PDA

Bekijk de volledige versie : De Films van Stanley Kubrick hier op dit forum.



steven van dijk
19-07-2007, 18:16
Ik zat wat oude recensies van zijn films te lezen hier, en het viel me op dat er weinig reakties op waren en van een x aantal jaar geleden.
Ik weet dat mensen komen en gaan op dit forum, maar zijn films lijken mij tijdloos en altijd het bekijken waard.
Ik ben benieuwd naar de reakties.

Fikret
19-07-2007, 18:33
Ik ben meer van de Hitchcocks. ;)

steven van dijk
19-07-2007, 18:36
Ik ben meer van de Hitchcocks. ;)

Ja die heeft ook een paar klassiekers:-D

Lex v/d Moolen
19-07-2007, 18:47
Ik ben meer van de Hitchcocks. ;)

En ik van beiden 8-) Voor mij zijn het beiden briljante filmmakers.

wiljan
20-07-2007, 07:32
En ik van beiden 8-) Voor mij zijn het beiden briljante filmmakers.

Het lijkt me dat dat voor iedereen geldt. :wink:

Peter Neefs
20-07-2007, 07:43
Het lijkt me dat dat voor iedereen geldt. :wink:Inderdaad...Full Metal Jacket, 2001: A Space Odyssey en A Clockword Orange zijn echte klassiekers en horen in elke filmliefhebber zijn collectie thuis, net als Psycho en Vertigo van Alfred Hitchcock.

homernt
20-07-2007, 07:51
Inderdaad...Full Metal Jacket, 2001: A Space Odyssey en A Clockword Orange zijn echte klassiekers en horen in elke filmliefhebber zijn collectie thuis, net als Psycho en Vertigo van Alfred Hitchcock.

Nou dan praten jullie toch echt wel voor jezelf. Rear Window is nog wel een leuke film maar Vertigo is saai en hetzelfde geld voor 2001. Kubrick vind ik zoiezo slecht.

steven van dijk
20-07-2007, 08:04
Nou dan praten jullie toch echt wel voor jezelf. Rear Window is nog wel een leuke film maar Vertigo is saai en hetzelfde geld voor 2001. Kubrick vind ik zoiezo slecht.

Erg kort door de bocht..Je hoeft niet van Kubrick te houden maar om hem slecht te noemen gaat te ver, daarvoor is de man te belangrijk geweest voor de filmindustrie en als je indepent filmmaker alle ruimte krijgt van Warner een super-major studio tja.
Ben benieuwd welke regisseur jij goed vindt.:twisted:

Jurriaan Wittenberg
20-07-2007, 08:28
"2001 = saai" ?? Tjah.. daar valt wat voor te zeggen. Ik zou het zelf anders willen formuleren: 2001 heeft een trage pacing en als je dat onderzoekt zie je dat in meerdere films van Kubrick voorbijkomen. Vergeet echter niet dat een film als 2001 van eind jaren 60 is ('68 uit m'n hoofd, 1 jaar voor de daadwerkelijke eerste maanlanding). Als je bijvoorbeeld naar Eyes Wide Shut kijkt, z'n laatste (A.I. even niet meegerekend maar ook niet de vlotste film aller tijden), val ik ook niet van m'n stoel van de snelheid. En op zich... hoe goed dan ook... denk ik dat de snelste film van Kubrick Full Metal Jacket is en zelfs die is op sommige plekken nog ronduit traag te noemen.... ALS je het vergelijkt met hedendaagse actie als Transformers (weet ik slechte vergelijking, staat in geen vergelijk tot elkaar qua kwaliteit van film!!)

Dus een film saai noemen omdat 'ie traag is is inderdaad kort door de bocht zoals Steven ook al zegt. In een dergelijk geval loont het misschien om met een ander idee naar de film te kijken. Vraag je bijvoorbeeld eens af waarom een bepaald shot zo lang duurt of waarom er uberhaupt iets gebeurd (daar heb je dan dus ook lekker de tijd voor ;) )

Want ECHT hoor... 2001: A Space Odyssey is op meerdere vlakken gewoon 1 van de BRILJANTSTE films OOIT gemaakt! En daar kan ik me na 10+ viewings nog steeds over verbazen.

Maar dat laatste is natuurlijk mijn beperkte eerlijke mening :grin:

Cheers,
Jurriaan

catfish
20-07-2007, 08:48
volgens mij vinden vele mensen 2001 saai omdat ze er geen bal van snappen
maar na bijna 40 jaar is het onderwerp nog even actueel als toen, briljant

Peter Neefs
20-07-2007, 09:31
Maar dat laatste is natuurlijk mijn beperkte eerlijke mening :grin: Ik sluit me dan helemaal bij je beperkte eerlijke mening aan, 2001 is inderdaad een briljant stukje cinema...:D

homernt
20-07-2007, 13:26
Ik noem 2001 saai omdat ik er niks aan vind en niet omdat het traag is of dat ik hem niet snap. Verder ben ik sci-fi fan dus daar ligt het ook niet aan en dat is ook de enige rede waarom ik hem toch helemaal heb uitgekeken. Ik vond dat ik hem als sci-fi gewoon gezien moest hebben.

Ik vind Sergio Leone in de regel erg goed en die neemt toch ook ruim de tijd om zijn verhaal uit de doeken te doen dus met trage films heb geen probleem.

Fikret
20-07-2007, 14:43
Inderdaad...Full Metal Jacket, 2001: A Space Odyssey en A Clockword Orange zijn echte klassiekers en horen in elke filmliefhebber zijn collectie thuis, net als Psycho en Vertigo van Alfred Hitchcock.

2001 vond ik zelf ook erg goed, The Shining overigens ook. A Clockwork Orange vond ik dan juist weer tegenvallen. Hoort bij mij tot de middenmoot, geen topper maar ook niet slecht.
Van Hitchcock ben ik gecharmeerd van al zijn films die ik tot nu toe heb gezien. Heb hem nog niet op films kunnen betrappen die niet geniaal zijn.

Lex v/d Moolen
20-07-2007, 16:42
Nou dan praten jullie toch echt wel voor jezelf. Rear Window is nog wel een leuke film maar Vertigo is saai Tja, ik vind Vertigo dan weer beter dan RW. Sterker nog Vertigo vind ik de beste Hitchcock.

Tim Wiselaar
20-07-2007, 19:52
Ik heb van Kubrick alleen The Shining & Full Metal Jacket gezien, allebei top, maar ik heb dan niet het gevoel -omdat het van die maker- is meteen het plan te maken om meerdere films van diegene te bekijken