PDA

Bekijk de volledige versie : coax of Toslink?



marcel
25-08-2001, 20:33
Kan iemand mij het voor dan wel nadeel vertellen van beiden?
Of is dit gewoon voorkeur van de gebruiker?

Alex van den Berg
26-08-2001, 01:04
Toslink is ongevoelig voor elektromagnetische invloeden van buitenaf... maar... Het signaal wordt in de DVD-speler eerst geconverteerd van elektrisch naar optisch... om vervolgens bij de processor/versterker weer van optisch naar elektrisch te worden omgezet....

De 'echte freak' zal dus de voorkeur aan een zeer hoogwaardige coaxiale kabel geven, simpelweg omdat er op die manier minder componenten zijn om het signaal te beinvloeden.

Deze manier van denken heeft natuurlijk alleen zin wanneer al je apparatuur absolute topklasse is, en je over 100% goede ogen en oren beschikt... :)

Nathan Strik
26-08-2001, 11:41
Vandaar die zonnebril?!? :D :D



Deze manier van denken heeft natuurlijk alleen zin wanneer al je apparatuur absolute topklasse is, en je over 100% goede ogen en oren beschikt... :)

marcel
26-08-2001, 19:17
Ik begrijp hieruit , Open Mind, dat Coax dus voorkeur heeft boven Toslink.
Moet ik hiervoor dan supergehoor hebben?
of betere apparatuur?

of supergehoor gesproken , gisteren gezien bij Free Record Shop in Purmerend:
Gewoon in het schap !!!
Superman , the movie ( regio 4)
naar ik me niet vergis 65 pieken
dus bestellen vanuit Australie is ook niet meer zo nodig.

Alex van den Berg
26-08-2001, 19:46
Ik begrijp hieruit , Open Mind, dat Coax dus voorkeur heeft boven Toslink.
Moet ik hiervoor dan supergehoor hebben?
of betere apparatuur?


Hoi Marcel...
Ik bedoel dat je waarschijnlijk een supergehoor en topkwaliteit apparatuur nodig hebt om het verschil tussen toslink of coax te horen... :)

marcel
26-08-2001, 20:00
inderdaad , dat bedoel ik ook
ik heb namelijk nu het vermoeden dat mijn Sony versterkertje met een coax net zo goed klinkt als met een Tos linkie.
En geld voor dure merken ( die ik zo even niet kan noemen ) heb ik niet, ben ook maar een arme sloeber hoor.
En aan me gehoo rligt het niet, denk ik , ik hoor eenspeld vallen in een menigte van 10 man.

Alex van den Berg
26-08-2001, 20:14
Voor weinig geld is toslink denk ik de beste oplossing, omdat het minder storingsgevoelig is dan een goedkoop coaxje :)

Succes.

martin
27-08-2001, 17:00
ik had eerst ook gewoon me DVD-speler aangesloten via optisch maar toen ik een van den hul the first tussen plaatste was het toch wel weer een andere ervaring kwa geluid.

maarja dan praat je wel weer over een andere kwaliteits klasse.
een optisch kabeltje heb je al voor 40,- en is ook goed. (maar het kan beter ;) )

Peter de Vos
28-08-2001, 16:00
Het aanwezig zijn van meer componenten bij het gebruik van optisch is niet de enige reden om voor COAX te kiezen.

De componenten die voor deze optische verbinding gebruikt worden zijn over het algemeen wel goed, de zwakke schakel in deze is vaak de kabel. De kwaliteit van de kabel is niet bepaald high-end te noemen. Om de kabels betaalbaar te houden word er vaak gebruik gemaakt van een minder homogeen materiaal dan er bijvoorbeeld gebruikt wordt in de telecom-centrales.

Dit brengt een vermindering van de bandbreedte met zich mee en daarmee wordt het lastiger om het kloksignaal dat in het S/PDIF signaal zit (digital out) netjes terug te winnen. Aangezien dit kloksignaal gebruikt word om de audio weer terug te winnen levert dit een afwijking op.

Als je gebruik maakt van COAX is het heel goed mogelijk om tegen een betaalbare prijs een goede kabel te krijgen welke een grote bandbreedte heeft hoor. Zelfs een COAX-kabel van enkele guldens levert vaak een betere bandbreedte op dan een dure TOS-link.

In de praktijk zal 90% van de mensen geen verschil tussen de twee verbindingen horen. Eigenlijk is het echt iets om over na te denken als je een sublieme installatie thuis hebt staan en echt audiofiel bent.

Voor de ovierige zou ik zeggen, doe gewoon wat je zelf het leukste lijkt en wat je beurs toelaat.

PM
14-09-2001, 09:37
Ik zou gewoon voor een goede coax kiezen.. gewoon omdat er minder omzettingen nodig zijn...

marcel
14-09-2001, 10:30
gewoon omdat er minder omzettingen nodig zijn...

Eh , ik ben dom , dus dit moet even uitgelegd worden.
:confused:
Wat bedoel je met omzettingen?

Een coax en een toslink is allebei een kabel en ik hoef daarvoor niks om te zetten.
zowel op de versterker als de dvd speler niet

PM
14-09-2001, 14:54
Ik bedoel omzettingen van elektrisch naar optisch en optisch weer naar elektrisch.. alleen het signaal in de kabel is optisch en verder is het signaal al overal elektrisch..
Als je een goede coax kabel hebt zal je geen last van electromachnetische storing hebben... zoals hierboven staat.
Maar ik moet toegeven dat ik er niet zo zeker van ben dat je het verschil tussen een goede optische en een goede digitale kabel hoort..