PDA

Bekijk de volledige versie : HDTV ontvager niet nodig voor hd te ontvangen



GordonW
13-08-2007, 21:29
Hallo!

Ik heb zo'n samsung FULL HD 1080 TV. Daar zit een digitale- en analoge tuner ingebouwd, is volgensmij standaard bij FULL HD TV's.

Nu dacht k... Als ik nu digitale TV bestel van UPC met een paar kanalen in FULL HD dan heb ik die box van hun toch helemaal niet nodig? Ik heb toch in mijn TV al een digitale ontvanger om FULL HD te kunnen ontvangen? Dan heb ik genoeg aan alleen 't abonoment en zit ik niet met 2 afstandsbedieningen enzo....

Of denk ik nu helemaal verkeerd?

Ik denk namelijk dat die digitale ontvangers van UPC alleen nodig zijn bij HD READY TV's

HELP!

Mr_Parker
14-08-2007, 15:52
Helaas GordonW.

10 tegen 1 is de digitale ontvanger in jou tv alleen in staat tot het ontvangen van DVB-T in SD kwaliteit. Maar omdat met meer zekerheid te kunnen zeggen zou ik moeten weten welke merk en type tv je precies hebt.
DVB-T staat overigens voor digitale tv via de ether, zoals digitenne en het verhaal van tele2.

Er zijn wel enkele tv's (zowel non hd als hd-ready als full-hd) die een DVB-C tuner ingebouwd hebben. Ook zijn er modellen hierbij die een HD DVB-C (de C staat voor Cable, kabel dus) onboard hebben.
Maar helaas ben je er dan nog niet. Dergelijke tv's hebben dan een zogenaamde CAM nodig. Common Acces Module. Helaas geven de kabelaars die nog niet uit. Voor oa Casema en @Home kan men er wel eentje kopen die werkt, maar deze wordt niet officieel ondersteund en kan dus na een wijziging van de kabelaar wellicht stoppen met werken, geen garantie dus. Nu gebruikt UPC vervolgens weer een andere codering dan Casema en @Home en daardoor kan ik niet zeggen of de betreffende kaart ook voor UPC werkt, maar ik verwacht het niet. Of er wel een is die voor UPC werkt geloof ik ook niet, dit omdat UPC geheel eigen ideeen heeft.

Kortom, op dit moment ben je toch nog overgeleverd aan UPC.

laserpower
14-08-2007, 15:56
Ik ben toch echt bang dat je de decoder nodig hebt.
Het is ook niet alleen het signaal, maar ook de andere digitale mogelijkheden.
Gelukkig kost de decoder niets ( is natuurlijk niet echt waar) hij zit in het pakket.
Kost je 6 of 7 euro in de maand.

Mr_Parker
14-08-2007, 16:22
Opzich gaat het de topic starter niet zo om het geld dat erbij hoort maar om het gebruiksgemak. Persoonlijk vind ik het ook niet zo lekker werken met 2 afstandsbedieningen, het verschillend richten, of bij gebruik van aparte leer afstandsbediening het steeds schakelen van functionaliteit.
Ook is de kwaliteit van de gemiddelde decoder, althans bij @Home, toch ook niet uitmuttend te noemen, het kan er mee door maar dan heb je het ook wel gehad.
De tv's die er ondertussen zijn met ingebouwde dvb-c die met de CAM werken zijn over het algemeen al beter dan de losse decoders, maar je de CAM wordt niet officieel ondersteund.

GordonW
14-08-2007, 20:43
Zo bedankt voor de reacties! Mensen met verstand ervan dus. Ik was hier al bang voor...zou ook te mooi zijn als het zo makkelijk zou werken...

Je heb die zooi dus gewoon nodig. Nu dacht ik dat je met het royaal-pakket van UPC echte HD zenders in full-HD kon ontvangen. Maar volgensmij moet je dan het family-pack hebben. Duurste gelijk weer....:(

NL loopt echt achter

Nogmaal bedankt!

rover8772
09-10-2007, 17:05
Heb van de week een demo gezien van een Loewe lcd, daar zat een DVB-T een DVB-S en een DVB-C ingebouwd, en die DVB-C werkte gewoon met UPC cable...
Kaartje van Digitenne en CanalDigitaal en kijken maar....Kost wel iets (2599,- voor een 42") maar dan heb je ook wat, was by the way ook 100 Hz

Aspers
06-12-2007, 11:03
Ik heb een soortgelijke vraag:

Ik heb een sony bravia 40" full HD tv (om precies te zijn de KDL-40W2000), en wil graag digitale TV (dus nog niet HD tv). Nu vertelde gisteren iemand mij, dat ik dan geen decoder hoef aan te schaffen, omdat dit al in de TV verwerkt zit. Ik heb er de ballen verstand van, dus...

Klopt dit?

Mr_Parker
12-12-2007, 15:32
Ja / Nee,

Ja, de tv beschikt over een DVB-T tuner (digitale tv via de ether) en daarmee kun je digtenne bekijken. Ned 1, 2 en 3 zonder CAM en smartcard. Voor de overige zenders heb je een CAM + smartcard (via abo digitenne) nodig.

Nee, digitale tv via de kabel (DVB-C) is niet mogelijk met jouw toestel. alleen de nieuwere 3000 en 3500 serie beschikt over de noodzakelijke tuner hiervoor. Dan komt er wel nog wat meer bijkijken bij die modellen. Je hebt nl ook dan een CAM nodig (alleen voor Ned 1 niet). De CAM voor digitale tv van @Home en co wordt niet offficieel ondersteund en dus geen garantie op continue werking. Daarbij accepteren de Sony tv's geen transportstream op 397 MHz waar diverse nederlandse kabel operators wel zenders hebben zitten, deze moet je dus bij Sony missen.

Ik zie nu overigens pas het oude bericht van rover8772, ik denk zelf eerder dat de Loewe tv met @Home of een andere gedemonstreerd werd, UPC kan zover ik weet nog niet met ingebouwde decoders, maar ik kan me hier in vergissen.

Aspers
13-12-2007, 09:03
Kijk, dat is duidelijk :bier:

favaalst
16-12-2007, 00:46
Ja / Nee,

Ja, de tv beschikt over een DVB-T tuner (digitale tv via de ether) en daarmee kun je digtenne bekijken. Ned 1, 2 en 3 zonder CAM en smartcard. Voor de overige zenders heb je een CAM + smartcard (via abo digitenne) nodig.

Nee, digitale tv via de kabel (DVB-C) is niet mogelijk met jouw toestel. alleen de nieuwere 3000 en 3500 serie beschikt over de noodzakelijke tuner hiervoor. Dan komt er wel nog wat meer bijkijken bij die modellen. Je hebt nl ook dan een CAM nodig (alleen voor Ned 1 niet). De CAM voor digitale tv van @Home en co wordt niet offficieel ondersteund en dus geen garantie op continue werking. Daarbij accepteren de Sony tv's geen transportstream op 397 MHz waar diverse nederlandse kabel operators wel zenders hebben zitten, deze moet je dus bij Sony missen.

Ik zie nu overigens pas het oude bericht van rover8772, ik denk zelf eerder dat de Loewe tv met @Home of een andere gedemonstreerd werd, UPC kan zover ik weet nog niet met ingebouwde decoders, maar ik kan me hier in vergissen.
Vandaag de 40w2000 van Sony ontvangen. Ik gebruik Digitenne.

Ik heb simpelweg de scart en het coax antenne kabeltje uit mijn vorige tv gehaald en in de nieuwe televisie gestopt. Het beeld is redelijk, maar vraag me af of dit beter kan.

Eerlijk gezegd weet ik niet of de smartcard ook direct in de tv kan bij deze televisie en ik eventueel op die manier het beeld kan verbeteren.

Ook lees ik over de CAM module. Hoe werkt het als ik deze zou bestellen. Wat houdt ik dan over apparaatjes en kabels e.d. en waar gaat de smartcard dan in?

alvast enorm bedankt
Frank

robert0
24-04-2008, 14:55
hallo,
het is mogelijk om zonder topbox toch digitaal tv te ontvangen. Echter moet je tv daarvoor dus wel geschikt zijn. Dit betekend dat je tv een DVB-T ontvanger moet hebben voor signalen via de ether(digitenne) en of een DVB-C voor de kabel (upc,home, etc).

Daarnaast moet de tv de beschikking hebben om een CAM te kunnen plaatsen. Dit is enkel nodig voor de gecodeerde signalen(echter dat zijn ze bijna allemaal).

Als je tv een ingang heeft voor een CI module dan kun je dus die CAM plaatsen!
Voor de leken onder ons de CI ingang lijkt op een pcmcia ingang van een laptop.En voor die mensen die het nu nog niet weten, het is en gleuf achter in de tv, waar meestal als de tv nog nieuw is een stuk plastic ter bescherming in zit. Als je dan dat plastic eruit trekt dan kan daar de CAM in geschoven worden.

De CAM is dus eigenlijk een decoder,die in die gleuf word gestopt, en in die CAM(decoder) stop je dus het eigenlijke kaartje van jouw provider!

op dit moment is de meest gebruikte en volgens mij voor de kabel in ieder geval de enigste CAM de "alphacrypt classic". Men moet wel de versie 1.4 met firmware 3.12 of hoger hebben!

Voor sony tv's is er echter nog een probleem die kunnen de signalen vanaf 397 MHz en hoger niet aan!! terwijl er wel kabel maatschappijen zijn die die frequentie's gebruiken. In praktijk betekend dat je dus een aantal zenders mist.

Groeten, Roberto

minimoke
27-04-2008, 21:38
Voor alle duidelijkheid, HD via de kabel of sat is enkel 1080i, geen 1080P dus enkel HD ready.

Voor Full HD zal je een blu-ray moeten afspelen.

Het verschil tussen SD en HD ready is echter al heel groot naar TV maatstaven.

Mr_Parker
28-04-2008, 17:03
Aanvulling / aanpassing.

Om HD tv zenders te kunnen ontvangen dien je een tuner / ontvanger te hebben die HD geschikt is. Je tv maakt eigenlijk geen fluit uit.

Bij de ingebouwde tuners voor DVB is het dus ook van belang dat ze HD aankunnen!!
Je CAM maakt het alleen mogelijk om het signaal te decoderen, niet om het ook daadwerkelijk te kunnen tonen.
Zo zijn er diverse Sony modellen waar het paneel wel full hd is, maar waar de tuner uitsluitend MPEG2 aan kan. Dit terwijl de HD zenders bij de kabelaars van Zesko (@Home, Multikabel etc) in MPEG4 formaat zijn. De ingebouwde tuners van Sony kunnen hier niets mee (op die uit de X en W serie na dacht ik).

Daarnaast heeft de Sony uitsluitend problemen met de zenders die in de transport stream van 396 MHz zitten de streams daarboven en daaronder werken wel.
Echter dient men er rekening mee te houden dat zowel Sony als de kabelaars geen ondersteuning bieden aan het DVB-C verhaal van deze tv's in Nederland.
Verder is deze werkwijze, met gebruik van externe CAM's, in het geheel niet ondersteund door de kabelaars in Nederland. Helaas moet ik persoonlijk zeggen maar het is niet anders. Dit kan er voor zorgen dat een bepaalde combinatie nu werkt en misschien over een half jaar niet meer of nog maar beperkt. Er is geen garantie hierop en niemand zal die ook maar geven ben ik bang.

Voor UPC geldt dan nog een heel ander verhaal. Zover mij bekend lukt het in het UPC gebied uitsluitend om de niet gecodeerde zenders te bekijken zonder de door UPC verhuurde decoders te gebruiken. De alphacrypt cam oplossing werken in het UPC gebied in het geheel dus niet.

Kort samengevat. Je ontvanger, of dit nu een extrene of ingebouwde is, dient geschikt te zijn voor HD uitzendingen om deze te kunnen doorgeven. Niet iedere ontvanger is dit, ook niet de ingebouwde.
In theorie kun je dus op een oude zwart-wit 12" tv hd zenders bekijken als je deze op een extrene hd decoder aansluit. Het spreekt voorzich dat je dan niet de hd kwaliteit haalt, maar je kunt de zender op z'n minst wel zien.
Een full hd tv met ingebouwde ontvanger hoeft echter niet perse instaat te zijn om zonder externe decoder de hd zenders weer te geven! (Zo kan bijv. de KDL40V3000 van Sony uitsluitend kanalen in MPEG2 aan).

Extra opmerking: Op dit moment zet Digitenne uitsluitend in SD formaat uit. Of dit op korte termijn verandert valt te betwijfelen ivm de beperkte bandbreedte, en als zullen ook zij overschakelen voor deze zenders naar MPEG4. Wederom ivm bandbreedte. Ook voor hier is dan dus een tuner noodzakelijk die MPEG4 aan kan, welke nog niet zo veel ingebruik zijn in Nederland.

Er komt dus meer bij kijken dan alleen een Full Hd tv.