PDA

Bekijk de volledige versie : Advies gevraagd



sjoerd2008
08-08-2007, 19:04
Hey Ik heb een vraag aan jullie?
Ik ben van plan om een denon 2307te kopen, maar wat voor boxen kan ik hier beste bij kopen?
mijn budget bedraagt ongeveer 160 per speaker
ik wilde eeste jbl northbridge kopen maar hoorde dat deze nogal tegenveel.

welke speaker geeft een mooi geluid en wat voor merk raden jullie me aan?

alvast bedankt

Alexander D
08-08-2007, 19:10
Hoorde je dat die nogal tegen viel of heb je gelezen dat die nogal tegen viel?

Probeer vooral zelf te gaan luisteren.

Eltax wellicht, Mordaunt Short om maar eens wat te noemen.

Ga gewoon naar een dealer, geef je budget door en ga lekker luisteren.

sjoerd2008
08-08-2007, 19:14
Ik heb dit gelezen, maar iedereen heeft een andere mening dus. Wat zou een goed merk speakers zijn kef of jbl?

Alexander D
08-08-2007, 19:25
Ik heb dit gelezen, maar iedereen heeft een andere mening dus. Wat zou een goed merk speakers zijn kef of jbl?

En omdat al die meningen bijzaak zijn aangezien JIJ er naar moet gaan luisteren is en blijft m'n advies om naar de winkel te gaan en zelf wat te gaan luisteren.

Kef maakt mooie en minder mooie speakers. JBL ook.

Rob G.
09-08-2007, 06:47
Hoi Sjoerd,
Er zijn inderdaad veel merken die voor jou kunnen voldoen. Elke speaker klinkt anders, en wat jij lekker vindt klinken kan voor een ander weer matig zijn (en vice versa)

Ga eens in verschillende winkels luisteren naar verschillende speakers is eigenlijk het enige goede advies. Zo ktijg je in ieder geval een goed beeld van merken en types die je wel en niet goed vind klinken. Met die kennis kan je weer vragen welke speakers nog meer de moeite van het beluisteren waard zijn.

Waarom wil je eigenlijk die denon kopen, door zijn HDMI-aansluitingen? Hij lijkt mij wat aan de forse kant voor speakers á 160,- per stuk, tenzij je ook tweedehands speakers wilt overwegen.

sjoerd2008
09-08-2007, 08:00
Bedankt voor de reactie.
Ik ga zaterdag even met mijn vrouw naar nijmegen naar een muziek winkel.
De Denon, die bevalt me prima, en ik wilde eigenlijk 6 boxen erbij kopen. en als je dan boxen van 500 p/stuk moet betalen dan is dat best wat geld,

erreper
10-08-2007, 12:16
je hoeft natuurlijk niet gelijk 6 speakers te kopen. Je kunt ook eerst beginnen met een fatsoenlijke stereo configuratie. Heb je wat tijd om door te sparen voor de rest. Het lijkt mij ook een beetje jammer om goedkope ***speakers aan te sluiten op een kwaliteits receiver. Dan had je net zo goed ook een bud amp kunnen kopen.

Maar ga eens luisteren naar: Epos, Monitor audio, Tannoy, Focal Jm lab, Dali en de nieuwe 600 serie van b&w ziet er ook veelbelovend uit.

AntS
29-08-2007, 12:08
Beste sjoerd2008,

Mijn oudste zoon heeft de zelfde versterker en heeft er een goedkope JBL surround set bij gekocht omdat hij zoiets had van ach ik luister toch alleen maar naar de radio en de films die ik kijk hoeven niet echt top geluid te hebben.

Ook hij ging met zijn vrouw op een zaterdag middag kijken bij een audio dealer (Harense Smid) maar heeft daar nu behoorlijk spijt van. Bij het naar de radio luisteren, voldoet de set wel maar bij het inzetten van de surround voor een film laat de set het behoorlijk afweten. Met name de subwoofer laat een rommelig geluid horen. Maar ook de rest van de set is niet wat hij en met name wat de verkoper zei dat geworden wat hij hoopte. Dus maak een wel overwogen keus en laat je niet lijden door wat een zogenaamde verkoper je allemaal op de mouw spelt.

Ga naar een goede audio zaak, neem de tijd en laat je daar voorlichten. Voor elk budget is er wel iets maar wat dat iets uiteindelijk gaat worden hangt van jouw persoonlijke smaak af. Bij een goede audio zaak kun je je eigen muziek cd’s mee nemen en heb je de mogelijkheid om verschillende sets te beluisteren. Ga niet over 1 nacht ijs maar laat de dingen bezinken en ga desnoods nog een paar maal terug om nog eens te luisteren.

Bedenk ook bij de eventuele aankoop van een surround set dat 99% van de muziek die je hebt in stereo is, en dat het beluisteren daarvan behoorlijk tegen kan vallen op een surround set. Verwacht niet dat een dergelijke set eenzelfde kwaliteit kan weer geven als een stereo-installatie. Je kunt dan nog wel eens bedrogen uitkomen.

Wil je in surround een echt goede geluidsweergave, betaal je in verhouding meer dan voor een goede stereo-installatie. Kijk bij een surround opstelling is het van belang om evenwicht in de weergave te bereiken. Kies daarom speakers van het zelfde merk, het liefst uit dezelfde serie. Met als gevolg een mooie evenwichtige klank.

Om nog even op de subwoofer terug te komen. Kies voor een niet te grote subwoofer, een te grote sub kan te traag worden en gaan achterlopen met de rest van de set.

Denk na over downfiring of frontfiring. Downfiring (luidspreker aan de onderzijde, naar de grond gericht) makkelijk te plaatsen. Geeft daardoor een betere verdeling door de ruimte.

Hoe wordt de sub gebruikt; meerkanaals of stereo. Zeker voor stereo is een goede instelbaarheid (kantelfrequentie) en het volume belangrijk. Als het voor beiden is neem dan een sub die voor beide apart in te regelen is.

En voor dat ik het vergeet. Bij een surround opstelling is de centerspeaker de belangrijkste luidspreker. Dit is eigenlijk de enigste speaker waar altijd geluid uit komt. Een te kleine centerspeaker maakt dat de stemmen te iel of onnatuurlijk klinken. Kies dus voor een wat zwaardere centerspeaker.


Er komt dus nogal wat kijken, maar zoals eerder gezegt ga niet over 1 nacht ijs, wachten met een aankoop is beter dan later spijt hebben, en laat je goed voorlichten bij een goede audiozaak.

Seth__Gekko
30-08-2007, 06:54
Leuk verhaal Ants, maar ik heb een paar kanttekeningen.

Niet alleen de centerspeaker geeft continue geluid af, bij meer kanaals is er zo goed als geen enkele speaker stil, al lijkt dat vaak wel zo. Met de grootte van de subwoofer dien je wel degelijk goed uit te kijken. Let er wel op dat de sub wel de ruimte moet kunnen vullen. Een 8" sub in een grote kamer geeft gewoonweg niet genoeg druk. Laat je daarom goed voorlichten. Het is niet per definitie zo dat een grote sub niet snel is, al moet je voor een snelle grote sub flink wat centen neerleggen.

Edgar Smit
06-09-2007, 14:12
AntS, duidelijk verhaal.
desondanks zijn er tig meningen over een aantal puntendie je aansnijdt, maar het belangrijkste feit voor deze TS is : Ga naar een goede audiowinkel, laat je voorlichten, neem er de tijd voor en neem een weloverwogen beslissing. Laat je niet gek maken door verkopers. En daar zijn we het allemaal over eens ;) .