PDA

Bekijk de volledige versie : Aansluitingen Marantz SR4500



Valderama
24-04-2007, 11:36
Allen,

Zit op mijn werk en heb een vraagstuk. Gisteren heb ik een Apple TV besteld.

Heb een Marantz SR4500 receiver. Deze heeft als het goed is 2 digitale coaxiale IN en 2 digitale optische IN aansluitingen.

Heb ik een Xbox360, deze stuurd het geluid optisch naar de Marantz.
Heb een PVR, deze stuurd het geluid ook optisch naar de Marantz.
Heb een dvd speler, deze stuurd het geluid coaxiaal naar de Marantz.
Heb ook nog een cd speler, deze stuurd het geluid ook coaxiaal naar de Marantz.

Als ik geluid via de Marantz wil laten horen... ben ik dan op dit moment kansloos aangezien ik een vrije aansluiting mis of zie ik iets over het hoofd en kan ik de zaken op een andere manier aansluiten?

Alexander D
24-04-2007, 12:27
Je hebt de cdspeler digitaal aangesloten, dus gebruik je hem alleen als loopwerk. Dat is zonde. De dacs in de 5001 zijn beter dan die van de 4500.

De cdspeler dus lekker analoog aansluiten en je hebt weer ruimte. (en beter geluid van je cd)

Rob Eric Blank
24-04-2007, 12:31
Je hebt de cdspeler digitaal aangesloten, dus gebruik je hem alleen als loopwerk. Dat is zonde. De dacs in de 5001 zijn beter dan die van de 4500.

De cdspeler dus lekker analoog aansluiten en je hebt weer ruimte. (en beter geluid van je cd)
Helemaal met Alexander eens, zonde om een CD5001 digitaal aan te sluiten op jouw receiver. Een paar lekkere analoge interlinks en je zult horen dat er een mooier geluid uit komt en je hebt een digitale ingang over!

Valderama
24-04-2007, 12:35
Nooit geweten dat het zo is! Zal dat vanmiddag eens veranderen.

Kan iemand mij het technische verhaal (kort) verduidelijken want ik snap niet dat hij alleen als loopwerk werkt wanneer hij digitaal is aangesloten.

Ander puntje van aandacht:

Ik heb dan een digi coaxiaal vrij. Maar de Apple TV heeft alleen digi optisch uit. Geen van de andere apparaten zou ik van Optisch naar coax kunnen doen als ik me niet vergis.

Bestaat er zoiets als een kabal die van optisch naar coax gaat?

Alexander D
24-04-2007, 12:55
Nooit geweten dat het zo is! Zal dat vanmiddag eens veranderen.

Kan iemand mij het technische verhaal (kort) verduidelijken want ik snap niet dat hij alleen als loopwerk werkt wanneer hij digitaal is aangesloten.

Cdspeler heeft een DAC (voor het omzetten van digitaal naar analoog) en je versterker ook. Meestal zijn die van een cdspeler beter. Als je de cdspeler dus digitaal aansluit (zoals je nu hebt) wordt de dac van de versterker gebruikt. Sluit je de cdspeler met de analoge aansluiting aan wordt de dac van de speler gebruikt.

Rob Eric Blank
24-04-2007, 12:56
Als je cd speler digitaal aangesloten zit dan leest de laser alle 1-tjes en 0-tjes. Deze gaan dan via de digitale kabel naar je receiver en die maakt er met DAC's (Digitaal Analoog Converters) een stereo signaal van. Dus je cd speler wordt alleen gebruikt om te draaien en het signaal door te geven (loopwerk).
De DACS aanboord van menig receiver zijn van mindere kwaliteit dan die van een Cd-speler. Als je jouw cd-speler ook de omzetting van digitaal naar analoog laat doen (moet je je receiver op S-direct/Source-direct mode zetten) krijg je een veel beter geluid, omdat je zeer belangrijke omzetting van het signaal in je cd-speler plaatsvind. Moet je wel even goeie analoge interlinks tussen je receiver en cd-speler gebruiken.

Rob Eric Blank
24-04-2007, 12:57
Net een minuutje later.....

Alexander D
24-04-2007, 13:04
Net een minuutje later.....

Tja, je wordt ouder....:mrgreen:

Rob Eric Blank
24-04-2007, 13:44
Tja, je wordt ouder....:mrgreen:
Iedere dag...
Jij BENT ouder :mrgreen:

Valderama
24-04-2007, 14:38
Okee, ik begrijp hem. Helemaal logisch.

Nu nog op zoek naar een goede omzetter van optisch naar coax. Iemand enig idee welke goed is?

Alexander D
24-04-2007, 14:41
Okee, ik begrijp hem. Helemaal logisch.

Nu nog op zoek naar een goede omzetter van optisch naar coax. Iemand enig idee welke goed is?

Je hebt geen omzetter nodig maar twee analoge interlinks. Die worden door vele merken gemaakt.

bijvoorbeeld: Audioquest, QED, Kimber, Xindak, Nordost

Rob Eric Blank
24-04-2007, 15:07
Heeft de apple ITV alleen optische uitgang?

Valderama
24-04-2007, 15:18
Alexander (en Rob),

De apple tv heeft alleen een digitale optische uit. Dus als ik de CD speler analoog aansluit is er een coaxiale over, maar daar kan de Apple TV niet op aangesloten worden.

http://redefine.dyndns.org/~andyr/blog/pictures/mwsf2007/mwsf2007_apple_tv_ports.JPG

Alexander D
24-04-2007, 15:30
Ik ben niet zo bekend met die PVR en Xbox, hebben die geen coax aansluiting?

Valderama
24-04-2007, 15:39
Xbox heeft zeker alleen optisch uit en de PVR heeft dat volgens mij ook. Niet 100% zeker....

Peter Porrio
24-04-2007, 15:59
Met die omzetters van optisch naar coax heb ik geen ervaring. Eventueel kun je de Apple TV ook analoog aansluiten. Het meeste dat je ermee streamt zal toch stereo zijn denk ik.

Valderama
24-04-2007, 16:00
Peter,

Dat is waar... maar in de toekomst wordt 5.1 verwacht voor films en misschien trailers. En dan heb ik wel een 'probleem'

Rob G.
24-04-2007, 19:46
Er zijn wel optisch-coaxiaal omvormers. Ik heb deze zelf ook aangesloten en hoor geen duidelijk verschil. Dat spul hoeft ook niet zo duur te zijn.

Ook zijn er 'schakelaars' met meerdere optische ingangen, en dus één uitgang.

Alexander D
24-04-2007, 19:48
:idea: Koop een nieuwe receiver.... :mrgreen:

Valderama
24-04-2007, 21:50
Over een tijdje... als de next gen standaarden min of meer standaard zijn... dan koop ik een nieuwe receiver.

Voor de optisch naar coax convertor heb ik een nieuw topic gemaakt in de Kabels en Interconnects subforum.