PDA

Bekijk de volledige versie : Receiver voor B&W 603 s2



Rob G.
01-05-2007, 07:35
Mijn Jamo's zijn inmiddels de deur uit, en er is al interesse in mijn receiver; Tijd voor een vervanger. De zoektoch naar een winkel waar ik de nieuwe serie B&W 603 op verschillende receivers kan beluisteren is al ingestart, maar ik zou graag wat tips en ervaringen lezen over combinaties met verschillende merken receivers.

Op dit moment heb ik mijn speakers aangesloten op een pioneer vsx-d511, en ik heb het gevoel dat hij wat moeite heeft met het aansturen van de speakers, vooral op wat hogere volumes. Kwa klank zou ik best wat meer warmte kunnen gebruiken. Budget ligt rond de 300,- tot 400,- , en ik ben van plan tweedehands aan te schaffen. Daarnaast ligt de nadruk bij mij op stereo, en wil ik een een 7-kanaals versterken met bi-amp mogelijkheden. Wie heeft er echte aanraders voor me?

Peter Porrio
01-05-2007, 08:01
Budget ligt rond de 300,- tot 400,- , en ik ben van plan tweedehands aan te schaffen. Daarnaast ligt de nadruk bij mij op stereo, en wil ik een een 7-kanaals versterken met bi-amp mogelijkheden. Wie heeft er echte aanraders voor me?

Voor dat budget zal je je eisen wat bij moeten stellen. Een reciever die zich goed leent voor bi-amping vind je niet in dit segment. Uiteraard wel recievers waarbij dit wel mogelijk is via bijvoorbeeld de extra frontspeakeraansluitingen, maar stel je daar niet teveel bij voor.

Ik zou me meer richten op recievers die sterk zijn op stereogebied. Merken waar je dan naar kunt kijken zijn bijvoorbeeld Arcam (boven je budget), Marantz, Denon, Cambridge Audio.

Voor €400,- kun je wellicht kijken naar een 2e hands Denon AVR-2803, Marantz SR-5500 of misschien wel een SR-6200.

Rob G.
01-05-2007, 08:19
Ik had het idee dat de receivers met een 7.1 aansluiting vaak geschikt waren voor bi-amping, maar ik neem aan dat er in dit segment dan geen scheiding zit tussen de twee versterkingsmodules?

Heb je enige ervaring met het geluid uit de andere merken t.o.v. de pioneer?

Rob Eric Blank
01-05-2007, 08:31
De Marantz is veel warmer en zachter dan de Pioneer, zelf denk ik dat een SR-7200 ook nog wel te doen is en een SR6300 zeker (mijn broer heeft zo'n apparaat gekocht voor 300 euro).
Vooral op stereo zeer lekker, alleen icm. B&W wel eens als TE warm en wollig ervaren. Of JIJ dit ook vind, zou je zelf eens moeten luisteren.

Peter Porrio
01-05-2007, 08:35
Rob, ik zat al te wachten op je reactie als "Marantz kenner" :wink:
Een 6300 voor €300,- is niet veel geld. Ik had even kort op marktplaats gekeken wat de 2e hands Marantzen doen, maar die aanbieders vragen blijkbaar teveel. :shock:

Is die oplossing die jij eerst had (Marantz reciever + monoblokken) misschien een optie voor hem, of wordt dat te duur 2e hands?

Alexander D
01-05-2007, 08:40
Ik vind € 300 voor zo'n oude receiver best veel.....:confused:

Peter Porrio
01-05-2007, 08:43
Ik vind € 300 voor zo'n oude receiver best veel.....:confused:

Ik zat even op marktplaats te kijken en als je daar ziet wat ze voor een 5500 en 6200 vragen, valt het me nog mee. Maarja ik ben niet zo thuis in Marantz dus in hoeverre dit echt veel is of niet, kan ik niet zeggen. heb in het verleden alleen met Onkyo en Denon te maken gehad.

Alexander D
01-05-2007, 08:50
Ik zat even op marktplaats te kijken en als je daar ziet wat ze voor een 5500 en 6200 vragen, valt het me nog mee. Maarja ik ben niet zo thuis in Marantz dus in hoeverre dit echt veel is of niet, kan ik niet zeggen.

Het is leuk wat ze allemaal vragen op marktplaats maar dat wil nog niet zeggen dat het ook realistische prijzen zijn.

Op htforum staat een Pio AX-3, dat is wellicht een alternatief als hij nog wat van de prijs afdoet. Tweedehands is leuk maar als je ziet dat je bijvoorbeeld voor € 450,- ook een nieuwe Onkyo TX-DS604 koopt.....;)

Rob G.
01-05-2007, 09:09
Ik krijg binnenkort weer een marantz 4200 op bezoek. Deze had ik al eens vergeleken met mijn pioneer, maar ik kreeg met de jamo's geen duidelijk beeld van de verschillen, maar ik vermoed dat dit met mijn B&W's wel het geval is. Dan weet ik direct of het geluid wellicht te 'warm' wordt.

Wat kan ik verder kwa klank verwachten van bijvoorbeel denon, onkyo etc.?

Alexander D
01-05-2007, 09:16
Ik krijg binnenkort weer een marantz 4200 op bezoek. Deze had ik al eens vergeleken met mijn pioneer, maar ik kreeg met de jamo's geen duidelijk beeld van de verschillen, maar ik vermoed dat dit met mijn B&W's wel het geval is. Dan weet ik direct of het geluid wellicht te 'warm' wordt.

Wat kan ik verder kwa klank verwachten van bijvoorbeel denon, onkyo etc.?

Ik vraag me meer af of die 4200 voldoende power heeft voor de 603. Wellicht dat iemand met ervaring met die speakers daar wat over kan zeggen.

Rob G.
01-05-2007, 09:35
Ik vermoed ook van niet, en ik wilde wel een zwaarder model voor de speakers aanschaffen. Maar het lijkt me wel een nuttige test om te horen wat het verschil is, en of het geluid te 'warm' kan worden i.c.m. marantz.

Rob Eric Blank
01-05-2007, 09:50
De SR4200 is niet echt de beste van Marantz. Zeker tijdens wat drukkere passages te weinig power en begint de boel een beetje dicht te slaan.
Het mooiste is een receiver en dan 2 monoblokken (power genoeg), alleen 2 Ma500's kosten je al 250 euro (minimaal).
De SR5600 heeft genoeg power, vaak gehoord op stereo (wekelijks bijna) bij een vriend van mij. Zelf vind ik het niet TE warm, maar er zijn mensen die dit vinden.

Voor minder dan 300 euro een knappe Marantz receiver uit de 6000 en 7000 serie vinden is niet te doen. Goeie apparaten die naar mijn idee nog steeds heerlijke eindtrappen hebben. Hebben doorgaans meer dan 1000 euro gekost ten tijde van de verkoop. Denon heb ik zelf wat minder verstand van, wel een beluisterd (een stereo versterker) icm. B&W 603 S3 en vond dit ook een zeer aangemae combinatie.

Rob G.
02-05-2007, 07:14
Maar om een indruk te krijgen van de 'warmte' is het wel een nuttige test?

Ik had eigenlijk wel verwacht dat ik met dit budget best een passende receiver kan vinden. Maar aan welk segment moet ik nu eigenlijk denken om de 603's niet (teveel) te kort te doen?

Rob Eric Blank
02-05-2007, 09:44
Maar om een indruk te krijgen van de 'warmte' is het wel een nuttige test?

Ik had eigenlijk wel verwacht dat ik met dit budget best een passende receiver kan vinden. Maar aan welk segment moet ik nu eigenlijk denken om de 603's niet (teveel) te kort te doen?
Ik denk dat je met een SR4200 wel kunt bepalen of de klank van Marantz een beetje lekker matched met je speakers.

Rob G.
03-05-2007, 09:10
De Harman Kardon heeft een nogal lage WAF en komt het huis waarschijnlijk niet in.
De Marantz 6 en 7 serie staan in ieder geval alvast op mijn lijstje.

Maar ervaringen met onkyo, denon etc. zijn nog steeds welkom.

windoweyez
09-05-2007, 15:25
De Harman Kardon heeft een nogal lage WAF en komt het huis waarschijnlijk niet in.
De Marantz 6 en 7 serie staan in ieder geval alvast op mijn lijstje.

Maar ervaringen met onkyo, denon etc. zijn nog steeds welkom.

Ik heb zelf verschillende B&W`s in mijn bezit gehad (nu nog) waaronder de 600 serie en vroeger ook de s2 variant. De 600 serie heeft wat mij betreft een vrij warme klank, koppelen aan een warme receiver vond ik persoonlijk altijd vrij lastig. Naar mijn smaak is B&W en een warme receiver gekoppelt via koperen kabels niet om aan te horen, veel te wollig. In combinatie met kabels die wat opener klinken mede doordat er bijv. zilver in is verwerkt is al een stuk beter, maar nog steeds te warm en te wollig naar mijn smaak.

Ik heb bijvoorbeeld 2 602s2-en als front op een denon 3803 gedraaid en dat is qua stereo mits via een goede cd-speler te doen, als je open kabels gebruikt, vind ik.
Voor 400 euro zou je 2e hands bijvoorbeeld een denon 3802 of met een beetje geluk een 3803 op de kop moeten kunnen tikken, en dan heb je een redelijk mooi geluid voor dat budget (let wel ik ben enigszins verwend, ik draai nu als fronts twee 805`s op een denon a1sr), mits je later investeerd in goede kabels en interlinks, ik had vd hul cs 122 speakerkabels en vd hul 102 III interlinks (sommigen vinden dat kabels er niets toe doen, maar laten we die discusie hier verder niet op gaan starten, dat moet je voor jezelf maar uit gaan maken).

Verder lijkt Marantz mij een iets te warm voor B&W`s, maar daar kan ik geen volledig oordeel over vellen. Ik heb alleen een keer een ouder model gehad.

Ik heb wel eens bij iemand anders B&W`s op een NAD-versterker beluisterd.
Ik vond dat persoonlijk een heel erg mooie combinatie. Misschien kan je daar ook eens aan denken.

erreper
10-05-2007, 12:02
Als de nadruk op stereo ligt, waarom wil je dan in godsnaam een meerkanaals receiver? Voor (minder dan) 400 euro heb je echt een fantastische audiofiele versterker in de 2de hands markt. Dat gaat je nooit lukken met een receiver. En je speakers hebben gewoon een fatsoenlijke versterker nodig om goed te kunnen zingen. Je kunt altijd nog in een later stadium een processor of HT receiver toevoegen en gaandeweg uitbreiden.

Merken die wat mij betreft goed matchen met je speakers:
Marantz, Rotel, Nad, Roksan.

Jeroen D
10-05-2007, 12:15
Rotel werkt erg goed met B&W.
Rotel heeft een transparante, ongekleurde klank. Beetje kil misschien maar daar krijg je
wel veel details voor terug.
Marantz is wat warmer (gekleurder) en is (naar mijn mening) niet zo geschikt voor B&W speakers.

Rob G.
10-05-2007, 17:40
Als de nadruk op stereo ligt, waarom wil je dan in godsnaam een meerkanaals receiver?
Je doet het een beetje overkomen alsof dat een nogal idiote insteek is.
De reden is dat ik wel 5.1 geluid wil hebben en niet direct al twee aparte versterkers voor stereo en 5.1 in mijn kast wil hebben. Ik ben nog geen audiofiel maar wil gewoon spullen die redelijk klinken. Daarnaast wil ik ook eerst mijn cd-speler upgraden. Uitbreiding met eindversterker(s) kan daarna altijd nog (huidige receiver heeft geen pre-outs...)

OVerigens is de marantz op bezoek geweest; helder i.v.m. de pioneer, maar het laag ontbrak.
Daarnaast heb ik de B&W 604 beluisterd op marantz, cambridge en denon. De laatste klonk naar mijn mening het meest in balans; genoeg warmte en niet te fel in de hoge tonen.

Alexander D
11-05-2007, 08:40
Ik zou ook zeker nog een Onkyo gaan luisteren. Die zijn nu zeer scherp aan de prijs te krijgen en combineren naar mijn mening heel goed met die speakers.

Rob G.
13-05-2007, 09:22
Wederom een luistersessie gehad. Ditmaal met een Marantz, Denon en NAD i.c.m. met een B&W 603 S3. Helaas stonden er geen sony's of onkyo's.
Van de speakers viel me gelijk op dat deze kleiner leken dan mijn s2's. Na even nazoeken bleek dat ook het geval.

Maar goed, we zijn begonnen met de NAD tegen de Denon. De NAD luisterde nogal vlot weg en waardoor het me best overviel. Bij rustige jazz-achtige muziek klonk dat prettig. De Denon gaf een rustige, cleane weergave. Op dit punt kon ik niet zeggen wat ik nu prettiger vond klinken. Hierna wat drukke rock opgezet waarbij ik bij de NAD maar moelijk onderscheid maken tussen de verschillende instrumenten en de diepte leek te ontbreken. Bijna alsof ik (of de receiver zelf) de dynamiek van de NAD niet goed kan verwerken. De Denon gaf ook hier de verschillen beter weer, en hierdoor ook de diepte beter weergeven.

Vervolgens heb ik de NAD laten vervangen door een Marantz en ben ik weer verder gegaan met de drukke rock. De Marantz klonk wat voller en ook wat sneller (zoals de NAD), maar behield toch de details en het onderscheidt die ik bij de NAD miste. De weergave van de Denon was een stuk cleaner, maar kwam in vergelijking met de Marantz wat vlakker en kalmpjes over.

Terugkijkend op de afgelopen sessies denk ik dat de Marantz het beste bij mij gaat passen. Waar ik me nu aan stoor is de felheid en het gebrek aan zuiverheid in het hoog, en de details in de drukke muziekstukken. Nu lossen zowel Denon als Marantz dit op, maar ik ben bang dat de Denon een te kalme en vlakke weergave zal geven.

Wie kan mij vertellen wat ik van een onkyo kan verwachten?

JCL
13-05-2007, 11:43
Wederom een luistersessie gehad. Ditmaal met een Marantz, Denon en NAD i.c.m. met een B&W 603 S3. Helaas stonden er geen sony's of onkyo's.
Van de speakers viel me gelijk op dat deze kleiner leken dan mijn s2's. Na even nazoeken bleek dat ook het geval.

Maar goed, we zijn begonnen met de NAD tegen de Denon. De NAD luisterde nogal vlot weg en waardoor het me best overviel. Bij rustige jazz-achtige muziek klonk dat prettig. De Denon gaf een rustige, cleane weergave. Op dit punt kon ik niet zeggen wat ik nu prettiger vond klinken. Hierna wat drukke rock opgezet waarbij ik bij de NAD maar moelijk onderscheid maken tussen de verschillende instrumenten en de diepte leek te ontbreken. Bijna alsof ik (of de receiver zelf) de dynamiek van de NAD niet goed kan verwerken. De Denon gaf ook hier de verschillen beter weer, en hierdoor ook de diepte beter weergeven.

Vervolgens heb ik de NAD laten vervangen door een Marantz en ben ik weer verder gegaan met de drukke rock. De Marantz klonk wat voller en ook wat sneller (zoals de NAD), maar behield toch de details en het onderscheidt die ik bij de NAD miste. De weergave van de Denon was een stuk cleaner, maar kwam in vergelijking met de Marantz wat vlakker en kalmpjes over.

Terugkijkend op de afgelopen sessies denk ik dat de Marantz het beste bij mij gaat passen. Waar ik me nu aan stoor is de felheid en het gebrek aan zuiverheid in het hoog, en de details in de drukke muziekstukken. Nu lossen zowel Denon als Marantz dit op, maar ik ben bang dat de Denon een te kalme en vlakke weergave zal geven.

Wie kan mij vertellen wat ik van een onkyo kan verwachten?

Mijn ervaring met Onkyo is dat het een wel heel rustig beeld geeft. Het lijkt net of het hoog wordt gedrukt, het geluid komt niet echt "los". Dat was met 603-S2 op een 703. Als je het dan vergelijkt met b.v. Sony komt het bij die laatste veel losser, het sprankelt veel meer zeg maar. Het is natuurlijk wel heel persoonlijk.

Alexander D
13-05-2007, 12:36
Wie kan mij vertellen wat ik van een onkyo kan verwachten?

Alleen jij zelf, je moet gaan luisteren. ;)

Rob G.
15-05-2007, 07:33
Gisteren heb ik een korte test gehad tussen een onkyo en marantz, dit op een klipsch F3. Het bleef helaas wat rumoerig in de winkel waardoor de vergelijking wat moeilijk was.
Ik had het gevoel dat de onkyo toch wat ingetogener klonk dan de Marantz, en ik kreeg een beetje een ‘denon’ gevoel bij de onkyo, een vlakke weergave terwijl de marantz mij meer beleving lijkt te geven. Nu heb ik wel een beetje het gevoel dat de marantz een psychologisch voordeel heeft, maar ik zou ook niet zo snel weten hoe ik dat voordeel weer weg haal. En zolang dat er wel is zal de Marantz waarschijnlijk ook voor thuis de beste keuze zijn.

Ik ben er eigenlijk gewoon uit, en ik heb ook al een mooie te koop gezien. Een Marantz SR7300, als het goed is komend weekend te beluisteren en mee te nemen :)

Jeroen D
15-05-2007, 07:41
Mooie aankoop. Veel plezier ermee !

Alexander D
15-05-2007, 11:10
Gefeliciteerd, mooie versterker met genoeg power voor je speakers.

Edgar Smit
15-05-2007, 15:59
Da's idd geen foute keuze hoor, feli ermee!

El-Jorge
16-05-2007, 09:06
Ik denk dat je met de Marantz 7300 een goede keuze hebt gemaakt.
Ik heb een 5400OSE en daarna een 8500 gedraaid met de B&W 6 serie. Deze combi heb ik zelf als erg prettig ervaren. Waarbij de 5400 op hardere volumes wel wat controle te kort kwam.
Om het hoog en midden wat meer boost te geven kan je dan denken om de speakers aan te sluiten met bekabeling die dat segment iets meer benadrukken. Ik heb zelf de QED SA gehad, deze was icm Marantz en B&W erg prettig, misschien iets scherp maar dat heb ik niet als heel erg hinderlijk ervaren. Ik heb daarna Nordost flatlines eraan gehangen, deze hebben een beetje dezelfde kenmerken, zijn echter wel een slag duurder en zou ik je prijstechnisch gezien niet aanraden. Deze waren echter wel weer een verbetering tov de QED. Ik heb er ook nog vdHull clearwater eraan gehad, maar ben niet zo te spreken over die combi.

Rob Eric Blank
16-05-2007, 11:08
De SR7300 heeft voldoende power en dat kan zeer aangenaam zijn met de speakers die je zoekt.
Net even wat meer reserve dan een de lagere series en ik denk dat het vooral je stereo weergave zal gaan verbeteren, tov een lagere Marantz klasse.

Rob G.
16-05-2007, 15:16
Vooralsnog denk ik ook dat de marantz een prima keuze is en goed overweg moet kunnen met mijn B&W's. Ik ben erg benieuwd naar de verschillen met de pioneer, maar ik moet helaas nog even geduld hebben voor ik hem kan ophalen.
Voorlopig sluit ik ze aan op Oehlbach streamline 1135, en dan vooral lekker luisteren naar de set. Ik merk vanzelf wel of ik ergens nog wat wil verbeteren (en dat zal best zo zijn...)

Rob G.
28-05-2007, 20:33
Inmiddels is hij binnen, en heb ik hem ook al uitgebreid kunnen vergelijken met de pioneer.Als eerste viel het me op de het geluid direct al goed klonk, ook in de source direct-modus waarin de pioneer altijd wat achterbleef. Ook komen de bassen beter uit de speakers, bijna alsof ze een extra woofer hebben.Vandaag had ik eindelijk de tijd om ze even head to head te testen. Toch blijf ik dit lastig vinden door de lange omschakeltijd, hierdoor moet ik veel schakelen om echt te kunnen waarnemen waar de verschillen nu zitten. Het was al duidelijk dat de bassen beter los kwamen, maar ook de middentonen klonken zeer helder t.o.v. de pioneer. Het hoog is nog aardig te vergelijken met de pioneer, al lijkt het wel wat meer onder controle. Daar komt bij dat ik bij de marantz geen trebble en bass hoef op te schroefen om de het laag- en middenbereik naar mijn wens te laten weergeven, wat weer ten koste ging van het hoog. Over het algemeen geeft de set een in mijn ogen bijzonder prettig, helder, vol en warm geluidsbeeld. Een uitstekende keuze zou ik zeggen.

Edgar Smit
01-06-2007, 12:54
en daar gaat het uiteindelijk om, dat je blij bent met je aankoop en er echt van kan genieten!