PDA

Bekijk de volledige versie : DVD Recorder met twin turner?



Remcodeweerd
28-05-2007, 14:34
Beste mensen,

sinds kort heb ik besloten graag een dvd recorder te willen kopen. Nou zag ik in een folder van de Harendse smit een aanbieding van de sony Rdrhx 725 staan. dit leek mij wel een mooie recorder mede omdat ik ook een sony bravia tv heb de kdl 32v2000.

Ik dacht dus das mooi alles van 1 merk. Maar voor ik wat koop lees ik me graag wat in nu heb ik daar een beetje google voor gebruikt maar vooral dit forum. En kwam dus een aantal topic's tegen dat deze speler ook maar 1 turner heeft.

Nu las ik daarbij dus het volgende dat als je dan digitale tv opneemt (deze heb ik via @home) dat je dan door dat het apparaat maar 1 turner heeft je dus aleen maar kan opnemen en dus niet digitaal verder kan kijken en dus analoog moet gaan kijken zolang je digitaal opneemt. Opzicht klinkt dat niet zo zo erg, Maar ik vind het toch iets minder dat je analoog moet gaan kijken omdat de recorder aan het opnemen is en dus op het zelfde kanaal moet staan.

Dus dacht ik zijn daar geen oplossingen voor en nu las ik iets over een twin turners.

Nou wou ik even toetsen of ik het goed begrepen heb. Bij twin turners zijn er dan gewoon 2 turners aanewezig dus 1 die kan opnemen en 1 die er voor zorgt dat je verder kan kijken op de digitale manier.

Nou heb ik wel gelezen dat er digitale decoders zijn met 2 tuners maar kan ik tot dusver nog geen recorders vinden die dit hebben (zal wel aan mij liggen)

eigelijk is mij vraag wat voor set up moet je hebben om gewoon digitaal te kunnen kijken en opnemen te gelijk.

is dat op deze manier

decoder (1 turner) dvd recorder (twin turner)

of

decoder (twin turner) dvd recorder (1turner)

of is het zo dat beide dan moeten beschikken over een twin turner

dus dvd decoder (twin turner) dvd recorder (twin turner)

verder word mij decorder van @home binnekort ook vervagen deze is nu nog een normale decoder deze gaat vervangen worden door een decoder die HD ondersteund

verder heb ik dan nog zo siemens gigaset M750C (decoder gezien zo oplossing bevalt me ook wel aleen ondersteund deze geen HD en das eigelijk weer wel een vereiste

ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben in mij post,

als ik dingen vergeten ben of dingen verkeerd neerzet hoor ik het wel.

Mr_Parker
02-06-2007, 15:40
@home heeft een drie tal twintuner decoders, de door je zelf genoemde Siemens maar ook een van Samsung en een van Humax. Bij mijn weten nemen deze apparaten alle drie zelf op een harddisk op en losse recorder is niet noodzakelijk.
Of bij ze alle drie of maar bij een of twee het volgende speelt weet ik niet, ik heb zelf alleen de panasonic en samsung hd decoders, maar heb wel iets dergelijks vernomen.
De programma's schijnen versleuteld opgenomen te worden, je smartcard moet in de deocder zitten op het moment dat je een opname weer afspeelt. In hoevere dit "waar" is weet ik dus niet. Door deze manier van opnemen, door de decorder zelf ipv een losse recoder, wordt normaal wel de hoogste kwaliteit bewaard daar de decoder het originele data stroom opslaat en niet zoals men bij een aansluiting van een losse recoder krijgt een digitaal signaal dat gedecodeert en naar analoog is omgezet en vervolgens weer naar een nieuw digitaal door de recoder.

Je wens, en opnemen en kijken tegelijk en ook nog eens in HD is op dit moment niet mogelijk. Er zijn geen twintuner decoders en ook nog geen HD opname mogelijkeheden hiervoor. De verwachitng is echter wel dat die tegen het eind van het jaar voor de digitale kabel van @home gaan komen.

Een waarschuwing vooraf:
Niet alle digitale tv is gelijk!
Redelijk veel tv's hebben tegenwoordig een ingebouwde digitale tuner, deze is echter alleen geschikt voor DVB-T, digitale tv via de ether als digitenne. @home heeft digitale kabel tv en ook UPC maar toch zijn deze twee ook weer verschillend van elkaar en hebben verschillende decoders nodig.
Doordat @home op dit moment nogaltijd een soort vergrendeling op het door hun gebruikte systeem heeft ben je toegewezen op de door hun goed gekeurde decoders. Er zijn soms wat work-arounds voor ingebouwde dvb-c tuners van tv's die het irdeto systeem accepteren door middel van een zogenaamde commen interface met CAM maar hier zijn totaal geen garanties voor te geven. Iets dat vandaag werkt kan morgen weer geblokkeerd zijn door een kleine wijziging van de kant van @home.

Gerco Stuivenberg
03-06-2007, 12:47
Waneer je een twin-tuner ontvanger voor digitale TV hebt, is de tuner in de recorder niet nodig. De ontvanger heeft 2 scart aansluitingen die ieder een zender door kunnen geven. Je moet alleen dan in de recorder aangeven dat je op wil nemen van de AV aansluiting waar je de ontvanger op aangesloten hebt.

Een HD ontvanger is geen twin-tuner. Deze kan de zender wel via een scart kabel doorgeven naar de recorder, maar dit is dan dezelfde als waar je dan naar kijkt.

Je moet dus kiezen tussen de mogelijkheid om HD te kijken en opnemen van digitale TV.

Mr_Parker
03-06-2007, 17:16
Voor de duidelijkheid.
De twintuners die er voor @home zijn, samsung, humax en siemens, geven allen via de scart aansluitingen slechts 1 zender tegelijk door. De decoders kunnen alle drie, zover mij bekend is althans, 2 zenders tegelijk opnemen op de interne harddisk (de siemens heeft een externe usb harddisk nodig).
De humax kan bovendien nog een derde zender tegelijk via de scart uitgang tonen terwijl 2 andere zenders opgenomen worden. Hier zijn dan wel beperkingen aan verbonden.
Bij digitale tv zijn op 1 stream meerde zenders samen gevoegd. Bij @home zijn bijv. Ned 1, 2, 3 en RTL4 samen in een stream. Nu kun je bijv. ned 1 en rtl 4 opnemen. Dan hoeft de decoder hier maar 1 tuner voor te gebruiken en kun je de andere tuner gebruiken om willekeurig welke andere zender dan ook digitaal te kijken. Ook kun je bijv 2 kanalen uit verschillende stream opnemen, bijv. ned 1 en SBS6. Dan heeft de decoder beide tuners in gebruik voor het opnemen maar kun je nog wel de andere zenders uit beide streams (dus die waar ned 1 toebehoort maar ook van de stream waar sbs6 bij zit) nog altijd los hiervan bekijken. De overige zenders kunnen dan niet meer bekeken worden totdat een van de opnames afgelopen of beeindigd is.

Meer info over de verschillende decoders en hun mogelijkheden en kanttekeningen! is te vinden op http://www.digitalekabeltelevisie.nl/