PDA

Bekijk de volledige versie : Yamaha RX-V659 + sony DAV300 boxen



Maartens78
04-06-2007, 00:24
Owke, nieuw hier op het forum en meteen ff een leuke vraagstelling.

Ik heb onlangs m'n "oude" Sony DAV300 all in one shitty ding de kast in gedonderd. Splinter nieuwe DVD's liepen vast in dat ding met dikke error's. Daarvoor in de plaats heb ik een Yamaha RX-V659 versterker en een Yamaha DVD-S661 geplaatst.

Das leuk en aardig, maar m'n boxen(boxjes) heb ik dus niet vernieuwd (budget was op). Ik heb de oude connectoren van de draden afgeknipt en ze op de nieuwe versterker aangesloten. M'n sub ging uiteindelijk, na 80 keer lezen niet werken, die is niet actief. Daar komt bij dat de Sony boxen een impedance hebben van 3ohm. Na veel schelden en tieren heb ik een setje 2weg speakers van vriendinlief(handig als je gaat samen wonen en 2 huishoudens moet samenvoegen) aangesloten op de front A (d'r vanuit gaande dat ik die niet hoefde te gebruiken, d'r staat immers surround en surroundback op de versterker).

Wat blijkt nu, de frontspeakers van de oude 5.1 opstelling zijn de surroundspeakers en wat de oude backsurround speakers waren/zijn, die doen het niet. De tijdelijke 2weg speakers (van vriendinlief) zijn nu m'n frontspeakers. Komt wel goed uit, daar de sub niet werkt, maar ze staan behoorlijk in de weg.

Als ik de auto setup doe op de versterker vindt ie alleen maar de front en surround speakers en niet de backsurround. Als ik ze aanzet in de manual setup, komt er ook niet het testgeluid uit.

Ik ben afgelopen weekend een hele avond aan het kloten geweest maar kreeg het niet werkend. Ligt het aan het feit dat de impedance maar 3ohm is of dat de snoertjes te lang/dun zijn? Of wordt het gewoon tijd om de speakers ook maar te vervangen in combi met de bedrading?

Maartens78
04-06-2007, 22:01
niemand een idee??

Avalan
06-06-2007, 12:47
niemand een idee??

Ik heb verschillende van je zinnen twee keer moeten lezen, en snap ik nog altijd maar de helft van wat je bedoelt. Wellicht dat veel andere lezers minder geduld hebben...
Hoedanook vind ik het nogal overkill om een Yamaha 659 te gaan gebruiken voor kleine speakertjes uit een all-in-one. Dat is gelijk een Ferrari V8 motor in een tweedehands Clio'tje steken... Je had je budget beter verdeeld over versterker en nieuwe luidsprekers... En ik weet idd niet of het zo een goed idee is om 3 ohm speakertjes aan je 659 te hangen.

Maartens78
06-06-2007, 15:15
Laat ik het zo zeggen. M'n oude all in one was 6 jaar oud en de DVD speler hiervan stierf af. Speakers ed. waren nog goed. Ik wilde dus een vervanging van wat ik had in losse componenten. Dit is dus een yamaha versterker/receiver en dvd speler geworden.

Omdat er aan de speakertjes niets mankeerde (en de aanschaf van de versterker en dvd toch een hoop kostte), was ik er eigenlijk blindelings vanuit gegaan dat dit wel zonder problemen zou gaan werken. Dat zou me ook schelen in het leggen van nieuwe speakerbedrading (sommige gedeeltes van de huidige bedrading ligt onder het laminaat door.

Edgar Smit
06-06-2007, 15:48
Laat ik het zo zeggen. M'n oude all in one was 6 jaar oud en de DVD speler hiervan stierf af. Speakers ed. waren nog goed. Ik wilde dus een vervanging van wat ik had in losse componenten. Dit is dus een yamaha versterker/receiver en dvd speler geworden.

Omdat er aan de speakertjes niets mankeerde (en de aanschaf van de versterker en dvd toch een hoop kostte), was ik er eigenlijk blindelings vanuit gegaan dat dit wel zonder problemen zou gaan werken. Dat zou me ook schelen in het leggen van nieuwe speakerbedrading (sommige gedeeltes van de huidige bedrading ligt onder het laminaat door.
Het grote probleem met all in one sets is dat alles op elkaar is afgestemd, ook de speakers. wat jij nu ondervind is een normaal verschijnsel, de speakers niet kunnen aansluiten/werkend krijgen op een andere receiver.

Maar 1 ding is me niet helemaal duidelijk, de fronts van je vriendin heb je als fronts A aangesloten, maar wat heb je dan aan front B hangen? Ik gok zomaar dat dat de niet werkende oude speakertjes zijn.

je zou het als volgt moeten aansluiten (zie ook bijlage):
fronts zijn goed,
2 sattelietspeakers op surround achter (de aansluitingen naast de centre, rechts onderaan)
2 sattelietspeakers op surround (de aansluitingen naast de fronts A)
en uiteraard de centre en de subwoofer.
De 2 aparte aansluitingen voor de zogenaamde aanwezigheidsluispreakers moet je niet gebruiken.
Omdat je sub niet actief is, kun je deze ook niet met een subkabelaansluiten. Om hem toch te gebruiken kun je hem samen met je fronts aansluiten op eenzelfde uitgang met gewoon speakerkabel. Indien je met de 659 ook fronts A en B tegelijk kunt gebruiken, kun je ook je sub op de fronts B zetten.

Ik raad je wel aan om ander speakersnoer te gebruiken, het kan zijn dat het snoer van de sony anders is opgebouwd en daarom problemen geeft.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is voor je.

Maartens78
06-06-2007, 22:42
Zoals op het plaatje is aangegeven, heb ik het ook aangesloten:

Front A: Stereo speakers van m'n vriendin
Surround: Frontspeakers van de oude AIO set
Backsurround: Backspeakers van de oude AIO set
Center: Centerspeaker van de oude AIO set
Subwoofer: Geen

Aansluit waarden speakers:

stereospeakers: 6ohm
AIO set speakers: 3ohm

Aansluit waarden volgens de versterker:

Front A/B: 4ohm of 8ohm
Surround: 6ohm of 8ohm
Backsurround: 6ohm of 8ohm
Center: 6ohm of 8ohm

De versterker zelf kan worden ingesteld op 6ohm of 8ohm. Deze staat in dit geval op 6ohm. De bedrading van de speakers is de bedrading die is meegeleverd met de AIO.

Ik heb bij wijze van test de backsurround speakers even aangesloten op de surround uitgang. Dan komt er wel geluid uit. Als ik alles weer terugzet volgens schema en dan auto setup doe, worden de backsurround speakers niet gevonden.
Ik kan ze middels de manual setup wel aanzetten maarr het testgeluid is dan niet hoorbaar. Ook niet wanneer ik handmatig het volume van de backsurround speakers hoger zet.


Wat ik nog niet heb geprobeert, is de nu surround speakers (Frontspeakers AIO set) aan te sluiten op de backsurround uitgang. De bedrading van deze speakers is namelijk aanzienlijk korter. Mocht dit nu ook niet werken kan ik ook nog ander speaker snoer meenemen van m'n werk om mee te testen.

Als dit dan ook niet werkt dan weet ik het niet meer.

erik_van_meer
06-06-2007, 22:46
Als ik jouw was zou ik gewoon lekker een budget home cinema speakersysteem kopen inclusief nieuwe bekabeling. Het lijkt me inderdaad niet verstandig de Sony luidsprekers in combinatie met de Yamaha receiver te gebruiken, zeker gezien de impedantie van 3 Ohm. Zoek eens op Marktplaats naar een tussenoplossing en spaar in de tussentijd voor een "volwaardig" systeem. De eerste stap heb je al gezet want de RXV659 is een topapparaat!!! Succes:-D

Maartens78
07-06-2007, 16:49
Tijdelijk wat anders kopen is een mogelijkheid, maar als ik wat anders koop dan koop ik het niet voor tijdelijk. Ik ga nog wel even aan kloten met de speakers en neem wel wat snoer mee.

Ik ga in iedergeval de tip van Edgar, mbt de sub, nog even uitproberen. Ik wil voor nu gewoon van die losse stereo speakers af. Ze staan op de grond en behoorlijk in de weg.

En als een andere set komt dan komt er een Kef 5005.2 set

Edgar Smit
07-06-2007, 16:56
Ik lees je verhaal ngo eens goed door, maar je backsurround en surround aansturing zijn volgens mij DSP afhankelijk. Het beste wat je kunt doen is even in de manual lezen welk DSP programma de backsurrounds en de surrounds ondersteund en die eens selecteren, grote kans dat het dan ineens wel werkt.

EDIT feit blijft natuurlijk dat de kans reeel is dat het nu nergens naar klinkt en dat je eigenlijk beter andere speakers kunt kopen. Ondanks dat wij niet in je portemonnee kunnen kijken, lijkt mij de aanschaf van een desnoods gebruikte set een betere tussen-oplossing.
Met 3 Ohm speakers op een 6 Ohm versterker moet je namelijk heel erg oppassen hoe luid je de boel zet. De versterker kan in de protectiemodus schieten, maar je kunt ook die speakertjes opblazen (wat natuurlijk weer een goede reden is om die KEFset sneller aan te schaffen ;) )

Maartens78
07-06-2007, 20:09
True, de kans zou aanwezig kunnen zijn dat ik ze sloop. Inderdaad wel een verdomd goede reden om een nieuwe set aan te schaffen.

Dat van het DSP programma ga ik nog ff in het boekwerk nakijken. Zal ook nog ff kijken wat er op de 2de hands markt te vinden is, ook gaat daar niet mijn voorkeur naar uit.


EDIT: Heb nog even de handleiding erbij gepakt voor het DSP programma. Ik krijg nu in iedergeval uit 1 backsurround speaker geluid. Die andere geeft nog weinig geluid. Vermoedelijk is daarvan de bedrading niet helemaal lekker. Dat gaat ik nog ff checken

Maartens78
09-06-2007, 21:32
owke beide backsurrounds doen het. Toch maar even de draadjes gechecked. Die van de rechter zat niet helemaal lekker. Meteen maar ff m'n sub aangesloten op de manier die Edgar aangaf. Dat werkt nu weer allemaal weer, maar over het geluid ben ik het nog niet eens. Maargoed, dat komt ook door de kwaliteit van de boxjes.

Het werkt nu in iedergeval, das al wat. Nu maar sparen voor een ander setje. Iemand hier ervaring met de Kef 5005.2 set??