PDA

Bekijk de volledige versie : Philips dvdr7310h: digitaal opnemen?



Sabrewulf
30-05-2007, 18:31
Na lang zoeken ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de Philips DVDR7310H.Kan alleen iemand mij met zekerheid zeggen of ik hiermee digitaal kan opnemen? Ik lees bij de reviews aan de ene kant van wel, aan de andere kant niet. Waar moet ik op letten? Ik ben een leek op het gebied van harddisk recorders.

Heeft verder iemand ervaring met deze recorder?

Sabrewulf
30-05-2007, 20:57
Ik heb een beetje rondgekeken op kieskeurig en het blijkt dat de meeste harddisk recorders enkel een analoge tuner hebben. Ik neem aan dat er wel een enorm verschil zit tussen opnemen met een recorder met een anologe en een digitale tuner? Of maakt het niet verschrikkelijk veel uit?
Zijn er misschien soortgelijke spelers maar dan wel met dezelfde eigenschappen als die philips en een digitale tuner? Het is een beetje moeilijk zoeken op kieskeurig omdat je een digitale tuner niet als vereiste kan aangeven.

Sabrewulf
31-05-2007, 22:54
Ok bedankt. Ik denk dat ik uiteindelijk ga voor de Philips DVDR7310H, maar nu is mij nog iets niet duidelijk. Stel ik stap over op digitale tv (dat is zo gebeurd, ik ontvang nu al via de kabel het digitale signaal, heb alleen een decoder nodig), wat kan ik dan van het beeld verwachten? Ik begrijp dat de Philips DVDR7310H geen digitale tuner heeft, maar kan ik dan wel van de digitale bron opnemen, zodat ik in ieder geval geen korrelig beeld heb, dat ik met analoog wel heb?
Want als ik het goed begrijp wordt het beeld dan via analoog omgezet naar digitaal? Zorgt dat voor veel beeldkwaliteitsverlies?

Mr_Parker
31-05-2007, 23:29
Mocht je nu over gaan op digitale tv dan heb je een paar voordelen, maar ook nadelen. Zo'n typisch zinnetje van een of andere voetballer is inderdaad van toepassing.

Bij analoge tveb zijn bij breedbeeld uitzendingen de balken onderdeel van je beeld, je tv bepaalt of die wel (4:3 tv) getoond moeten worden of niet (16:9 tv). Bij digitale tv kan (geldt nog niet voor alle zenders) dat een bij een breedbeeld uitzending de balken geen onderdeel van het beeld zijn. Indien noodzakelijk zal de betreffende setop box de balken toevoegen. Anders (16:9 tv) is het een anamorphe doorgifte. De meeste dvd / hdd recorders kunnen dit anamorphe signaal ook opnemen waardoor je dus vooral bij 16:9 uitzending fors in kwaliteit (zo wel kijken als opnemen) wint tov analoge ontvangt.
Nadeel van digitale tv is dat per definitie de ontvangst niet beter is (per definitie voor 4:3 zelfs eigenlijk slechter). In de meeste gevallen zie je dit verschil bij een goed analoog signaal niet. En de meeste mensen hebben geen perfect analoog signaal waardoor het digitaal (minder ruis maar wel kans op blokjes) als beter ervaren wordt.
Digitaal moet men er wel rekening mee houden dat men in combi met bijvoorbeeld de genoemde recorder van Philips opneemt via een extren kanaal (dus niet via de ingebouwde tuner van de recorder). Men dient de setop box dus ovooraf op de juiste zender (evt via Glink systeem) te zetten. Men kan dan met de meeste decoders niet naar iets anders kijken dan naar de zender die men wil opnemen of men dient analoog te gaan kijken terwijl de digitaal ontvangen zender opgenomen wordt. De decoders die 2 verschillende zenders tegelijk kunnen verwerken (de zogenaamde pvr modellen) hebben doorgaans een eigen ingebouwde recorder.

Recoders met ingebouwde DVB tuner zijn leuk, maar waarschijnlijk alleen geschikt voor DVB-T. Er bestaat een verschil tussen DVB-T (digtale ether als KPN's digitenne) en DVB-C (digitale kabel als @home) en DVB-S (digitale schotel, als canaal digitaal). Dit verschil is niet alleen naam maar ook benodigde tuner. Ook kan er verschil bestaan tussen aanbieders. @Home, Multikabel, Casema en Caiway (en nog de nodige anderen) gebruiken Irdeto als versleuteling. UPC gebruikt echter NagraVision. Voor de zijn dan ook weer andere decoders nodig.

Kortom als je er mee kan leven dat je maar 1 zender tegelijk vanaf de digtiale bron kan bekijken (of opnemen) dan is de door jou aangegeven optie (recoder) een goede, vooral voor anamorphe 16:9 doorgiften.

Mr_Parker
31-05-2007, 23:34
Als je via een digitale decoder iets gaat openen op de losse recoder gaat het vaak alsvolgt:

Digitaal signaal -> analoog signaal via scart uit -> via scart in -> omzetting naar digitale opnaem.

Het wordt dus van digitale type X omgezet naar een analoog signaal, meestal scart omdat de meeste recoders geen andere ingang accepteren. Dit analoge signaal wordt vervolgens weer omgezet naar een digitaal signaal type Y. Doordat er nu 2 omzetting gebeuren is er risico tot meer verlies dan opname van analoog. Meestal is het analoge signaal dat door de decoder van het digitale signaal gemaakt wordt echter beter dan het standaard analoge signaal, in geval van 16:9 komt dit door het anamorph verhaal bij 4:3 komt dit meer door de storing die meer grip heeft op analoge signalen dan digitale signalen.

Mr_Parker
01-06-2007, 14:53
Nee, ik heb er ondertussen gewoon weg veel eigen ervaring in gebruik mee.

Helaas hebben nog altijd veel van de verkopers van de kastjes / abonementen er zelf weinig tot geen verstand van en ontstaan er zo (te) veel misverstanden.

Ik zelf vind het geen bezwaar dat ik met mijn DVB-C setop box van @home niet iets kan opnemen en iets anders tegelijk kan kijken, simpelweg omdat ik vaak alleen iets opneem als ik zelf niet thuis ben. Het komt zelden voor dat er 2 voor mij onmisbare dingen tegelijk op tv zijn.