PDA

Bekijk de volledige versie : De EC is een onderzoek begonnen naar de concurrentiestrijd tussen blu-ray en hd-dvd



TJ Weissel
04-07-2007, 11:50
De Europese Commissie is een onderzoek begonnen naar de concurrentiestrijd tussen blu-ray en hd-dvd. Het vermoeden bestaat dat de blu-ray-groep het spel niet helemaal eerlijk speelt.

De EC vindt het nogal merkwaardig dat slechts één van de acht grote filmstudio's, namelijk Universal pictures, uitsluitend hd-dvd gebruikt, terwijl vijf producenten voor blu-ray hebben gekozen: Sony Pictures, Disney, Twentieth Century Fox, Lions Gate Entertainment en MGM. Paramount en Warner Bros. ondersteunen beide formaten. Het is niet duidelijk waar de voorkeur voor blu-ray vandaan komt. Medio juni heeft de EC aan de studio's die slechts één formaat ondersteunen, gevraagd om uit te leggen waarom ze juist daarvoor hebben gekozen. De EC hoopt hierdoor te weten te komen of de blu-ray-fabrikanten wellicht verboden tactieken hebben gebruikt om de studio's over te halen tot het exclusieve gebruik van hun formaat.

De verkopen van zowel hd-dvd als blu-ray zijn nog tamelijk gering. In totaal zijn er tot en met vorige maand 1,8 miljoen blu-ray schijfjes verkocht, tegen 1,3 miljoen hd-dvd's. De film 'The Departed' van Warner Bros., die op beide formaten werd uitgebracht, werd 85.000 maal verkocht op blu-ray en 60.000 maal op hd-dvd. Van de versie op de klassieke dvd werden er 7,7 miljoen verkocht.

De nogal magere acceptatie van de nieuwe generatie dvd's kan onder andere verklaard worden met de noodzaak om een dure hdtv aan te schaffen, voordat er van een duidelijke verbetering van de beeldkwaliteit genoten kan worden. Ook willen de meeste consumenten waarschijnlijk afwachten welk formaat de strijd wint, alvorens tot aanschaf over te gaan.

source: WSJ (http://online.wsj.com/article/SB118341745768555943.html?mod=rss_whats_news_techn ology%22,,0,0,,,,)

Brian2
04-07-2007, 12:00
:roll:

TJ Weissel
04-07-2007, 12:05
Wat algemeen bekend is dat Sony iig de rechten van MGM zeer abrubt heeft opgekocht (als aanval tegen HDDVD), van het verder bovenstaande is mij niets bekend... ...maarjah zo zie je maar er zijn meer mensen die het er niet mee eens zijn dat BluRay voorgetrokken wordt :D

Edgar Smit
04-07-2007, 12:31
Als je alle technische zaken van beide tegenover elkaar legt, heeft BR de meeste kansen wat voornamelijk schuilt in de grotere opslagcapaciteit en de regiocodering, iets waar filmmaatschappijen erg blij mee zijn. Vanuit commercieel oogpunt dus geen verkeerde keuze, vooral omdat naast films uiteraard ook de consoles (nu alleen nog PS3) maar ook dataopslag voor thuis hiermee gemoeid zijn. Persoonlijk denk ik dat de EC gewoon niets beters te doen heeft. Ook BR wordt niet voorgetrokken maar heeft in theorie de betere kaarten. Of de praktijk dat ook zal bevestigen is alleen maar afwachten.

Wat zal er gebeuren als de EC zou ontdekken dat BR niet helemaal correct te werk is gegaan, een boete? een verbod op BR? slechte publiciteit? wie zegt dat er niet gewoon een stel HD-DVD lobbyisten in die EC zitten die hun macht gaan misbruiken om HD-DVD te promoten?
Damn, het lijkt wel een filmscript ;) .

TJ Weissel
04-07-2007, 12:34
Was er ook niet 'n film/docu over de video-formats ?

Henkske22
04-07-2007, 13:14
Uitslag kan ik je nu al vertellen:
Blu-ray heeft een extra beveiliging(bd+)
Blu-ray heeft vanaf het begin regiocoderingen op de discs

TJ Weissel
04-07-2007, 13:16
Uitslag kan ik je nu al vertellen:
Blu-ray heeft een extra beveiliging(bd+)
Blu-ray heeft vanaf het begin regiocoderingen op de discs

Wanneer dit gekraakt is, is dat *dure* voordeel ook weg.

Edgar Smit
04-07-2007, 13:38
Wanneer dit gekraakt is, is dat *dure* voordeel ook weg.
Klopt, (volgens mij is het zelfs al gekraakt) maar filmmaatschappijen lopen liever achter de feiten aan dan dat ze zelf met iets innovatiefs komen zoals bijv de DVD (of HD of BR) veel eerder releasen, maximaal gebruik maken van demogelijkheden van de nieuwe formats, flutuitgaves uitbrengen die je net zo goed op DVD had kunnen kopen, dat soort dingen. Dat de EC nu dit onderzoek gaat doen blijft raar. Ze hadden beter kunnen gaan onderzoeken waarom de maatschappijen in hun monopoliepositie gewoon blijven doorgaan met op deze manier zoveel mogelijk geld uit 1 film te troggelen ten koste van de consument met zoveel uitgaves, zo lang wachten met schijf releases en de nieuwprijs van een net uitgebrachtte DVD.

TJ Weissel
04-07-2007, 13:42
Het feit dat er nu al rereleases komen van eerder uitgegeven BluRay titels is toch al te zot ver woorden? (fifth element oa)

Overigens niet te vergeten, Deze maanden komen de eerste HDDVD's van Dimension Films (weinstein co) en mogelijk ook al New Line Cinema (beide HD DVD Only).

dus alles is nog mogelijk :D

Edgar Smit
04-07-2007, 14:45
Het feit dat er nu al rereleases komen van eerder uitgegeven BluRay titels is toch al te zot ver woorden? (fifth element oa)
Straks in de TKA:
The fifth Element 1 disc op BR
The fifth Element BR superbit
The fifth Element Special Edition 2 disc op 1 BR
The fifth Element Special Edition 2 disc BR
The fifth Element Collectors Edition (met beeldje en kaarten)
The fifth Element Special Collectors Edition (met beeldje en gesigneerde kaart)
The fifth Element 2 disc BR
The fifth Element Directors Cut
The fifth Element Special Edition Directors Cut
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Frenkel
04-07-2007, 18:12
Het feit dat er nu al rereleases komen van eerder uitgegeven BluRay titels is toch al te zot ver woorden? (fifth element oa)


Ook bij HD DVD.

Amy of darkness:
http://hddvd.highdefdigest.com/armyofdarkness_nc.html
Unleased
http://hddvd.highdefdigest.com/unleashed_nc.html

Is gelijk aan de vorige uitgave, aleen kwa extras volledig uitgekleed, en geen DVD combo,... al is dat laatste eerder positief te noemen.

Heerlijk om te zien hoe mensen zichzelf voor de gek houden, en dat laat duidelijk zien waar er paniek is.

TJ Weissel
05-07-2007, 00:59
Ook bij HD DVD.

Amy of darkness:
http://hddvd.highdefdigest.com/armyofdarkness_nc.html
Unleased
http://hddvd.highdefdigest.com/unleashed_nc.html

Is gelijk aan de vorige uitgave, aleen kwa extras volledig uitgekleed, en geen DVD combo,... al is dat laatste eerder positief te noemen.

Heerlijk om te zien hoe mensen zichzelf voor de gek houden, en dat laat duidelijk zien waar er paniek is.

Het gaat hier echter enkel om het ontbreken van de dvd layer.. de hd dvd blijft identiek.

Arnold van Oostrum
06-07-2007, 20:35
De nogal magere acceptatie van de nieuwe generatie dvd's kan onder andere verklaard worden met de noodzaak om een dure hdtv aan te schaffen, voordat er van een duidelijke verbetering van de beeldkwaliteit genoten kan worden. Ook willen de meeste consumenten waarschijnlijk afwachten welk formaat de strijd wint, alvorens tot aanschaf over te gaan.

source: WSJ (http://online.wsj.com/article/SB118341745768555943.html?mod=rss_whats_news_techn ology%22,,0,0,,,,)
Met dit onderzoek en bovenstaande uitspraak gaat men volledig voorbij aan de benodigde hardware. Het is niet alleen een 'dure' HDTV, maar de nog veel te dure spelers waardoor mensen het aanzien. En het feit dat een aantal grote hardware fabrikanten het ook nog even aanzien.

Wie is nu echt geïnteresseerd in High Definition? Dat is op dit moment nog maar een relatief kleine groep. De gemiddelde consument vindt DVD prima en het huidige lage prijsniveau acceptabel. De gemiddelde consument ziet niet de tekortkomingen van de DVD en zijn meer dan tevreden met het goede beeld dat DVD nu geeft.
Er is maar een relatief hele kleine groep consumenten die oog hebben voor de hogere kwaliteit beeld en geluid die de nieuwe HD formaten potentieel bieden. Maar helaas is het op hardware gebied nog geen hoge kwaliteit dat geboden wordt.
Toshiba is met zijn HD DVD speler(s) een positieve uitzondering. Dat zijn zeer goede spelers. Helaas is Toshiba op dit moment de enige die HD DVD spelers maakt (combi spelers even uitgezonderd). Er zijn beduidend meer aanbieders voor BD speler, zoals Sony, Philips, Sharp, Pioneer, Panasonic en Samsung. Maar geen van allen zijn dat nog echte hoge kwaliteitsspelers die het beste bieden op het gebied van beeld EN geluid, zowel HD als SD. Mede ook door de BD-Java 1.1 update. Dus wat gebeurt er.... men wacht af. Niet echt verwonderlijk.
BD kan een belangrijke impuls krijgen als Denon inderdaad, volgens de geruchten, dit najaar met een BD speler gaat komen. Voor HD DVD lijkt geen uitbreiding in merken te komen, behalve via meer ondersteuning door middel van de combi-spelers waarmee onder andere LG en Samsung komen. De LG combi speler stelt teleur, ik heb zelf sterke twijfels of de combispeler een goede ontwikkeling is en of combi spelers echt hoge kwaliteitsspelers zijn/worden.

Kortom, mijn mening is dat het onderzoek van de EC niets, maar dan ook niets zal toevoegen of veranderen.

baltar
07-07-2007, 21:02
Volgens mij zou Onkyo ook met een HD-DVD speler komen maar het blijft verdacht stil op dat front.

Mich
07-07-2007, 21:11
Voorlopig vind ik de verkoopscijfers (zie The Departed) veelzeggend genoeg.
Ik wacht af.
Ik zie er geen verbetering in om over te schakelen.
Ik vind het feit dat er twee spelers zijn te belachelijk voor woorden (maar wel begrijpelijk ... money money).

En heb je die doosjes gezien???

Dat ze binnen een paar jaar het nog eens proberen.

Edgar Smit
07-07-2007, 23:36
Ik sluit me grotendeels bij Arnold aan. Behalve het punt van de combispelers.
Hier valt voor HD-DVD nog wat te scoren als zij hun data vrijgeven voor gebruik in de combi-spelers, iets wat nu niet het geval is waardoor de LG combispeler niet volledig HD-DVD ondersteund. Ik denk dat juist in dit geval het aanbod van goede combispelers tegen redelijke prijzen het bestaan van beide formaten kan waarborgen. Wat ook nog kan en waar iedereen vooralsnog aan voorbij gaat is dat juist door de dure hardware beide formaten straks een stille dood sterven (zoals bijv laserdisc).

Albert Kostwinder
14-07-2007, 11:44
Wat zijn we hier weer een watjes zeg.... (6)

Ik lees overal: wachten, wachten,
alsof iedereen het eeuwige leven heeft...? :???:

Ik leef nu en zie wel hoe het morgen gaat.... ;)

klaarblijkelijk is het normaal al je geld in dvd's te verbrassen?
Nou, dan liever mijn geld in 1080p weggooien.... :mrgreen:

TJ Weissel
14-07-2007, 13:36
Wat zijn we hier weer een watjes zeg.... (6)

Ik lees overal: wachten, wachten,
alsof iedereen het eeuwige leven heeft...? :???:

Ik leef nu en zie wel hoe het morgen gaat.... ;)

klaarblijkelijk is het normaal al je geld in dvd's te verbrassen?
Nou, dan liever mijn geld in 1080p weggooien.... :mrgreen:

(y)

Henkske22
14-07-2007, 15:21
Wat zijn we hier weer een watjes zeg.... (6)

Ik lees overal: wachten, wachten,
alsof iedereen het eeuwige leven heeft...? :???:

Ik leef nu en zie wel hoe het morgen gaat.... ;)

klaarblijkelijk is het normaal al je geld in dvd's te verbrassen?
Nou, dan liever mijn geld in 1080p weggooien.... :mrgreen:

AMEN

Arnold van Oostrum
14-07-2007, 23:46
Het lijkt erop dat Denon voor Blu-ray Disc kiest:
http://www.engadget.com/2007/07/13/futuristic-denon-blu-ray-player-receiver-concept/

Dat is interessant ....

wushu-4-ever
15-07-2007, 08:56
Wat zijn we hier weer een watjes zeg.... (6)

Ik lees overal: wachten, wachten,
alsof iedereen het eeuwige leven heeft...? :???:

Ik leef nu en zie wel hoe het morgen gaat.... ;)

klaarblijkelijk is het normaal al je geld in dvd's te verbrassen?
Nou, dan liever mijn geld in 1080p weggooien.... :mrgreen:
(y) Waren er maar meer mensen die zo dachten.

Marc T.
15-07-2007, 21:08
(y) Waren er maar meer mensen die zo dachten.


Ik heb nu bij 4 mensen t verschil proberen te ontdekken en t is mij nog niet gelukt om verschil te zien. Full HD of HD ready. En met al die 720 en i en p dingen maken ze de markt zo enorm verwarrend dat iedereen denkt dat ze bij de neus worden genomen.

Frenkel
16-07-2007, 05:58
Ik heb nu bij 4 mensen t verschil proberen te ontdekken en t is mij nog niet gelukt om verschil te zien. Full HD of HD ready.

Waar zie jij het verschil niet tussen ?.
Het verschil tussen DVD en HD DVD/Blu-Ray , of het verschil tussen HD Ready en Full HD ?

En wat die techniek betreft zoals 720p vs 720i, of 1080p en 1080i,...daar gaat een gemiddelde consument zich echt niet in verdiepen.
De LCD schermen vliegen als warme broodjes over de toonbank, maar vraag de koper eens naar de resolutie van zijn scherm en dergelijke, en de kans is klein dat hij die weet te vertellen.

Rogier Burghout
16-07-2007, 07:18
De gemiddelde consument vindt DVD prima en het huidige lage prijsniveau acceptabel. De gemiddelde consument ziet niet de tekortkomingen van de DVD en zijn meer dan tevreden met het goede beeld dat DVD nu geeft.

Dit is natuurlijk puur gelinkt aan een perceptie die jij als HD liefhebber hebt. De "gemiddelde consument" zoals jij ze noemt vind aan HD ook een veelvoud aan tekortkomingen, zoals de wirwar van technische abacadabra: HD Ready, Full HD, 1080p, 1080i enz enz. De groep is wel de toekomst om te overtuigen omdat daar de massa aan verkopen ligt, en de grote groei in omzet. Ik vind voor mezelf HD wel interessant, alleen veel te duur. Ik ben blij welke opties DVD me nu bieden en hou deze kant nog wel even aan. Als ik in de winkels nu ook al 2-disc BD's liggen ben ik er toch al uit dat de grote opslagcapaciteit niet volledig benut wordt en je net als (bij Superbit bijvoorbeeld) gewoon bij de neus genomen wordt.

Arnold van Oostrum
16-07-2007, 10:02
Te lezen op Area DVD:



USA: Weiterer Film-Anbieter entscheidet sich für Blu-ray Disc

16.07.2007 (ks)
In den USA wird zukünftig ein weiterer Film-Anbieter exklusiv Filme auf Blu-ray Disc-Format veröffentlichen. Der kleine Anbieter "Tartan Video" hat angekündigt, dass er ab Spätsommer die ersten Blu-ray Discs anbieten will. Tartan begründet die Entscheidung für die Blu-ray Disc damit, dass bereits die meisten Hollywood-Studios sich für die Blu-ray Disc entschieden hätten und somit der "Format-Krieg" schon zuende sei, bevor er richtig begonnen habe, so Tartan-Chef Hamish McAlpine
Zu den ersten Veröffentlichungen von Tartan gehören Paul Verhoevens "Black Book" und der Ingmar Bergman-Film "Das siebente Siegel". Tartan bringt diese Filme zusammen mit der DVD in den Handel. Während Anbieter wie Warner und Universal bei HD DVD Kombi-Discs einsetzen, mit einer DVD auf der einen und einer HD DVD auf der anderen Seite des gleichen Datenträgers, verkauft Tartan zwei Discs (Blu-ray + DVD) in einer Verpackung.

Bron: http://www.areadvd.de/news/2007/200707/16072007001_Tartan_Blu-ray.shtml

Edgar Smit
16-07-2007, 10:45
2 losse schijven oogt toch net beter dan een combischijf.
Met deze erbij dus weer een plus(je) voor BR.

Jeroen D
16-07-2007, 10:51
Ik wist wel dat de verkoop van BR en/of HDDVD niet erg best was......maar dat de verkoopcijfers zo laag waren........ik had wel iets meer verwacht.

Ik wacht af............

TJ Weissel
16-07-2007, 10:59
........ik had wel iets meer verwacht.

Ik wacht af............

Dat helpt dan niet echt hè! (6)

Frenkel
16-07-2007, 13:25
Ik wist wel dat de verkoop van BR en/of HDDVD niet erg best was......maar dat de verkoopcijfers zo laag waren........ik had wel iets meer verwacht.

Ik wacht af............

De verkopen lijken laag, maar ik denk dat het wel mee valt.
HD DVD en BD zijn nu ongeveer 15 maanden op de markt, en toen DVD 15 maanden op de markt was stond de teller van verkocht spelers op 600.000 (tegenover 125.000.000 spelers nu)
Eigenlijk zijn die 145.000 verkochte exemplaren"The Departed" op HD DVD en BD helemaal niet tegenvallend, want denk maar niet dat er 15 maanden na de introductie van de DVD bepaalde toptitels met honderdduizende over de toonbank vlogen.

Pas na twee en een half jaar na introductie, is de verkoop van DVD echt los gegaan.
96% van de 125.000.000 verkochte spelers dateerd van na die datum.

Jeroen D
16-07-2007, 13:29
De verkopen lijken laag, maar ik denk dat het wel mee valt.
HD DVD en BD zijn nu ongeveer 15 maanden op de markt, en toen DVD 15 maanden op de markt was stond de teller van verkocht spelers op 600.000 (tegenover 125.000.000 spelers nu)
Eigenlijk zijn die 145.000 verkochte exemplaren"The Departed" op HD DVD en BD helemaal niet tegenvallend, want denk maar niet dat er 15 maanden na de introductie van de DVD bepaalde toptitels met honderdduizende over de toonbank vlogen.

Pas na twee en een half jaar na introductie, is de verkoop van DVD echt los gegaan.
96% van de 125.000.000 verkochte spelers dateerd van na die datum.

OK.
Ik denk dat het grootste struikelblok nog steeds de onzekerheid is. 1 van de 2 formaten moet gewoon overblijven. De kwaliteitssprong is ook een factor, die is gewoon niet groot genoeg.

Albert Kostwinder
16-07-2007, 13:47
OK.
Ik denk dat het grootste struikelblok nog steeds de onzekerheid is. 1 van de 2 formaten moet gewoon overblijven. De kwaliteitssprong is ook een factor, die is gewoon niet groot genoeg.

Tja, klein scherm, klein verschil. Groot scherm, mega verschil. Alles in de juiste verhoudingen he!! :wink:

TJ Weissel
16-07-2007, 13:48
Denk dat de formaten nu al te lang bestaan, dat ze dus samen wel zullen overleven. (multiformat-players).

Verder die gene die spreken over kwaliteitssprong die niet groot genoeg is... het verschil is groter dan tussen DVD/LaserDisc... zoals albert hierboven ook zegt, mits je wel 'n goed scherm hebt! (In dit laatste geval vallen de verschillen tussen 720p/1080p ook zeker op)

De mensen die in dit topic zitten te miepen over verschillende beeldformaten, HD DVD en Blu-ray zijn beide gewoon 1080p.

Edgar Smit
16-07-2007, 14:30
Denk dat de formaten nu al te lang bestaan, dat ze dus samen wel zullen overleven. (multiformat-players).

Verder die gene die spreken over kwaliteitssprong die niet groot genoeg is... het verschil is groter dan tussen DVD/LaserDisc... zoals albert hierboven ook zegt, mits je wel 'n goed scherm hebt! (In dit laatste geval vallen de verschillen tussen 720p/1080p ook zeker op)

De mensen die in dit topic zitten te miepen over verschillende beeldformaten, HD DVD en Blu-ray zijn beide gewoon 1080p.Dat weet jij en dat weet ik en met ons nog een aantal liefhebbers. Maar als je naar het grote publiek kijkt, de helft weet niet eens wat Blu-Ray of HD-DVD is en snapt ook niets van de formaten.

Daarnaast is bij de grootste gemene deler niet film maar gewone TV doorslaggevend voor het formaat. Want zeg nou zelf, wil jij het journaal zien op 120cm beeld of breder? Hadden we vroeger nog allemaal zo'n max 55-70cm staan, nu is 80-100cm de standaardmaat geworden, niets mis mee maar in een gemiddelde woonkamer niet groot genoeg om HD echt goed tot zijn te laten komen, helaas. Ik denk dat ik de echte doorbraak pas komt als de prijs van de spelers gaat zakken.

TJ Weissel
16-07-2007, 15:14
Dat weet jij en dat weet ik en met ons nog een aantal liefhebbers. Maar als je naar het grote publiek kijkt, de helft weet niet eens wat Blu-Ray of HD-DVD is en snapt ook niets van de formaten.

Daarnaast is bij de grootste gemene deler niet film maar gewone TV doorslaggevend voor het formaat. Want zeg nou zelf, wil jij het journaal zien op 120cm beeld of breder? Hadden we vroeger nog allemaal zo'n max 55-70cm staan, nu is 80-100cm de standaardmaat geworden, niets mis mee maar in een gemiddelde woonkamer niet groot genoeg om HD echt goed tot zijn te laten komen, helaas. Ik denk dat ik de echte doorbraak pas komt als de prijs van de spelers gaat zakken.

Ik denk juist pas dat het aan de prijs van de HD tv's ligt :) .. maarjah we'll see

Edgar Smit
16-07-2007, 16:15
Ik denk juist pas dat het aan de prijs van de HD tv's ligt :) .. maarjah we'll see
Full HD TV's wel ja. Maar het plebs heeft net pas massaal de HDready ontdekt en is daar al van onder de indruk. Die gaan niet nu allemaal overschakelen naar FullHD voor de dubbele prijs evenals de enorme massa mensen die wel platte schermen hebben maar niets met HD kunnen.

Als je er van een afstandje eens op terug kijkt, is HD te vroeg gekomen, of FullHD schermen juist te laat. Eigenlijk hadden nu pas de platte schermen moeten komen in HDready en FullHD zodat de keuze eigenlijk simpel was. Nu worden er nog steeds veel niet HD geschikte schermen verkocht alleen maar vanwege de prijs.

TJ Weissel
16-07-2007, 18:32
Full HD TV's wel ja. Maar het plebs heeft net pas massaal de HDready ontdekt en is daar al van onder de indruk. Die gaan niet nu allemaal overschakelen naar FullHD voor de dubbele prijs evenals de enorme massa mensen die wel platte schermen hebben maar niets met HD kunnen.

Als je er van een afstandje eens op terug kijkt, is HD te vroeg gekomen, of FullHD schermen juist te laat. Eigenlijk hadden nu pas de platte schermen moeten komen in HDready en FullHD zodat de keuze eigenlijk simpel was. Nu worden er nog steeds veel niet HD geschikte schermen verkocht alleen maar vanwege de prijs.

Dit is uiteraard aan de domme consument, niet ieder plat scherm hoeft per definitie 'n HD scherm te zijn, maar jij zegt precies wat ik bedoel... echter ben ik wel van overtuiging dat de gem. consument toch nog steeds alleen maar naar de prijs kijkt; dit is ook de reden waarom er zoveel van die prut-uitgaves geaccepteerd worden in NL.

Tevens de reden waarom wij in NL pas sinds dit jaar serieus in WideScreen uitzenden, nederlanders anzich wachten gewoon lang :)

Jeroen D
16-07-2007, 18:46
Prijs is voor mij persoonlijk niet eens het belangrijkste.
Ik vind het formaat DVD nog steeds geweldig maar ik ben niet zo dat ik altijd de 2 disc SE in huis moet hebben omdat extra's me gewoon niet interesseren.
Ik wil gewoon de film in goede kwaliteit dus als ik de 1 disc voor minder kan kopen dan doe ik dat.
Wat sommige mensen hier misschien vergeten is dat dit forum hier echt volzit met echte filmfreaks (positief bedoeld). De kennis en interesse hier over films is zovele malen groter dan de massa dus automatisch zijn hier veel meer mensen die BR en HDDVD aantrekkelijk vinden, wat ook heel logisch is.

Als ik lees dat BR of HDDVD pas echt tot z'n recht komt op een behoorlijk groot scherm dan kan het nog wel even duren voordat DVD echt verdwijnt. Ook dat er 2 formaten zijn om uit te kiezen en de hoge prijzen van de schijfjes speelt een rol.
Ik heb net een 94cm LCD gekocht en een nieuwe DVD speler met HDMI. Ik vind het er werkelijk prachtig uitzien en ben op het moment echt niet bereid om veel geld uit te gaan geven aan BR of HDDDVD. Gewoon omdat dat dat me op het moment niet boeit, ik ben dik tevreden zo. Veel mensen denken denk ik net zo.

Het is onvermijdelijk dat DVD op een gegeven moment verdwijnt maar ik zie dat de komende 5 jaar nog niet gebeuren.

Dan moet :

-eerst de prijzen omlaag
-ook op kleinere schermen moet verbetering te zien zijn
-1 formaat overblijven

Maar dat is puur mijn mening natuurlijk.

TJ Weissel
16-07-2007, 19:13
DVD gaat niet verdwijnen :) (imho)

Ik denk dat deze 3 formaten naast elkaar blijven bestaan totdat er 'n serieus alternatief is.

Verder HD is ook op kleine schermen te zien, mits de kwaliteit 'n beetje goed is hoog contrast ratio etc.

baltar
16-07-2007, 19:18
Ik kan me voorstellen dat men vindt dat er weinig verschil zit tussen een DVD en HD-DVD/Blu-Ray. Bijna iedereen vergelijkt dat immers op een HD-ready TV en wanneer je er dan te ver vanaf zit, wat meestal het geval is (en ook het beste voor reguliere TV uitzendingen, dan is het verschil id zeer minimaal.

Het wordt al beter met een Full-HD scherm van 92cm of groter. Als je dan binnen een meter of 4 gaat zitten zie je echt verschil.

Ikzelf heb een Toshiba HD-XE1 HD-dvd speler aangesloten op een Mitsu HC5000 full-HD beamer. Ik projecteer een scherm van 2,5 meter breed en dan is het verschil zeer zeer goed zichtbaar. De beeldscherpte en kleurweergave die je met HD-materiaal dan hebt is onovertroffen. Planet Earth HD is echt om te watertanden zo mooi. Ook echter reguliere DVD's zien er beter uit met deze setup.

Maar goed, het zal nog een hele tijd duren voordat mijn setup mainstream wordt. Misschien is dat wel nooit want er zal altijd maar een kleine groep zijn die een (full-HD) beamer aanschaft ook al zijn die over 2 jaar voor 1000 euro te koop.

Benman
17-07-2007, 19:18
Ik ben maar een leek wat betreft BR en HD-DVD maar een professioneel installateur van audio/video-installaties wist mij op mijn vraag "wat wordt de standaard? BR of HD-DVD?" te vertellen dat de gewone DVD nog een flinke tijd zal voldoen aan de vraag ,maar dat ook BR én HD-DVD niet echt als winnaars uit de bus zullen komen.
Tegen de tijd dat de gewone DVD 'uit de mode' raakt is er een nieuw formaat die zal concurreren met BR en HD-DVD en dat zal de "memory-card' zijn in welke vorm dat dan ook zal zijn. Hij verwachtte zelf dat rond 2010 de memorycard als filmdrager zijn intrede zal doen en dat dan sowieso het lot van één of meerdere vorm(en) van beelddragers beschoren is.

Kijk eens naar fotocamerageheugen en USB stick. Hoeveel data daar al op weggeschreven kan worden?
Een memorycard/stick heeft ook het voordeel dat bij het aflezen geen bewegende onderdelen meer nodig zijn, minder warmte produceren, minder energieverbruik, minder slijtage etc.
Maarja, de filmmaatschappijen hebben natuurlijk een dikke vinger in de pap en misschien dat beveiliging van cards en sticks hier dan een rol in speelt.

Al met al vind ik het wel een aannemelijk verhaal en ben dus erg benieuwd. Niet dat dit me gaat weerhouden van het kopen van DVD's en in de toekomst mogelijk BR en HD-DVD's.;-)

Jeroen D
17-07-2007, 19:25
Ik ben maar een leek wat betreft BR en HD-DVD maar een professioneel installateur van audio/video-installaties wist mij op mijn vraag "wat wordt de standaard? BR of HD-DVD?" te vertellen dat de gewone DVD nog een flinke tijd zal voldoen aan de vraag ,maar dat ook BR én HD-DVD niet echt als winnaars uit de bus zullen komen.
Tegen de tijd dat de gewone DVD 'uit de mode' raakt is er een nieuw formaat die zal concurreren met BR en HD-DVD en dat zal de "memory-card' zijn in welke vorm dat dan ook zal zijn. Hij verwachtte zelf dat rond 2010 de memorycard als filmdrager zijn intrede zal doen en dat dan sowieso het lot van één of meerdere vorm(en) van beelddragers beschoren is.

Kijk eens naar fotocamerageheugen en USB stick. Hoeveel data daar al op weggeschreven kan worden?
Een memorycard/stick heeft ook het voordeel dat bij het aflezen geen bewegende onderdelen meer nodig zijn, minder warmte produceren, minder energieverbruik, minder slijtage etc.
Maarja, de filmmaatschappijen hebben natuurlijk een dikke vinger in de pap en misschien dat beveiliging van cards en sticks hier dan een rol in speelt.

Al met al vind ik het wel een aannemelijk verhaal en ben dus erg benieuwd. Niet dat dit me gaat weerhouden van het kopen van DVD's en in de toekomst mogelijk BR en HD-DVD's.;-)

Memorycard ? Hmmm, klinkt niet verkeerd. Zou best kunnen :wink:

Avalan
18-07-2007, 12:51
Lang geleden dacht ik ook dat in de toekomst muziek of films op een soort ROM-kaartjes zouden uitgebracht worden. Maar memory/ROM based oplossingen zijn gewoon te duur voor massa-productie. Ik meen dat de productie/materiaal-kost voor een CD/DVD rond de halve euro zit. Dergelijke lage kost kun je m.i. onmogelijk halen met solid state memory.
Zie je bvb ook in gaming. Platformen met een lage memory footprint zijn meestal nog met solid state (bvb N64, GBA, DS,..) maar alle grotere platformen met games met grote memory footprint zijn allemaal disk-based (XBox, PS1/2/3/P, Gamecube, Wii,...).

De toekomst is m.i. gewoon in online content. Gewoon alles on-demand via het netwerk.
Persoonlijk hoop ik van niet (heb liefst van alles toch nog een doosje met boekje en schijfje) maar het is niet tegen te houden. Zie je nu al met MP3 en internet radio... Dit begint nu stilaan goed door te breken en geleidelijk CD te verdringen. Daarna gaat onvermijdelijk de video-markt volgen.

TJ Weissel
18-07-2007, 13:46
Alvorens 30gig flashgeheugen, evenduur is als 1 discje... zijn we wel weer 'n jaar of 10 verder :D On Demand films, gaat denk ik ook niet werken.. daar de mens toch graag iets tastbaars omhanden heeft. On Demand TV komt er uiteraard wel snel aan. Je ziet het bij Mp3 & SACD, de CD is er nog steeds (om over vinyl nog maar te zwijgen).. en volgens mij verkoopt deze nog steeds goed (en misschien we weer beter dan voorgaande jaren, althans hier betrap ik mijzelf er op nog steeds zeer regelmatig 'n Compact Disc te kopen) met deze statement denk ik dat DVD het ook gewoon volhoudt!

Echter denk ik dat DVD op PC gebied wel snel markt zal verliezen... dit met name om de capaciteit en krasbestendigheid van de nieuwe formaten (Blu-ray disc & HD DVD).

Hellboy
24-07-2007, 13:03
Als ik dit zo allemaal lees ben ik dus een n00b ;)

Ik heb thuis gewoon nog een CRT (55cm) tvtje staan die goed genoeg al mijn dvdtjes kan afspelen. Ik heb de laatste 3 jaar ontiegelijk veel geld in mijn dvd collectie gestoken en heb geen zin om alles omtegooien naar een disc die misschien wel gedoomd is.

Kosten voor HD-DVD films zijn te doen. Je betaald € 20,-- voor een Universal film. Maar dan als je een andere film wilt hebben voor het HD-DVD betaal je gelijk bijna € 10,-- meer. Dat word mij te duur. Vooral bij Blu-Ray films zijn gewoon daar € 30,-- Ik heb dan geen zin om omtegaan naar een ander platform.

Ook tv's zijn alle jezus duur gewoon. Ik ben maar een studentje hoor. Die ken niet even € 2000,-- ophoesten voor een leuk Full-HD scherm. Ik heb nu een HD-Ready scherm op het oog van Samsung. Deze kost gewoon € 1600,-- minder dan een Full-HD scherm.

Nee, ik blijf nu nog mooi bij mijn DVDtjes. Het gebeuren met Blu-ray en HD-DVD volg ik wel op de voet, maar nu komt er nog geen Blu-ray in of HD-DVD.

Avalan
25-07-2007, 07:47
Ook tv's zijn alle jezus duur gewoon. Ik ben maar een studentje hoor.

De jeugd van tegenwoordig :roll: ;). Toen ik student was, had ik zelfs zelf helemaal geen TV.
TVs zijn helemaal niet zo duur tegenwoordig. Tuurlijk, als je direct persé naar een 50" FullHD wil kijken, dan zijn die uiteraard duur. Maar 8j geleden kocht ik een 32" CRT. Die kostte mij toen €1500. Als ik zie wat ik daar vandaag al voor kan kopen, dan zijn TVs gewoon veel goedkoper geworden.

TJ Weissel
25-07-2007, 10:31
Met 'n beetje sparen heb je voor 400/500 euro 'n instapmodelletje ideaal voor de kleinbehuisde student ;)

Edgar Smit
25-07-2007, 11:41
De jeugd van tegenwoordig :roll: ;). Toen ik student was, had ik zelfs zelf helemaal geen TV.
TVs zijn helemaal niet zo duur tegenwoordig. Tuurlijk, als je direct persé naar een 50" FullHD wil kijken, dan zijn die uiteraard duur. Maar 8j geleden kocht ik een 32" CRT. Die kostte mij toen €1500. Als ik zie wat ik daar vandaag al voor kan kopen, dan zijn TVs gewoon veel goedkoper geworden.ik weet dat er hier veel eraly adaptors zijn, maar 8 jaar geleden al met euro's betalen (6)?
Maar het klopt, toen ik mijn 70cm 4:3 Blaupunkt kocht kostte hij nog 1600 gulden, dat was ruim 15 jaar geleden en was toen al duur. nu koop je voor 800 euro toch als een leuk plat schermpje, mijn huidige BB CRT van 80cm kostte zelfs 1,5 jaar geleden nog minder.
Dus TV's duur? Nee hoor.

Edgar Smit
25-07-2007, 11:47
Zo te lezen studeer je in ieder geval geen Nederlands (6)
Als ik dit zo allemaal lees ben ik dus een n00b ;)

Ik heb thuis gewoon nog een CRT (55cm) tvtje staan die goed genoeg al mijn dvdtjes kan afspelen. Ik heb de laatste 3 jaar ontiegelijk veel geld in mijn dvd collectie gestoken en heb geen zin om alles omtegooien naar een disc die misschien wel gedoomd is.

Kosten voor HD-DVD films zijn te doen. Je betaald € 20,-- voor een Universal film. Maar dan als je een andere film wilt hebben voor het HD-DVD betaal je gelijk bijna € 10,-- meer. Dat word mij te duur. Vooral bij Blu-Ray films zijn gewoon daar € 30,-- Ik heb dan geen zin om omtegaan naar een ander platform.

Ook tv's zijn alle jezus duur gewoon. Ik ben maar een studentje hoor. Die ken niet even € 2000,-- ophoesten voor een leuk Full-HD scherm. Ik heb nu een HD-Ready scherm op het oog van Samsung. Deze kost gewoon € 1600,-- minder dan een Full-HD scherm.

Nee, ik blijf nu nog mooi bij mijn DVDtjes. Het gebeuren met Blu-ray en HD-DVD volg ik wel op de voet, maar nu komt er nog geen Blu-ray in of HD-DVD.

Hellboy
25-07-2007, 18:56
Hihi ;) Beetje schorrie-morrie taal er doorheen mag toch ;)

maar volgens mij begrijpen jullie het wel ;)

Trouwens ik heb een deal met me ouders kunnen gooien. Nu in het scheer&foppen krantje staat een 420 euro Samsung HD-Ready scherm. 66cm beeldscherm. Ziet er wel netjes uit vind ik :)