PDA

Bekijk de volledige versie : Kunnen staande golven en/of test-dvd's een speaker beschadigen ?



Avalan
23-07-2007, 14:12
Effen situatie uitleggen.
We hebben nu ongeveer een half jaar onze dedicated HT-kamer. Die heeft qua akoestiek een probleem met staande golven. Frequenties rond de 40Hz worden behoorlijk versterkt weergegeven. De frequentie heb ik uitgevist adhv de DVE dvd waarop frequency sweeps staan. Vroeg me toen al af of die sweeps eigenlijk niet schadelijk zijn voor je apparatuur (aangezien het hier zover ik weet over pure sinusgolven gaat). Het is nu ook niet dat ik die tests of andere DVDs loeihard afspeel. Ik zet mijn Yamaha versterker nooit hoger dan -20dB (FWIW) wat met DVD-calibraties nog steeds niet het referentie-niveau van 75dB oplevert.

Toch hoor ik sinds enkele weken een trilling uit het rechterkanaal, uitgerekend bij die resonantie-frequenties rond 40Hz. Ik dacht eerst dat het de radiator was die meetrilde, maar bij nadere inspectie blijkt het uit de rechter-speaker te komen. Dit is een B&W 305. Ik vermoed dat het de kunststoffen achterkant (met de aansluitingen en de gaten van die interne prisma-reflectors) is die meetrilt. Heb er al eens goed op geklopt :) en dat heeft het probleem toch al redelijk verholpen.

Mijn vraag echter: kunnen dergelijke bas-resonanties de oorzaak zijn van beschadigingen aan speakers ? Ik vind de speakers in elk geval nog te jong (7j) om er nu al de brui aan te geven. BTW, het is ook zo dat ik geen subwoofer heb en de LFE dus ook via die fronts komen.

Tnx

Gerco Stuivenberg
23-07-2007, 22:30
Bij het weergeven van test-tonen is het belangrijk om dit met gezond verstand te doen, dus niet langdurig en met een hoge geluidssterkte.

Wanneer je de niveaus gaat inregelen en je gebruikt een analoge dB meter, kan het het voor komen dat de meetwaarde soms niet klopt. Regel je de geluidssterkte af op een meetwaarde van 75 dB, dan kan het soms zijn dat je de volumeknop soms erg ver open moet zetten en het geluid dan behoorlijk hard is terwijl 75 dB eigenlijk een normaal niveau is. Dit komt omdat de meter eigenlijk een gemiddelde waarde meet en dus ook de waardes tussen de piek en het dal van een geluidsgolf.

Zelf zet ik of raad ik daarom aan om de geluidssterkte op normaal luister niveau te zetten en gebruik dan deze meetwaarde om de niveaus van de luidsprekers in te stellen. Dit is dan ook meteen om grote verschillen te voorkomen bij de verschillende geluidssterktes waarbij de installatie gebruikt zal worden.

Vwb de resonanties:
Deze kunnen geen schade aan de weergevers van de luidsprekers veroorzaken tezij deze zorgen voor een andere luchtverplaatsing in of buiten de kast. Een luidspreker kan mechanisch beschadigd raken bij ongecontroleerde aansturing en elektrisch bij overbelasting. Dit kan alleen bij hoge geluidssterktes.

Om schade aan je 305's te voorkomen en te ontlasten, zou ik toch maar eens gaan kijken voor een aktieve subwoofer. ;)

Edgar Smit
23-07-2007, 23:01
Bij het weergeven van test-tonen is het belangrijk om dit met gezond verstand te doen, dus niet langdurig en met een hoge geluidssterkte.

Wanneer je de niveaus gaat inregelen en je gebruikt een analoge dB meter, kan het het voor komen dat de meetwaarde soms niet klopt. Regel je de geluidssterkte af op een meetwaarde van 75 dB, dan kan het soms zijn dat je de volumeknop soms erg ver open moet zetten en het geluid dan behoorlijk hard is terwijl 75 dB eigenlijk een normaal niveau is. Dit komt omdat de meter eigenlijk een gemiddelde waarde meet en dus ook de waardes tussen de piek en het dal van een geluidsgolf.

Zelf zet ik of raad ik daarom aan om de geluidssterkte op normaal luister niveau te zetten en gebruik dan deze meetwaarde om de niveaus van de luidsprekers in te stellen. Dit is dan ook meteen om grote verschillen te voorkomen bij de verschillende geluidssterktes waarbij de installatie gebruikt zal worden.

Vwb de resonanties:
Deze kunnen geen schade aan de weergevers van de luidsprekers veroorzaken tezij deze zorgen voor een andere luchtverplaatsing in of buiten de kast. Een luidspreker kan mechanisch beschadigd raken bij ongecontroleerde aansturing en elektrisch bij overbelasting. Dit kan alleen bij hoge geluidssterktes.

Om schade aan je 305's te voorkomen en te ontlasten, zou ik toch maar eens gaan kijken voor een aktieve subwoofer. ;)
Veel test DVD's (in ieder geval de DVE) zijn in de studio afgemixed op 75dB, daarom is het verstandig die 75dB als ijkpunt te nemen en niet je normale luisternivo, alhoewel dat op zich geen kwaad kan. Het blijft natuurlijk een richtlijn en geen wet ;) .

Avalan
24-07-2007, 11:17
Bedankt voor de reacties.
Mja, aanschaf subwoofer heb ik altijd uitgesteld omdat ik met dat resonantie-probleem zit. Wil eerst de akoestiek beter krijgen. Misschien dat ik nu toch beter snel ene koop en dan hopen dat de trillingen in die ene front weg gaan omdat hij zelf nog nauwelijks laag moet afspelen...
Het lijkt er overigens op dat de trillingen ergens ter hoogte van de aansluitingen zijn. Kun je daar gewoonlijk iets losschroeven of is het gebruikelijk bij speakers dat alles dichtgelijmd is ? Thv de aansluitingen zit een plaatje met wat tekst/aanduidingen, dus hoop ik dat daarachter misschien wat schroeven zitten ?

Gerco Stuivenberg
26-07-2007, 20:50
Bedankt voor de reacties.
Thv de aansluitingen zit een plaatje met wat tekst/aanduidingen, dus hoop ik dat daarachter misschien wat schroeven zitten ?
Misschien is het plaatje niet goed verlijmd met de kast en trilt het daardoor.

Ik denk ook niet dat achter dat plaatje een schroef zit. De enige schroeven die zich aan de achterkant van een luidspreker bevinden zijn meestal die van de aansluitklemmen.

Zijn de klemmen wel goed vastgedraaid?

Avalan
27-07-2007, 13:38
Zijn de klemmen wel goed vastgedraaid?

Ja, dat was mijn eerste 'hoop' dat het daar ergens zat, meer bepaald de verbindingsplaatjes tussen de twee terminals (speaker ondersteunt bi-amping). Maar alles nog eens nagekeken en heraangesloten maar het probleem blijft.
Ik ben nu sterk aan het overwegen toch eindelijk een sub aan te schaffen. En dan is het bang afwachten of het probleem zal verdwijnen want a) wellicht gaat niet alle laag naar de sub (zal afhankelijk zijn van hoe een dvd afgemixt is), en b) misschien zorgt het externe basgeluid ook nog wel voor trillingen (alhoewel me dat weinig waarschijnlijk lijkt).
In het ergste geval wordt het dus ook nog eens 2 nieuwe fronts aanschaffen (of zoeken naar occasie 305).

Avalan
30-07-2007, 00:33
Blijkbaar heb ik de eerste keer toch niet goed getest. Heb nu immers eens een frequency sweep gedaan per speaker. Daaruit blijkt heel duidelijk dat het niet rond de 40Hz is dat de resonantie zit maar tussen de 140 en 180 Hz. Betekent ook dat aparte sub alleszins het probleem niet zal verhelpen. Zal dan maar eens uitkijken naar vervanging voor mijn geliefde fronts :(.

Rob G.
30-07-2007, 09:47
Heb je de speaker al open gehad? Meestal kun je de drivers er wel uit schroeven en zo een blik in de kast werpen. Wellicht zit er gewoon wat los en kun je dit eenvoudig zelf oplossen.

Avalan
30-07-2007, 11:29
Ik zie eigenlijk nergens schroeven. Of ze zouden achter de rubberen gaatjes moeten zitten waar de stofkappen inpluggen. Best jammer, want zou idd eens binnenin willen kijken want het lijkt toch wel duidelijk van binnenin afkomstig te zijn.

Rob G.
30-07-2007, 11:53
Pulk die rubber dingen en eens uit zou ik zeggen, zeker als je de speakers anders weg zou doen. Je hebt dan toch niks te verliezen als je wat stuk maakt.

Avalan
13-10-2007, 18:19
Heb dan toch eens de moed bijeengeraapt om het ding open te maken. Achter die rubbertjes zaten inderdaad schroeven. Jammer genoeg dienden die enkel om de frontplaat vast te houden. Eens die er af, zat ik met een houten plaat met daarin woofer en tweeter. Ook de woofer er effen uitgevezen, maar die kon ik nauwelijks aan de kant krijgen en binnen zat gewoon wat wollig materiaal, zodat ik nog steeds helemaal niet aan de achterkant kon.
Want dat ben ik nu wel zeker: de vibraties zijn ter hoogte van de terminals. Meer zelfs als ik er wat aan wrik of op druk, valt het geluid soms zelfs weg. Dus ergens moet aan de binnenkant iets los zitten. Jammer genoeg kan de achterkant, waar de terminals zitten, er helemaal niet uit (nergens schroeven te bespeuren) dus ik vrees dat ik er aan ben voor de moeite.

rover8772
14-10-2007, 20:49
Ik heb het zelfde probleem gehad met een paar kef luidsprekers, de bass driver had er de geest aan gegeven (b139), de conus was los gekomen van de magneet..
maar om nu een andere set aan te schaffen vond ik wel wat duur... navraag bij speakerland in Oss gedaan en toen 2 (ivm met inspelen van de luidsprekers) nieuwe en tevens verbeterde versies vande b139 gekocht. en ze speelden weer als vanouds. dus even googlen (of de units er uit schroeven) en gewoon andere units er in zetten (of die er qua specs, veel op lijken..)

Edgar Smit
14-10-2007, 22:40
Avalan, even langsgaan bij een zelfspeakerbouwwinkel, die weten vaak wel hoe zo'n kast in elkaar zit en wat eventueel het euvel zou zijn. Indien het de terminal is zou het simpel opgelost kunnen worden, zelfs indien het een van de conussen is, zou de speakerboer een soortgelijk (soms zelfs beter) exemplaar kunnen inbouwen wat waarschijnlijk nog steeds goedkoper zal zijn dan andere speakers gaan zoeken.

Avalan
14-10-2007, 22:49
Bedankt voor de tips! Zal overigens beide speakers mogen binnendoen, want de andere heeft hetzelfde euvel in iets mindere mate en op andere frequentie (110Hz ipv 140Hz).

Avalan
15-10-2007, 22:53
Heb het een tweede keer geprobeerd.... front eraf, woofer eruit, en dan flink mogen trekken en wrikken om het wollig materiaal eruit te halen (bleek gewoon 1 grote doek die volledig dichtgevouwen en geplooid de ruimte vulde). En ja hoor, achteraan de opening zat gewoon een klein printje met wat condensatoren voor de filter. Maar vooral: 4 schroeven die duidelijk ter hoogte van de externe aansluitingen zaten. Heb die dan maar effen gecontroleerd en kon ze toch nog een heel klein beetje verder aanspannen. En ja hoor, dit heeft het probleem grotendeels opgelost !! (Enkel nog met test-sweep op hoog volume hoor ik nog een heel lichte vibratie).
Alleszins bedankt voor jullie tips, en bij deze weet ik ook weer dat het eigenlijk niet zo moeilijk/riskant is om een speaker open te gooien (had een beetje het gevoel dat ik had toen ik voor het eerst een PC opendeed ;)).