PDA

Bekijk de volledige versie : Stereo geluidsset advies



bsmpower
27-07-2007, 18:51
Hallo,

Een tijdje geleden vroeg ik al jullie hulp voor de aanschaf van een nieuwe dvd-speler voor mijn ouders. Inmiddels zijn we beland bij het geluid. Mijn ouders hebben een surround set (5.1) gehad maar ze hebben liever stereo. Nu had ik de KEF IQ5 gezien. Deze stereo boxen zijn een 3-weg bass reflex. Dit leek mij wel handig omdat ze dan geen subwoofer hoeven aan te schaffen!?

En is het "mooi" qua geluid om nog een center speaker bij aan te schaffen? Want ik kan voor een leuk bedrag aan een KEF iQ2C aanschaffen. Maar ik weet niet of dit het geluid beter maakt? Of zal je met 2 goeie stereo speakers ook goed af zijn? Mijn ouders hebben geen hele hoge eisen maar het geluid moet wel gewoon goed zijn!

Het liefst kopen bij Progress omdat die goedkoop en in de beurt is. Ze hebben daar de merken: KEF, JBL en Canton. Ik denk dat de prijs niet echt hoger moet zijn dan 250,- per geluidsbox.

Ik weet dat veel mensen zeggen dat je ze gewoon moet beluisteren maar misschien toch nog wat tips? 2 stereo boxen? Met/zonder center speakers? Goedkopere/kleinere boxen maar met subwoofer?

Seth__Gekko
29-07-2007, 11:57
Ik heb zelf de iQ5, ik mis wel erg veel al ik mijn sub niet mee laat spelen in stereo.

bsmpower
29-07-2007, 20:53
Ok bedankt voor de reactie. Misschien kunnen ze beter gaan voor 2 kleinere iQ3 boxen en dan nog een subwoofer (uit zicht)?

Gerco Stuivenberg
29-07-2007, 20:58
Wanneer de "front" luidsprekers dicht bij elkaar of de TV komen te staan, zou je de "centre" weg kunnen laten.

Wanneer je bvb voor Kef zou kiezen, zou je een IQ2c als "centre" zou gaan gebruiken, de iQ1 of iQ3 als "front" en dan een subwoofer om deze groter te laten klinken. De Onkyo zal deze vanwege het uitgangsvermogen veel gecontroleerder aansturen dan een iQ5.

Zie ook de suggesties voor combinaties die hier gegeven worden:
http://www.kef.nl/article.php?id=9226

Een andere mogelijkheid is bvb. een KHT systeem. Je hebt dan een complete set luidsprekers voor surround die op elkaar afgestemd zijn. Door dan de "front" satelieten te vervangen door iQ1 heb je dan een systeem dat zowel geschikt is voor stereo als voor surround zonder dat dit ten koste gaat van de ruimte.

Maar dit mogen natuurlijk ook luidsprekers zijn die jou ouders mooier vinden klinken. :wink:

bsmpower
31-07-2007, 11:52
Ik heb even in de mediamarkt geluisterd. Ik vond de iQ1 niet goed genoeg klinken in de hoge tonen. Ik had het gevoel dat ie het "schelle" geluid niet echt aan kon. De iQ3 klonk al een stuk beter. Ik heb ook een grote zuilbox beluisterd (merk weet ik niet meer) van ongeveer 300,-. Maar die klonk niet echt bijzonder. Ik miste vooral de bass. Dus ik denk dat ze het beste 2x een KEF iQ3 kunnen halen en een subwoofer halen. Deze kan eventueel uit het zicht geplaatst worden. Ik weet niet welke sub voldoet maar ik heb er 1 beluisterd van Yamaha (160,-). En die klonk gewoon goed. Voordeel van de "kleine" iQ3 boxen is dat ze hem naast hun tv kunnen zetten. Hierdoor is een center misschien niet meer nodig.

Rob G.
31-07-2007, 12:38
Stereo is stereo, dwz. 2 kanalen. Waarom zou je een center willen gebruiken?

Ik zou voorzichtig zijn met die subwoofer. Inderdaad, hij kan uit het zicht geplaatst worden, maar dat hoeft bass-technisch natuurlijk niet de beste plaats te zijn. Het kan dus zo zijn dat de frequentiecurve bij plaatsing uit het zicht wat pieken geeft (de ene bas-noot klinkt een stuk luider dan de ander) waardoor de gehele weergave minder prettig kan klinken.

Avalan
31-07-2007, 12:42
(het ene bass-akkoord klinkt een stuk luider dan de ander) waardoor de gehele weergave minder prettig kan klinken.

Een beetje mierenneukerige offtopic remark, maar je bedoelt wellicht gewoon bas-noot ;). In muziek wordt er in de bassen zelden tot nooit gebruik gemaakt van akkoorden. Trouwens, in dat geval zou elk akkoord zelf al slecht klinken omdat de ene nooit in het akkoord sterker klinkt dan de andere...

Seth__Gekko
31-07-2007, 21:04
Als je van een lekker surround setje wilt genieten, dan zul je aan een goede center (iQ2c maar beter een iQ6c) en een goede sub (vul zelf maar in) moeten denken, anders haal je bij lange na niet de potentie van het leuke surround geluid.

bsmpower
01-08-2007, 10:43
Het probleem is dat ze een surround setje hebben gehad maar ze gebruikten dit erg weinig. Verder willen ze liever ook geen boxen achter hebben in hun nieuwe huis. Ze zullen de boxen voornamelijk gebruiken voor geluid van de tv en af en toe een (muziek/film) dvd. Ze hebben geen hele hoge eisen maar ze willen gewoon goed geluid. Als ze toch inversteren in een (goede) dvd-speler/receiver dan moet het geluid ook goed voor mekaar zijn.

De boxen komen waarschijnlijk naast de tv dus dan is een center inderdaad niet nodig. De subwoofer komt waarschijnlijk naast het tv meubel te staan. Dus dit zal niet verder zijn dan 2 meter van de tv. Ik neem dat de subwoofer daar wel goed staat qua geluid?

Edgar Smit
03-08-2007, 09:48
De sub zal daar op zicvh goed staan, het totale geluidsbeeld hangt overigens ook enorm af van de akoestiek, hoe groot is de kamer, wat voor vloerbedekking, hoeveel ramen, hoeveel meubels, alles beinvloed het uiteindelijke geluidsbeeld. Omdat je daar heel ver in kan gaan en dta bij jou duidelijk niet het geval is, vraag ik me serieus af of die sub wel echt nodig is? Een speaker als de iQ3 voldoet best voor stereo en een film in stereo kijken is absoluut geen straf.

Wat ik er zo van lees is dat je ouders niet superfanaten zijn maar gewoon een voor hen goed geluid willen wat niet al te veel moet kosten. Met die iQ serie van KEF zit je dna zeker goed hoor. Je kunt eventueel, mocht dat net te schel klinken (Onkyo+KEF vinden sommigen te schel namelijk) kun je eventueel naar Mission speakers luisteren, betaalbaar en goede kwaliteit met een iets warmere klank.

bsmpower
03-08-2007, 16:03
Bedankt Edgar voor je tips! De kamer is niet supergroot. Ik zal de maten binnenkort eens opzoeken. Maar omdat ze inderdaad geen echte fanaten zijn denk ik dat die KEF boxen wel prima zijn. Een sub moet er wel bij want ik vond het geluid zonder de sub persoonlijk iets missen. Ik heb dit beluisterd in de mediamarkt. Toen de sub ook aan werd gezet was dit toch wel een heel verschil (positief). Maar wat je zegt dat Onkyo en KEF schel kan klinken vind ik wel een goeie tip. Want ik hou zelf niet van schel geluid (en ik denk mijn ouders ook niet). Ik zal eens zoeken naar de Mission boxen. Nog een tip daarin (model?)? Boxen moeten niet veel duurder zijn dan 250,- per stuk. Het liefst misschien nog goedkoper. Maar als de boxen echt goed zijn willen ze er wel voor betalen (tot op zekere hoogte).

ps. omdat er denk ik toch een subwoofer bij moet kopen, daar nog tips voor? Even voor het budget hoeft het niet zo'n dure te zijn. Ze hebben ook gewoon buren in hun nieuwe huis en het hoeft geen discotheekte worden. Dus ik zat te denken aan een subwoofer voor 100,-?

Jeroen D
03-08-2007, 16:34
Ik zou zeker ook eens gaan luisteren naar de volgende 2 speakers ;

Monitor Audio BR2 (170 euro per stuk)
Monitor Audio BR5 (300 euro per stuk)

Naar mijn mening veel betere luidsprekers dan Kef of Mission.

bsmpower
03-08-2007, 19:43
Bedankt voor de tip! Maar op welke manier beter? Dus helderder, voller geluid, beter bassweergave?

En waar kan je die boxen kopen want ik kan weinig vinden. Kieskeurig heeft ze er niet bij staan en voor de rest heb ik ze (tot nu toe) alleen gezien bij Whekamp?

Hoe zit het bv met de Monitor Audio R90 of RS1? Die zitten beide binnen het budget en kan ik wat info over vinden.

ps. ik ga vanavond op vakantie dus kan 2 weken niet reageren. Ik ben blij met jullie reacties dus tips zijn altijd welkom (al lees ik ze dus wat later).

Alexander D
03-08-2007, 19:46
Ik zou zeker ook eens gaan luisteren naar de volgende 2 speakers ;

Monitor Audio BR2 (170 euro per stuk)
Monitor Audio BR5 (300 euro per stuk)

Naar mijn mening veel betere luidsprekers dan Kef of Mission.

Ze zijn anders, dan Kef en Mission. Anders ook dan elk willekeurig ander merk.

Maar om te roepen dat ze beter zijn zonder dat te onderbouwen is natuurlijk wat makkelijk. Monitor Audio maakt hele mooie speakers, dan doet de andere twee merken ook dus het meer een overweging gebaseerd op persoonlijke smaak dan op kwaliteit. Want de kwaliteit van de speakers ontloopt elkaar niet veel.

Jeroen D
04-08-2007, 13:11
Luister eens naar de Monitor Audio BR2.......die klinkt veel transparanter dan Kef of Mission. Je hoort vooral veel meer details. De luidsprekers zijn echt perfect in balans in tegenstelling tot kef waar je vooral veel hoog hoort en echte laag ontbreekt. Mission is dof vind ik met weinig detail en vooral de vloerstaanders zijn te bassig.

Als je dit mijn mening noemt dan mag dat natuurlijk maar ik denk dat iedereen het wel kan horen ;)
Niet dat ik zoveel op magazines uit doe maar het engelse blad What Hifi heeft groot gelijk dat ze de BR2 tot beste budget speaker benoemd hebben.
Hoe dan ook, probeer ze absoluut eens te beluisteren en als je dan nog liever kef of mission wilt kopen, prima ;)

Jeroen D
04-08-2007, 13:16
http://www.ciao.co.uk/Monitor_Audio_Bronze_BR2__Review_5641967

Een review waar ik het volledig mee eens ben.

bsmpower
18-08-2007, 15:47
Ben weer terug van vakantie :-). Ben nu wel geinteresseerd geraakt in de Monitor Audio BR2. Ik heb gezien dat er 2 dealers in de buurt zijn. Binnenkort even bellen of ze een paar hebben staan. (Edit: lees net dat deze boxen moeilijk verkrijgbaar zijn?)

Enige wat ik nog niet goed kan vinden is de prijs. Wat is de adviesprijs voor deze box(en)? En welke subwoofer zou erbij passen? Niet een te dure...

Ik hou jullie op de hoogte.

Jeroen D
19-08-2007, 13:28
Ik heb voor de BR2 € 340,- per paar betaald.
Misschien kun je ze nog ergens iets goedkoper krijgen.
Veel succes ;)

bsmpower
20-08-2007, 18:34
Ik zie ook de B&W 686 luidsprekers. Lijken mij ook goeie boxen (prijs kan net met 225,- per box)? Ik heb zelf ook B&W boxen (redelijk oude) maar zijn toch goed. En het is een nieuw model, ten opzichte van de andere die hier zijn genoemd (dus ook nieuwere techniek?).

Vandaag was de geluidszaak dicht dus ik hoop dat ik morgen even kan luisteren.

Edgar Smit
21-08-2007, 10:36
Staar je niet blind op 1 merk, ongeacht welk merk dat is.
Het grote probleem is dat er voor jouw prijs veel goeds te krijgen is wat kwalitatief elkaar niet ontloopt. Het verschil zit hem in de opbouw, ontwerp, drivers en andere materialen, waardoor elk merk een "eigen" klank heeft. Omdat dat zelfde principe geld voor receivers, is het de kunst om de twee klanken van speakers en receiver te laten matchen naar een geluid wat de luisteraar (jouw ouders dus) aanspreekt. Ook dat ligt gevoelig, want iedereen luistert/ervaart anders. In totaal dus eigenlijk 3 variabelen die je moet laten matchen.

Nu is algemeen bekend van Onkyo dat deze een klank hebben die wat aan de hoge kant is, volgens sommigen zelfs schel. Hetzelfde geld voor KEF. Vandaar mijn eerdere opmerking dat dit best te schel kan zijn. Je kunt dan wel gaan finetunen door middel van kabels maar ik denk dat gezien het doel dat te bewerkelijk/kostbaar gaat worden.

Mijn advies: ga naar een winkel waar ze Onkyo verkopen en vraag of je daar een Onkyo receiver mag luisteren op max 4 verschillende merken speakers binnen jouw prijsklasse.
Je zult hiervoor wel naar een wat betere audio winkel moeten gaan en neem wat CD's mee die je zelf goed kent zodat je de verschillen ook goed kunt horen. En het beste is om je ouders mee te nemen.

bsmpower
21-08-2007, 12:16
Edgar ik denk ook wel dat je gelijk hebt. Ik ga zo even langs Hobo HiFi. Die hebben volgens mij wel veel keus en goeie service? Als ik wat op het oog heb kan ik mijn ouders nog meenemen.

Edgar Smit
21-08-2007, 13:07
Edgar ik denk ook wel dat je gelijk hebt. Ik ga zo even langs Hobo HiFi. Die hebben volgens mij wel veel keus en goeie service? Als ik wat op het oog heb kan ik mijn ouders nog meenemen.Hobo heeft meen ik redelijk goede service en redelijk wat keus van wt ik zo hoor en lees, ik ben er echter zelf nooit geweest. Misschien is het handig ze eerst te bellen zodat ze voor jou een opstelling kunnen/willen maken?
Laatste tips, luister ook naar een speaker die je nooit kunt betalen, dan kun je die als referentie gebruiken. Speel wat met het volume en neem de tijd om te luisteren. Soms heb je van die speakers die je na een tijdje luisteren niet meer lekker klinken en het is zonde als je ze koopt en achteraf spijt krijgt. Mocht je wel meteen beslissen, vraag dan of je ze eventueel mag ruilen voor een andere merk/model indien ze bij jouw ouders thuis toch niet bevallen, dat kan namelijk altidj gebeuren omdat de akoestiek in de winkel nooit overeenkomt met de thuissituatie. Wees niet bang om te vragen naar dat soort mogelijkheden, afhankelijk van de antwoorden weet je meteen waar je aan toe bent.

bsmpower
21-08-2007, 13:49
Ik ben net naar Hobo geweest. Service inderdaad prima. Ze hebben een speciale luister ruimte en ze willen alle boxen en receivers combineren als ik dat van te voren kan aangeven. Echter heb ik wat merken en prijzen opgeschreven en ze zijn een stuk duurder dan een aantal andere zaken. Maar misschien kan ik daar luisteren en de boxen ergens anders kopen (al is dat misschien niet erg netjes?)

Omdat de luisterkamer bezet was heb ik alleen de B&W 686 kunnen beluisteren. Dit klonk best goed. Maar ik denk dat er toch een sub bij moet. Op zich zou ik ook voor de KEF iq3 kunnen gaan die ik bij de mediamarkt heb gehoord want die klonken ook prima als er een bass bij zat. Scheelt toch al weer gauw 65,- per box.

De verkoper had trouwens nog de volgende boxen (aanbevolen) en die waren nu ook met 30% korting (echter is de prijs dan nog duurder dan sommige winkels :s):

JBL E20 (+ eventueel JBL Sub 175) = samen 450,- (per 2 en sub)
Inifinity Beta HCS = 150,- (per 2)

Denon AVR 1400 versterker voor 245,- (2e hands). Maar dan misschien liever de Onkyo sr505 nieuw voor 295,-...

Edgar Smit
21-08-2007, 15:50
van te voren aangeven had ik al gezegd dan stellen ze het voor jou op.
Die Denon is ook niet verkeerd trouwens hoor. Dat de speakers wat duurder zijn ligt er maar net aan waar je mee vergelijkt. Internetwinkels vergelijken met gewone winkels is niet eerlijk, de MM vergelijken met een speciaalzaak is ook niet fair natuurlijk.

In jouw geval zou ik eerst eens goed vergelijken (dus met andere speciaalzaken) en dan kijken of de prijzen nog steeds zo verschillen. Als dat wel het geval is, zou ik bij een van de andere speciaalzaken een luisterafspraak maken en hobo voorlopig even links laten liggen.

bsmpower
27-08-2007, 16:43
Ik heb een zaak gevonden die Monitor Audio boxen verkoopt dus daar ga ik binnenkort even langs. De Monitor Audio Bronze 3 is een aanrader? Dat zijn de boekenkast luidsprekers. Ik denk ook nog aan de Monitor Audio Bronze 5. Dat zijn dan de staande. Ben benieuwd wat het grote verschil is maar dat ga ik dus even beluisteren.

Jeroen D
27-08-2007, 17:09
De BR2 en de BR5 moet je even beluisteren.

http://www.monitoraudio.co.uk/range.php?range=8

bsmpower
27-08-2007, 18:38
Ja BR staat voor Bronze? Ben benieuwd of de bass een beetje redelijk is of dat er toch een sub bij moet. Moet geen discotheek worden maar een beetje bass is wel een mooie aanvulling vaak.