PDA

Bekijk de volledige versie : Vervanging front speakers



Bibol
03-06-2007, 12:58
Inmiddels hang ik al een tijdje rond in dvd.nl en heb af en toe met verbazing gekeken naar bedragen die men neertelde voor speakers, kabels, ... Maar daar staat tegenover dat mijn speakers weer aan de andere kant van de lijn zitten, melkpakjes (Sony SS-V335 surround set).
Van de week ben ik naar correct gegaan en heb daar geluisterd naar wat speakers (klipsch, kef en b&w). Het verschil met mijn speakers was overduidelijk, véél bredere weergave. Over een paar dagen ga ik weer naar correct en dan wat gerichter zoeken naar twee front speakers. De surrounds en de center laat ik - voor nu zeker - zitten, aangezien ik 95% van de tijd naar muziek luister waarvan 95% gewoon in stereo is.

Wat ik graag van jullie wil weten
Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven naar welke speakers ik met name zou moeten kijken, welke speakers nu typisch voor het merk zijn (om sneller de klank van een merk te kennen) en op die manier toch wat sneller voor een bepaald merk te gaan.
Daarnaast zijn ook andere tips welkom over hoe de sets moet keuren (los van het meenemen van eigen muziek).

Gegevens om de puzzel op te lossen: :D
-Huidige receiver: Marantz sr4300
-Surround set: Sony SS-V335
-Dvd-speler (die ik als muziekspeler gebruik): Aristona ADV430
-Muziekvoorkeur: vrij breed (behalve hardcore/hardstyle/r&b/rap)
-In principe wil ik zo'n 300 euro per speaker uittrekken (deze zal ik dan waarschijnlijk bij Correct halen, omdat ze daar de prijzen stevig hebben verlaagd en ik daar goed de speakers kan vergelijken)

Gerco Stuivenberg
03-06-2007, 13:37
Marantz wordt vaak gecombineerd met B&W of Mordaunt Short.

Het beste kun je gewoon zelf gaan luisteren om uit te vinden wat jij het mooist vindt klinken. ;-)

Enkele tips:

Denk niet te groot. Grote luidsprekers met een hoge belastbaarheid vragen om een zwaardere eind(versterker).
Probeer ook rekening te houden met de sub en de andere luidsprekers die je er nog bij wilt.

erreper
04-06-2007, 08:35
Als je van een warme klank houd hebben tannoy en mission wel leuke speakers voor dat geld. (ik ben van mening dat je deze beter 2de hands kan zoeken, omdat ik de huidige generatie zwakker vind dan de oudere, dat geld voor beide merken overgens).
Als je van een heldere en gedetailleerde klank houd moet je zeker eens gaan luisteren naar Epos en Monitor audio.

Verder nog wat merken die wat mij betreft een mooie prijs/kwaliteit verhouding hebben:
- Elac
- Rega (zeer moeilijk te vinden 2de hands)
- Focal JM lab

Niet echt "correct" merken maar wel erg goed!

Ow ja, merken waar ik een hekel aan heb: klipsch, kef en b&w en wel om de volgende redenen:
klipsch- ik hou niet van die aangedikte "live" klank.
Kef- binkt nergens echt in uit.. middelmatig ( subs zijn helemaal vreselijk)
b&w - wordt veel te veel opgehemeld, veel te duur voor wat het bied (iets van de laatste jaren overgens).

Wel een beetje generaliserend, i know. Er zijn bij ieder merk uitzonderingen maar het is een mening over het gemiddelde van de budget/ middenmoot. En niet te vergeten: mijn mening... jij hebt een ander stel oren dus ga daar op af!

Succes met de keuze.

Bibol
04-06-2007, 17:50
Allereerst bedankt voor de tips! Met name de belastbaarheid heb ik nog eens extra op gelet. Voor langere tijd zullen de center en surrounds blijven staan alsook de sub dus daar wou ik mij niet druk over maken. De fronts moeten echt lekker klinken en niet iets minder omdat de surrounds over tig jaar beter kunnen klinken :)
Wat zijn andere goede winkels waar ik andere merken kan beluisteren? (Zoals die erreper heeft genoemd?)
Goed, vandaag weer een tijd in de Correct rondgelopen...duidelijk geen winkel voor erreper :D. Het is daar één groot feest met Klipsch, Kef en B&W. Desondanks heb ik toch zoveel mogelijk soorten speakers beluisterd.

Van 'slecht' naar 'goed':
Wharfedale diamond 9.6B:
Deze speakerset vond ik met afstand de slechtste, het geluid klonk heel 'krap', alsof ik gewoon naar kleine speakers aan het luisteren was.
Rogers AS-502:
Hierbij had ik het idee alsof ik naar een oude 'monoset' aan het luisteren was, beide speakers deden het gewoon, maar het geluid was gedempt en voelde 'klein' aan. Ik zoek daarentegen naar een set die de kamer vult, niet in volume maar die 'breed' lijkt te klinken. Ik had toch verwacht dat Rogers beter zou zijn, maar het viel toch tegen. De verkoper was het hiermee wel eens en vond dat de oude series beter waren en dat de speakers van na de herstart toch minder zijn.
JBL Northridge E-100:
Het klonk op zich wel aardig, maar ik had toen al andere speakersets beluisterd en het viel mij de JBLs op dat de hoge en de lage tonen gemengd waren en het bereik wat minder was. Het klonk zogezegd wat 'plat' waarbij de lage tonen overheersten.
Klipsch RF-62B:
Volgens kan Klipsch überhaupt niet met mijn receiver omdat de belastbaarheid bij zo'n 100 Watt begint tot weet ik waar. Mijn receiver levert slechts 5x 80 Watt. Desondanks toch geluisterd om te kijken wat Klipsch nu is, overheersing van de lage tonen dus. Het klonk naar mijn idee niet meer mooi. De lage tonen overheersten veel te veel en af en toe leken ze 'over te slaan'. Misschien zijn Klipsch speakers handig als je per se een 2.0 systeem wilt hebben, maar ik heb gewoon nog een sub staan.
Mission M-34i en M-35i (?):
Deze klonken 'breder' dan de Rogers (stonden in dezelfde inham, vandaar de vergelijking). De hoge tonen waren goed aanwezig en voelden lekker aan, ze kwamen echt los van de lage tonen. Ze deden mij wat denken aan de Kef en de B&W.
Kef Q7 en B&W DM-602.5:
Deze klonken naar mijn mening goed, het verschil tussen beiden vond ik minimaal. Ik had het gevoel dat de B&W iets meer lage tonen hadden dan de Kef. Het B&W is alleen wel het laatste model. Maar bij een aantal nummers was er iets waardoor ik de Kef toch net wat mooier vond, het leek iets zuiverder, iets beter kwamen de verschillende geluiden naar voren.

Voorlopig lijkt het dus de Q7 te worden voor mij, dit - samen met de B&W - lijkt toch wel het type klank dat ik erg kan waarderen. Iemand misschien suggesties naar aanleiding van deze - voorlopige - keuze? Op het moment is de Q7 voor mij de speaker die het beste klinkt, maar misschien is er in hetzelfde budget een speaker die hetzelfde aandoet maar 'beter' is.

Gerco Stuivenberg
04-06-2007, 21:47
Bij het luisteren in een winkel is het belangrijk dat de bron kwa klank grootendeels overeenkomt met de Marantz SR4300. Het geluid staat of valt bij de combinatie van versterker en receiver.

Zo te lezen gaat jouw voorkeur uit naar een zuil-luidspreker.
Bij dit formaat is het belangrijk dat de kast zo geconstrueerd is dat deze optimaal met inwendige volume om kan gaan. Dit is vaak een probleem wanneer er maar 1 woofer is gemonteerd. Daarnaast is het meestal ook zo dat de installatie dan zorgvuldiger samengesteld moet zijn om te voorkomen dat je problemen krijgt met de weergave van de lage tonen wanneer de subwoofer ook gebruikt wordt.

Een boekenplank-formaat luidspreker kan makkelijk door een subwoofer "dikker" gemaakt worden en zal minder problemen geven met weergave van de lage tonen.

In een winkel is het verschil tussen een boekenplank-formaat en zuil luidspreker meestal moeilijker te horen dat thuis door de akoestiek en het formaat van de ruimte, maar dat maakt een boekenplank-formaat luidspreker geen minder goede weergever.:wink:

Bibol
04-06-2007, 22:05
Het is niet zo dat ik per se een zuil wil hebben, het is meer dat de boekenplank speakers vaak gepresenteerd worden als surround speakers, terwijl het mij echt om fronts gaat.
Wat betreft de aangesloten receiver, ik geloof dat de Kef speakers aangesloten waren op een Marantz en de B&W speakers op een Yamaha, maar helemaal zeker weet ik het niet.

Het stuk over de combinatie van woofer en zuil kan ik even niet volgen. Je hebt het erover dat het vaak een probleem is als er één woofer in de zuil zit? Hoe uit zich dat?

Feitelijk raad jij dus aan om een boekenplank speaker te nemen en de huidige sub te laten staan óf een zuil te nemen en dan kritisch te kijken naar een sub die erbij past? Ik heb zelf een beetje zitten spelen met de gedachte om gewoon de sub uit te schakelen en alleen maar met films (of muziek dvd's) mee te laten doen. Zo'n zuil kan toch voor de natuurlijke lage tonen zorgen (ik heb daarbij absoluut niet op zoek naar het Klipsch effect) bij cd's, wat het hoofddoel is van de set. Maar goed, ik zal het even in mijn achterhoofd houden :)

Rob Eric Blank
06-06-2007, 11:06
Het is niet zo dat ik per se een zuil wil hebben, het is meer dat de boekenplank speakers vaak gepresenteerd worden als surround speakers, terwijl het mij echt om fronts gaat.
Wat betreft de aangesloten receiver, ik geloof dat de Kef speakers aangesloten waren op een Marantz en de B&W speakers op een Yamaha, maar helemaal zeker weet ik het niet.

Het stuk over de combinatie van woofer en zuil kan ik even niet volgen. Je hebt het erover dat het vaak een probleem is als er één woofer in de zuil zit? Hoe uit zich dat?

Feitelijk raad jij dus aan om een boekenplank speaker te nemen en de huidige sub te laten staan óf een zuil te nemen en dan kritisch te kijken naar een sub die erbij past? Ik heb zelf een beetje zitten spelen met de gedachte om gewoon de sub uit te schakelen en alleen maar met films (of muziek dvd's) mee te laten doen. Zo'n zuil kan toch voor de natuurlijke lage tonen zorgen (ik heb daarbij absoluut niet op zoek naar het Klipsch effect) bij cd's, wat het hoofddoel is van de set. Maar goed, ik zal het even in mijn achterhoofd houden :)
Ik zou zeker eens naar Elac gaan luisteren, met Marantz is het wel een zeer fijne speaker. De BS123 (bookshelf) klinken zeer aangenaam, wil je toch een zuil dan zijn de FS57 meer een optie. De B&W speakers willen nog wel eens verzanden icm. Marantz en de voorgenoemde muziek. Zelf bij zuilen is een goeie sub, mits goedafgesteld een aanrader. Mijn Rel Quake doet echt lekker mee bij drums. Trouwens bij Hradcore bijna niet, dat gaat eigenlijk niet eens zo heel laag.

Bibol
07-06-2007, 15:25
Toch nog aardig zoeken naar winkels die Elac hebben, maar Hobo heeft ze, helaas alleen de BS123. Ik ga denk ik volgende week daar eens langs. Ze hebben helaas niet de Q7 daar, wel een iQ5. Ik las op sommige plekken dat deze twee toch wel met elkaar te vergelijken zijn?
Bij Hobo gaven ze aan dat ik ook eens naar B&W en Dali moest luisteren. De naam Dali heb ik al eens langs zien komen op dit forum, ik ben daar ook wel benieuwd naar.

Aangezien ik bookshelfs wil vergelijken met zuilen, waarop moet ik dan letten om ze zo eerlijk mogelijk te kunnen vergelijken?

Edgar Smit
07-06-2007, 16:10
Toch nog aardig zoeken naar winkels die Elac hebben, maar Hobo heeft ze, helaas alleen de BS123. Ik ga denk ik volgende week daar eens langs. Ze hebben helaas niet de Q7 daar, wel een iQ5. Ik las op sommige plekken dat deze twee toch wel met elkaar te vergelijken zijn?
Bij Hobo gaven ze aan dat ik ook eens naar B&W en Dali moest luisteren. De naam Dali heb ik al eens langs zien komen op dit forum, ik ben daar ook wel benieuwd naar.

Aangezien ik bookshelfs wil vergelijken met zuilen, waarop moet ik dan letten om ze zo eerlijk mogelijk te kunnen vergelijken?
je moet eerts je uitgangspunt veranderen: het gaat niet om of je een bookshelf of zuil hebt, maar om hoe de speaker voor jou klinkt. Vaak worden bookshelfs als surrounds aangeprezen, maar speaker van 50cm hoog zijn ook nog steeds bookshelves, vanaf ongeveer 70cm hoogte heet het ineens zuil. Een zuil heeft vaak meer interne kastruimte en derhalve vaak een wat andere bas-sound dan een bookshelf, vooral als er maar 1 woofer inzit en geen basreflexpoort.

TIPS: houd rekening met de plaatsing van een basreflexpoort. Indien deze bijv aan de achterkant zit, heeft de speaker meestal flink wat ruimte achter hem nodig om de bas goed tot zijn recht te laten komen. Als je dat niet kunt plaatsen thuis, is het zonde om ze aan te schaffen.

Maar dus gewoon gaan luisteren binnen je buidget, en luister ook een keer naar speakers die daar ver boven zitten, gewoon om een goed referentiepunt te hebben.

Gerco Stuivenberg
07-06-2007, 20:29
Bij Hobo gaven ze aan dat ik ook eens naar B&W en Dali moest luisteren.
Luidsprekers van het merk Dali maken geluid van "koud" klinkende versterkers (zoals Denon en NAD) meestal warmer. Versterkers die "koud" klinken laten details veel beter horen. Bij warm klinkende versterkers worden bepaalde tonen verzwakt waardoor je bvb. vervorming minder goed kan horen en het geluid gevoelsmatig dan beter klinkt. Marantz zit net tussen "warm" en "koud" in. Gecombineerd met Dali zal het geluid misschien te "warm" klinken. Kef is een luidspreker die het geluid "kouder" maakt. Het verschil tussen Kef en Dali is dus redelijk groot.


Aangezien ik bookshelfs wil vergelijken met zuilen, waarop moet ik dan letten om ze zo eerlijk mogelijk te kunnen vergelijken? Bij bookshelfs hoef je eigenlijk geen rekening te houden met de weergave van de lage tonen omdat daarvoor meestal dan een subwoofer gebruikt wordt. Om te vergelijken kun je het beste letten op het laag-midden. Soorten geluiden die hieronder vallen zijn de snaren van een (contrabas of een basgitaar en de slag tegen de bassdrum. Jazz of muziek van bvb. de Red Hot Chili Peppers kunnen dit goed laten horen.

De gootte van de bookshelf bepaalt meestal ook welk soort subwoofer je het beste kunt gebruiken. Bij een kleinere is dat meestal subwoofer met de woofer aan de voorkant.

Bibol
07-06-2007, 21:09
... Gecombineerd met Dali zal het geluid misschien te "warm" klinken. Kef is een luidspreker die het geluid "kouder" maakt. Het verschil tussen Kef en Dali is dus redelijk groot. Even hierop doorgaande...zou B&W dan ook een wat koudere speaker maken en JBL een warmere?

En bedankt voor de tip over de vergelijking, ik zal er eens op letten. Edgar, het ging mij niet zozeer om een 'zuil' op zich. Ik had het over de extremen van een kleinere kast of een zuil. Laatstgenoemde draagt een sub met zich mee - zoals eerder gesteld - ik moet ervoor waken dat ik niet ga letten op het gebrek aan bass. Ik zocht dan ook een punt waarmee ik als het ware alle speakers kon vergelijken ongeacht hun grootte.
Ik zal ook zeker eens luisteren naar een 'bizarre' speaker, kijken wat die dingen mij doen. Ik had dit de eerste keer gedaan bij een klipsch, maar ik vond het verschil toen nog wel meevallen. Dit had er ook mee te maken omdat ik helemaal vanaf '0' kom.

Ik hoop dat ze bij Hobo mij een beetje 'helpen' en daarna mij even mijn gang laten gaan. Bij Correct vond ik het jammer dat de verkopers daar toch wat terughoudend waren, zeker omdat ik toen nog helemaal niets had gehoord. Ik denk dat daar wel de meerwaarde van de verkoper - en jullie - ligt, het aangeven van extremen (zoals oa Gerco aangaf met de Dali en de Kef al enigszins aangaf). Door die extremen kun je sneller merken wat lekkerder klinkt en ben je als beginnelilng sneller bij je gewenste speakerset :).

Kan iemand nog even bevestigen danwel ontkrachten of ik de iQ5 enigzins mag vergelijken met de Q7?

Gerco Stuivenberg
07-06-2007, 21:52
Even hierop doorgaande...zou B&W dan ook een wat koudere speaker maken en JBL een warmere?

Marantz wordt meestal met B&W gematched omdat de klank hiervan ook tussen "warm" en "koud" is. Het verschil tussen de receiver (Marantz) en de luidspreker is de gebieden waar dit is. Bij de luidspreker is het laag-midden wat "kouder" en het hoog-midden weer wat "warmer". De receiver is dit precies andersom waardoor de luidspreker de receiver goed kan aanvullen. Dit noemen we dus "matchen".

Een luidspreker van JBL is een meer neutraal maar zorgt voor meer dynamiek en wordt daarom gematched met receivers en versterkers met een statische klank zoals HK. Marantz is een receiver die zelf voor een beetje dynamiek zorgt. De klank van Marantz zal i.c.m. met JBL dus versterkt worden. Een minder goede match dus.

Zuil luidsprekers zijn in de regel nooit voorzien van een subwoofer. Meestal zijn dit gewone woofers evt. gecombineerd met een "passieve" woofer. Deze "passieve" woofer vervangt dan de bas-reflex poort. Een "passieve woofer is een woofer zonder spoel en magneet en beweegt door de drukveranderingen in de kast. Het verschil tussen een subwoofer en een woofer is dat een woofer een breder bereik heeft dan een subwoofer (tot ~200Hz).

Bibol
07-06-2007, 22:16
Heel erg bedankt voor de informatie en de correctie! Een cursus over luidsprekers is nooit weg :grin:
Hoor jij zelf die verschillen ook echt zelf of is het meer iets dat je vanuit de extremen hebt geleerd en toepast op de kleinere verschillen? Met andere woorden, hoor jij blind dit soort dingen?

In ieder geval is het dus echt zaak dat ik probeer bij Hobo een afspraak te maken waarbij ze een Marantz aan een B&W, Kef of Elac hang. Ik hoop dat ze dan ook nog een mogelijkheid bieden om een Dali te beluisteren, voor het gevoel om te kijken of ik echt niet het warmere wil horen. Op basis van de dingen die ik nu lees denk ik niet, ik wil toch genieten van mooie werken en minder van mooie muziek.
(Hoewel het, naar het schijnt ik heb het zelf nog niet kunnen ervaren, dat bij veel hedendaagse cd's dat de compressie weer het aantal mooie werken minder maakt, wat tegelijk misschien de reden is dat veel mensen die echt geld uitgeven aan audio ook meteen een sacd / audio dvd speler nemen)

Gerco Stuivenberg
07-06-2007, 22:48
Luisteren doe je met je oren en je ogen. Als je in een ruimte staat met een levendig akoestiek en je hoort geen galm, weet je ook dat je voor de gek gehouden wordt.;)


Op basis van de dingen die ik nu lees denk ik niet, ik wil toch genieten van mooie werken en minder van mooie muziek.
(Hoewel het, naar het schijnt ik heb het zelf nog niet kunnen ervaren, dat bij veel hedendaagse cd's dat de compressie weer het aantal mooie werken minder maakt, wat tegelijk misschien de reden is dat veel mensen die echt geld uitgeven aan audio ook meteen een sacd / audio dvd speler nemen)
(Ik denk dat daar kun je het beter over kunt hebben in een andere rubriek:-D)

erreper
08-06-2007, 07:30
Toch nog aardig zoeken naar winkels die Elac hebben, maar Hobo heeft ze, helaas alleen de BS123. Ik ga denk ik volgende week daar eens langs. Ze hebben helaas niet de Q7 daar, wel een iQ5. Ik las op sommige plekken dat deze twee toch wel met elkaar te vergelijken zijn?
Bij Hobo gaven ze aan dat ik ook eens naar B&W en Dali moest luisteren. De naam Dali heb ik al eens langs zien komen op dit forum, ik ben daar ook wel benieuwd naar.

Aangezien ik bookshelfs wil vergelijken met zuilen, waarop moet ik dan letten om ze zo eerlijk mogelijk te kunnen vergelijken?


Wat mij betreft is de iQ5 een pak muzikaler dan de Q7...

Dali imponeerd meer op lange termijn (zoals zo vele goede luidsprekers).. hou daar wel rekening mee..

Edgar Smit
08-06-2007, 07:54
Belangrijkste is om, heel simpel gesteld, zo veel mogelijk luidsprekers in jouw klasse te beluisteren zodat je zelf "leert" de verschillen te horen tussen de merken, de modellen en de types. Houdt rekening met het feit dat speakers ingespeeld moeten worden, als ze nieuw uit de doos komen, is het conusmateriaal nog stram wat een iets ander geluid kan geven dan wat je eerst hoorde. Na een x-aantal uur (meestal gewoon 2 dagen laten spelen) is het materiaal wat soepeler en komt de uiteindelijke klank eruit. Ook de akoestiek in een winkel/luisterruimte wijkt vaak erg af van je thuissituatie, vraag daarom altijd of je eventueel mag omruilen of testen als ze bij jouw thuis niet bevallen, bij veel goede audiozaken zal dit geen probleem zijn.

erreper
09-06-2007, 08:45
en probeer de speakers ook te testen op de zelfde of vergelijkbare componenten...

Bibol
16-06-2007, 17:21
Goed, de kogel is door de kerk, keuze: B&W DM603.
Ik heb nog eens goed nagedacht over de bookshelfs tegenover de zuilen, of eigenlijk de compleetheid van de speaker zelf, definitief de zuil. Achterliggende gedachte, met een bookshelf ga je een aparte sub gebruiken. Aangezien ik een budget van 600 euro heb, zou de bookshelf zo rond de 200 / 250 moeten liggen om nog een beetje sub te kunnen nemen. De huidige sub kan namelijk ech tniet voor het subtielere werk.
Zuilen dus, ik heb de Kef IQ-5, Dali Concept 6 (om toch eens het warmere te beluisteren en ik merkte wel dat de Dali wat minder breed klonk dan de Kef en de lagen minder gesplitst). Volgende stop B&W, de 603, meteen verkocht (...gekocht), meteen vanaf het moment waarop de eerste klanken uit de speakers klonken viel meteen het super brede op, schitterend. Nog even wat andere cd's beluisterd en op het laatst eigenlijk niet meer om te vergelijken, dit was hem gewoon. Nu maar wachten tot ze hier thuis staan (ik was met de trein...)
Het beluisteren van een set die boven mijn budget zat had ik al bij correct gedaan en een budget verhoging leek mij toen niet echt noodzakelijk. Maar ook op het laatst nog eventjes iets geluisterd dat boven mijn budget zat, wat heet...2500 euro, de Meridian-Ferrari F80. Echt ongelovelijk! :D

Alexander D
16-06-2007, 19:03
Proficiat met je speakers. :D

Seth__Gekko
18-06-2007, 07:49
En nu snel de foto's!

Bibol
18-06-2007, 16:51
Tsja, dan moet ik toch echt eerst de speakers hebben staan :D
Alleen ja, het meest lastige punt, de kabels... Ik heb een beetje gezocht op het forum naar luidsprekerkabels en daar moest ik toch geregeld even een post overslaan vanwege de prijs. Dat je niet een flutkabel aan een speaker als de B&W 603 gaat hangen snap ik, maar waar moet ik aan denken om gewoon een nette kabel aan de speaker te hangen? Is er toch nog een objectief gedeelte aan de kabel waarbij iedereen kan zeggen, dat moet je minimaal hebben?

De verkoper had het over een kabel van vijf euro per meter, dan zou het gaan om 2,5mm koperkabel. Ik zag ook vivanco's voor slechts 2,99/m met dezelfde specificatie, of 'nonames' die 20 meter bieden voor 55 euro koperkabel met een dikte van 6mm (http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//kopen.marktplaats.nl/search.php%3Fq%3Dluidsprekerkabel%26xref%3D1%26sre f%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.google.nl%252Fsearch%25 3Fq%253Dkoper+luidsprekerkabel%2526ie%253Dutf-8%2526oe%253Dutf-8%2526aq%253Dt%2526rls%253Dorg.mozilla%253Aen-US%253Aofficial%2526client%253Dfirefox-a&url=http%3A//audio-video.marktplaats.nl/luidsprekers/99172423-10-meter-koperen-luidsprekerkabel-2-x-6-0-mm2.html%3Freturn%3DeJwlykEKwjAQheG7FNpl0rQrJwTRm4 w2kJCxGTIjSsW7G3D38b%252BH4OCTYfYCbj7BIBHbPfmkymBt qRx388BWlAlRxexk%252FxfDic9vCm7aJGgd14sb1ytpx5G5s7 w66Zk34RZLbAVvkXqvkvuwTBzc4L8%252FzRoqeA%253D%253D %26df%3D1%26fta%3DeNpN0sluAyEMBuB34ZAzXsDGozxLNVWi apSpEmW6qVXfvSwD6ZFPgP2DZ4v2s5mae7%252BvTx%252Fzur lpM07mvtYjHE7b8e1qMK1v9r3cpsunre%252FLabvdz5fz%252 FTI%252Fn9fpui2Gh9sR6kFzt%252Fnl7KYlH9qMzOXdbpqNvP 0s5qdaKiWKGIP0bZWQA3gohIMQIWoh6gQqkLgQDxJkpEJhUBDx sVDs5FNMMRSSnbQcFV9Id2LwmKBen3YSAYZQ%252B4Levirk2% 252Bpl0PtXUR%252BwHoUeQHNGj1iNHgZMLToPI%252FFU%252 B4UwzANxq9FDKOf01HqRf%252BYpVesxFFOS2Gqkh0lsOXDkAK HItS72HJwYU3s77DlEEyHXGkjDNPmWF3kY6v5hGB4G%252B5Ni fJhXaL3IsEzU9ul4e%252Fbkaw7sOWL5Xcpv%252BrtZntLX%2 52BeupTFweslOdEjQ3f5ZR9Obcvv4Y698%252F%252BL64rQ%2 53D%253D), 'nonames' met een mix van koper en verzilverde draden (http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//kopen.marktplaats.nl/search.php%3Fq%3Dluidsprekerkabel%26xref%3D1%26sre f%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.google.nl%252Fsearch%25 3Fq%253Dkoper+luidsprekerkabel%2526ie%253Dutf-8%2526oe%253Dutf-8%2526aq%253Dt%2526rls%253Dorg.mozilla%253Aen-US%253Aofficial%2526client%253Dfirefox-a&url=http%3A//audio-video.marktplaats.nl/luidsprekers/99362657-25-meter-mixed-koper-zilver-luidsprekerkabel-2-x-2-5-mm2.html%3Freturn%3DeJwlykEKwjAQheG7FNpl0rQrJwTRm4 w2kJCxGTIjSsW7G3D38b%252BH4OCTYfYCbj7BIBHbPfmkymBt qRx388BWlAlRxexk%252FxfDic9vCm7aJGgd14sb1ytpx5G5s7 w66Zk34RZLbAVvkXqvkvuwTBzc4L8%252FzRoqeA%253D%253D %26df%3D1%26fta%3DeNpN0sluAyEMBuB34ZAzXsDGozxLNVWi apSpEmW6qVXfvSwD6ZFPgP2DZ4v2s5mae7%252BvTx%252Fzur lpM07mvtYjHE7b8e1qMK1v9r3cpsunre%252FLabvdz5fz%252 FTI%252Fn9fpui2Gh9sR6kFzt%252Fnl7KYlH9qMzOXdbpqNvP 0s5qdaKiWKGIP0bZWQA3gohIMQIWoh6gQqkLgQDxJkpEJhUBDx sVDs5FNMMRSSnbQcFV9Id2LwmKBen3YSAYZQ%252B4Levirk2% 252Bpl0PtXUR%252BwHoUeQHNGj1iNHgZMLToPI%252FFU%252 B4UwzANxq9FDKOf01HqRf%252BYpVesxFFOS2Gqkh0lsOXDkAK HItS72HJwYU3s77DlEEyHXGkjDNPmWF3kY6v5hGB4G%252B5Ni fJhXaL3IsEzU9ul4e%252Fbkaw7sOWL5Xcpv%252BrtZntLX%2 52BeupTFweslOdEjQ3f5ZR9Obcvv4Y698%252F%252BL64rQ%2 53D%253D), ... Met andere woorden, is het merk alleen belangrijk voor het subjectieve deel, of is een groot merk kabel ook objectief gezien beter?
Daarbij zal ik dan ook nog geloof ik bananenpluggen moeten nemen voor de speakers (aan de receiver kant heb ik geen idee, dat is een normale draad die ingeklemd (/vastgedraaid) is)?
(De te overbruggen afstanden zijn zes en negen meter.)

Seth__Gekko
19-06-2007, 07:22
Zelf heb ik zowel verzilverde als koperen kabels gebruikt.
Goedkopere koperen kabels hebben weinig detail, verzilverde kabels erg schel op mijn systeem.
Na een beetje testen en informeren zou ik je aanraden om eens te kijken naar de Nordost Wyriwizard Spellbinder dat zou wel eens een mooie keuze kunnen zijn. +- 8 euro per meter.

Rob Eric Blank
19-06-2007, 07:30
Gefelicteerd....

Alleen wat Greco zegt over klank van speakers ben ik het zeker niet unaniem mee eens. B&W is doorgaans ook een redelijk warme speaker (vooral de 600 serie) en wordt door sommige icm. Marantz te wollig ervaren. De lagere receivers van Marantz zijn minder warm en daardoor is de B&W in mijn ogen eerder een match mer een SR4.... dan een SR8...

Bibol
19-06-2007, 13:21
Ik las in een topic inderdaad dat de Spellbinder een mooie kabel is die bij veel speakers wel goed gaat, en dat de kabels van Nordost wel vaker bij Marantz-B&W combinaties worden ingezet, alleen wil ik dit toch wel eerst eens zelf ervaren, ga ik echt het verschil merken...en doe dan ook nu even rustig aan.

In de tussentijd had ik nog wat verder gezocht en kwam toen bij de website van speaker & co uit, ze bieden voor een borgsom een koffer met daarin al hun kabels die je dan een week mag uitproberen. In die koffer zitten kabels van Intertechnik, Monitor PC, Habia en van den Hul. Ik hoop dat ik ergens nog een soortgelijke actie kan vinden waarbij je de Spellbinder thuis mag uitproberen en dan een dagje kabels testen :) Tot die tijd ga ik gebruik maken van de Tasker-C276, twee aderig 2.5mm² kabels. De vier aderige variant is voor nu overkill, aangezien ik op mijn receiver alleen twee aderig kan aansluiten (en ik dus twee aan twee moet aansluiten).

Daarnaast denk ik dat ik de receiver ga verplaatsen waardoor de speakerskabels een stuk minder lang hoeven te zijn (ik neem vervolgens een nieuwe toslink om van pc naar receiver te gaan, nu zit er een korte van een meter tussen).

Wat betreft de matching, ik heb een Marantz 4300 dus dat zou dan toch wel een goede match zijn. Ik zoek ook geen hele koude combinatie, dan was het voor mij heel snel klaar, dan zou ik gewoon monitoren aanschaffen als ik echt ieder kleinste detail wil horen.
Het zou dan - voor nu - een veel te dure hobby worden ben ik bang, aangezien er dan ook 'meteen' een sacd speler moet komen om de muziek echt goed te kunnen beoordelen. Daarnaast krijg ik dan ook meteen problemen met de ruimte, nee, ik ben gewoon op zoek naar een prettige set die mij een lekker bereik geeft en een stap voorwaarts is voor mij. Als ik over een paar jaar nog steeds echt volop van muziek geniet en inmiddels een meer definitieve omgeving heb die ook wat ruimer is dan ga ik eens denken aan 'zwaardere' speakers, receiver en andere spelers wat in dat geval meer gaat lijken op de zoekzocht naar speakers zoals sommigen hier hebben (zoals bij Alexander en zijn sub...).
In ieder geval heel erg bedankt voor de adviezen en de wijze lessen :)

Seth__Gekko
19-06-2007, 13:23
@ Bibol, neem even contact op met Beter Beeld & Geluid, dan kan je een test setje aanvragen.

Bibol
19-06-2007, 13:37
Ik had dat ook al in een topic gelezen dat ze testsetjes hebben maar ik kon dat niet terugvinden op de site. Ik dacht dat ze dat inmiddels niet meer deden (het topic was al wat ouder), maar blijkbaar dus toch.
Welke kabels hebben ze daar dan? De Spellbinder?

Gerco Stuivenberg
19-06-2007, 19:29
Wat Gerco zegt over klank van speakers ben ik het zeker niet unaniem mee eens. B&W is doorgaans ook een redelijk warme speaker (vooral de 600 serie) en wordt door sommige icm. Marantz te wollig ervaren. De lagere receivers van Marantz zijn minder warm en daardoor is de B&W in mijn ogen eerder een match mer een SR4.... dan een SR8...

Een beetje tussen de regeltjes door lezen Rob.
Ik heb het alleen over het laag-midden gebied. De totale indruk van een luidspreker is idd. warm. Sluit je B&W luidsprekers bvb. aan op een Sony, dan zal je merken dat deze het geluid weer minder warm maakt omdat de B&W's het laag-midden en het dynamiek wat versterken. Gecombineerd met Marantz, zal het laag-midden nog duidelijker aanwezig zijn. Voor sommigen is dit te duidelijk en noemen het daarom "wollig".:-)

Seth__Gekko
20-06-2007, 07:39
Ik had dat ook al in een topic gelezen dat ze testsetjes hebben maar ik kon dat niet terugvinden op de site. Ik dacht dat ze dat inmiddels niet meer deden (het topic was al wat ouder), maar blijkbaar dus toch.
Welke kabels hebben ze daar dan? De Spellbinder?
Neem even met de BBG mensen contact op, die kunnen het je haarfijn uitleggen.

Edgar Smit
20-06-2007, 09:13
Neem even met de BBG mensen contact op, die kunnen het je haarfijn uitleggen.Gewoon even een mailtje sturen, zeer goede service daar en zal geen probleem zijn om wat te testen.