PDA

Bekijk de volledige versie : Slechtse Nederlandse Film aller Tijden.



steven van dijk
19-07-2007, 18:19
We hebben het hier vaak lijstjes over de beste films.
Ik zou weleens willen weten wat men de slechtste Nederlandse film vind.
Er zullen vele titels volgen vermoed ik, maar noem de allerslechtse.

De Mijne is Snowfever wat een verschrikkelijke slechte film is dat zeg.

Sjeisbroochem
19-07-2007, 18:58
Pas nog een soortgelijke discussie over gehad in de topic zwartboek.
Alle nederlandse films zijn slecht omdat ze allemaal platte ordinaire sex erin gooien.

De acteerprestaties zijn ook altijd slecht net als de dialogen en de verhaallijnen.

De slechtste allertijden moet toch wel zijn feestje!

Dennis Kuijper
19-07-2007, 18:59
Soul Assassin

zetmoon
19-07-2007, 19:00
Pas nog een soortgelijke discussie over gehad in de topic zwartboek.
Alle nederlandse films zijn slecht omdat ze allemaal platte ordinaire sex erin gooien.

De acteerprestaties zijn ook altijd slecht net als de dialogen en de verhaallijnen.

De slechtste allertijden moet toch wel zijn feestje!

Helemaal mee eens!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Quido
19-07-2007, 19:01
In "An Amsterdam Tale" en "Fighting Fish" kon ik niks goeds / leuks ontdekken.

Quido
19-07-2007, 19:03
Pas nog een soortgelijke discussie over gehad in de topic zwartboek.
Alle nederlandse films zijn slecht omdat ze allemaal platte ordinaire sex erin gooien.

De acteerprestaties zijn ook altijd slecht net als de dialogen en de verhaallijnen.

De slechtste allertijden moet toch wel zijn feestje!

Helemaal mee eens!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Waarom moet een topic met een onderwerp als dit altijd een bash-topic worden? Waarom altijd zo generaliseren? Overal wordt troep gemaakt, ook hier. Overal worden goede films gemaakt, ook hier.

Sjeisbroochem
19-07-2007, 19:06
Noem eens 1 goede film van nederlandse makelij dan quido

RobinB
19-07-2007, 19:15
Vet Hard was echt afschuwelijk.

mark t
19-07-2007, 19:16
Waarom moet een topic met een onderwerp als dit altijd een bash-topic worden? Lijkt me logisch -zij het niet noodzakelijkerwijs- voort te vloeien uit het onderwerp van het topic.


Noem eens 1 goede film van nederlandse makelij dan quidoOp uw wenken: Karakter. Goede film, karrevracht aan prijzen (waaronder 'n Oscar) en geen tiet te bekennen.

steven van dijk
19-07-2007, 19:28
Dat ben ik met Quido eens, we hebben hier best goede films voort gebracht.
Ik denk aan Paranoia, Soldaat van Oranje, De Vierde Man, Van God Los..
Maar id je moet wel van het genre houden.

VincentVega79
19-07-2007, 19:29
Pas nog een soortgelijke discussie over gehad in de topic zwartboek.
Alle nederlandse films zijn slecht omdat ze allemaal platte ordinaire sex erin gooien.

De acteerprestaties zijn ook altijd slecht net als de dialogen en de verhaallijnen.

De slechtste allertijden moet toch wel zijn feestje!

Wat een ontiegelijke onzin kraam je hier uit, niet normaal. Dit soort uitspraken zou je alleen mogen doen (en dan heb ik het nog niet eens over de waarheid van je absolute stelling) als je ook daadwerkelijk alle Nederlandse films gezien hebt en dat betwijfel ik in jouw geval ten zeerste. Ik zal enkele goede Nederlandse films opnoemen:

De Aanslag, Soldaat van Oranje, Turks Fruit, Zwartboek, Abel, Minoes, De Jurk, Spoorloos, De Kleine Blonde Dood, De Lift, Amsterdamned, De Noorderlingen, Karakter, Antonia, De Vierde Man, Het Zakmes, De Tasjesdief, Zusje, Simon en dan zal ik er allicht nog enkele vregeten te vermelden.

VincentVega79
19-07-2007, 19:30
Dat ben ik met Quido eens, we hebben hier best goede films voort gebracht.
Ik denk aan Paranoia, Soldaat van Oranje, De Vierde Man, Van God Los..
Maar id je moet wel van het genre houden.

De Nederlandse film is geen genre, hij is alleen Nederlands gesproken.

steven van dijk
19-07-2007, 19:39
De Nederlandse film is geen genre, hij is alleen Nederlands gesproken.

Dank je..:-D

Ludo Keeris
19-07-2007, 20:24
Alle nederlandse films zijn slecht omdat ze allemaal platte ordinaire sex erin gooien.


Hoe generaliserend kun je zijn :roll:

Kom eens jongen, welke Nederlandse films heb jij gezien? Je mag ze allemaal opnoemen!

Rogier Burghout
19-07-2007, 21:02
Noem eens 1 goede film van nederlandse makelij dan quido

3 letters: L-E-K nu jij weer :?

FrankSplinter
19-07-2007, 21:05
...het 14e kippetje....

InfamousGeorge
19-07-2007, 21:07
http://imagesnl.dvdpost.be/dvd/filmpje!bnl.jpg

(y)

Quido
19-07-2007, 22:19
Noem eens 1 goede film van nederlandse makelij dan quido Daar is het hier eigenlijk niet de plaats voor, vandaar ook mijn opmerking waarom er altijd generaliserende sneren richting 'de Nederlandse Film' (vind het sowieso al ridicuul dat er altijd over gesproken wordt als een apart iets) moeten worden uitgedeeld. Ik heb hier her en der op het forum al diverse malen wat discussies gevoerd met andere leden, zal dat hier nu niet nog een keer doen. Ik heb zelf ruim 1000 NL producties in bezit en het gros ook gezien. Er zitten goede films tussen en slechte, zoals overal. Er zijn hierboven al een aantal genoemd - nee, nog lang niet alles, maar laten we on-topic blijven. Slechtste NL film allertijden: buiten de twee films die ik hierboven al noemde;

- CastingX
- De Vriendschap
- Intensive Care

Peter Neefs
20-07-2007, 07:34
Daar is het hier eigenlijk niet de plaats voor, vandaar ook mijn opmerking waarom er altijd generaliserende sneren richting 'de Nederlandse Film' (vind het sowieso al ridicuul dat er altijd over gesproken wordt als een apart iets) moeten worden uitgedeeld. Ik heb hier her en der op het forum al diverse malen wat discussies gevoerd met andere leden, zal dat hier nu niet nog een keer doen. Ik heb zelf ruim 1000 NL producties in bezit en het gros ook gezien. Er zitten goede films tussen en slechte, zoals overal. Er zijn hierboven al een aantal genoemd - nee, nog lang niet alles, maar laten we on-topic blijven. Slechtste NL film allertijden: buiten de twee films die ik hierboven al noemde;

- CastingX
- De Vriendschap
- Intensive CareEr zijn inderdaad goede Nederlandstalige films (jaja want ook in België worden films gemaakt;) ), maar zoals je zegt Quido, Intensive Care was om van te huilen!

Menno Hagendoorn
20-07-2007, 09:44
De gulle minnaar....
Ik schaam me zelfs om toe te geven dat ik die film bekeken heb..:oops:
Volle maan en Costa maken het podium compleet

Daniël V.
20-07-2007, 10:29
Ik ben niet echt een liefhebber van oudere Nederlandse films. Turks Fruit doet mij bijvoorbeeld helemaal niks, net als De Vierde Man, Keetje Tippel, Grijpstra en de Gier, etc. Soldaat van Oranje en De Kleine Blonde Dood vond ik dan wel weer goed, als weinige uitzonderingen. Vroeger spraken Het Zakmes en De Tasjesdief mij ook wel aan, maar dat is tegenwoordig een stuk minder. Ik herken daar gewoon een patroon in, omdat een groter deel van het nieuwere werk mij meer aanspreekt.

Welke nieuwere NL-films ik erg slecht vond: Shouf Shouf Habibi, Vet Hard, Phileine Zegt Sorry en Costa (hoewel die laatste nog wel een zomers feel-good gevoel overbrengt, afgezien van de matig kwaliteit als film). Aan Feestje, Fighting Fish, Volle Maan en nog een paar door 99% aangemerkt als buitengewoon slecht, waag ik me niet eens.

Om het bash-gehalte wat te verzachten zal ik ook aangeven welke ik wel goed vond: Zusje, Siberia, Karakter, Lek, Van God Los, De Tweeling, Off Screen, Simon, Het Schnitzelparadijs, Dennis P., Nachtrit en Zwartboek.

Wouter van Dis
20-07-2007, 12:47
niet te zacht: Nachtrit is een super film!

Films die nog niet genoemd zijn maar hier niet misstaan: Adrenaline, honeyz, .. vast nog veel meer..

Erwin vd H
20-07-2007, 12:53
De gulle minnaar....
Ik schaam me zelfs om toe te geven dat ik die film bekeken heb..:oops:
Volle maan en Costa maken het podium compleetDe gulle minnaar zou ik denk ik ook kiezen(van de NL films die ik gezien heb).

scheur
20-07-2007, 13:39
Slechte ervaringen; zo'n beetje alles wat uit de Nijenhuis stal komt......:roll:

Sjeisbroochem
20-07-2007, 13:41
Ik wist dat ik reactie zou uitlokken met mijn stelling dat alle nederlandse films slecht zijn.
Dat was ook de bedoeling want er zijn er hier nogal wat die heeeeel graag happen.

Mijn stelling is echter idd te generaliserend dus laat ik het anders zeggen: ik heb nog nooit een goede nederlandse film gezien.

Verder blijf ik bij mijn mening dat de acteerprestaties, verhaallijnen en dialogen maar in ieder geval 1 van de drie slecht zijn bij nederlandse films. Of ze nu oud zijn of niet!

Hugo R
20-07-2007, 19:37
Volle maan

Tim Wiselaar
20-07-2007, 19:50
Shouf Shouf Habibi

Fontane
21-07-2007, 04:00
Absoluut: Vet Hard!

Ik vind sowieso Tim Oliehoek als regisseur teggen vallen. Ik snap niet waarom men zulke hoge verwachting van de jongen had.

1101
21-07-2007, 07:14
Nog niet gehoord: Cloaca en Ober, erg goed! Ook de dvdbox van het Filmfestival met korte films is wel interessant, bij vlagen. Requiem, Schrödingers Kat, vrij gedateerde tijdsdocumenten maar wel zeker de moeite van het aanzien waard. Korte films zijn vaak interessanter dan de NL features.

Slecht: Because of the Cats, destijds gezien op het NFF in de Hollandse Filmnacht. Vreselijk! Een Nederlandse film met 1 Engelse acteur [een ster voor toen] spelend in Bloemendaal en omstreken en VOLLEDIG ENGELS GESPROKEN! Kun je het je voorstellen? Een waardeloos jaren 70 detectiveprul met een Engels lullende Sylvia Kristel en consorten. AARGH!

Ook slecht: Popcornbagger voor de jeugd. Zag De Vriendschap voorbijkomen, inderdaad ook al zo'n gruwel, hoewel in een volledig ander genre.

Denk dat het probleem ligt bij de, mijns inziens, grotendeels incompetente subsidieorganen en het gebrek aan middelen voor mensen met echte goeie ideeen. Mensen met een vinger in de pap krijgen wel een voet tussen de deur, maar de nieuwe generatie blijft een beetje weg. Teveel werk aan papierzooi. En weinig verdiensten. Je moet echt wel een beetje een idealist zijn.

DVD Watcher
21-07-2007, 07:25
De allerslechtste nederlandse film die ik gezien heb was toch wel ''De Zeemeerman''

Wat een gruwelijk slechte zeikfilm zeg. Zonde van het film-materiaal wat is verknoeid door het opnemen van deze prul.

Richard B.
21-07-2007, 11:02
Honneponnetje was ook dramatisch.

Sjeisbroochem
21-07-2007, 16:19
zo te zien zijn er ongelofelijk veel slechte ned. films wat ik al zei

Lex v/d Moolen
21-07-2007, 18:29
:rolleyes: dus?

Ik weet zeker dat er nog veel meer slechte Engelstalige films zijn.

Ludo Keeris
21-07-2007, 22:33
:rolleyes: dus?

Ik weet zeker dat er nog veel meer slechte Engelstalige films zijn.

Helemaal waar Lex. En dan niet alleen in aantallen, maar ook in procenten. Maar met Sjeisbroochem valt hierover toch niet zinvol te discussieren (zie zijn vorige posts). :wink:

On topic: ik weet niet of iemand 'm ooit gezien heeft, maar als je 'm tegenkomt, je kunt 'm volledig negeren: De Omweg van Frouke Fokkema. De making of daarentegen van Tamar van der Dop was wél erg leuk.

Edgar Smit
22-07-2007, 00:45
Bashen is makkelijk.
Ga voor de grap eens bij een videotheek of FRS kijken hoeveel B-films van werkelijk verschrikkelijke kwaliteit uit andere landen dan Nederland je kunt vinden. En dan is dat meestal nog alleen een beetje de populaire meuk, het duitse genre is minimaal vertegenwoordigd evenals bijv bollywood of scandinavische films.

Tuurlijk, niet alle films die hier gemaakt zijn goed, maar om ze meteen allemaal over 1 kam te scheren lijkt me wat overdreven.

fonotic
22-07-2007, 14:08
Noem eens 1 goede film van nederlandse makelij dan quido


Stille Nacht vind ik dan weer een goede film.. en de horrorprobeelsels als SL8N8 en Doodeind van vorig jaar vond ik dan ook weer niet geheel mislukt (waarbij sl8n8 beter was dan doodeind)..
Liever Verliefd vind ik ook een goede nederlandse film.. lekker luchtig om op een zondagmiddag te kijken..

pretorian22
22-07-2007, 14:17
de enige nederlandse films die ik wel goed vond zijn:

De Lift
Flodder 1 en 2
Amsterdamned

verder heeft eigenlijk geen enkele nederlandse film mij kunnen boeien die ik (gedeeltelijk) gezien heb. hooguit doodeind ging nog een klein beetje

maar de slechtste is denk ik Volle Maan die vond ik superslecht geacteerd en vond er niets aan

Clover
22-07-2007, 17:33
Alle nederlandse films zijn slecht omdat ze allemaal platte ordinaire sex erin gooien.

De acteerprestaties zijn ook altijd slecht net als de dialogen en de verhaallijnen.

Met jou kan ik praten.
Ik heb gehoord dat "Zusje" wel de moeite waard is, maar ik durf het gewoon niet aan.:roll:

1101
22-07-2007, 19:35
Kijk dan ook verder dan je neus lang is joh! Als je niet zoekt en alleen maar alle meuk vanuit de propagandamolen op je af laat lanceren, zul je ook niets moois vinden. Prutsers.

Toevallig gister weer wat vlaagjes van Turks Fruit kunnen bewonderen. Zal wel aan mij liggen en het feit dat die film niet onderdeel uitmaakt van mijn jeugd, maar ik vond het echt een draak.

Zoek en je zult vinden, maar als je alleen maar kunt klagen over dat wat als vanzelf in je schoot belandt moet je even lekker je muil houden en in de hoek gaan staan, alvorens je een mening toe te kennen over het geheel.

steven van dijk
22-07-2007, 20:01
Kijk dan ook verder dan je neus lang is joh! Als je niet zoekt en alleen maar alle meuk vanuit de propagandamolen op je af laat lanceren, zul je ook niets moois vinden. Prutsers.

Toevallig gister weer wat vlaagjes van Turks Fruit kunnen bewonderen. Zal wel aan mij liggen en het feit dat die film niet onderdeel uitmaakt van mijn jeugd, maar ik vond het echt een draak.

Zoek en je zult vinden, maar als je alleen maar kunt klagen over dat wat als vanzelf in je schoot belandt moet je even lekker je muil houden en in de hoek gaan staan, alvorens je een mening toe te kennen over het geheel.


Wat een hoop mensen ook vergeten dat de meeste Nederlandse vaak boekverfilmingen zijn dus zo ook Turks Fruit..Dus ik deel jou kritiek niet
Vond dit stukje van jou erg goed...goede onderbouwde mening..

1101
22-07-2007, 20:21
Sarcastro.

Homer72
22-07-2007, 20:44
Bashen is makkelijk.
Ga voor de grap eens bij een videotheek of FRS kijken hoeveel B-films van werkelijk verschrikkelijke kwaliteit uit andere landen dan Nederland je kunt vinden. En dan is dat meestal nog alleen een beetje de populaire meuk, het duitse genre is minimaal vertegenwoordigd evenals bijv bollywood of scandinavische films.

Tuurlijk, niet alle films die hier gemaakt zijn goed, maar om ze meteen allemaal over 1 kam te scheren lijkt me wat overdreven.

Bovendien, van Nederlandse films hebben we met z'n allen een compleet beeld, van de buitenlandse films (m.u.v. grote Hollywood producties) zien we alleen de toppers die een internationale release krijgen.

Vergelijk het maar met de Amerikaan die Zwartboek of Antonia wel te zien krijgt en "Het 14de Kippetje" niet en denkt dat er in Nederland alleen maar goede films gemaakt worden.

Quido
22-07-2007, 21:07
Bovendien, van Nederlandse films hebben we met z'n allen een compleet beeld Nou ... dat betwijfel ik. Er zijn jaarlijk nog vrij veel films die een kleine (arthouse)release krijgen en weinig PR en daardoor niet bekend zijn bij het grote publiek. Over het gros van de films uit het verleden is zelfs maar barweinig bekend. Deels de schuld van de TV, waar elk jaar een stuk of veertig NL films worden uitgezonden, maar wel steeds dezelfde (Dick Maas films, Rob Houwer films, een paar van Van Heijningen (het gros wordt niet eens getoond) en wat van Brouwer en Balian). Nooit wordt er eens in de archieven gezocht naar wat onbekender materiaal. Ook op DVD is vrij weinig uitgebracht. Nu met de reeks van Het Filmmuseum lijkt daar verandering in te komen, al ligt er nog genoeg te wachten op een release of tv-uitzending.

1101
22-07-2007, 21:35
Again: check de dvds van het NFF, uniek materiaal en niet altijd even goed, maar wel een fijne doorsnede van jaren Nederlandse film.

Quido
22-07-2007, 21:48
Again: check de dvds van het NFF, uniek materiaal en niet altijd even goed, maar wel een fijne doorsnede van jaren Nederlandse film. Bij lange na niet hoor, vind ik. Zit vooral erg veel unieks niet in. Niet alleen van voor 1981, maar ook van in de periode die de box 'bestrijkt' (1981-2004). Het NL filmaanbod is veel diverser dan velen denken. Bovendien zijn of waren die titels ook al los vekrijgbaar (m.u.v. een vijftal titels) , ontbreken er goede extra's (waarom zijn deze films dan juist zo representatief?, hoe passen ze in de NL filmgeschiedenis?, etc.) en zijn beeld en geluid niet altijd om over naar huis te schrijven. Ook dat ontbreekt hier in Nederland; een respectvolle behandeling van het culturele erfgoed.

Ben dan ook erg benieuwd naar de canon van de NL film die ze dit jaar gaan presenteren. Zal vast weer een rijtje standaardtitels worden ... en de dvd-box ervan zal wel weer enkel de films bevatten. Dat ze hier (http://www.ledoux.be/dvd/DVD%20website%20NL%202006/dvdhoofdpagina.htm) een voorbeeld aan mogen nemen.

Fontane
22-07-2007, 23:38
Bij lange na niet hoor, vind ik. Zit vooral erg veel unieks niet in. Niet alleen van voor 1981, maar ook van in de periode die de box 'bestrijkt' (1981-2004). Het NL filmaanbod is veel diverser dan velen denken. Bovendien zijn of waren die titels ook al los vekrijgbaar (m.u.v. een vijftal titels) , ontbreken er goede extra's (waarom zijn deze films dan juist zo representatief?, hoe passen ze in de NL filmgeschiedenis?, etc.) en zijn beeld en geluid niet altijd om over naar huis te schrijven. Ook dat ontbreekt hier in Nederland; een respectvolle behandeling van het culturele erfgoed.

Ben dan ook erg benieuwd naar de canon van de NL film die ze dit jaar gaan presenteren. Zal vast weer een rijtje standaardtitels worden ... en de dvd-box ervan zal wel weer enkel de films bevatten. Dat ze hier (http://www.ledoux.be/dvd/DVD%20website%20NL%202006/dvdhoofdpagina.htm) een voorbeeld aan mogen nemen.

Ik ben het vooral absoluut met je eens dat velen niet weten hoe divers het aanbod in de Nederlandse film is! Sommige mensen kennen alleen maar de grote 'tmf' titels, en dat is erg jammer!

1101
23-07-2007, 00:09
Ik heb t over de korte film-box, eigenlijk.

Sjeisbroochem
23-07-2007, 09:07
Ik heb bij nieuwe nederlandse films al vaak standaard een grote afknapper: er zitten altijd dezelfde (B) acteurs in uit de soapies GTST en ONM.

Dat we uit die vijver moeten vissen voor acteurs zegt eigenlijk al genoeg. Het acteerniveau is dramatisch slecht en acteren kunnen ze niet. Carice van Houten uitgezonderd. Die vond ik wel goed in Zwartboek.

Ik moet altijd geweldig lachen als ik weer zo'n verhaal hoor van een soapie die carriere gaat maken in hollywood. "Ik heb een agent in hollywood! Jawel ik heb al een aantal castings gedaan. Nee helaas nog geen rol gekregen, maar ik blijf het proberen." Binnen 4 jaar zijn ze weer terug in GTST. Lachen met die gasten.

Eigenlijk kent nederland in mijn optiek maar 1 goede acteur en 2 goede actrices: Rutger Hauer, Famke Jansen, Carice van Houten.

En volgens mij hebben die alledrie niet in een soap gespeeld alhoewel ik me natuurlijk kan vergissen.

Dennis Kuijper
23-07-2007, 09:57
Eigenlijk kent nederland in mijn optiek maar 1 goede acteur en 2 goede actrices: Rutger Hauer, Famke Jansen, Carice van Houten.

Jij noemt precies de drie die internationaal doorgebroken zijn maar dat wil voor mij niet zeggen dat er verder geen goede Nederlandse acteurs/actrices zijn in Nederland. Om er maar een paar te noemen:

Frank Lammers
Fedja van Huet
Marcel van Warmerdam
Pierre Bokma
Monique v/d Ven

Quido
23-07-2007, 09:57
Ik heb bij nieuwe nederlandse films al vaak standaard een grote afknapper: er zitten altijd dezelfde (B) acteurs in uit de soapies GTST en ONM. Dan blijkt dus dat je enkel de films ziet waar relatief gezien redelijk wat reclame voor wordt gemaakt, want het gros van wat hier jaarlijks uitkomt, is 'soapie'-vrij.

1101
23-07-2007, 12:08
Denk dat film in Nederland nog erg dicht bij theater staat. De kunst van het filmmaken zoals die door Amerikaanse studios wordt beoefend staat daar ver vanaf en elke Nederlandse poging tot het construeren van iets dergelijks verzuipt in zijn eigen pretenties, explosies en zogenaamde snelle actie. De taal en structuur van de moderne actiefilm, bijvoorbeeld de Jason Bourne trilogie, worden door Nederlandse makers nog niet zo goed begrepen. En nogmaals: het geld is er niet voor. Ook daarom is Nederlandse film eigenlijk veredeld theater. Maar de bijbehorende acteurs verstaan hun vak wel, en beter dan menig blockbusterster. Pierre Bokma inderdaad, maar nog veel meer mensen die hun roots in theater hebben en zo nu en dan op het witte doek verschijnen.

Quido
23-07-2007, 12:25
Maar moet een film dan persé actie, explosies e.d. bevatten om goed te zijn? (het is natuurlijk wel wat de hedendaagse bioscoopkijker het liefst ziet.) Er zijn hier zat goede 'kleine' films, zoals dat dan mooi heet.

Sjeisbroochem
23-07-2007, 13:11
Maar moet een film dan persé actie, explosies e.d. bevatten om goed te zijn? (het is natuurlijk wel wat de hedendaagse bioscoopkijker het liefst ziet.) Er zijn hier zat goede 'kleine' films, zoals dat dan mooi heet.

Nee hoor ik neem al genoegen met een degelijk en goed uitgewerkt verhaal, een cast van niveau die echt kunnen acteren en goede dialogen.

Explosies hoeven van mij niet.

Ludo Keeris
23-07-2007, 22:53
Nee hoor ik neem al genoegen met een degelijk en goed uitgewerkt verhaal, een cast van niveau die echt kunnen acteren en goede dialogen.

Explosies hoeven van mij niet.

Dan zou je om te beginnen toch eens een paar recente NL films moeten gaan zien.
Simon bijvoorbeeld, of Nachtrit of toch ook maar Zwartboek.

Quido
24-07-2007, 00:20
Dan zou je om te beginnen toch eens een paar recente NL films moeten gaan zien. Simon bijvoorbeeld, of Nachtrit of toch ook maar Zwartboek.
Of bijv. Cloaca, Familie, Hotel Bellevue, Leef!, Ik omhels je met 1000 armen, Blind, Olivier etc., Met Grote Blijdschap, Knetter, Ober, Iedereen Beroemd!, Off Screen, Van God Los, De Tweeling, Suzy Q, AmnesiA, BlueBird, Diep, Langer Licht, Het Paard van Sinterklaas, Polleke, De Uitverkorene, Wilde Mossels, Het Zuiden, ... schieten me zo even te binnen aan 'recente' films (afgelopen jaren).

Fontane
24-07-2007, 01:56
Jij noemt precies de drie die internationaal doorgebroken zijn maar dat wil voor mij niet zeggen dat er verder geen goede Nederlandse acteurs/actrices zijn in Nederland. Om er maar een paar te noemen:

Frank Lammers
Fedja van Huet
Marcel van Warmerdam
Pierre Bokma
Monique v/d Ven

Ik ben het hiermee eens, maar zou graag nog toevoegen:

Tygo Gernandt (die werkelijk alles kan!)
Jacob Derwig
Monic Hendrickx

Daarnaast hebben acteurs als Jack Wouterse, Thijs Romer en Tara Elders zich ook erg goed ontwikkeld onder het toeziende oog van Van Gogh!

Sjeisbroochem
24-07-2007, 08:21
Dan zou je om te beginnen toch eens een paar recente NL films moeten gaan zien.
Simon bijvoorbeeld, of Nachtrit of toch ook maar Zwartboek.

Zwartboek vond ik in principe een goede film idd alleen vond ik de typische ordinaire bloot scenes weer heel irritant en niets toevoegend. Heb ik al eerder aangegeven. Het verschil in acteerniveau tussen bijv. Johnny de Mol en Carice van Houten is ook flagrant en haalt de film naar mijn mening omlaag.

Van God los vond ik een voor Nederlandse begrippen goede film. Met name Tygo Gernandt is idd een uitstekende acteur die kan nog wel aan mijn lijstje goede acteurs worden toegevoegd.

Nachtrit zal ik binnenkort eens gaan kijken. Ik ben benieuwd.

steven van dijk
24-07-2007, 09:04
Ik vind wel dat er veel reakties komen die niet over het onderwerp gaan, ik weet zelf ook wel dat er veel goede produkties zijn, ik ben zelf een groot filmliefhebber van de Nederlandse film.
Het ging erover wat vind je de slechtse Nederlandse film aller tijden.

Joost van Hoek
24-07-2007, 09:26
Okay, dan weer even on-topic. Ik ben overigens ook een liefhebber van Nederlandse en Vlaamse films - laat daar geen misverstand over bestaan. Maar een echte slechte film was de film die Antonie Kamerling die hij na de briljante Kleine Blonde Dood heeft gemaakt, volgens mij is ie Brits, met de naam Suite 16 (zie http://www.kolonisten.nl/Hoezo/dutchmovies/suite16-1994.php). Vreselijk.

Niet Nederlands dus, maar een echte ramp.

Een goede film die nog niet genoemd is, is overigens 'My blue heaven' over de terugkeer van Nederlandse Indonesiers. Jammer dat die nog niet op DVD te krijgen is.

witte
24-07-2007, 09:45
Wat goed en slecht is is maar zo relatief, ik kan me er echt niet zo over opwinden. Het gaat meestal toch niet over het meetbare deel, camerawerk; regie; acteren enz. Op het moment dat een film uitkomt is er tenminste één iemand die hem goed vind toch? Als we als consument de film beoordelen gaat het in de basis toch over het gevoel dat de film oproept. als dat goed is vergeven/vergeten we zo veel dat net niet klopt. dus een recentie geef ik niet maar één van de films die mij heel erg aanspreekt is al weer wat ouder, het is "De smaak van water" een prachtige dillema film.

Quido
24-07-2007, 10:32
Andy, Bloed en blond haar was ook niet al te best. Alleen als tijdsbeeld erg interessant.

steven van dijk
24-07-2007, 14:59
Een goede film die nog niet genoemd is, is overigens 'My blue heaven' over de terugkeer van Nederlandse Indonesiers. Jammer dat die nog niet op DVD te krijgen is.[/quote]

En die zal wel voorlopig ook niet verschijnen. Producent was Laurens Geels en die is failliet verklaard. De Flodders die zullen wel verschijnen etc..maar deze film vrees het.

steven van dijk
24-07-2007, 15:16
Verbaasd me dat de Dominee geen een keer is genoemd. Dat vind ik een van de grootse missers had zeer veel in gezeten als ze zijn verhaal veel meer hadden gevolgd.
In mijn beleving had je dus best een soort Godfather film over klaas kunnen maken.

deweb
24-07-2007, 15:19
Inderdaad. De film zei mij ook min of meer "ik wil je wel meer vertellen, maar ik doe het lekker niet". Het sprong allemaal teveel van de hak op de tak zonder een verdere verklaring ofzo. Het waren fragementen uit zijn leven die verder, voor mijn gevoel, nergens echt naartoe werkte. Nuja, naar het einde dan, maar dat doet een film altijd.
Pluspunt is wel dat de acteurs erg goed waren.

Z-Man
24-07-2007, 20:46
Oke kijk ik hou van films in alle maten en soorten, maar Nederlandse films vermijd ik als de pest. De enige twee waarvan ik echt heb kunnen genieten zijn Van God Los en Zwartboek, en die zijn beiden van de afgelopen paar jaar. Voor de rest kan ik gewoon niet in de meeste Nederlandse films komen. De meest storende factor is bij mij altijd het acteerwerk wat in 9 van de 10 gevallen echt tergend slecht is. Nu snap ik dat mensen me zullen tegenspreken en zullen aankomen met elitaire shit als Simon en Cloaca, maar geef toe, Nederlandse acteurs kunnen nog wel een masterclassje acteren of twee gebruiken. Ben blij dat er wel weer eens iemand als Carice Van Houten is opgedoken die dan weer laat zien hoe het wel moet. Ook is de groep acteurs in Nederland veel en veel te beperkt, ik bedoel hoe vaak duikt Johnny De Mol wel niet op om een film te verpesten (uiteraard grootste minpunt in Zwartboek), die zich het recht heeft verworven om 'acteur' genoemd te worden via zijn stinkend rijke pappie. De ideeen zijn er, regisseurs met een goed oog hebben we ook genoeg, nu nog goede scenaristen en acteurs en misschien kunnen we dan eens internationaal gaan meespelen.

Quido
24-07-2007, 22:20
Johnny de Mol speelt niet eens in zoveel speelfilms.


en misschien kunnen we dan eens internationaal gaan meespelen. Wat is internationaal meespelen? NL producties, acteurs of actrices worden toch best vaak bekroond in het buitenland.

Ludo Keeris
24-07-2007, 22:47
Maar een echte slechte film was de film die Antonie Kamerling die hij na de briljante Kleine Blonde Dood heeft gemaakt, volgens mij is ie Brits, met de naam Suite 16 (zie http://www.kolonisten.nl/Hoezo/dutchmovies/suite16-1994.php). Vreselijk.

Niet Nederlands dus, maar een echte ramp.

Suite 16 is een Belgische film van Dominique Deruddere. Ik heb deze film nooit gezien van hem, maar zijn Crazy Love is echt heel erg goed.

Ludo Keeris
24-07-2007, 22:48
Wat is internationaal meespelen? NL producties, acteurs of actrices worden toch best vaak bekroond in het buitenland.

Ik heb het idee dat Nederlandse films in het buitenland meer gewaardeerd worden dan in Nederland. Wie in Nederland kent Thekla Reuten? Een hele goede actrice, die reeds in Londen op het toneel heeft gestaan en in enkele buitenlandse filmprodukties zit.

Fontane
25-07-2007, 04:08
Nog even kort over Johnny de Mol, zeker in Zwartboek.

Ik wil absoluut niet zeggen dat Johnny de Mol een gewldig acteur is. Toch vind ik hem in films als 06/05 en Cool! niet slecht. Maar ook in Zwartboek vind ik niet dat hij de film omlaag haalt. Zijn rol wel, ik denk dat het irritante christelijk (niks tegen het geloof hoor) ventje gewoon op je zenuewen werkt. (Het ligt dus, denk ik, meer aan zijn rol als Johnny de Mol zelf)

Fontane
25-07-2007, 04:09
Ik heb het idee dat Nederlandse films in het buitenland meer gewaardeerd worden dan in Nederland. Wie in Nederland kent Thekla Reuten? Een hele goede actrice, die reeds in Londen op het toneel heeft gestaan en in enkele buitenlandse filmprodukties zit.

Thekla Reuten is idd erg sterk, en weinigen kennen haar idd maar. Maar 'De tweeling' doet ze geweldig, en ook in Ober is haar kleine rol absoluut geweldig!

Quido
25-07-2007, 08:59
Nog even kort over Johnny de Mol, zeker in Zwartboek. Die rol was inderdaad ook niet al te best geschreven (veel te weinig achtergrond), maar velen krijgen ook meteen wanneer ze De Mol zien opduiken een deja-vu gevoel en beginnen dan bij voorbaat al te lachen of zich te ergeren, hoe klein zijn rol ook is. Want nogmaals: in het overgrote deel van de NL films die hier uitkomen zit hij helemaal niet. En hoofdrollen zijn sowieso al schaars. Er wordt m.a.w. van een mug vaak een olifant gemaakt. (Niet dat ik hem graag zie opduiken, maar dat terzijde)

Rotterdam5314
25-07-2007, 13:28
Ik vind zowat alle NLse films slecht. Ook zowat alle acteurs en actrice's. Ook acteurs als Tygo enz vind ik nog steeds een drama... Misschien voor NLse begrippen redelijk maar internationaal zouden ze bijna allemaal falen... Nee van mij mogen ze stoppen met die NLse films...De beste NLse films zijn op 1 hand te tellen en hooguit 2.

Quido
25-07-2007, 13:48
Weer zo'n genuanceerde reactie ...

Fontane
26-07-2007, 20:47
Ik vind zowat alle NLse films slecht. Ook zowat alle acteurs en actrice's. Ook acteurs als Tygo enz vind ik nog steeds een drama... Misschien voor NLse begrippen redelijk maar internationaal zouden ze bijna allemaal falen... Nee van mij mogen ze stoppen met die NLse films...De beste NLse films zijn op 1 hand te tellen en hooguit 2.

Als jij ze allemaal op 1 a 2 handen kan tellen... dan heb je een boel Nederlandse films niet gezien. Gelukkig heeft Quido in deze thread aardig wat titels opgenoemd. Ga die eens kijken, dan stel je je mening vast bij.

En probeer de film Offers eens te zien te krijgen! In die speelt Tygo werkelijk heel goed!

Rotterdam5314
28-07-2007, 02:46
Als jij ze allemaal op 1 a 2 handen kan tellen... dan heb je een boel Nederlandse films niet gezien. Gelukkig heeft Quido in deze thread aardig wat titels opgenoemd. Ga die eens kijken, dan stel je je mening vast bij.

En probeer de film Offers eens te zien te krijgen! In die speelt Tygo werkelijk heel goed!

Ik heb er genoeg gezien en helaas kunnen ze me zowat allemaal niet tevreden stellen.
en ik zei de beste NLse films kan ik op 1 of 2 handen tellen :wink: (voor mij persoonlijk heb ik maar 1 hand nodig)

Reinbo
28-07-2007, 07:28
Ik snap dat gezakik over Nederlandse films niet. Uit andere landen zien we allen het allerbeste en blijjft de rommel ons bespaard. In eigen land krijg je ook de rommel te zien, misshcien dat het daardoor komt. Verder kan de Nederlands cinema zich prima meten met elk ander (klein) land. Zeker als je ziet hoevel Oscars en nominaties we gewonnen hebben scoren we erg goed. mensen die zeggen dat het niks is hebben dus geen idee, mensen die zeggen dat ze het niets vinden hebben een kortzichtige smaak. Cloaca, Rent-a-Friend, Turks Fruit, Abel, Simon, Van de Koele Meren des Doods, Soldaat van Oranje, Flodder, Familie, Karakter, Fanfare, de Inbreker, zo veel moois en zo veel veelzijdigheid.....Je kan ook niet alle Nederlandse films over een kam scheren.

Slechtse NL film is wat mij betreft Fighting Fish.

Quido
28-07-2007, 09:08
Ik heb er genoeg gezien en helaas kunnen ze me zowat allemaal niet tevreden stellen. Zeg dat dan ipv meteen te roepen dat alle NL'se films slecht zijn. M.a.w.: scheer niet meteen alles over één kam. Ik zeg toch ook niet meteen dat heel Feyenoord slecht is omdat ik Buijs en Mols niks vind ;)

Fontane
28-07-2007, 13:14
Zeg dat dan ipv meteen te roepen dat alle NL'se films slecht zijn. M.a.w.: scheer niet meteen alles over één kam. Ik zeg toch ook niet meteen dat heel Feyenoord slecht is omdat ik Buijs en Mols niks vind ;)

Leuk voorbeeld! Rotterdam en Feyenoord! Echt super!:D

Werner
28-07-2007, 15:47
In elk land wordt er kwaliteit gedraaid maar ook bagger. Dat de Nederlandse (of Vlaamse) baggerfilms in eigen land ook meer exposure krijgen is logisch, want van films van dergelijke kwaliteit uit het buitenland krijg je zelden of nooit iets te horen, die zijn er dan al laten we zeggen "kritisch uitgefilterd". Daardoor kan het lijken dat er in het buitenland "betere" films worden gedraaid, maar niets is minder waar. De voorselectie is gewoon strenger en als je zelf niet actief op zoek gaat naar dergelijke films (uit professionele interesse of zo) zal je er nooit van horen.

Blackthorne
30-07-2007, 03:35
Kent er iemand "Dokter Pulder zaait papavers"? Die is bij mij om een of andere reden lang blijven hangen. Beetje traag, maar een intelligente film met sterke vertolkingen...