PDA

Bekijk de volledige versie : Teveel kabels?



warhoofd
30-07-2007, 17:26
Hallo,ik heb een pioneer receiver met daarop aangesloten pioneer dvdspeler( coaxiaal).Vanuit de dvdspeler heb ik een scartkabel naar de samsung digitale tvont vanger lopen en vanuit die ontvanger een tweede scart naar de tv. Tevens heb ik van mijn receiver een optische kabel naar de ontvanger.Kan ik nu beter niet een video kabel van mijn receiver naar de tv aansluiten,en de eerstgenoemde scart er tussen uit halen?

Rogier Burghout
30-07-2007, 17:33
Dat zou ik idd wel doen ja, mocht je reciever die optie hebben. Ik zou trouwens de optische aansluitng van m'n dvd naar de reciever laten lopen (mocht je dvd die uitgang hebben natuurlijk). Volgens mij wordt digi-tv nog niet in 5.1 uitgezonden dus die zou ik via een stereo uitgang laten verlopen.

warhoofd
31-07-2007, 08:25
Dank voor je reactie.maar waarom zou ik optisch aansluiten als ik het al coaxiaal heb?beide zijn toch digitaal?En die scart van mijn receiver naar ontvanger is toch overbodig als ik een videokabel gebruik van receiver naar tv?

Avalan
31-07-2007, 10:50
Ik snap het probleem niet juist. Volgens mij kun je geen enkele kabel elimineren. Je zegt van een video-kabel van je receiver naar je TV te leggen. Waarom zou je dat doen ? Maar dan moet je opnieuw een videokabel van je DVD naar je receiver leggen. Check overigens sowieso eens of je receiver wel Scart in- en uitgangen heeft...
Ik snap wel niet waarom je de DVD via de ontvanger aan je TV hangt en niet rechtstreeks.
Zo zou ik het doen :
DVD video -> TV: via HDMI, component of Scart
DVD audio -> receiver: via coax of optisch
ontvanger video -> TV: via Scart
ontvanger audio -> receiver: via optisch.
Kwalitatief is dat zeker de beste oplossing. De enige reden om ook video via de receiver te doen is voor het gemak van schakelen. Dan kan je TV immers altijd op dezelfde ingang blijven staan, en schakel je tegelijk video en audio via de receiver. In mijn voorstel moet je zowel op je receiver als op de TV de ingang selecteren.

warhoofd
02-08-2007, 11:58
Hallo Avalan,allereerst mijn excuses ik bedoelde niet de scart receiver naar ontvanger
maar scart van dvd speler naar ontvanger.Kijk ik bedoelde het zo: :receiver--dvdspeler=coax ---dan vanuit scart dvdpeler--scartingang tvontvanger en dan tweedescart--ontvanger naar tv en dan loopt er ook nog een optische aansluiting van receiver naar tv ontvanger. Snap je wat ik bedoel?En nu heb ik het gevoel dat ik iets verkeerd heb en dat ik beter de eerstgenoemde scart rechtstreeks op de tv aan kan sluiten.Of wat jij voorstelde via de hmdi aansluiting maar men zegt dat ik dan geen 5.1 meer heb.

Avalan
02-08-2007, 12:43
Er is helemaal geen probleem met HDMI te gebruiken van DVD-speler naar TV. Het geluid loopt immers al via de afzonderlijke coax kabel van DVD naar receiver. Je zal dus gewoon 5.1 blijven hebben. Je moet er wel alleen voor zorgen dat de receiver dan op de juiste input staat. Wanneer de stereo-out van je TV ook aan de receiver hangt (om via je HT naar TV te kijken bvb) dan zou je per ongeluk die input kunnen kiezen op de receiver en nog altijd geluid hebben. Alleen is het geluid dan analoge stereo ipv digital dolby. Dat moet je normaal wel snel in de display zien want de meeste receivers duiden duidelijk aan dat ze een digitaal dolby surround signaal binnenkrijgen.
Ik zou die HDMI zeker verkiezen boven SCART. SCART kan ook, maar is minder goed, en als je het toch wil zou ik die idd rechtstreeks in TV inpluggen ipv via je decoder. Of het zou moeten zijn dat je TV maar 1 SCART ingang heeft.
Bemerk wel dat je dan nog steeds geen kabel uitspaart.

PS: als je trouwens van plan bent van enkel het geluid via je HT te laten lopen, is het wellicht best van de TV speakers permanent af te zetten. Dit kan bij de meeste TVs gewoon in de menu's ingesteld worden (mute).

warhoofd
02-08-2007, 13:24
Hallo Avalan ,snap ik allemaal en ik heb twee scarts op mijn tv maar mijn redenatie was gewoon:audio via de de receiver van mijn 5.1 dvd's en het visuele gedeelte via de videokabel want nu heb ik het gevoel dat mijn receiver de audiosignalen naar de speakers stuurt ,maar ook door de scart naar de tv,of is mijn redenatie verkeerd? Want ik zie dat als verlies.

Avalan
02-08-2007, 13:36
Dit kan je niet vermijden, doordat SCART en HDMI ook audio-signalen doorstuurt (of je zou al moeten beginnen individuele draadjes door te knippen). Vandaar dat ik voorstel dat je gewoon je TV permanent 'mute' en altijd via je receiver's speakers luistert.

warhoofd
02-08-2007, 14:14
Oke,dank je voor je hulp ik ga er mee aan de gang.

warhoofd
08-08-2007, 17:26
Hallo hier ben ik weer, na vele kabelarij heb ik het voor elkaar en een scart er tussen uit.Ik heb gewoon de audio nu alleen naar de speakers en het videogedeelte dmv video componenten aangesloten op de tv .Zelfs progresive scan werkt want daar stond natuurlijk niks over in de gebruiksaanwijzing van de tv ,maar gelukkig wel in die van de dvdspeler,maar ik denk gewoon proberen en voila.Er zit toch nog een nadeel aan deze aansluiting,ik moet nu met de ab een ander kanaal kiezen,en met een scart hoefde dat niet ,maar ja je kan niet alles hebben.Dus toch een kabel over Avalan!!!

Avalan
08-08-2007, 17:27
Bizar, maar als jij het zegt, zal het zo wel zijn zeker ? :)

warhoofd
09-08-2007, 07:54
Hoi Avalan,je doelt met die opmerking bizar op die kabel die ik over zou hebben;Daar heb je gelijk aan.Ik heb dus geen kabel over maar een gewoon de scart vervangen door 3 component kabels van dvd naar reciever en het werkt.Als ik nu dvd kijk heb hoef ik het volumeniveau niet meer onderuit te draaien van de tv.

Avalan
09-08-2007, 10:47
Idd, vond het bizar dat je nog een kabel uitgespaard had ;).
Via component naar de receiver (en dan ook via Component naar de TV, neem ik aan ?) is idd een prima oplossing. Is bij mij overigens op dit moment ook het geval omdat mijn huidige TV maar 1 HDMI-ingang heeft en die is al ingenomen door PS3. Alle andere apparaten gaan dan met zowel audio als video naar de receiver, vanwaar het dan enkel via Component naar de TV gaat (receiver converteert alle inkomende video-signalen naar Component wat zeer handig is).

warhoofd
09-08-2007, 14:59
Ja,ik heb nu componentreceiver naar component tv voor mijn video en het audio gebeuren gaat nu via dvd - receiver.Die HDMI -ingang op tv heb ik ook maar 1 van maar die heb ik nog vrij,en ik laat het maar zoals het is want op die HDMI-na denk ik ;zoals ik het nu aangesloten heb de beste manier is.Ik denk trouwens dat ik voor die HDMI -een adapter nodig heb voor mijn receiver,want daar zit niet zo'n aansluiting op.

Avalan
09-08-2007, 15:52
HDMI is digitaal; component, s-video, of composite zijn analoog. Er bestaat dus niet zoiets als adaptertjes om een HDMI kabel op je receiver in te pluggen ;). Het zijn typisch overigens maar de nieuwste en duurdere receivers die HDMI ondersteunen.

warhoofd
09-08-2007, 18:47
Oke,ik heb de gebruiksaanwijzing van mijn tv erbij gehaald en daar zeggen ze:Als uw apparatuur geen HDMIaansluiting heeft maar wel DVI gebruik dan een adapter.(niet bijgeleverd) stond er letterlijk.Maar even een vraag ;Je zegt:HDMI=Digitaal;component=analoog composite of s-video =analoog.Wat is dan scart?? Als dus component aangesloten word,dan stuur ik dus het digitalevideosignaal analoog naar de tv??

Avalan
09-08-2007, 20:51
SCART is eigenlijk gewoon een standaard voor de plug. Veel mensen denken dus idd dat dat een video-standaard is, maar dat is dus niet zo.
Doorheen SCART kun je normaal probleemloos de volgende video-signalen sturen (van slechtst naar best) : composite, s-video en RGB. RGB is overigens niet te verwarren met Component (die rood-groen-blauwe stekkers gebruikt). En om het helemaal verwarrend te maken kunnen sommige toestellen zelfs component ontvangen via een SCART-plug, maar dat is eerder uitzonderlijk.
Bemerk dus ook dat SCART geen garantie is voor een goed beeld. Want als het toestel enkel composite uitstuurt over SCART zal het er nog altijd maar pover uitzien. Omgekeerd kunnen veel TVs niet over alle SCART-ingangen RGB ontvangen. De meeste TVs geven op hun SCART-ingangen on-screen overigens aan welk signaal ze ontvangen (wordt dan aangeduid met termen als CVBS, Y/U, RGB,...)

En ivm DVI, dat is ook een digitaal signaal, maar is vooral gebruikelijk in de computerwereld om LCD-monitors aan te sturen.

warhoofd
10-08-2007, 16:29
:grin: Hoi,Avalan. Je hebt het duidelijk uitgelegd.Dank je wel daarvoor.Als ik alles op dit forum lees is er nog ontzettend veel onduidelijkheid over hoe en wat de beste aansluitigen zijn,en dit zal ook wel zo blijven denk ik.Ik ben in ieder geval tevreden en ga nu genieten van muziek en films ipv blijven knoeien met de kabelarij.Nogmaals dank en tot een volgende keer .Groeten:wink: