PDA

Bekijk de volledige versie : Kubrick full frame films



Nathan Strik
24-08-2001, 15:22
Ik heb een vraag waar misschien één van jullie een antwoord op heeft.
Zoals (bijna) iedereen weet zijn een aantal Kubrick films (waaronder The Shining, Eyes Wide Shut, etc.) uitgebracht in het full frame formaat 4:3 (ofwel 1.33:1). Nu wordt er door Warner Brothers beweerd dat dit het aspect ratio is van het originele cameranegatief. Nu heb ik ergens gelezen dat cameranegatieven niet een ratio hebben van 1.33:1, maar van 1.37:1.....
Ik geef toe, weinig verschil, maar zouden er dan niet toch hele kleine zwarte balkjes (net als bijvoorbeeld bij het breedbeeldformaat 1.85:1 op een 16:9 TV) te zien moeten zijn?!?

Wie verschaft duidelijkheid??? :confused:

Theo B
29-08-2001, 01:12
Volgens mij worden alle 1.37 films gewoon aangepast aan het 1.33 formaat, en wordt (helaas) het 1.33 formaat als hetzelfde beschouwd als 1.37. Toevallig heb ik net Casablanca op mijn 4:3 TV gekeken en het viel me op dat deze 1.33 film bij de openingscredits nog wel kleine zwarte balken had, maar na de credits niet meer.
Overigens heb je dit volgens mij ook bij 1.78 (16:9) en 1.85 die ook door elkaar gebruikt worden.

Nathan Strik
29-08-2001, 02:11
Ja, dank je voor je opheldering. Ik was er al bang voor....

Binnenkort komt trouwens (naar mijn weten) de eerste DVD uit die wel het originele 1.37:1 negatief formaat aanhoud. Namelijk de re-release van Citizen Kane!!!! Eindelijk een goede versie van deze klassieker...

Dat de Kubrick films niet dezelfde behandeling krijgen is natuurlijk jammer. Gelukkig is het verschil in beeldformaat minimaal.