PDA

Bekijk de volledige versie : Voorbereiding aansluiting plafond beamer



wrcveen
02-05-2007, 20:33
Ik ben bezig een huis te laten bouwen en krijg een kelder van 5,5 bij 6,5 meter. Het plafond is 2,6 meter hoog. Deze ruimte ga ik gebruiken als hometheater

Ik ben van plan een full HD beamer (Epson TW1000) te gaan gebruiken en wil een zo groot mogelijk scherm, echter ik wil niet helemaal achter in de ruimte zitten. Ik denk zelf op zo'n 4 meter van het scherm af. (Achterin misschien een gezellig barretje)

Nu wil ik in het plafond een elektra doos en loze leiding voor de HDMI kabel laten maken. Op welke afstand van de 5,5 meter brede muur moeten deze aansluitingen komen?

Liefst wil ik de beamer ook niet precies boven mijn hoofd, ivm het geluid wat de fans produceren. Misschien de beamer tegen de achtermuur aan, dus op 6,5 meter van het scherm? Maar wordt dan het geprojecteerde beeld niet veelste breed?

Graag jullie advies.

Alexander D
02-05-2007, 20:37
Een dealer kan je daar echt beter mee helpen. ;)

TerreurBV
03-05-2007, 11:57
Hoe verder weg de beamer.Hoe groter het beeld van onder en boven en van links en rechts

Albert Kostwinder
03-05-2007, 12:53
Afstandtabellen e.d. zijn leuk maar ik zou zelf eerst gaan experimenteren welke afstand het mooist uitkomt in je ruimte.

Dus eerst in de ruimte vanaf een tafeltje projecteren gaan en kijken hoe ver hij optimaal van het scherm moet komen. Dat aftekenen aan het plafond. Daarna is het handig om op een lat de center van je projectiescherm af te tekenen zodat je weer precies de lens in het midden van het scherm kan ophangen en bepalen. Daar komt de beugel en kun je hem ophangen. Vervolgens ophangen en met de beugel stoeien hoe laag hij onder het plafond komt om keystone te vermijden. Kies daarom voor de zekerheid een beugel die je veel flexibiliteit geeft. Dit werkt perfect en zo krijg je de projector echt tot op de mm met de lens precies in het midden van het scherm. Zo vermijd je ook keystone en zal het geprojecteerde beeld mooi binnen de zwarte kaders vallen.... :wink: