PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe set



MaStyle
17-06-2007, 13:20
Hallo,

Ik ben mij al een tijdje aan het oriënteren op een nieuwe versterker met boksen o.i.d. Door de vele keus die overal te vinden is, zie ik door de bomen het bos niet meer.

Mijn sony stereo torentje begint steeds meer kuren te vertonen en het is duidelijk tijd voor vervanging. Dit torentje beschikt over goed en hard stereo geluid en ik heb ondertussen vier goedwerkende boksen. Verder speel ik via die stereotoren geluid af van mijn tv, (goedkoop) dvd-spelertje en mijn computer.

Ik wil dus vervanging voor deze stereo toren. Tegenwoordig moet daar dus zeker een surround set voor in de plaats komen. Het geluid moet hard kunnen, zuiver zijn en surround. Ik wil er dus ook mijn tv, computer en dvdspeler op aan kunnen sluiten.

Ik ben bij de BCC geweest om de Sony bravia theatre home cinema te kopen (type nummer ben ik kwijt) voor €289,- maar dit werd mij sterk afgeraden. Ook kon ik hier niet alles op aansluiten. Toen werd mij de Yamaha AVPack 106 aanbevolen €399,00.Dit verschil in prijs had ik niet verwacht dus besloot even te wachten. Verder heeft een collega mij nog aangeraden om de Denon DHT-1356 XP voor €380,- euro te kopen.

De prijsklasse is ondertussen omhoog gegaan naar maximaal €400,-

Kan iemand mij helpen met een keuze. Nieuwe opties zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Alvast bedankt.

mvg, Maarten

Gerco Stuivenberg
17-06-2007, 16:47
Als je vooral hard wil spelen heb je grote luidsprekers nodig met een versterker of receiver met een hoog uitgangsvermogen. Dat wordt dus een dure grap. De meeste systemen in de prijsklasse van ongeveer 400 Euro zijn hier niet geschikt voor. Om nog maar te zwijgen over het aansluiten van 2 paar "front" luidsprekers.

Het belangrijkste is dat de set bestaat uit onderdelen die goed met elkaar te combineren zijn. Bij een DHT systeem van Denon en een AV-pack van Yamaha en andere door fabrikant of importeur samengestelde systemen is dit goed.

Om een keuze te maken moet je ook rekening houden met wat je er (nog meer) op aan wilt sluiten. En vooral gaan luisteren.

MaStyle
18-06-2007, 10:21
Maar als ik het dan goed begrijp voldoet die Denon precies aan mijn wensen.

Denon DHT-1356 XP:

Denon DHT-1356 DV Home Cinema Set bestaande uit AVR-1306 A/V-Receiver en SYS-56HT 5.1 luidspreker-set.

Specificaties A/V-Receiver:
- 5-Kanaals-receiver
- Uitgangsvermogen (6 Ohm): 5 x 110 Watt
- Uitgangsvermogen (8 Ohm): 5 x 75 Watt
- Frequentiebereik: 10 Hz - 100 kHz
- Dolby Digital, Dolby Pro Logic II (Cinema, Music, Game und PL I-Emulation)
- DTS, DTS Neo:6 Cinema / Music, DTS 96/24
- 32-Bit DSP
- Cinema Equalizer
- Virtual Surround (Koptelefoon/luidspreker)
- 7 DSP-programma's
- 5-kanaals-stereo
- D/A-converter: 24 Bit / 192 kHz, A/D-converter: 24 Bit / 96 kHz
- Personal Memory Plus / Auto Surround
- 4-staps dimmer
- Direct-Modus
- Tone Defeat
- Video-select-functie
- FM / MW-Tuner
- RDS / Radiotext
- 56 voorkeurszenders
- incl. afstandsbediening
- Digitaal-ingang 2x optisch, 2x coaxiaal
- 7x audio-ingang, 2x audio-uitgang
- 6-kanaals-ingang
- 1x Voorversterkeruitgang (subwoofer)
- 4x Video-uitgang, 1x Video-uitgang (composiet)
- Front-AV-ingang
- Koptelefoon-uitgang
- Afmetingen: 434 x 147 x 417 mm (BxHxD)
- Gewicht: 10,4 kg

Specificaties 5.1 luidsprekersysteem:
- Principe: 2-Wegs, gesloten, subwoofer: actief, Bassreflexsysteem
- Ingangsvermogen: 100 W / 30 W, Subwoofer: 50 Watt versterker
- Frequentiebereik: 90 Hz - 25 kHz (satelliet) 80 Hz - 25 kHz (center), 30 - 200 Hz (subwoofer)
- High tone chassis: 57 mm
- Bass chassis: 57 mm, subwoofer 160 mm
- Impedantie: 6 Ohm
- Regelbare basslevel
- Voorversterker ingang
- Afmetingen (BxHxD): 263 x 84 x 110 mm (sat.), 84 x 189 x 110 mm (center), 210 x 353 x 379 mm (subwoofer)
- Gewicht: 1,2 kg (sat.), 1,4 kg (center), 9,2 kg (subwoofer)

10 audio uitgangen, 6 voor mijn 5.1 surround en 4 voor mijn oudere speakers. Redelijk hoog uitgangswattage en genoeg in en uitgangen voor als ik extra onderdelen erbij wil. Ik heb hem alleen op internet gezien, maar ik neem aan dat dit geluid gewoon goed is.


Is het verstandiger om hem in een winkel te kopen zodat ik eerst kan luisteren en kijken of alles naar wens is, of is dit een bekend systeem waarbij dat eigenlijk niet meer nodig is?

Marcellow
18-06-2007, 11:17
Die denon is een grappig setje... Denk alleen dat je de luidsprekers te klein zal vinden om echt hard te spelen!
Maar die kan je altijd nog vervangen als je daar budget voor hebt vrijgemaakt.

Nog een tip die ik (en de rest van dit forum) je wil meegeven;

Staar je niet blind op soecificaties, neem de tijd om iets te kopen waar je echt achterstaat, kijk en luister veel (ga naar winkels met je eigen cd's/ dvd's) en stel desnoods je budget bij.

Kijk ook eens op de 2e hands markt! Voor zo'n 100 euro kun je al een hele leuke reciever kopen, dan heb je volgens mij nog 300 over voor een grappig stel luidsprekers!

Weet je trouwens ook waarom je surround wilt? Muziek is namelijk (bijna) altijd stereo... Dat zijn dus 2 luidsprekers!

MaStyle
18-06-2007, 17:23
Ik wil surround omdat ik dus ook geluid voor mijn televisie en dvd-speler wil. Verder weet ik niet of ik via mijn pc ook surround geluid kan afspelen bij het bekijken van films...

Correct me if I'm wrong: Surround is geen apart (kabel)signaal dacht ik, maar het signaal wordt omgezet in de receiver waardoor de middel, lage en hoge tonen naar de goede speakers worden gezonden. Daarom kan je films met dolby surround geluid ook gewoon met een tulp-tulp stekker beluisteren.

Maar als ik het goed begrijp zal er niet echt heel hard geluid uit mijn surround speakers komen. Als ik dan mijn boksen van mijn huidige toren aansluit op die receiver, zou het geluid dan minimaal net zo hard moeten kunnen?Ik neem ook aan dat je met 1 druk op een knop dan kan omschakelen tussen die twee setjes.

Bedankt voor de reacties alvast!!!

Gerco Stuivenberg
19-06-2007, 20:11
Er zijn twee verschillende soorten surround nl. discreet en matrix. Discreet kan uitsluitend via een digitale verbinding en matrix ook via een analoge audio-verbinding ofwel 2 x tulp. Bij matrix is de kanaalscheiding minder goed, maar het effekt is goed merkbaar.

Hoe hard het geluid is dat uit de surround speakers zal komen is afhankelijk van de opstelling en de plaats van de "sweetspot". Het beste is echter om 1 paar luidsprekers als "front" te gebruiken en de receiver ook zo instellen. Je kunt een tweede paar aansluiten als een receiver beschikt over schakelingen voor "speakers A" en "speakers B" en deze dan alleen gebruiken voor stereo. De ene luidspreker is nu eenmaal anders dan de andere.

Avalan
19-06-2007, 20:40
Er zijn twee verschillende soorten surround nl. discreet en matrix.

Of om het misschien minder technisch, en begrijpbaarder te maken voor leken :
* Dolby Pro-Logic is analoge surround sound die via stereo kan verstuurd worden. Bvb tv-series op TV, oude Playstation games, etc...
* Digital Dolby en DTS zijn digitale surround waarbij er 6 kanalen afzonderlijk aangestuurd worden, en waarvoor dus idd een speciale digitale kabel (coax of optisch) nodig is.

MaStyle
20-06-2007, 11:56
Duidelijk verhaal! Het komt er bij mij weer op neer dat deze set goed aansluit bij mijn wensen. Bedankt!