PDA

Bekijk de volledige versie : Deep Purple, wat is de beste live-dvd?



DanielC
21-05-2007, 20:04
Ik ben eens aan het rondsnuffelen geweest voor een goede live-dvd van Deep Purple.

Er is belachelijk veel te krijgen van deze band, maar er zullen geheid een paar stinkers tussenzitten. Mijn vraag aan jullie: welke dvd is zowel kwalitatief (voorkeur breedbeeld en goed surround hoewel goed stereo ook prima is) als inhoudelijk (bekendere nummers in goede show) nou echt een aanrader?

alvast bedankt!

gr, Daan

mark t
21-05-2007, 20:55
Ik hou ze niet meer allemaal bij, maar de leukste/beste/interessantste zijn m.i.:
- Live in concert 1972-1973 (heb ik nog op ouderwetse vhs, en dubbel-cd onder de naam Scandinavian Nights). Stevige set uit de vroege Mark II-periode.
- Live at the California Jam 1974. Idem uit de vroege Mark III-periode.
- Total Abandon - Australia 1999. Goede show uit de Mark-nog-wat-periode (VI of VII?).
- In Concert with The London Symphony Orchestra 1999. Zelfde bezetting als bij Total Abandon, met naast het voltallige Concerto een hoop nummers met gastmuzikanten als Ronnie James Dio. Waarschijnlijk de dvd met de beste kwaliteit beeld en geluid. Het origineel uit 1969 schijnt overigens ook op dvd verkrijgbaar te zijn.
- Black Night Live in Bombay. Een van de eerste optredens met Steve Morse op de snaren. Niet zo denderende beeldkwaliteit.



Wat minder zijn Perihelion (metaalmoeheid, wel een van de laatste wapenfeiten met John Lord op de toetsen) en Come Hell or High Water (laatste stuiptrekking van de 3e versie van de Mark III-bezetting, ook metaalmoeheid).

De rest heb ik niet of niet gezien. Volgens mij brengen ze tegenwoordig van elke toernee wel 1 of 2 concerten op dvd uit. En daar zit me te veel overlap bij. Hun concerten zijn per slot van rekening al jaren niet veel anders dan een soort Greatest Hits met twee of drie nieuwe nummers.

Ludo Keeris
22-05-2007, 22:49
Live at the California Jam 1974 is misschien muzikaal interessant (en historisch vanwege de vernieling van de camera), maar beeld- en geluidstechnisch is het niet al te best wat je hier voorgeschoteld krijgt.
Perihelion is qua optreden inderdaad niet het meest spraakmakend, maar heeft weer wel een goede beeld- en geluidskwaliteit.

Mijn voorkeur gaat uit naar Live in Concert with the L.Ph.O. Voornamelijk ook vanwege de niet alledaagse songkeuze en uitvoeringen. Qua beeld en geluid ook dik in orde.

Over een paar weken komt een DVD uit van Live in Montreux 2006. Geen idee wat de kwaliteit is van deze DVD. Gelukkig wordt een geplande release van het laatste concert met Ritchie Blackmore teruggeroepen. Het schijnt werkelijk een dramatisch optreden te zijn geweest en in het geheel niet DVD-waardig.