PDA

Bekijk de volledige versie : welk audiosysteem?



Jurgennoppe
19-06-2007, 10:39
Hallo,

ben zelf nooit zo'n audiofreak geweest, maar nu wil ik mijn tv-installatie thuis vervolledigen.

Heb wel niet veel plaats en denk dan ik zou gaan voor 2 staande speakers... Ik ken er niets van,dus wat heb ik nodig? Enkel de 2 speakers of nog versterker?

Klopt het dat er 2-way speakers zijn die reeds 3D geluid geven?

Van prijs weet ik niets,dus suggesties zouden zeer geapprecieerd zijn.

Edgar Smit
19-06-2007, 11:41
Hallo,

ben zelf nooit zo'n audiofreak geweest, maar nu wil ik mijn tv-installatie thuis vervolledigen.

Heb wel niet veel plaats en denk dan ik zou gaan voor 2 staande speakers... Ik ken er niets van,dus wat heb ik nodig? Enkel de 2 speakers of nog versterker?

Klopt het dat er 2-way speakers zijn die reeds 3D geluid geven?

Van prijs weet ik niets,dus suggesties zouden zeer geapprecieerd zijn.
voor stereo geluid heb je minimaal nodig:
2 speakers
1 versterker
1 bron (CD/DVD/TUNER/Etc)

voor surround geluid heb je minimaal nodig:
minimaal 4 speakers (beter is 5 en een subwoofer, 5.1)
1 versterker die geshcikt is voor surroundweergave
1 bron (DVD/HD-DVD/Blu-Ray/SACD)

voor beide heb je sowiso kabels nodig.
er bestaan sets die beweren met 2.1 speakers (2 speaker en een subwoofer) surroudngeluid te produceren. Dit is slechts een illusie en werkt door het geluid uit die 2 speakers te laten weerkaasten waardoor het geluid ruimtelijk lijkt. Er zal echter nooit geluid echt van achteren komen zoals dat bij 5.1 wel het geval.

Dat is in een notedop de basis, voor de rest raad ik je aan eerst een budget te gaan bepalen, dan te bepalen of je alleen stereo of 5.1 wilt en dan heel veel gaan luisteren in debetere aduiowinkels want de keuzemogleijkheden zijn ontelbaar en dat is ook de reden waarom je met de info die je nu geeft geen kantenklaar advies kunt krijgen.

Jurgennoppe
19-06-2007, 11:51
voor stereo geluid heb je minimaal nodig:
2 speakers
1 versterker
1 bron (CD/DVD/TUNER/Etc)

voor surround geluid heb je minimaal nodig:
minimaal 4 speakers (beter is 5 en een subwoofer, 5.1)
1 versterker die geshcikt is voor surroundweergave
1 bron (DVD/HD-DVD/Blu-Ray/SACD)

voor beide heb je sowiso kabels nodig.
er bestaan sets die beweren met 2.1 speakers (2 speaker en een subwoofer) surroudngeluid te produceren. Dit is slechts een illusie en werkt door het geluid uit die 2 speakers te laten weerkaasten waardoor het geluid ruimtelijk lijkt. Er zal echter nooit geluid echt van achteren komen zoals dat bij 5.1 wel het geval.

Dat is in een notedop de basis, voor de rest raad ik je aan eerst een budget te gaan bepalen, dan te bepalen of je alleen stereo of 5.1 wilt en dan heel veel gaan luisteren in debetere aduiowinkels want de keuzemogleijkheden zijn ontelbaar en dat is ook de reden waarom je met de info die je nu geeft geen kantenklaar advies kunt krijgen.

dank je wel!!
Zoals ik zei zal het stereo worden,door plaatsgebrek.Wat ik niet begrijp is de bron... bedoel je dan gewoon een dvd speler? Want ik heb de toshiba xe1 hd dvd speler net aangeschaft. Hoe zit het dan met gewoon geluid via de tv uitzendingen? Wat is een goede prijs om te beginnen? Dan kijk ik of het haalbaar is...

Edgar Smit
19-06-2007, 12:28
Als je al een HD DVD speler hebt, heb je dus al een bron. de dingen die ik als bron aangaf waren gewoon voorbeelden.
Je wil stereo geluid, maar heb je op de korte/middellange termijn plannen om voor surround te gaan?
Zoja, kun je beter nu meteen een goede surround receiver aanschaffen met voorlopig alleen 2 voorspeakers en eventueel een sub.
Zonee, dan moet je gewoon een stereoversterker kopen met 2 speakers.
prijzen? versterkers zijn er vanaf zo'n 200 euro tot in het oneindige toe.
speakers zijn er vanaf 99 euro tot vele duizenen euro's.
geluid van TV uitzendingen is een kwestie van je TV aan je versterker koppelen, dat kan bij elke losse versterker dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Oh en een receiver is een versterker met een ingebouwde tuner.
elk merk heeft een beetje eigen klank, dat geld voor zowel speakers als versterkers, dus je moet veel gaan luisteren om voor jou de juiste match tussen versterker en speakers te vinden. Loop eens een goede audio winkel binnen en luister eens wat speakers en versterkers, dan krijg je een idee wat er te koop is en hoe e.e.a. klinkt.
Doe het in ieder geval neit bij bijv Mediamarkt, daar kun je niet echt luisteren.

Jurgennoppe
19-06-2007, 13:36
dank je edgar!!