PDA

Bekijk de volledige versie : bromtoon uit Pioneer S-W80S subwoofer op Sony STR-DE875 receiver



Jamie
02-05-2007, 14:56
Ik heb een Pioneer S-W80S actieve subwoofer aangesloten op een Sony STR-DE875 receiver. Uit de sub klinkt voortdurend een zoemende bromtoon. Bij laagwisselingen op een DVD (dus als het geluid kort uit en weer aan gaat) klinkt er bovendien een kliktoon uit de subwoofer. De bromtoon is ook hoorbaar als de subwooferkabel niet is aangesloten en de woofer alleen aan het lichtnet hangt.
Dit schijnt allemaal te kunnen worden veroorzaakt door een gebrek aan aarding. Het probleem is echter: de stekker van de subwoofer heeft geen randaarde! Hoe kan ik het apparaat nu toch aarden? Of kan er een andere oorzaak van het probleem zijn?

Gerco Stuivenberg
03-05-2007, 20:26
Een betere kabel gebruiken dan bvb een bijgeleverde "dropveter" wil ook nog wel eens helpen.

De randaarde is niet nodig omdat het een toestel van "beschermingsklasse 2" is ofwel dubbel geisoleerd. Daarnaast kan het aarden ook zorgen voor "brom"-geluiden vanwege potentiaal verschil tussen de verschillende aardingen. De afscherming van de subwoofer kabel is nl. al een vorm van aarding.

Jamie
04-05-2007, 07:59
Een betere kabel gebruiken dan bvb een bijgeleverde "dropveter" wil ook nog wel eens helpen.
Bedankt voor je hulp!
Bedoel je dat ik de stroomkabel zou moeten vervangen? Het ligt immers niet aan de RCA-kabel, de sub zoemt ook als de RCA niet is aangesloten.
Als je de stroomkabel bedoelt, vervang ik die dan buiten de sub (oude kabel afknippen, kroonsteentje ertussen, klaar) of vervang ik die op het aansluitpunt binnen in de sub? En wat zou een geschike kabel kunnen zijn?

Seth__Gekko
04-05-2007, 12:40
Hmm als deze niet zomaar om te pluggen is, wordt het al snel moeilijker. Heb je al eens een ander stopcontact geprobeerd, of de stekker omgedraaid (halve slag)?

Jamie
04-05-2007, 14:38
Ander stopcontact, compleet andere electragroep, stekker omgedraaid, niets helpt. De zoem/brom blijft hetzelfde :confused:
Het heeft er van het begin af aan al ingezeten, maar ik heb me er nooit echt aan gestoord. Pas nu we een houten vloer hebben klinkt het dusdanig door dat je 'm regelmatig in rustiger filmmomenten boven de film uit hoort... :-x

Gerco Stuivenberg
05-05-2007, 12:02
Ik bedoel de audiokabel. Wanneer deze niet aangelsloten is kan de subwoofer ook "brommen" Dit komt weer door de ingangssgevoeligheid. Wanneer je een subwoofer eerder inschakeld dan de AV-receiver waarop deze is aangesloten hoor je dit meestal ook.

Een goede audiokabel kan dit probleem eenvoudig verhelpen omdat deze het signaal minder verzwakt. Door de hoge ingangsgevoeligheid van de sub, zal dit de weergave ten goede komen. Zelf heb ik ook de "dropveter" vervangen door een ander kabel, de blauwe met de zilverkleurige connectoren van Vivanco. Sindsdien heb ik er nooit meer last daarvan gehad.:wink: