PDA

Bekijk de volledige versie : Receiver Upgrade - Luistersessie 2-Nov



joostpolletje
13-08-2007, 21:12
Goedeavond,

Aan de KEF eigenaren een vraagje. Ook de mensen die de sound van beiden merken kennen de vraag.

Ik zit te orienteren op een nieuwe reciever.
Hierbij kom ik in het segment van de HK AVR 745. Deze viel mij op.. In deze prijs categorie zijn natuurlijk ook zat andere goede recievers. Voordat ik een keuze wil maken ga ik ook uiteraard eerst luisteren. Maar ik wil al wel vast wat info vergaren hoe jullie de sound omschrijven. Ik heb de eerste keer dat ik een luistersessie gehad heb de HK (AVR130 ofzo) al eens gehoord en daarop mijn KEF's gekozen.

Ook wil ik met de AVR 745 de mogelijkheden voor het aansluiten van Dolby HD.

Ik ben een tijdje eruit geweest en heb dit niet goed kunnen volgen. De tijd is terug en de passie is altijd gebleven daarom graag weer wat info.

Alexander D
14-08-2007, 09:06
Dat is zeker een mooie receiver maar:

- Deze biedt geen ondersteuning voor de nieuwe audioformaten.
- Heeft een ingebouwde scaler die max 1080i kan.


Ik zou nog heel even wachten.

Zowel Onkyo, Denon en Yamaha komen met nieuwe receivers die dit allemaal wel kunnen. Volgens mij is de AVR745 een prijzige receiver en voor dat geld kun je bij die merken iets heel moois uitkiezen. Daarmee wil ik niet zeggen dat de 745 niet mooi is maar de andere merken lopen meer voorop met vernieuwing.

joostpolletje
14-08-2007, 11:02
Alexanderr,

Wat zijn de precieze benodigdheden voor de nieuwe Audio-Formats?

Alexander D
14-08-2007, 11:08
Alexanderr,

Wat zijn de precieze benodigdheden voor de nieuwe Audio-Formats?

Of een speler die het kan en analoog doorsturen naar de receiver maar liever natuurlijk een receiver met de juiste mogelijkheden. Je receiver heeft immers meer instelmogelijkheden.

Wat linkjes naar de receivers die het kunnen:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=59938.0
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=58945.0
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=62916.0

Veel leesplezier.

joostpolletje
14-08-2007, 11:46
Dankje ik heb alles geopend en even doorgelezen..

De vereisten zijn dus:
DTS-HD® Master Audio, DTS-HD® High-Resolution Audio, Dolby® TrueHD, Dolby® Digital Plus Decoding
HDMI (v.1.3a) Audio en Video Processing

Wat ik ook eigenlijk wel verwacht had!

Zie dat Onkyo wel voor mooie prijs al deze functies in zijn nieuwe lijn heeft!

Alexander D
14-08-2007, 11:50
Dankje ik heb alles geopend en even doorgelezen..

De vereisten zijn dus:
DTS-HD® Master Audio, DTS-HD® High-Resolution Audio, Dolby® TrueHD, Dolby® Digital Plus Decoding
HDMI (v.1.3a) Audio en Video Processing

Wat ik ook eigenlijk wel verwacht had!

Zie dat Onkyo wel voor mooie prijs al deze functies in zijn nieuwe lijn heeft!

En lekker klinkt met Kef. Veel plezier met luisteren!

joostpolletje
17-08-2007, 12:18
Harman Kardon presenteert zijn nieuwe lijn op de IFA..
Hier zal ik even op wachten.

Alexander D
17-08-2007, 12:27
Harman Kardon presenteert zijn nieuwe lijn op de IFA..
Hier zal ik even op wachten.

Moet je zeker doen. Realiseer je wel dat tussen presentatie op de IFA en daadwerkelijke verkrijgbaarheid ook nog een behoorlijke periode kan zitten.

Pieter Kleine
17-08-2007, 15:38
Staar je niet blind op die nieuwe geluidsformaten. Zie: http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=53121

Pieter

joostpolletje
25-10-2007, 14:09
Vandaag even langs Hobo gegaan.
Afspraak gemaakt om de Denon 3808/4308 te beluisteren. Ook zal ik Marantz/Arcam/Pioneer meenemen.

Pieter Kleine
25-10-2007, 15:14
Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

joostpolletje
25-10-2007, 15:48
Ik ga uiteraard hier mijn bevindingen posten.

Alexander D
25-10-2007, 17:13
:mrgreen:
Vandaag even langs Hobo gegaan.
Afspraak gemaakt om de Denon 3808/4308 te beluisteren. Ook zal ik Marantz/Arcam/Pioneer meenemen.

Ga je die allemaal meenemen? Dat wordt flink slepen dan!

Het zijn in ieder geval merken met genoeg verschillen dus veel succes!

joostpolletje
25-10-2007, 22:33
Inderdaad maar wil gewoon echt weten wat ik wil. Pioneer zal afvallen denk ik hoor. En Denon bevalt gewoon goed; Al eerder beluisterd.

Eclipse
26-10-2007, 19:53
Pioneer moet je niet zomaar afschrijven ze maken zeer goede versterkers.
Ben zelf aan het wachten op de VSX-LX 60 http://www.pioneer.co.uk/uk/products/VSX-LX60/print.html (http://www.pioneer.co.uk/uk/products/VSX-LX60/print.html)
Er is ook nog een LX70 ben benieuwd wat je bevindingen zijn :)

joostpolletje
26-10-2007, 23:07
Naja ik draai nu met Pioneer.Maar vind de combo niet echt heerlijk..

Alexander D
27-10-2007, 16:49
Naja ik draai nu met Pioneer.Maar vind de combo niet echt heerlijk..


Pioneer met Kef bedoel je?

joostpolletje
27-10-2007, 22:02
Pioneer met Kef bedoel je?

Ja Pioneer met KEF.

joostpolletje
01-11-2007, 17:17
Morgen luistersessie.

Alexander D
01-11-2007, 19:48
Morgen luistersessie.

En wat ga je precies luisteren?

joostpolletje
02-11-2007, 12:34
Ik ga zo de Denon 3808/4308 , Marantz 8001, Arcam 300 beluisteren.

Seth__Gekko
02-11-2007, 15:36
Veel plezier. Neem je ook het hdddvd blu-ray verhaal mee in je decoders van de receivers? En een HDMO switch ?

joostpolletje
02-11-2007, 16:52
Ik ben zojuist terug..

Het volgende beluisterd:
Denon 3808
Marantz PM 7001
Rotel RSX 1057

Ik heb uiteraard de mogelijkheden meegenomen van de nieuwe formats.
Naar de Rotel gaat momenteel mijn neiging.


Uitgebreid verslag komt nog.

joostpolletje
02-11-2007, 17:32
Luistersessie 2-Nov

KEF iQ7

Denon 3808
Marantz PM7001
Rotel RSX-1057

Doel van de sessie; Een receiver die aansluit bij mijn speakers de KEF dus.
De receiver moet overweg kunnen met de nieuwe Audio-Formats.

Denon 3808:
Speelt verschillende genres gewoon goed af.Klink lekker,warm zoals het Denon betaamt

Marantz PM7001:
Speelt met RHCP wat terughoudender dan de Denon, ook het detail was minder als bij de Denon dit kwam naar boven met Bocelli, hij miste het sprankelende.
Toen ik na een tijdje luisteren Joss Stone in de speler deed, begon de Marantz me wel meer te bekoren. Een aangename klank die lekker neutraal luistert. Dit was ook het geval met Mika een toch wel aangenaame klank. Maar ik ben toch meer een persoon voor een wat Frissere/Heldere klank.

Rotel RSX 1057
Met Bocelli liet de Rotel het geluid lekker weerklinken. Het geluidsbeeld was breed en kwam los van de speakers. Het is kwa klank zoals een Denon, dus frivool. MAar deze is toch echt vele malen zuiverder.


Hier was de verkoper ook enthiousiast over. En legde het verschil uit tussen de Denon en Rotel. Die gewoon kwa kwaliteit op het gebeid van Klank veeeel meer te bieden heeft. Waar Denon zich prolongeert met de Snufjes (ala Ethernet,WLAN).
Maar aangezien hij mij in het segment genieter van kwaliteit schaart, stuurde hij mij de kant van Rotel op. Want ik denk ook dat ik de extra functies niet zal gebruiken van de Denon.

Ik loop alleen nu nog ermee wat het beste is mbt de nieuwe formats (Tips welkom) En twijfel wat ik wil.

Voor de Fun ook even de MA RS8 beluisterd (was ook een optie voor de KEFS). Deze speaker beviel mij totaal niet met alle receivers. Echt een doffe klank die heel behoudend zonder detail speelt.

http://www.htforum.nl/yabbse/Themes/default/images/icons/modify_inline.gif

Alexander D
02-11-2007, 20:43
De receiver hoeft dus niet zelf te kunnen decoderen?

Als hij het maar (analoog) kan verwerken?

joostpolletje
02-11-2007, 21:03
Inderdaad ja.
Als de bron de HD-Audio aanstuurt verwerkt de receiver het signaal via LPCM.

Pieter Kleine
02-11-2007, 22:21
Was de bron hd-dvd en/of blu-ray? En was de output van de speler ingesteld op bitstream, tijdens de test?

joostpolletje
02-11-2007, 23:30
Bron was gewoon een CD-speler.
Aangezien testen dus op stereo gebeurt.

Alexander D
03-11-2007, 13:20
Inderdaad ja.
Als de bron de HD-Audio aanstuurt verwerkt de receiver het signaal via LPCM.

Waarom bij Arcam voor de 300 gaan en niet voor de 350?

Pieter Kleine
03-11-2007, 13:59
Bron was gewoon een CD-speler.
Aangezien testen dus op stereo gebeurt.


Was er geen mogelijkheid om de nieuwe audioformaten te testen? Want anders is deze test voor ons niet echt informatief, want er zullen maar weinigen zijn die een dvd, hd-dvd of blu-ray in stereo-modus zullen beluisteren.

joostpolletje
04-11-2007, 11:55
Was er geen mogelijkheid om de nieuwe audioformaten te testen? Want anders is deze test voor ons niet echt informatief, want er zullen maar weinigen zijn die een dvd, hd-dvd of blu-ray in stereo-modus zullen beluisteren.

Hier was wel de mogelijkheid voor, maar de tijd niet meer.

Het was ook de bedoeling om een receiver te beluisteren. Die bij mijn speakers past. Dus puur op die klank afgaan.
En daarnaast komt dus dat die de nieuwe audio-formats moet spelen. Dit verschil tussen audio en HD-audio heb ik deze keer dus nog niet meegenomen.

Pieter Kleine
04-11-2007, 13:47
Mogelijk toch wel handig om dit nog eens te doen. Ik lees vaak in tests dat dezelfde receivers op stereo en surround gebied andere kwaliteiten hebben.

joostpolletje
04-11-2007, 20:36
Zoals ik het ervaar en heb meegekregen is het testen altijd in Stereo. Dit omdat een goeie AV receiver in stereo ook in surround goed speelt.

Pieter Kleine
04-11-2007, 21:47
In de tests die ik lees wordt alles doorlopen, stereo, alle surround-opties, doorgave van beeld, e.d.

joostpolletje
05-11-2007, 17:25
Ja dat klopt.. Maar klankmatig maakt het geen verschil hoe je de receiver beluisterd. Als een receiver in Stereo lekker klinkt(zoals getest wordt) dan is het surround ook goed.

Tuurlijk een receiver echt aan de tand voelen gaat volgens die methode/

vontrapp
30-03-2008, 20:53
[quote=joostpolletje;1252944]Ja dat klopt.. Maar klankmatig maakt het geen verschil hoe je de receiver beluisterd. Als een receiver in Stereo lekker klinkt(zoals getest wordt) dan is het surround ook goed.

NEEE!!!
Hierin zitten juist de (grote) verschillen.Er zijn uistekende surrounreceivers die op sterogebied tegenvallen

joostpolletje
31-03-2008, 19:42
Daarom zeg ik ook dat van Stereo naar Surround goed te beluistern is! En niet andersom. :) Lezen!

vontrapp
01-04-2008, 11:23
Daarom zeg ik ook dat van Stereo naar Surround goed te beluistern is! En niet andersom. :smile: Lezen!

Wat een onzin.Als je niet alleen leest maar ook wil begrijpen wat er staat zou je kunnen afleiden dat het nu juist geen garantie is dat een goed klinkende stereo receiver automatisch goed presteert als surround receiver.
De praktijk is dat nu juist niet het geval is.
Alsof een terreinauto die daar goed presteert automatisch ook goed op de snelweg rijdt.
En

vontrapp
01-04-2008, 11:24
Daarom zeg ik ook dat van Stereo naar Surround goed te beluistern is! En niet andersom. :smile: Lezen!

Wat een onzin.Als je niet alleen leest maar ook wil begrijpen wat er staat zou je kunnen afleiden dat het nu juist geen garantie is dat een goed klinkende stereo receiver automatisch goed presteert als surround receiver.
De praktijk is dat nu juist niet het geval is.
Alsof een terreinauto die daar goed presteert automatisch ook goed op de snelweg rijdt.

vontrapp
01-04-2008, 11:24
.

joostpolletje
01-04-2008, 19:32
De praktijk is dat receivers die in Stereo goed werken ook een goede surround hebben, luistersessie worden daarom ook in Stereo afgewerkt.
Surround receivers hoeven echter geen goede stereo te hebben.

Alexander D
01-04-2008, 20:08
Het een zegt niets over het andere. Een versterker kan in stereo goed klinken dankzij mooie eindtrappen, maar in surround bagger vanwege een brakke DSP.

Ben het met je eens maar heb het nog niet meegemaakt. ;)

joostpolletje
01-04-2008, 21:37
Het een zegt niets over het andere. Een versterker kan in stereo goed klinken dankzij mooie eindtrappen, maar in surround bagger vanwege een brakke DSP.

True, ik had het ook iets moeten nuanceren..

LouisXIV
12-06-2008, 02:38
True, ik had het ook iets moeten nuanceren..Welke receiver is het uiteindelijk geworden?