PDA

Bekijk de volledige versie : Heb je voor 5.1 PCM een speciale reciver nodig?



jess
05-08-2007, 11:15
De titel zegt het al, wie kan mij mij hierbij helpen?

Ik heb een normale 5.1 reciver van Sony, de STR-870, vraag mij af of ik daarmee ook 5.1 PCM kan ontvangen....

Alvast bedankt voor het meelezen!

Brian2
05-08-2007, 14:55
Je hebt een HDMI aansluiting nodig als je 5.1 PCM naar je receiver wilt sturen, aangezien dat de enige aansluiting is die genoeg bandbreedte heeft voor 5.1 PCM.

jess
05-08-2007, 15:23
Dus je receiver moet een hdmi aansluiting hebben ?

Wim S.
05-08-2007, 15:53
Ik weet het niet zeker, maar je tv heeft een hdmi aansluiting nodig en een coax kabel tussen je HD-DVD en receiver zou moeten werken toch?

Brian2
05-08-2007, 16:11
Je receiver moet inderdaad een HDMI aansluiting hebben, ja.

Coax en optical werken niet, omdat die niet genoeg bandbreedte hebben.

TJ Weissel
05-08-2007, 16:30
Ik weet het niet zeker, maar je tv heeft een hdmi aansluiting nodig en een coax kabel tussen je HD-DVD en receiver zou moeten werken toch?

:lol: .. wel leuk bedacht!

jess
05-08-2007, 17:32
Dan weet ik genoeg....

toch bedankt voor jullie reakties !

windoweyez
06-08-2007, 08:17
Als je blu-rayspeler analoge uitgangen heeft en je receiver analoge ingangen dan kan je beide apparaten via deze weg met 5 analoge kabels met elkaar verbinden.
Je blu-rayspeler neemt dan de codering van het PCM signaal voor haar rekening en voilà je hebt PCM 5.1.....
Met apparaten die alleen een HDMI en optische uitgang hebben, zoals de ps3 lukt dit dus helaas niet.

TJ Weissel
06-08-2007, 10:42
Als je blu-rayspeler analoge uitgangen heeft en je receiver analoge ingangen dan kan je beide apparaten via deze weg met 5 analoge kabels met elkaar verbinden.
Je blu-rayspeler neemt dan de codering van het PCM signaal voor haar rekening en voilà je hebt PCM 5.1.....
Met apparaten die alleen een HDMI en optische uitgang hebben, zoals de ps3 lukt dit dus helaas niet.

Nog altijd 6 kanalen nodig dan, weet niet welke spelers/receivers dit ondersteunen?

Pieter Kleine
06-08-2007, 12:14
Als je blu-rayspeler analoge uitgangen heeft en je receiver analoge ingangen dan kan je beide apparaten via deze weg met 5 analoge kabels met elkaar verbinden.
Je blu-rayspeler neemt dan de codering van het PCM signaal voor haar rekening en voilà je hebt PCM 5.1.....
Met apparaten die alleen een HDMI en optische uitgang hebben, zoals de ps3 lukt dit dus helaas niet.


Ik heb begrepen dat de PS3 via hdmi wel pcm 5.1. doorgeeft. Dit wordt alhans gemeld in een Duits forum. De andere geluidsformaten als dd true hd en dts-hd zou niet lukken (handshakeprobleem), getest op Onkyo 605.

Rogier Burghout
06-08-2007, 12:38
Als je blu-rayspeler analoge uitgangen heeft en je receiver analoge ingangen dan kan je beide apparaten via deze weg met 5 analoge kabels met elkaar verbinden.
Je blu-rayspeler neemt dan de codering van het PCM signaal voor haar rekening en voilà je hebt PCM 5.1.....
Met apparaten die alleen een HDMI en optische uitgang hebben, zoals de ps3 lukt dit dus helaas niet.

Ik heb m'n PS3 via optisch aangesloten en m'n reciever speelt wel PCM 5.1 af, alleen hij "flagt" em als 2.0. Moet je wel opletten dat je de uitganing in de instellingen op "Linear PCM" zet en niet op Bitstream.
DTS HD ook trouwens (DD True HD niet getest omdat ik daarvan geen schiven heb) en die zet ie om naar DTS 5.1. Full-bitrate, dat weet ik niet.

TJ Weissel
06-08-2007, 12:42
Ik heb m'n PS3 via optisch aangesloten en m'n reciever speelt wel PCM 5.1 af, alleen hij "flagt" em als 2.0. Moet je wel opletten dat je de uitganing in de instellingen op "Linear PCM" zet en niet op Bitstream.
DTS HD ook trouwens (DD True HD niet getest omdat ik daarvan geen schiven heb) en die zet ie om naar DTS 5.1. Full-bitrate, dat weet ik niet.

Dank je niet dat ie 2.0 geflagt wordt omdat niet alle "data" daarkomt? 6 kanalen uncompressed pcm door optisch is sowieso onmogelijk ;)

Rogier Burghout
06-08-2007, 13:00
Dank je niet dat ie 2.0 geflagt wordt omdat niet alle "data" daarkomt? 6 kanalen uncompressed pcm door optisch is sowieso onmogelijk ;)

Dat zal best, maar ik heb toch echt 5.1 geluid door m'n speakers. En geen "virtual surround" oid waardoor al het geluid uit alle boxen komt. Het klinkt mij goed genoeg om geen nieuwe reciever te hoeven gaan kopen.

TJ Weissel
06-08-2007, 13:02
Dat zal best, maar ik heb toch echt 5.1 geluid door m'n speakers. En geen "virtual surround" oid waardoor al het geluid uit alle boxen komt. Het klinkt mij goed genoeg om geen nieuwe reciever te hoeven gaan kopen.

Lang leve de pro-logic 2 decoder ;) echter is dit dus wel virtual surround, je amp flagt m niet zomaar als 2

Pieter Kleine
06-08-2007, 13:45
Via de optische uitgang gaat de pcm 5.1. dus inderdaad als 2.0 surround naar de receiver. Je kunt dan beter kiezen voor een aanwezige dd of dts track, die heeft meer dynamiek.

Avalan
06-08-2007, 17:05
Dat zal best, maar ik heb toch echt 5.1 geluid door m'n speakers. En geen "virtual surround" oid waardoor al het geluid uit alle boxen komt. Het klinkt mij goed genoeg om geen nieuwe reciever te hoeven gaan kopen.

Blah! Kies dan toch gewoon non-PCM (Digital Dolby of DTS) ?! Zal stukken beter klinken door de discrete surround.

Rogier Burghout
06-08-2007, 19:42
Tja, probleem is dat vaak de DTS track bij een aanwezige PCM in een andere taal is en ik de DD track minder vind klinken. Zal het nog wel es uitproberen maar vooralsnog vind ik de Dolby Prologic II decoder een goede oplossing. Dan ga ik nog geen nieuwe amp kopen voor de hoofdprijs....

windoweyez
06-08-2007, 20:21
Nog altijd 6 kanalen nodig dan, weet niet welke spelers/receivers dit ondersteunen?

Ik heb er voor gekozen om mijn subwoofer via de aanbevolen high level (neutric) methode aan te sluiten, als je je sub analoog wil aansluiten of 6 of 7 boxen wil aansluiten dan heb je inderdaad meer analoge kabels nodig, natuurlijk.

Ik denk dat het merendeel van de receivers wel iets van ext.in ingangen heeft of zoiets.
Bij de blu-rayspelers zou je dat even moeten nakijken, maar veel dvd spelers hadden dit ook altijd wel, als ik het me goed herinner. Ik draai zelf momenteel vanaf een ps3, maar als over een jaar ofzo de blu-rayspelers wat goedkoper worden dan koop ik er èèn met analoge uitgangen voor PCM en DTS-HD ed.
Dat zal voor mij stukken goedkoper zijn dan een nieuwe, gelijkwaardige receiver kopen met HDMI aansluitingen ed.

TJ Weissel
07-08-2007, 09:04
Ik heb er voor gekozen om mijn subwoofer via de aanbevolen high level (neutric) methode aan te sluiten, als je je sub analoog wil aansluiten of 6 of 7 boxen wil aansluiten dan heb je inderdaad meer analoge kabels nodig, natuurlijk.

Ik denk dat het merendeel van de receivers wel iets van ext.in ingangen heeft of zoiets.
Bij de blu-rayspelers zou je dat even moeten nakijken, maar veel dvd spelers hadden dit ook altijd wel, als ik het me goed herinner. Ik draai zelf momenteel vanaf een ps3, maar als over een jaar ofzo de blu-rayspelers wat goedkoper worden dan koop ik er èèn met analoge uitgangen voor PCM en DTS-HD ed.
Dat zal voor mij stukken goedkoper zijn dan een nieuwe, gelijkwaardige receiver kopen met HDMI aansluitingen ed.

Naar mijn weet is er geen huis tuin en keuken amp die 6 kanalen input heeft om vervolgens hier 'n mooi kraakhelder 5.1 geluid van te maken..., nee HDMI is vooralsnog de enige oplossing.

windoweyez
07-08-2007, 14:07
Naar mijn weet is er geen huis tuin en keuken amp die 6 kanalen input heeft om vervolgens hier 'n mooi kraakhelder 5.1 geluid van te maken..., nee HDMI is vooralsnog de enige oplossing.

Mijn receiver heeft gewoon een 7 (of zoals je wilt incl. sub 8 ) kanalen input. Ik neem hierbij aan dat dit via de ext. in ingangen kan. Ik heb deze echter nog nooit gebruikt, dus als dit anders is dan hoor ik het graag ;-) .

Nu moet ik zeggen dat mijn receiver wellicht niet echt onder de huis tuin en keuken apparaten valt, ik heb een Denon a1sr, maar mijn vorige receivers de denon avc 3803 en een sony receiver hadden dit ook allemaal. En, ik heb even gezocht, en 3 van de 4 receivers die hier bijv. op dvd.nl worden besproken hebben die functie ook allemaal, geloof ik:

http://www.dvd.nl/hwreviews.php?id=37

Wat voor geluid ze door gaan geven weet ik ook niet. Ik zeg ook niet dat mensen voor deze optie moeten kiezen. Ik zeg alleen dat ALS je een blu-ray speler hebt met analoge uitgangen en een receiver zonder hdmi ingang, maar wel met die desbetreffende analoge ingangen, het de moeite kan lonen om eens te proberen om te kijken (luisteren) hoe het klinkt op deze manier. Daar worden we met z`n allen wijzer van, ik ben iig erg benieuwd.

pretorian22
07-08-2007, 14:47
ik heb een paar maanden geleden mijn Yamaha RX V2400 receiver (niet bepaald doorsnee receiver) weggedaan voor een Yamaha RX V2600 omdat deze wel over hdmi beschikte (en tevens ook burrbrown componenten voor muziek ;-) )

nou als je hoort wat een verschil in geluid het geeft als je pcm 5.1 aanhebt of dts dan neem je snel je woorden terug dat het de moeite niet is :)

Heb me Toshiba HD E1 en ps3 aangesloten via hdmi en blu ray en hd dvd klinken perfect :)

tevens kan je via LPCM gewoon de dts hd master audio track weergeven op je pc aangezien de ps3 over de decoders beschikt. de Toshiba HD E1 beschikt ook over truehd en dts hd 5.1 decoders dus kan je ook via deze genieten van de beste soundtrack van de schijfjes :)

geen moment spijt van deze aanschaf tot op de dag van vandaag

Edwin V
07-08-2007, 15:51
Naar mijn weet is er geen huis tuin en keuken amp die 6 kanalen input heeft om vervolgens hier 'n mooi kraakhelder 5.1 geluid van te maken..., nee HDMI is vooralsnog de enige oplossing.
M'n Denon versterker koste destijds 9000 gulden. Heb echt voorlopig geen zin om een nieuwe met HDMI te kopen. Gelukkig heb ik 7.1 analoge ingangen op 't ding. Zelfs dubbel (maar dat mag ook wel voor dat geld).

pretorian22
07-08-2007, 16:04
begrijp wel wat je bedoelt. Het is zonde van het geld om hem te vervangen. Mijn oom zit met hetzelfde probleem. Die heeft de Onkyo 989 (ook een receiver van 4000 euro) maar zelfs die twijfelt om een nieuwe met hdmi aan te schaffen na het bij mij gehoord te hebben.

Tijden en technieken veranderen. en ok over een paar jaar hebben ze vast weer wat nieuws maar het is maar net wat je ervoor overhebt :)

Pieter Kleine
11-08-2007, 00:10
http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?p=1205694#post1205694 heeft leuke info voor deze discussie.