PDA

Bekijk de volledige versie : Blu-ray heeft last van "disc rot"?



Richard B.
17-06-2007, 18:46
Gelezen op Tweakers:



Blu-ray-schijfjes mogelijk onderhevig aan 'disc rot'

Meerdere leden van het AVS Forum maken melding van vlekken die op de schijfjes van een blu-ray-titel verschijnen. Sommige 'rottende schijfjes' blijken niet meer af te spelen.

Tien dagen geleden plaatste gebruiker Venom5 de eerste melding van het probleem. De schijf van de film 'The Prestige' die hij anderhalve maand in bezit had, wilde niet meer afspelen op zijn Playstation 3. Bij nadere inspectie bleek de schijf vol kleine spatjes te zitten die niet voelbaar waren. Het probleem speelt zich dus af onder de beschermlaag van de blu-ray-schijf, concludeerde Venom5. De afgelopen week reageerden meerdere bezitters van de blu-ray-versie van 'The Prestige' met identieke klachten. Sommige gebruikers meldden dat de vlekjes nog nauwelijks zichtbaar waren en dat de schijf nog wel af te spelen was; veel anderen lieten weten geen onvolkomenheden bij hun film te detecteren. Venom5 heeft van Amazon al te horen gekregen dat hij zijn schijfje in kan ruilen. De vraag blijft echter hoe omvangrijk het probleem is en of de bewuste titel en mogelijk andere films teruggeroepen gaan worden door de fabrikant.

http://tweakers.net/ext/i/1182097548.png


Zie http://tweakers.net/nieuws/48041

Ben ik even blij dat ik in het HD DVD-kamp zit. :p

misterfun
17-06-2007, 20:15
Ben zelf van het het BR kamp, maar dat even buiten schot gezien lijkt het mij dat dit gewoon een simpele producktie fout gezien het tot nu toe alleen bij deze titel voor komt.

Zelf heb ik nu 12 BR titels en geen 1 heeft er last van.

Frenkel
17-06-2007, 20:20
Is even afwachten, maar waarschijnlijk gaat het om een productie probleem van een bepaalde batch.
Vooralsnog betreft het voornamelijk "The Prestige" al is er ook een enkele melding van "The Departed" en "Stranger than Fiction", die rond de zelfde datum zijn uitgebracht.

Ook HD DVD's van "Children of Men" en de "The Good Sheperd" gaven problemen die gerelateerd waren aan productieproblemen, en die zijn gewoon opgelost.

Fijn trouwens voor je, dat je blij bent in het HD DVD kamp te zitten.
Maar ik ben bang dat dit niet zal blijven duren.
(Ik haat trollen, maar als een ander hieraan doet, doe ik graag mee ;) )

nmbs
17-06-2007, 20:57
Ben ik blij dat ik voorlopig nog de kat de boom uit kijk :D
Eerst ff wachten want er zullen nog wel ziektes opduiken.

Werner
17-06-2007, 22:38
Ben zelf van het het BR kamp, maar dat even buiten schot gezien lijkt het mij dat dit gewoon een simpele producktie fout gezien het tot nu toe alleen bij deze titel voor komt.

Dat zeiden ze héél lang geleden over Lethal Weapon ook...

misterfun
18-06-2007, 14:56
Dat zeiden ze héél lang geleden over Lethal Weapon ook...

You got a point, we zullen zien. ik denk dat het wel mee zal vallen.

TJ Weissel
18-06-2007, 15:02
*me kijkt trots naar z'n rijtje HD-DVD's ;)

ps. de volgende titels hebben volgens AVS-Forum het probleem;

- Stranger Then Fiction
- The Departed
- The Prestige
- Pearl Harbor
- Gone in 60 Seconds

De eerder genoemde HDDVD problemen waren softwarematig.

misterfun
18-06-2007, 15:04
- Gone in 60 Seconds heb ik hier liggen, maar "gelukkig" geen problemen mee.

Avalan
18-06-2007, 16:56
Toch een beetje belachelijk dat de HD-DVD aanhangers hier doen alsof ze iets gewonnen hebben. Er was destijds sprake van CD-rot, van DVD-rot, nu BD-rot, dus je mag er ook wel van uitgaan dat het maar een kwestie van tijd is eer er sprake is van HD-DVD-rot.
Persoonlijk moet ik nog altijd mijn eerste slechte schijfje tegengekomen, en heb nochtans 1000+ CDs en 700+ DVDs.. Zal dus allemaal wel niet zo problematisch zijn zeker ?

Frenkel
18-06-2007, 18:01
*me kijkt trots naar z'n rijtje HD-DVD's ;)

ps. de volgende titels hebben volgens AVS-Forum het probleem;

- Stranger Then Fiction
- The Departed
- The Prestige
- Pearl Harbor
- Gone in 60 Seconds

De eerder genoemde HDDVD problemen waren softwarematig.

Volgens mij zijn deze problemen ook gewoon softwarematig ?

Bij Pearl Harbor, The Departed en Gone in 60 Seconds, gaat het (tot nu toe)maar om één melding, en zal waarschijnlijk niet gerelateerd zijn aan genoemd probleem, mensen gaan vaak raar met hun schijfjes om zoals reinigen met agressieve reinigingsmiddelen.

The Prestige en STF worden meervoudig genoemd en hebben duidelijk wel een probleem, waarvoor een oplossing moet worden gezocht.
Ik ben benieuwd of het probleem bij de betreffende titels verder doorzet, en tot in welke mate.

TJ Weissel
18-06-2007, 20:25
Toch een beetje belachelijk dat de HD-DVD aanhangers hier doen alsof ze iets gewonnen hebben. Er was destijds sprake van CD-rot, van DVD-rot, nu BD-rot, dus je mag er ook wel van uitgaan dat het maar een kwestie van tijd is eer er sprake is van HD-DVD-rot.
Persoonlijk moet ik nog altijd mijn eerste slechte schijfje tegengekomen, en heb nochtans 1000+ CDs en 700+ DVDs.. Zal dus allemaal wel niet zo problematisch zijn zeker ?


Het moge bekend zijn dat deze oxydatie de reflectie laag niet aantast, dus ander soort rot waar we het hier over hebben, waar jij het over hebt is het zgn. Laser Rot (uitgevonden door sony) :P... verder is 't uiteraard uit den boze dat er na 5 weken na het persen al oxydatie ontstaat (op welke wijze dan ook)...

ps. welgeteld 2 dvd's weg mogen gooien nadat hier laserrot ontdekt was, het ging hier om de eerste druk van Demolition Man en Star Wars Episode 2...

ps.. het gaat hier niet om winnen of verliezen, maar om 'n goede nieuwe standaard, het gaat mij in de eerste plaats om de films!

Frenkel
18-06-2007, 21:53
Het lijkt erop dat de Speciale harde topcoating het probleem geeft want de spikkels lopen over heel het oppervlak van de disc.

Wat betreft de problemen met DVD rot, ik heb zelf bij 2 titels het probleem gehad,... ten beginnen bij "Never Say Never Again".
Er zat een plakkerige supstantie op de disc, die ik toen maar geprobeerd heb met (behoorlijk) heet water en een licht sopje te verwijderen (de disc was toch al naar de knoppen dus ik dacht : what the hell), en dit lukte wonderwel, waarna de disc het gewoon weer deed.
Later ben ik op het zelfde probleem gestuit bij "Lethal Weapon 2 DC" en met de zelfde oplossing weer schoon gekregen.

Richard B.
23-06-2007, 12:48
Toch een beetje belachelijk dat de HD-DVD aanhangers hier doen alsof ze iets gewonnen hebben.

Hey, don't kill the messenger. ;)