen 'front heights'. 8-)

De receiver heeft eindversterkers voor 7 en 'pre-outs' voor 8 kanalen (7+2 subwoofers), maar ik kan er wel 9 luidsprekers op aansluiten en dan kiezen tussen de 7.1 en de 5.1.2 opstelling. Een 5.x.4 is dus met deze receiver dus ook niet mogelijk. Ik kan er -als alternatief voor 'rear heights'- dus alleen nog voor kiezen om 'surround-backs' te plaatsen voor weergave van 7.1. :|

Als je maar tevreden bent over het geluidsbeeld, daar doe je het uiteindelijk allemaal voor��. Zeker in een woonkamer is het plaatsen van hoogte kanalen niet altijd een optie. Je kan in ieder geval voorlopig weer vooruit, zeker ook qua HDMI standaard.

Gerco Stuivenberg
09-01-2017, 22:22
Het plaatsen van hoogte kanalen is niet echt een probleem, omdat er boven een tv meestal voldoen ruimte is. Vaak is het probleem meer het idee om extra luidsprekers te plaatsen en dan ook nog eens aan het plafond en daarom zijn er ook andere mogelijkheden.

Als ook winkels wat meer hun best doen om voor een goede demo te zorgen, zal dit probleem wel wat kleiner worden. ;)

geoffreyvanvugt
15-08-2017, 21:36
Ben benieuwd naar je update. Zag dat je je begin post aangepast had..;)

Gerco Stuivenberg
15-08-2017, 21:49
Alleen de titel. Deze is nu wat meer bij de tijd.

Heb voor de korte termijn nog geen updates in de planning staan. :-)

Gerco Stuivenberg
25-09-2019, 20:05
Update:
Sinds 22/07/2019 is de Harmony One vervangen door de Harmony Elite.

Dit is een set die bestaat uit een Harmony Hub en een afstandsbediening: de 950. De grootste voordelen van de 950 is dat je in een aktiviteit met 1 set vaste toetsen 2 verschillende apparaten kunt bedienen en dat de 950 communiceert met de hub zodat er weinig conflicten ontstaan. Verder hoef je de afstandsbediening niet meer te richten en dus ook niet meer in dezelfde ruimte te zijn om de apparaten te kunnen bedienen.

Nadelen zijn dat je de batterij niet kunt verwijderen of vervangen en dat het apparaat altijd aan staat. Dit maakt het reinigen wat lastiger, want je moet dan zorgen dat de batterij helemaal leeg is of voorzichtig zijn met het aanraken van het scherm.

Ik had verwacht dat het door de WiFi-functionaliteit mogelijk zou zijn om bvb multi-room luidsprekers en evt. de ChromeCast te bedienen, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt. De hub herkent die apparaten wel.

Gerco Stuivenberg
04-12-2019, 11:38
Update:
De Mediabox DVR begon defect te raken en liep regelmatig vast. Ik gebruikte deze sinds 2012 en vind het daarom knap dat deze het zo lang goed volgehouden heeft. (y)

Sinds 20/11/2019 is de Mediabox DVR vervangen door de Mediabox Next (Arris DCX960). Een model met CEC, 4K, Dolby Audio en spraak-herkenning.

Door de vele mogelijkheden is de bediening wat ingewikkelder, maar is het wel makkelijk te begrijpen. ;)

Gerco Stuivenberg
16-11-2021, 14:54
Update:
De BD speler is vergangen door een 4K speler, een Sony UBP-X800M2.
De TV is vervangen door een 4K-model, een Panasonic TX-55HZW984.
12333

Kamidioblitz
12-12-2021, 08:24
Mooie speler en TV! Kun je weer een hele tijd mee vooruit.

Gerco Stuivenberg
25-12-2021, 14:22
Dat hoop ik ook, maar ik denk dat ik de speler weinig ga gebruiken waar ik deze voor gekocht heb. Ik koop de laatste tijd geen 4K schijven meer, omdat die allemaal Dolby Surround (een 2.0 kern met extensies voor 5.1, 7.1 en Atmos) hebben en waarvan niet bekend is hoe het gebruikt is. Decoderen is daardoor heel lastig en vaak klinkt het daardoor meer "kanaal-gebaseerd" dan "object-gebaseerd". Er zijn wel uitzonderingen, maar je moet daarvoor het geluk hebben dat er weinig mee geknutseld is. 8-)

Als ik schijven koop, dan zullen het dus vanwege DTS en de prijs meer 2K zijn dan 4K en met 'Neural:X' is het ook geen straf om te kijken. :-)

Claudio Santulli
25-12-2021, 15:30
? Geluid is altijd geknutseld. Het is immers geen natuurgetrouw geluid, maar een mix uit de studio. Je hebt goed gemixt en slecht gemixt. Maar ik ben nog geen Atmos-track tegengekomen die ik slechter vond klinken dan de zwaarder gecomprimeerde versies!

Gerco Stuivenberg
27-12-2021, 23:15
? Geluid is altijd geknutseld. Het is immers geen natuurgetrouw geluid, maar een mix uit de studio. Je hebt goed gemixt en slecht gemixt. Maar ik ben nog geen Atmos-track tegengekomen die ik slechter vond klinken dan de zwaarder gecomprimeerde versies!
Een Atmos helemaal downmixen naar 2.0 vind ik ook comprimeren en als er van de 2.0 weer een Atmos wordt gemaakt blijft er weinig van de kwaliteit van de mix over. Als het geluid niet zo goed is komt dat dan een slechte mix (master) of komt het dan door een matige codec? Wanneer je geen codecs met elkaar kunt vergelijken, kan ik het me voorstellen dat je de mix als slecht beoordeeld, omdat je dan geen referentie hebt. Bij een goede codec zullen de verschillen tussen een goede en slechte mix veel kleiner zijn, omdat de decoder dan makkelijker het geluid aan kan passen op de luidspreker-opstelling en de verschillen in het tijdsdomein beter weergegeven zullen worden i.p.v. dat je dan naar een stel luidsprekers zit te luisteren.

De opstelling die ik gebruik is geen 7.1 met 4 luidsprekers die aan het plafond hangen of op de 'fronts' en de 'surrounds' liggen zoals Dolby adviseert en daarom zal het bij mij meer opvallen als hun codec weer gebruikt is. De receiver zal dan meer fouten maken bij de weergave en objecten meer als kanalen weergeven met als gevolg dat het geluidsbeeld niet meer zo goed en mooi is als de mix van de studio. Het toevoegen van fratsen zal het niet beter maken, omdat het gehoor zich daardoor nog moeilijker aan kan passen op de beperkingen van de inrichting en de set.

Ik heb daarom liever apparaten en codecs van bedrijven die dichter bij de 'master' willen blijven dan van een stel prutsers die van alles verzinnen om het beeld en geluid alleen mooier te maken. :|

Mark van L.
28-12-2021, 10:11
Ik heb daarom liever apparaten en codecs van bedrijven die dichter bij de 'master' willen blijven dan van een stel prutsers die van alles verzinnen om het beeld en geluid alleen mooier te maken. :|

Mag ik dan eens vragen, wat jij een topmix vind (ATMOS en DTS:X) en wat jij een prutsmix vind?
Ik wil ook wel eens vergelijken.

Gerco Stuivenberg
28-12-2021, 20:59
Ik ken heel weinig prutsmixen, omdat ik weet dat het geluidsbeeld in elkaar geknutseld is en de kans op fouten en slordigheden dus groot is. Een prutsmix is daarom voor mij een mix die niet past bij de doelgroep waarvoor het verhaal en het beeld van de film bedoeld zijn of die verprutst zijn door een verkeerde codec te gebruiken. Het beeld en het verhaal van een film als Suicide Squad(2016) lijkt mij meer bedoeld te zijn voor 16+, maar door het dynamisch bereik van het geluid te beperken heeft kijkwijzer er 12+ van kunnen maken. Andersom geldt hetzelfde voor Tom & Jerry, die kwa verhaal en beeld meer voor 6+ is, maar vanwege de heftige LFE's van de Atmos lijkt deze meer geschikt voor 12+

Een mix die verprutst is door een verkeerde codec te gebruiken is voor mij FF9 en helemaal als je deel 1 t/m 8 als referentie hebt. Het geluid van deel 9 komt niet los van de luidsprekers en bvb reflecties van dialogen worden vaak door de centre weergegeven i.p.v. de 'surrounds' en de 'heights'. Het geluid van deel 1 t/m 8 heeft een wat minder breed dynamisch bereik en klink niet realistisch en dramatisch genoeg om voor een trauma te zorgen en daardoor kun je de films ook met lagere geluidssterktes bekijken. Sinds Hobbs & Shaw is het een ander verhaal, omdat het geluid nu een breder dynamisch bereik (verschil tussen hoge en lage geluidsniveaus) heeft, maar veel minder richtingsgevoel en detaillering om het minder realistisch te laten klinken. Het enige wat wel goed is dat je het dynamisch bereik aan kunt passen, zodat je die films ook 's-avonds laat kan kijken zonder veel overlast te veroorzaken. 8-)

Een topmix vind ik nog steeds de DTS:X Jurassic World: Fallen Kingdom, voldoende dynamisch bereik, veel details en een uitstekend richtingsgevoel bij een film met humor, aktie en spanning en binnen de lijntjes blijft, dus geen grof taalgebruik en afschrikwekkende beelden. Voor Dolby Atmos heb ik nog geen favoriet kunnen vinden, maar het is voor mij duidelijk dat het een goede codec is bij films voor de hele familie en voor 16+. Films voor de hele familie hebben geen fratsen nodig en bij films voor 16+ zijn fratsen ongewenst om zo het dynamiek en de detailles niet te beschadigen. Het enige wat bij films voor 16+ nuttig gebruikt hoeft te worden is dus 'loudness-management'. ;)

Marcel Hoeve
29-12-2021, 08:20
Ik heb nooit geweten dat het geluidsniveau van een film bepalend kan zijn voor de leeftijdskeuring. Kan me daar ook helemaal niets bij voorstellen en wordt ook nooit genoemd. Er is zelfs geen symbool voor. Zoals al eens eerder elders gezegd: het geluid van een film vind ik ondergeschikt aan het beeld en het verhaal dat een film vertelt. Ik kjik films altijd op normale geluidssterkte en of dat nu DTS:X, Dolby Atmos, Dolby Digital Plus, Auro 3D, of hoe al die formaten ook heten, het zal me werkelijk worst wezen. Ik heb nu eenmaal met buren te maken en met huisgenoten die ik met mijn hobby niet wil lastig vallen. En wil ik mezelf een keer 'onderdompelen' in het geluid van een film, dan zet ik wel mijn surround koptelefoon op. Dat is voor mij meer dan voldoende. En naar de bioscoop ga ik sowieso bijna nooit meer. Daar staat het geluid soms zo achterlijk hard dat het pijn aan je oren doet. Ik hoef geluid echt niet te voelen. Ik ben meer van de subtiele geluiden dan van de knaleffecten.

Kamidioblitz
29-12-2021, 20:59
Atmos is een extensie bovenop de kern van een Dolby surroundtrack. Als jij geen Atmos zou kunnen afspelen verval je terug naar de core wat in het geval van Atmos op schijf Dolby True HD is in ofwel een 7.1 of 5.1 discrete mix.

rr zit wel groot verschil tussen de verschillende audio tracks maar dat heeft er altijd gezeten. LFE wordt nu ten opzichte van vroeger veel vaker geknepen maar dat komt door de trend naar soundboard met kleine subs volgens mij.

Mijn favoriete DTS X track is trouwens ook Fallen Kingdom. Goede surround bubble, wel vind ik het laag wat achterblijven tenopzichte van de rest. Qua Dolby mixen steken oa Fury, Le Mans 66 en recentelijk Shang Chi legend of the ten rings er wel bovenuit.

heb je misschien een link naar die leeftijdskeuring, ik heb dat ook nog nooit eerder gehoord.

Gerco Stuivenberg
29-12-2021, 22:25
Ik heb nooit geweten dat het geluidsniveau van een film bepalend kan zijn voor de leeftijdskeuring. Kan me daar ook helemaal niets bij voorstellen en wordt ook nooit genoemd. Er is zelfs geen symbool voor. Zoals al eens eerder elders gezegd: het geluid van een film vind ik ondergeschikt aan het beeld en het verhaal dat een film vertelt. Ik kjik films altijd op normale geluidssterkte en of dat nu DTS:X, Dolby Atmos, Dolby Digital Plus, Auro 3D, of hoe al die formaten ook heten, het zal me werkelijk worst wezen. ... En naar de bioscoop ga ik sowieso bijna nooit meer. Daar staat het geluid soms zo achterlijk hard dat het pijn aan je oren doet. Ik hoef geluid echt niet te voelen. Ik ben meer van de subtiele geluiden dan van de knaleffecten.
Niet het geluidsniveau, maar wel het verschillen tussen hoge en de lage niveaus van de mix. Over het algemeen is dit bij films voor alle leeftijden veel kleiner dan bij films voor 16 jaar en ouder en heeft een film voor 16+ wat meer dynamiek om het geluid wat indrukwekkender te maken.

Die verschillen bepalen samen met het dymamiek bepalen hoe hoog geluidsdruk is wanneer je de dialogen met een normale geluidssterkte laat weergeven. Dit wordt nooit bij een recensie beoordeeld, omdat er dan vaak ook specs bij vermeld moeten worden zoals de DN, bitrate en bij Dolby het 'loudness-management' en sinds kort ook Dolby Audio. Voor de meeste mensen zijn dit soort gegevens moeilijk te begrijpen en of niet relevant omdat veel apparaten dit soort informatie niet kunnen/mogen weergeven en er ook te veel aan geknutseld kan worden. Daar zou ook een keurmerk voor moeten komen. :idea:

Wel raar dat je ondanks dat jij ook een "Adventage" hebt, geluid ondergeschikt vind en moeilijk de verschillen tussen de codecs kunt horen. Dit soort modellen laten veel meer detailles horen en dus ook de verschillen tussen de codecs en bitrates. ;)

Gerco Stuivenberg
29-12-2021, 23:14
Atmos is een extensie bovenop de kern van een Dolby surroundtrack. Als jij geen Atmos zou kunnen afspelen verval je terug naar de core wat in het geval van Atmos op schijf Dolby True HD is in ofwel een 7.1 of 5.1 discrete mix.

rr zit wel groot verschil tussen de verschillende audio tracks maar dat heeft er altijd gezeten. LFE wordt nu ten opzichte van vroeger veel vaker geknepen maar dat komt door de trend naar soundboard met kleine subs volgens mij.

Mijn favoriete DTS X track is trouwens ook Fallen Kingdom. Goede surround bubble, wel vind ik het laag wat achterblijven tenopzichte van de rest. Qua Dolby mixen steken oa Fury, Le Mans 66 en recentelijk Shang Chi legend of the ten rings er wel bovenuit.

heb je misschien een link naar die leeftijdskeuring, ik heb dat ook nog nooit eerder gehoord.
5.1 en 7.1 zijn volgens mij ook extensies, want TrueHD heeft voor zover ik weet net als DD een 2.0 core.

LFE's hadden in het DVD-tijdperk vaak een "boost" van 10dB om boven het niveau van de lage tonen uit te komen en receivers met DD en/of DTS) hadden vroeger ook een mogelijkheid om de LFE's te verzwakken tot -20dB. Die "boost" hebben ze volgens mij nog steeds, maar tegenwoordig word die standaard gecompenseerd, zodat we ze zelf niet meer hoeven te regelen. Jammer dat we ze niet meer zelf kunnen regelen zodat we 's-avonds minder overlast hoeven te veroorzaken. Vaak kunnen we alleen het niveau van de sub aanpassen in een optie- of home-menu, maar dan worden de lage tonen ook zachter. :-(

Hoe het bij balkjes wordt geregeld weet ik niet, maar ik neem aan dat een balk deze "boost" ook compenseert.

Fallen kingdom is volgens kijkwijzer voor 12+ en niet voor 16+. Dat is puur op de waarnemingen van een geselecteerd groepje mensen gebaseerd die -als het goed is- geen banden hebben met de film-industrie. Vergelijk zelf maar eens films met verschillende leeftijds-classificaties. ;)

Kamidioblitz
30-12-2021, 07:16
Het werkt juist andersom bij die soundtracks. 2.0 is niet de core maar een downmix van de 5.1 of 7.1 audio track. Een 7.1 audio track zou eerst worden gedownmixt naar 5.1 en daarna naar 2.0. Maar er is weldegelijk sprake van een core meerkanaals track. Zie ook: https://www.dolby.com/uploadedFiles/Assets/US/Doc/Professional/TrueHD_Tech_Paper_Final.pdf

Rogier Burghout
30-12-2021, 14:12
Leeftijdskeuring of de kijkwijzer heeft niks, maar dan ook werkelijk niks te maken met het geluidsniveau de dynamiek van een geluidstrack. Ik ken hele rustige tracks van jeugdfilms van 12+ en hele drukke en luide en dynamische tracks van tekenfilms voor alle leeftijden of 6+, zoals Paw Patrol of de Lego cartoons. Dus het geluidsniveau en de dynamiek van de track heeft te maken met het type film, net als bij “volwassen” films en niet voor de leeftijd waarvoor die is bedoeld. Daarvoor is de volume-knop uitgevonden (y)

Mark van L.
30-12-2021, 14:37
Kijkwijzer kun je ook als kijker beinvloeden heb ik zelf gemerkt. Nadat ik met mijn zoontje Narnia: Prince Caspian zat te kijken, vond ik het begin wel erg geweldadig voor 6 jaar. Heb de film afgezet en een mail naar kijkwijzer gestuurd. Zij laten de leeftijd bepaling aan de producent. Maar beloofden de film te gaan bekijken. Na een paar weken kreeg ik het bericht, dat ze de leeftijd naar 12 hadden aangepast. Ze waren het helemaal met me eens. Blijft natuurlijk 6 op de fysieke media, tot een evt nieuwe release....Maar op tv ging het naar 12 (zonder cuts). Vond het erg goed van ze.

Mark van L.
30-12-2021, 14:39
Kijkwijzer kun je ook als kijker beinvloeden heb ik zelf gemerkt. Nadat ik met mijn zoontje Narnia: Prince Caspian zat te kijken, vond ik het begin wel erg geweldadig voor 6 jaar. Heb de film afgezet en een mail naar kijkwijzer gestuurd. Zij laten de leeftijd bepaling aan de producent. Maar beloofden de film te gaan bekijken. Na een paar weken kreeg ik het bericht, dat ze de leeftijd naar 12 hadden aangepast. Ze waren het helemaal met me eens. Blijft natuurlijk 6 op de fysieke media, tot een evt nieuwe release....Maar op tv ging het naar 12 (zonder cuts). Vond het erg goed van ze.

Inderdaad Rogier, heb nog nooit iets over de invloed van geluid op de leeftijd gehoord. Alos een horrorfilm zonder geluid meestal niet erg eng meer.

Gerco Stuivenberg
30-12-2021, 20:09
Het werkt juist andersom bij die soundtracks. 2.0 is niet de core maar een downmix van de 5.1 of 7.1 audio track. Een 7.1 audio track zou eerst worden gedownmixt naar 5.1 en daarna naar 2.0. Maar er is weldegelijk sprake van een core meerkanaals track. Zie ook: https://www.dolby.com/uploadedFiles/Assets/US/Doc/Professional/TrueHD_Tech_Paper_Final.pdf
In deze Tech Paper staat het volgende:
"Dolby TrueHD, and MPEG-2 LII deliver compatible downmixes for soundtracks with expanded channels. In these codecs, a 7.1-channel soundtrack is first downmixed to create a 5.1 mix, which is supplemented by a two-channel extension (which we’ll call “extension B”). The 5.1 mix is then further downmixed to a two-channel stereo mix, and another supplemental stream is created that carries the 3.1-channel “extension A.” So the 7.1-channel program is delivered in three separate components: a two-channel mix, the 3.1-channel extension A, and the two-channel extension B."

De "two-channel mix" is de (downmixed) 2.0 core die heeft de FL en FR, de 3.1 "Extension A"heeft de C, SL, SR en LFE en de 2.0 "Extension B" de SBL en SBR. Atmos staat er nog niet bij, dus dat zal waarschijnlijk "Extension C" zijn.

Je hebt gelijk dat de "core" meerkanaals is, want deze bevat geluid van alle 8 kanalen, maar dit is matrix (gemengd) en niet discreet. De kanalen worden pas discreet na het toevoegen van de extensie(s). 8-)

Gerco Stuivenberg
30-12-2021, 20:30
Leeftijdskeuring of de kijkwijzer heeft niks, maar dan ook werkelijk niks te maken met het geluidsniveau de dynamiek van een geluidstrack. Ik ken hele rustige tracks van jeugdfilms van 12+ en hele drukke en luide en dynamische tracks van tekenfilms voor alle leeftijden of 6+, zoals Paw Patrol of de Lego cartoons. Dus het geluidsniveau en de dynamiek van de track heeft te maken met het type film, net als bij “volwassen” films en niet voor de leeftijd waarvoor die is bedoeld. Daarvoor is de volume-knop uitgevonden (y)
Dat klopt helemaal Rogier, maar vaak gaat het om hoe de geluidsniveaus en de dynamiek gecombineerd zijn. Een film met weinig dynamiek en grote niveau-verschillen kan net als een film met veel dynamiek en kleine niveau-verschillen geschikt zijn voor alle leeftijden. Heeft het geluid van een film veel dynamiek en grote niveau-verschillen, dan zal die waarschijnlijk alleen voor volwassenen geschikt zijn. ;)

Een andere mogelijke oplossing is een scherm dat niet breder is dan de nominale kijkafstand. :-P