PDA

Bekijk de volledige versie : Wat is het effect..24 of 25 b/ps



Harrie van Geleuken
09-08-2007, 13:54
Daar ik gebruik maak van ee Pioneer 6e generatie is mijn vraag wat het effect is bijblue-ray met 24 b/sec.Op de blue-rayspeler is dit om te schakelen 24b/sec./25b/secHet beeld zou schokkerig zijn bij gebruik van 25 b/ps omdat deze tv 24/b/sec niet kan weergeven !

Avalan
09-08-2007, 16:20
24fps is de snelheid waarin ook bioscoopfilms opgenomen zijn. Aangezien PAL 25fps is, werden vroeger films op DVD gewoon 4% versneld tot 25fps.
Bij BluRay echter staan de films wel degelijk in 24fps op disk. Wanneer de speler of TV geen 24fps supporteert wordt dat normaal omgezet naar 60Hz, dus ofwel 60p ofwel 60i, via een zogenaamd 3:2 pulldown.
Het is de eerste keer dat ik tegenkom dat een speler een conversie naar 25fps zou kunnen doen. Dat kan normaal probleemloos door in elke seconde het 24ste een keer te herhalen zodat je toch 25 beelden per seconde hebt. Dit gaat zeker voor merkbare judder zorgen, namelijk bij een pan zal elke seconde het beeld effen blijven hangen. Lijkt me niet zo leuk, dan kun je beter gewoon gaan voor de omzetting naar 60fps

Harrie van Geleuken
09-08-2007, 17:17
Ja,inderdaad ik zag lichte schokjes bij kamerabewegingen en dat zag ik bij de SD dvd niet!Met andere woorden BD-heeft een licht negatief effect bij een tv die geen24fr/sec.ondersteunt ?Dan blijf ik voorlopig SD dvd kijken via HDMI en dat is zeker nog niet zo slecht !

Brian2
09-08-2007, 20:48
Watvoor type speler en TV heb je? Als je op je speler kan instellen dat je TV ook NTSC ondersteunt, zal je speler het beeld uitvoeren in 30fps, wat niet resulteert in dat haperen.

Avalan
09-08-2007, 21:01
Brian: helemaal fout man. Het is juist dóór de omzetting naar 30fps (of eerder 60) dat 24fps materiaal wat gaat stotteren, de zogenaamde NTSC judder. De enige manier om het echt judder-free te krijgen is door het effectief als 24p te laten afspelen (sommige TVs kunnen dit door een refreshrate die een meervoud is van 24, bvb 72Hz).
Op dat vlak heeft Harrie gelijk, met BluRay zul je judder zien die je op DVD niet ziet. Maar met DVD ga je wel 4% minder lang kunnen genieten van de film, al zal dat bij sommige films eerder een voordeel zijn :).

Brian2
09-08-2007, 22:38
Hm, dan zal ik wel een TV hebben die er 72Hz van maakt, want ik heb nog geen enkele keer bij het afspelen van een Blu-ray judder ontdekt.

Avalan
09-08-2007, 23:25
Niet iedereen is er even onderhevig aan hoor. Ik denk trouwens dat het typisch iets van: eens je het opmerkt, dan blijf je het zien, tot het je zodanig de strot begint uit te hangen dat je een andere TV wil :).

Harrie van Geleuken
10-08-2007, 09:40
Brian: helemaal fout man. Het is juist dóór de omzetting naar 30fps (of eerder 60) dat 24fps materiaal wat gaat stotteren, de zogenaamde NTSC judder. De enige manier om het echt judder-free te krijgen is door het effectief als 24p te laten afspelen (sommige TVs kunnen dit door een refreshrate die een meervoud is van 24, bvb 72Hz).
Op dat vlak heeft Harrie gelijk, met BluRay zul je judder zien die je op DVD niet ziet. Maar met DVD ga je wel 4% minder lang kunnen genieten van de film, al zal dat bij sommige films eerder een voordeel zijn :).

Dan heb ik eigenlijk nog iets te vroeg een Pioneer plasma 6e generatie gekocht !De 8e generatie ondersteunt echter 24f/s,maar zo is het nu eenmaal met electronica....Alhoewel SD-dvd via component of HDMI ook een zeer goed resultaat levert !

Brian2
10-08-2007, 10:53
Niet iedereen is er even onderhevig aan hoor. Ik denk trouwens dat het typisch iets van: eens je het opmerkt, dan blijf je het zien, tot het je zodanig de strot begint uit te hangen dat je een andere TV wil :).

Ik heb hele kritische ogen en altijd wel wat te zeiken, als er ook maar enige vorm van judder was had ik het allang gemerkt. En die nieuwe TV, die wil ik inderdaad (6).

Ik heb ook even de specs opgezocht, hij ondersteunt 72Hz via DVI en VGA. Ik kijk echter via component, maar het zou kunnen dat hij daarbij ook 72Hz ondersteunt. Toch?

Avalan
10-08-2007, 12:04
Welke TV heb je ? Ik weet momenteel nog maar alleen van recente Pioneer plasma's en Samsung LCDs die daadwerkelijk 24p ondersteunen.

Brian2
10-08-2007, 13:02
VideoSeven (ook wel V7) type LTV27C, al een 'oudje'. De nieuwe Bravia's ondersteunen ook 1080/24p.

Avalan
10-08-2007, 14:50
Zou me sterk lijken dat een B-merk 24p ondersteunt. Kun je op het scherm geen info weergeven via de OSD waarin je kunt zien in welke resolutie je draait ? Daar zou dan de refresh rate ook te zien moeten zijn.

Edwin V
10-08-2007, 16:08
Zou me sterk lijken dat een B-merk 24p ondersteunt. Kun je op het scherm geen info weergeven via de OSD waarin je kunt zien in welke resolutie je draait ? Daar zou dan de refresh rate ook te zien moeten zijn.
Niet als 't via VGA of DVI gaat. Veel oude schermen zijn gewoon een soort computerschermpjes die van alles accepteren. Mijn 5 jaar oude Pioneer plasma slikt alle frequenties tussen 40 en 80Hz op de VGA input en ook een hele reeks PC resoluties.
Deze plasma geeft bij omschakelen van het beeld even rechtsboven in het scherm de frequentie aan.
Natuurlijk moet je dan wel een bron hebben die de juiste frequentie stuurt. Helaas is de X-box alleen 60Hz.

Avalan
10-08-2007, 16:50
PS, in tegenstelling tot wat ik eerst dacht, denk ik dat wél alle BluRay spelers 24p moeten kunnen omzetten naar 50i. Het zou me immers zwaar verbazen dat die toestellen ook niet gewoon PAL kunnen weergeven (al lijkt het totaal nutteloos). De PS3 moet alleszins gewoon PAL ondersteunen, want de standaard kabels zijn gewoon composite video.
Ik vermoed dat daar wel enorme judder bij te zien moet zijn. Zal het eens uitproberen...

Brian2
10-08-2007, 17:01
Zou me sterk lijken dat een B-merk 24p ondersteunt. Kun je op het scherm geen info weergeven via de OSD waarin je kunt zien in welke resolutie je draait ? Daar zou dan de refresh rate ook te zien moeten zijn.

Het info scherm geeft alleen weer naar welke bron je kijkt, in het geval van de PS3 'YPbPr2' en wat je PiP bron is. Ach ja, ik maak me er verder niet zo druk om, hij stottert niet bij horizontale beweging dus ik ben blij.