PDA

Bekijk de volledige versie : 5.1 speakers + versterker voor HTPC in woonkamer < €1000



Joep Meloen
06-07-2007, 02:42
Hoi,
ik ben op zoek naar een surround set voor in de woonkamer (pakweg 5 bij 7 meter ofzo). Gaat gebruikt worden voor film, muziek en wellicht gamen, en de boel wordt aangesloten op een PC (analoog of S/P DIF) en een aparte (nog aan te schaffen) DVD-speler.

In eerste instantie zat ik te denken aan Logitech en Creative Labs, die beiden surround-setjes voor 200-400 euro aanbieden. Bij het rondzoeken kwam ik Teufel tegen, die volgens velen veel betere setjes hebben voor hetzelfde geld.

Na wat nachtjes slapen ben ik toch een beetje bang dat die kleine plastic satellietjes misschien toch niet zo goed klinken; ik ben wel geen audiofiel maar ik wil ook geen teleurstelling. Dus het lijkt me safer om het budget iets te verhogen, tot ongeveer 1000 euro. Nu heeft Teufel ook een aantal setjes in de 500-1000 prijs-range en eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee waar ik op zou moeten letten. Hoe duurder hoe beter? Ik heb ook op audioholics gekeken, en daar staan een paar recommended systems voor diverse prijs-ranges: http://www.audioholics.com/buying-guides/system-buying-guides/the-1000-bare-bones-system/equipment-product-recommendations
Zo'n lijstje recommended systems dat door kenners (toch?) is samengesteld is precies wat ik zoek; dat beperkt de zoekruimte een beetje :-)

Bij het 1000$ systeem (dat ze 'bare-bone' noemen :shocked: ) wordt het Onix X- 5.1 systeem van AV123 aanbevolen; is in de Benelux te koop voor 777 euro (http://www.av123.nl/Onix%20X-series.html ). Maar volgens mij zit daar geen sub-woofer bij??? Als receiver wordt de Pioneer VSX-816-K, VSX-815-K, Yamaha HTR-5840 of Denon AVR-587 aanbevolen, en als DVD-speler de Denon DVD-557, Yamaha DVD-S659 of Oppo DV-981HD

Zouden jullie die systemen ook aanbevelen? Zijn die in Nederland verkrijgbaar? Zou die Onix beter zijn dan een Teufel van dezelfde prijs (of iets meer)? Het liefst zou ik een top-3 of top-5 van goede versterker+speaker combi's willen zien in deze prijsklasse, waar de kenners het min of meer over eens zijn.

Nu hoef ik eigenlijk geen receiver omdat alles via de PC gaat, behalve de DVD, dus wellicht is het goedkoper om een DVD-versterker combi te kopen (als die bestaan), of een aparte DVD en versterker. Suggesties?

Tot slot nog een vraag over S/P DIF en gamen: moet ik me nog druk maken om de formaten waarin de PC het surround sound naar buiten stuurt en wat de versterker aankan? Ik zie termen als Dolby Digital, EAX, A3D, DTS, Pro-logic, Dolby Digital EX en nog een zooi; kunnen versterkers al die formaten decoderen, of kun je in je PC doorgaans instellen welk formaat je wilt gebruiken, of zijn er maar een paar populair en worden die door alle versterkers ondersteund? Of moet ik echt gaan uitzoeken welke formaten ik nodig zal hebben en vervolgens een bijpassende geluidskaart + versterker kopen?

O ja, die decoder van Teufel doet dacht ik alleen maar 5.1, en ik vind het wel prettig om de mogelijkheid open te houden om naar 7.1 te gaan, dus dat vind ik een nadeel van Teufel.

erreper
09-07-2007, 10:50
Ga gewoon naar een betere hifi speciaal zaak en leg uit wat je zoekt. En ga luisteren naar wat jij mooi vindt, niet naar wat een ander goed vindt.
Merken die mooie budget speakers maken zijn wat mij betreft: Mission, Wharfedale en Tannoy.
Kijk ook eens 2de hands. Kun je ook veel leuks vinden en scheelt een hoop geld.
Wat betreft de receiver en dvd speler zou ik gaan kijken en luisteren naar: denon, marantz en yamaha.

Joep Meloen
12-07-2007, 23:36
thx; ik heb besloten dat ik met een 2de hands setje ga beginnen; als dat niet bevalt kan ik het waarschijnlijk vrij gemakkelijk weer kwijt ook. In een winkel kan ik me toch niet echt goed een oordeel vormen.
zag vandaag een leuk Infinity setje op marktplaats maar dat was helaas al verkocht.

av123 Benelux
14-07-2007, 20:05
Joep,

Ik denk dat de X-series 5.0 set een uitstekende keuze is.
De X-ls is een hele mooie luidspreker en heeft al vele awards gewonnen :)

Als je vragen hebt, ik ben te bereiken via rsav123@mac.com

erreper
14-07-2007, 20:46
probeer 4 tannoy mercury 2 speakers te scoren. Dat mag ongeveer 100 tot 150 euro kosten bijelkaar. doe er een matching centerspeakertje bij (ook zo'n 50 euro) en je hebt al een heel aardig setje wat ook nog een leuk stukje muziek kan maken. Dan kun je nog altijd later een sub toevoegen.

Joep Meloen
16-07-2007, 14:25
bedankt voor de tips, maar ik heb inmiddels 2x Magnat Project 5 fronts, 2x Magnat Concept 1200 rear, Magnat Vector 13 center en een Heco Slam 12 woofer gevonden op marktplaats.nl; ga de boel vanavond ophalen :-)

Misschien een beetje een overkill maar ik vind het setje er wel mooi uitzien.

Nu nog een versterker of receiver regelen en ik kan gaan knallen :-)

Edgar Smit
16-07-2007, 15:39
Als je de boel via een PC wilt gaan laten lopen, heb je wel een receiver nodig maar geen DVD speler (die zitten meestal standaard al in een pc). Je kunt er ook voor kiezen een zeer uitgebreidde geluidskaart in te steken, dan heb je ook geen receiver meer nodig.
Dus dat wdt kieze:
PC met receiver
PC zonder receiver maar met goede geluidskaart
geen PC en losse DVDspeler en receiver

Joep Meloen
16-07-2007, 16:27
Maar dan is er nog wel een versterker nodig, tenminste het lijkt me niet dat er geluidskaarten zijn die een paar honderd Watt naar buiten sturen.

Een DVD zou normaal gesproken inderdaad niet nodig zijn, maar ik wil de PC niet in de woonkamer neerzetten (o.a. ivm met herrie), dus dan is het praktisch om een aparte DVD-speler te hebben. Een externe DVD-speler die via USB ofzo aan de PC hangt is misschien nog wel het handigst.

Edgar Smit
16-07-2007, 16:50
Maar dan is er nog wel een versterker nodig, tenminste het lijkt me niet dat er geluidskaarten zijn die een paar honderd Watt naar buiten sturen.Klopt, maar dat is afhankelijk van de speakers, sommige speakersets hebben bijv de versterker in de sub ingebouwd en dan sluit je de overige speakers daarop aan. Maar ik zie net pas dat je al speakers hebt die daar niet geschikt voor zijn, had ik overheen gelezen. IN dat egval moet je wel een receiver hebben ja.


Een DVD zou normaal gesproken inderdaad niet nodig zijn, maar ik wil de PC niet in de woonkamer neerzetten (o.a. ivm met herrie), dus dan is het praktisch om een aparte DVD-speler te hebben. Een externe DVD-speler die via USB ofzo aan de PC hangt is misschien nog wel het handigst.zou je dan niet beter gewoon de PC vergeten en een losse DVD speler en receiver aanschaffen? Lijkt mij dan toch handiger dan een USB DVD speler die met een lange kabel naar je PC gaat die je niet in de kamer hebt staan.

Ik zou gaan voor een losse receiver en DVDspeler en het PC verhaal gewoon vergeten.

Joep Meloen
17-07-2007, 13:19
nou, de DVD-speler is er eigenlijk alleen maar voor het geval er iemand langskomt die nog zo'n antiek schijfje bij zich heeft :-). Bedenk me net dat USB-DVD wel handig is, want dan kun je hem ook makkelijk swappen voor een USB harddisk.

Mijn muziek en film-collectie staat op harde schijf, en ik wil tevens kunnen gamen en zo nu en dan wat browsen op mijn systeem, dus de PC is het hart. Maar bedankt voor het meedenken :-)

Joep Meloen
19-07-2007, 02:53
Heb vandaag ook een tweedehands Denon AVR-1804 gekocht, 6 x 90W RMS. De boel draait inmiddels. Samen met de Magnat speakers en Heco sub heb ik nu in totaal 550 uitgegeven voor een leuk setje dat dus ruimschoots binnen het budget valt :-) Alleen de USB-DVD nog maar da's maar 50-100 euries.

Rob Eric Blank
19-07-2007, 08:58
Heb vandaag ook een tweedehands Denon AVR-1804 gekocht, 6 x 90W RMS. De boel draait inmiddels. Samen met de Magnat speakers en Heco sub heb ik nu in totaal 550 uitgegeven voor een leuk setje dat dus ruimschoots binnen het budget valt :-) Alleen de USB-DVD nog maar da's maar 50-100 euries.
Gefeliciteerd, leuke spullen voor een aantrekkelijk budget!

Edgar Smit
19-07-2007, 09:19
zo zie je maar weer dat je ook tweedehands zeer goed kan slagen, feli met je spullen en geniet ervan (y)