PDA

Bekijk de volledige versie : Kopieren VHS naar HDD of DVD



TrickyDicky
16-05-2007, 11:02
Als ik (S-)VHS banden wil copieren naar DVD of HDD, moet ik dan de SCART
aansluiting gebruiken (AV2) of de Component video (evt. met S-VHS snoer)?
Wat is beter (of maakt het geen verschil)?

DVDProfilersFilmgek
16-05-2007, 13:15
Als ik (S-)VHS banden wil copieren naar DVD of HDD, moet ik dan de SCART
aansluiting gebruiken (AV2) of de Component video (evt. met S-VHS snoer)?
Wat is beter (of maakt het geen verschil)?

Je bent toch niet in de war met composiet? Veel tapevideorecorders (muv die combigevallen) hebben geen component uitgang, wel composiet, dat is de enkele gele aansluiting.

Mocht je in de war zijn geweest, ga dan voor scart, is beter dan composiet, mits de scart op RGB niveau staat. Heb je wel component, dat zijn 3 kleuren + nog eens een rode en witte voor de audio(in totaal 5 kabels om beeld en geluid over te zetten), ga dan voor component, al kan ik het me bijna niet voorstellen dat je een taperecorder hebt met component.

OPM:
Als je je voorbespeelde films wilt overzetten, dan kun je nog wel eens in de problemen komen, namelijk veel voorbespeelde tapes zijn copyprotected, en dat geeft problemen.
Als het even kan, kun je soms beter de originele DVD aanschaffen, dan ben zeker van een goede kwaliteit, ook op audio gebied. Er zijn kastjes om dat probleem op te lossen, toch moet je rekening houden met beeldverlies met het overzetten.

TrickyDicky
16-05-2007, 20:47
Je bent toch niet in de war met composiet? Veel tapevideorecorders (muv die combigevallen) hebben geen component uitgang, wel composiet, dat is de enkele gele aansluiting.

Mocht je in de war zijn geweest, ga dan voor scart, is beter dan composiet, mits de scart op RGB niveau staat. Heb je wel component, dat zijn 3 kleuren + nog eens een rode en witte voor de audio(in totaal 5 kabels om beeld en geluid over te zetten), ga dan voor component, al kan ik het me bijna niet voorstellen dat je een taperecorder hebt met component.

Nee, mijn video-recorder (JVC HR-S8600EU) heeft aan de achterkant juist helemaal geen gele aansluiting. Wel een S-VIDEO-out en een dubbele AUDIO-out.

Maar ik heb de handleiding er nog even bijgepakt, deze zijn in principe niet bedoeld voor aansluiting op een DVD-recorder o.i.d.
- de S-VIDEO-out is om een TV aan te sluiten waar geen SCART op zit (heb je wel SCART op je TV, dan geeft de handleiding van de VHS-recorder daar de voorkeur aan).
- de dubbele AUDIO-out is om aan te sluiten op een versterker.

... maar dit wil nog niet zeggen dat je het niet kunt gebruiken om 'm aan te sluiten op een DVD-recorder ...? Ik heb het ook nog niet geprobeerd, moet ik zeggen.

Deze component-aansluitingen zitten trouwens aan de achterkant. Uiteraard heb ik aan de voorkant ook nog de component-IN-aansluitingen, om een camcorder op aan te sluiten...

Nu even naar mijn DVD-recorder, dat is een Panasonic DMR-EH57 (nog maar een paar dagen in mijn bezit). De handleiding hiervan schrijft voor dat ik van een VHS-recorder opneeem middels component, maar het kan dus ook met SCART. Op dit moment gebruik ik dus SCART, en dat gaat eigenlijk best goed. Maar toch vraag ik me af of component niet beter is (als het werkt).


OPM:
Als je je voorbespeelde films wilt overzetten, dan kun je nog wel eens in de problemen komen, namelijk veel voorbespeelde tapes zijn copyprotected, en dat geeft problemen.
Als het even kan, kun je soms beter de originele DVD aanschaffen, dan ben zeker van een goede kwaliteit, ook op audio gebied. Er zijn kastjes om dat probleem op te lossen, toch moet je rekening houden met beeldverlies met het overzetten.
Nee, het gaat vooral om prive-opnamen die ik ooit met een camcorder heb gemaakt. Deze staan nu allemaal op S-VHS-banden en wil ik dus overzetten met zo min mogelijk signaal-verlies. Ik wil niet het gevoel hebben dat ik destijd voor niets een S-VHS-recorder heb aangeschaft, compleet met die dure S-VHS-banden ...

Trouwens even weer terug naar de SCART aansluiting. Op mijn DVD-recorder kan ik de SCART instellen op:
- RGB/Video (daar staat-ie standaard op)
- Video
- RGB
- S Video

gooi het maar in m'n pet ...

Avalan
16-05-2007, 23:50
Zoals FilmGek al zei: je videorecorder heeft helemaal geen component uitgang, dus het heeft geen zin je af te vragen of dat beter zou zijn. Meer zelfs, ik geloof niet dat de component-aansluiting op je DVD-recorder een ingang is, het is enkel een uitgang.
Maar nogmaals, je verwart gegarandeerd composite (geel stekkertje) met component (rode, groene en blauwe stekker).
Gewoon met SCART werken vanwege het gemak. En daar dan eerst zien of je RGB kunt gebruiken, als dat niet werkt S-Video (ook wel Y/C genoemd) en als het echt niet anders kan gewoon composite (ook wel 'Video' of 'CVBS' genoemd).
Trouwens, ben je zeker dat die SCART-instelling op je DVD-recorder gaat over de ingang ? Ik vermoed dat het gewoon instelt welk uitgaand signaal op de SCART komt...

TrickyDicky
17-05-2007, 10:34
Zoals FilmGek al zei: je videorecorder heeft helemaal geen component uitgang, dus het heeft geen zin je af te vragen of dat beter zou zijn. Meer zelfs, ik geloof niet dat de component-aansluiting op je DVD-recorder een ingang is, het is enkel een uitgang.
Hier zijn de specs:

Video in AV1/AV2 (scart), AV3 (cinch)
Video uit AV1/AV2 (scart), video uit (cinch)
S-Video in AV2 (scart), AV3 (S-aansluiting)
S-Video uit AV1 (scart), S-Video uit
RGB in AV2 (scart)
RGB uit AV1 (scart)
HDMI ja
Component Video (Progressive) 3x cinch
DV in ja
Audio in AV1/AV2 (scart), AV3 (cinch)
Audio uit AV1/AV2 (scart), audio uit (cinch)
Digitaal uit Optisch

Zie evt. hier (http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=3925%7C643%7C642%7C601%7C4%7C1 ).

Kortom:
AV1 is de SCART-uit (naar de TV)
AV2 is de SCART-in (om een video-recorder aan te sluiten)
AV3 is de component video-in (je moet toch ook bv. een HI8-camcorder o.i.d. kunnen aansluiten)?

Misschien verwar ik wel de component met composite, maar hoe dan ook, er lijken twee manieren te zijn om de boel aan te sluiten:
- ofwel via de SCART (AV2)
- ofwel het rode en witte stekkertje, samen met ofwel het gele stekkertje (voor normaal video of Video8) ofwel de zwarte S-Video-kabel.

DVDProfilersFilmgek
17-05-2007, 12:00
Inderdaad je haalt eea doorelkaar.....
Je hebt enkel een component uitgang op je DVDrecorder.... die 3x cinch

Voor jou is de beste manier de scart op AV2, dat geeft tevens het beste resultaat, en de minste kans dat je de boel verkeerd aansluit;) , gebruik een beetje een knappe scartkabel, dan moet het goedkomen.

In de tijd van de tapeVideo recorder, dacht men echt niet aan DVDrecorders, maar het maakt geen bal uit of je de uitgang van je taperecorder naar de ingang van je DVD recorder of een TV aansluit.... een tv of een dvdrecorder hebben beide signaal nodig, de 1 om op te nemen, de ander om beeld weer te geven.... het zal beide apparaten worst zijn waar het signaal vandaan komt....(via scart kun je kijken/opnemen van onnoemelijk veel apparaten zoals bijvoorbeeld: satontvanger,digidoosjes van de kabelmaatschappijen,digitenne, gamecomputers,dvdspelers,videotaperecorders,camera 's etc etc etc)

Je kunt je tapevideorecorder gewoon op RGB laten staan, dat geeft op je DVD recorder scartingang het beste resultaat. Heel goed dat je privemateriaal op super VHS hebt staan, dat was/is echt mooi.
Nog 1 opmerking, denk niet dat je safe zit met je opname's op DVD, net als CD rot, bestaat er ook DVD rot, dit houd in dat je opnames in het slechtste geval al na een halfjaar niet meer te lezen zijn vanaf het DVD schijfje. Gebruik je bijvoorbeeld onbekende merken en shit zoals Princo en Platinum, dan geef ik je niet veel garantie:sad:

Ik ga geen merken aanraden..... ik wil niet de verantwoording hebben over iemand zijn geliefde opnames, dat nemen zelfs de fabriekanten van de schijfjes niet, garantie over houdbaarheid tot de deurknop lijkt het tegenwoordig wel.

Gebruik goede schijfjes:idea: en zet na bepaalde tijd de boel opnieuw over.

Het beste is om 2 setjes van je belangrijke opnames te maken..... sla ze apart van elkaar op, het spijt me om te moeten vermelden, maar gebrande DVD is niet erg betrouwbaar als opslagmedium, gooi daarom je tapes nog maar niet weg....

TrickyDicky
17-05-2007, 13:27
OK, dank voor je uitleg.

deftones
23-05-2007, 22:18
Hallo Iedereen,

Ik ben nieuw hier en vroeg me af of dat je met elke DVD-recorder (met HDD) en een willekeurige VHS recorder VHS banden kan omzetten, uiteraard zelf opgenomen banden. Is het dan mogelijk om die naar de HDD van de DVD-recorder eerst te zetten ivm editen etc?

Graag hier tips/advies over.

Mijn vader zit namelijk aan een DVD-recorder te denken en zou dan graag wat willen omzetten.

Mvg,

Marco.

TJ Weissel
23-05-2007, 22:27
Hallo Iedereen,

Ik ben nieuw hier en vroeg me af of dat je met elke DVD-recorder (met HDD) en een willekeurige VHS recorder VHS banden kan omzetten, uiteraard zelf opgenomen banden. Is het dan mogelijk om die naar de HDD van de DVD-recorder eerst te zetten ivm editen etc?

Graag hier tips/advies over.

Mijn vader zit namelijk aan een DVD-recorder te denken en zou dan graag wat willen omzetten.

Mvg,

Marco.

Mits er geen macrovision techniek (of dergelijke) op deze banden zit, kan je deze gewoon via de scart van de vhs aan de hdd/dvd recorder ophangen en simpelweg 1:1 opnemen.

marsie030
28-05-2007, 07:55
Ik heb een ConvertX van Plextor gekocht. Ik heb de voorganger van deze:
http://www.plextor-europe.com/graphics/products/px_av200u_02.gif

Het werkt echt heel goed, ik heb al mijn cam en Vhs video's naar de computer overgezet.
Je kan ze daarna bewerken en menu's toevoegen Dat vond ik in zelf een heel groot voordeel dan gewoon 1 op 1 kopiƫren.
Met een scartconverter, die er bij mij zat kan je ook een scart op dit apparaat aansluiten, je moet wel zorgen dat je een input-versie hebt (de meeste zijn nl. een output-versie.
http://www.elektro-pospisil.cz/images/Q11.jpg

en dit is een in/out versie:
http://www.psxspares.co.uk/images/scartadapter_plus2.gif
voor info: http://http://www.plextor-europe.com/products/px-av200u.asp?choice=ConvertX%20PX-AV200U