PDA

Bekijk de volledige versie : Muziekliefhebber wil advies...voor HT(dummie)



baur323
08-07-2007, 13:52
Beste forummers,

Na een paar uren lezen op het forum, mezelf aangemeld en hierbij de eerste post.

Ik ben eigenlijk op HT gebied een beginner.
Ca. 6 jaar geleden heb ik mezelf een vreselijk mooie Rotel stereo set aangeschaft.
Uitsluitend voor stereo muziek. (MC M1 speakers, voorversterker 995, 2x eind 990, cd 991, bi amping en wiring, en een MJ acousitcs sub)
Ik ben daar nog immer zeer tevreden over en wil eigenlijk dit niet gaan vervangen, temeer dat de waarde ervan om te huilen zal zijn.
Bovendien blijft muziek, detailering enzo erg belangerijk.

Maar nu:
In mijn bestaande set zou ik willen gaan beginnen met HT;
Het liefste zou ik alles van Rotel houden, daar ik er zeer over te spreken ben.
Hoe kan ik met behoud van wat ik nu heb eea aanvullen. Eventueel occassion kopen vind ik geen punt, want de looks/ en stijl van enige jaren terug vind ik erg mooi. En Rotel blijkt zeer duurzaam. (dit in tegenstelling van mijn eerdere ervaringen met Dusen/ Audio Analyse....)
Ik heb een RDV 985 DVD speler, ik heb verder nog geen enkele decoder.

Mijn vragen:
Ik vrij makkelijk aan analoge decoders/ voorversterkers komen, zie marktplaats e.d.. Ik kan dan geen digitale signalen verwerken, hoe erg is dat? De RDV 985 kan toch ook analoog weergeven? Het voordeel van alleen een andere voorversterker is dat ik vrijwel alles muziekaal houd en ik alleen een extra meer kanalen eindtrap er bij moet zetten.
Een digitale voorversterker is niet te vinden in mijn stijl, en dan wordt het qua looks een rommeltje. (of heeft iemand iets...)
Ik hoop dat mijn vraag begrepen wordt en er reacties komen!

Mvg

baur323
08-07-2007, 13:54
Sorry voor de dubbele posting, geen idee wat ik fout heb gedaan.
De eerste mag weg.

hstadman
08-07-2007, 14:16
Je zou een digitale processor erbij kunnen nemen.

Gerco Stuivenberg
08-07-2007, 15:54
Je kunt zoals hstadman schrijft, een AV processor kopen, maar dan heb je nog geen versterking voor de "centre" luidspreker.

Een receiver is ook mogelijk. Je gebruik dan jouw huidige eindversterkers als versterking voor de "front" kanalen.

Kingpin112
08-07-2007, 16:22
Je hebt al 2x eindversterkers, die zou je dan gewoon voor de Fronts kunnen gaan gebruiken.
Ik zou dan als voorversterker de RSP-1068 nemen (in zwart):

http://europe.rotel.com/products/images/rsp1068.jpg

Alleen jammer dat Rotel geen 3 kanaals eindversterkers heeft.
Je zou je eigen kunnen verkopen en de volgende opties kunnen doen:

- 5 kanaals eindversterker
- 5x monoblokken
- 2x 2kanaals + 1 monoblok

baur323
08-07-2007, 21:34
Ik kan makkelijk aan een 6 kanaals eindbak komen. (ook in de zelfde 900 serie stijl)
Heb je immer een digitale processor nodig of kan je dvds ook met analoge processoren afspelen?

En, niet onbelangerijk, hoe klinken qua muzikaliteit de voorversterkers van Rotel met analoge processoren?
Graag weer bericht.
Groet
Ite

Edgar Smit
09-07-2007, 09:43
Ik weet niet hoe je zit qua ruimte in je woning, maar is het geen optie om muziek en HT gescheiden op te bouwen? Op die manier hoef je geen consessies te doen aan je huidige setup en kun je je HT setup desnoods in een andere stijl van scratch af opniew opbouwen.

Anders ben je echt aangewezen op een processor/losse DAC's en meerdere losse eindbakken.

Kingpin112
09-07-2007, 22:44
Ik kan makkelijk aan een 6 kanaals eindbak komen. (ook in de zelfde 900 serie stijl)
Heb je immer een digitale processor nodig of kan je dvds ook met analoge processoren afspelen?

En, niet onbelangerijk, hoe klinken qua muzikaliteit de voorversterkers van Rotel met analoge processoren?
Graag weer bericht.
Groet
Ite

Als je de 6 kanaals eindversterker gaat gebruiken heb je altijd een voorversterker/processor nodig.
Op de Rotel voorversterker kun je de dvd op verschillende manieren aansluiten.

- 5.1 analoog (voor DVD-Audio/SACD),



- 2 kanaals (voor stereo) waarbij je:
a) de processoren van de voorversterker gaat gebruiken voor eventuele tweaks (lf/hf freq. instelling etc), volgens mij zijn dit 192/24 dacs of
b) 2 kanaals bypass, waarbij je de dacs van je dvd speler gebruikt en alleen het volume control van de voorversterker- SPDIF aansluiting waarbij je de interne dacs van de voorversterker gaat gebruiken, en dus je dvd speler alleen als loopwerk gebruikt.
Ik kan alleen over mijn voorversterker/processor een mening geven.

Mijn Pre klinkt zowel in stereo als surround subliem, zeker op stereo gebied doe je 'bijna' geen consessies aan een gewone stereo versterker.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn eindtrap uit 6 afzonderlijke amps bestaan, dus geen complete versterker die 'verdeeld' wordt in 6 uitgangen.
Dus in stereo als surround zou dit bij mij niets uitmaken.
De rotel klinkt zeer gedetaileerd en muzikaal met een lekkere 'warme' sound, maar dit hangt zeer zeker vast aan je complete match.

Gerco Stuivenberg
10-07-2007, 00:05
Ik kan makkelijk aan een 6 kanaals eindbak komen. (ook in de zelfde 900 serie stijl)
Heb je immer een digitale processor nodig of kan je dvds ook met analoge processoren afspelen?

En, niet onbelangerijk, hoe klinken qua muzikaliteit de voorversterkers van Rotel met analoge processoren?
De 6 kanaals eindbak gecombineerd met een AV processor zoals de RSP-1068 is een goede combinatie voor zowel stereo als surround.

De speler die je nu gebruikt heeft geen decoders aan boord voor de 5.1 en/of 6.1 geluidsformaten en heeft daarom dan een digitale audioverbinding met de AV processor nodig. In deze AV processor bevinden zich dan de benodigde decoders voor Dolby Digital, DTS en de omzetters voor PCM (voor Audio CD).

Je zou er ook voor kunnen kiezen om voor Audio CD (net zoals je dat nu doet,) de DAC's van de speler te gebruiken en de speler daarom dan ook analoog aan te sluiten op de AV Processor.

baur323
10-07-2007, 19:21
Hoi allen,

Allereerst erg bedankt voor de antwoorden.
Ik ga het nu zo doen; mijn analoge voorversterker gaat in de verkoop. Hiervoor in de plaats koop ik een voorversterker met digitale soundprocessoren. (RSP 976mk2) Deze voorversterker kan zoals gezegd ook gewoon in stereo geschakeld worden. Ik verwacht dan daarmee ook nauwelijks kwaliteits verlies bij gewone muziek weergave.
De 6 kanaal eindbak ga ik bruggen; ik heb immers maar 3 kanalen extra nodig, de andere eindversterker houd ik gewoon voor de main speakers.

Nog openstaande vragen:
- advies achterspeaker en center.
- advies voor bekabeling van de hele set. (mijn huidige bekabeling gaat te kort worden).

Hoor weer heel graag!!

Gerco Stuivenberg
11-07-2007, 21:52
Hoe zit het dan met de uitgangsvermogens?

Stel dat de (naar) 3-kanaals (gebrugde) eindversterker per kanaal een lager uitgangsvermogen levert dan de (naar) 1-kanaals (gebrugde). Dan zou ik de 3-kanaals gebruiken voor "centre" en "surround". Het kan ook zijn dat de gebrugde 2-kanaals meer last-stabiel zijn.

Ik zou daarom eerst de specs goed bestuderen voordat ik alles aan ga sluiten. :wink:

Wat luidsprekers betreft heeft MC maar een klein assortiment. Ze kunnen wel maatwerk leveren. Zie: MC luidsprekers (http://www.mc-systems.com/)

Het beste is om luidsprekers te kiezen die technisch en klankmatig gezien hetzefde zijn. Stel deze vraag anders bij de subcategorie: Luidsprekers