PDA

Bekijk de volledige versie : ondertiteling



Richard Leeuwhart
13-05-2007, 15:59
hallo, wie kan mij uitleggen hoe het precies zit met het volgende..Ik zat vanmiddag de recensie telezen van de Western Unforgiven van Clint Eastwood. Ik ben een groot liefhebber van Westerns dus ik heb deze film een tijdje terug op Dvd gekocht. Waar ik mij altijd aan stoor bij film in het algemeen is de ondertiteling in de Zwarte balk... Ik ben in bezit van een breedbeeld tv dus wil eigelijk wel zo groot mogelijk beeld, maar bij Unforgiven is dat helaas niet mogelijk omdat ik ook graag de ondertiteling in beeld wil hebben. nu lees ik in de recensie van Unforgiven dat de ondertiteling netjes in beeld verschijnt wat ik natuurlijk van harte toejuig. maar helaas op mijn Dvd versie van Unforgiven staat de ondertitelling "gewoon" in de zwarte balk. De dvd die ik in bezit heb is de 2 disc SE. Wie kan mij hier bij helpen hoe het precies zit ? BVD.

Peter van santbrink
13-05-2007, 16:16
hallo, wie kan mij uitleggen hoe het precies zit met het volgende..Ik zat vanmiddag de recensie telezen van de Western Unforgiven van Clint Eastwood. Ik ben een groot liefhebber van Westerns dus ik heb deze film een tijdje terug op Dvd gekocht. Waar ik mij altijd aan stoor bij film in het algemeen is de ondertiteling in de Zwarte balk... Ik ben in bezit van een breedbeeld tv dus wil eigelijk wel zo groot mogelijk beeld, maar bij Unforgiven is dat helaas niet mogelijk omdat ik ook graag de ondertiteling in beeld wil hebben. nu lees ik in de recensie van Unforgiven dat de ondertiteling netjes in beeld verschijnt wat ik natuurlijk van harte toejuig. maar helaas op mijn Dvd versie van Unforgiven staat de ondertitelling "gewoon" in de zwarte balk. De dvd die ik in bezit heb is de 2 disc SE. Wie kan mij hier bij helpen hoe het precies zit ? BVD.

film is 2.35:1 dus zwarte balken horen er te zijn; film is anamorph dus is het dan niet zo dat als je zoomt het beeld vervormd (smalle gezichten en zo) ?

Richard Leeuwhart
13-05-2007, 17:34
ik begrijp dat het 2 :35 : 1 is ...wat ik niet echt begrijp is dat mijn versie van Unforgiven de ondertiteling in de zwarte balk staat en in de recensie staat het dat het in beeld staat.Wat ik ook aanneem dat dat dan zo is. als ik mijn beeld dichterbij wil gaan halen. probeer ik het beeld zo grote mogelijk temaken, zodat dan de balken dan verdwijnen . de gezichten vervormen niet.Maar dan is het probleem dat de ondertiteling niet in beeld verschijnt.zoals je dat wel hebt met 1: 85 : 1 verhouding bijvoorbeeld.

Frank
13-05-2007, 18:11
Wat je moet doen is afblijven van de beeldinstellingen. Als een DVD dan anamorf is krijg je precies te zien wat je hoort te zien (als men tenminste de film in het originele beeldformaat op de DVD heeft gezet). Bij films als Unforgiven met een beeldformaat van 2.35:1 hoor je balken te zien, anders kijk je naar vervormd beeld (ook al is het maar een klein beetje).

Eddy
13-05-2007, 19:25
ik begrijp dat het 2 :35 : 1 is ...wat ik niet echt begrijp is dat mijn versie van Unforgiven de ondertiteling in de zwarte balk staat en in de recensie staat het dat het in beeld staat.Wat ik ook aanneem dat dat dan zo is. als ik mijn beeld dichterbij wil gaan halen. probeer ik het beeld zo grote mogelijk temaken, zodat dan de balken dan verdwijnen . de gezichten vervormen niet.Maar dan is het probleem dat de ondertiteling niet in beeld verschijnt.zoals je dat wel hebt met 1: 85 : 1 verhouding bijvoorbeeld.
Wat je doet is inzoomen op het beeld waardoor je stukken van de zijkanten mist. Ik raad je aan om gewoon de beeldverhouding te laten voor wat die is. Dat betekent bij 2,35:1 dat je ook op een breedbeeld-tv zwarte balkjes boven en onder hebt.

Het betekent echter wel dat je nu het volledige kader ziet zoals de film geschoten is. Een regisseur heeft vaak een duidelijke bedoeling met datgene wat wel en wat niet het kader hoort te staan. Ook is er door hem een duidelijke keuze gemaakt voor 1,85:1 of 2,35:1. Wat jij doet is er zelf een 1,85 van maken door te gaan inzoomen met als gevolg dus dat je stukken van de film gaat missen.

En wat die zwarte balkjes betreft, niet naar kijken. Doe als mij en kijk naar datgene wat er tussen de balkjes staat.

Nyarlathotep
14-05-2007, 15:37
Persoonlijk vind ik het altijd een pluspunt wanneer de ondertiteling in de zwarte balk staat, en niet door het beeld. Maar ik heb dan ook (nog) geen breedbeeldtoestel.
Waar ik mij tevens aan irriteer zijn dvd-releases waarbij niet het oorspronkelijke beeldformaat wordt gehandhaafd.
Dus mijn advies is ook om het beeld te laten voor wat het is...