PDA

Bekijk de volledige versie : Plop geluid Yamaha RX-V1700



Arjan NL
14-08-2007, 17:50
Hallo,

Sinds kort komt er uit m'n speakers een soort plop geluid zodra ik op m'n receiver van bron verander, of een ander geluidsprogramma kies. Ook zodra ik van hoofdstuk c.q. track verander. Het viel mij pas echt op toen ik op de Playstation 3 'The Darkness' aan 't spelen was. Tijdens 't rondlopen/draaien kwamen er geregeld plopjes uit de speakers. Of 't volume nu op normaal luisterniveau staat of de helft zachter maakt niets uit, de plopjes zijn dan enkel zachter, maar wel aanwezig.

Ik heb de volgende dingen reeds geprobeerd, zonder succes:

- banaanstekkers verwijderd, en de blote draad aangesloten
- stekker van de receiver omgedraaid
- alle andere apparaten op de stekkerdoos losgekoppeld
- receiver op een andere wandcontactdoos aangesloten
- kabels nagelopen op breukjes e.d.

Op zich zou ik alleen nog kunnen proberen om de speakers op een andere receiver aan te sluiten. Mochten de plopjes dan uitblijven ligt 't dus aan de RX-V1700.

Heeft iemand misschien nog suggesties wat ik verder nog zou kunnen proberen? Het gaat trouwens om de volgende setup:

Receiver: Yamaha RX-V1700
Fronts: JBL Northridge E80
Center: JBL Northridge EC35
Surround: JBL Northridge E50

Alvast bedankt voor 't meedenken ;)

Alexander D
14-08-2007, 19:57
Plopjes, klink bekend....:mrgreen:

Nou zijn er waarschijnlijk vele plopjes en wat de een als een plopje omschrijft vindt de ander misschien meer een tikje maar goed. Ik heb ook een plopje in mijn Arcam receiver.

Navraag leerde:

"Dit plopje tijdens het schakelen van inputs is inderdaad volledig onschuldig. Het wordt veroorzaakt door het aktief maken van verschillende circuits bij het ontvangen van signaal. Je kan inderdaad zeggen dat er 'ge-lockt' wordt op een data stroom (in geval van een digitaal signaal) of dat er geschakeld wordt tussen verschillende signaal verwerking circuits bij een analoog signaal. Dit schakelen of koppelen kan gepaard gaan met een klein plopje als gevolg van o.a. het laden van diverse kleine condensatoren. De enige manier om dit te voorkomen is met een luidspreker relais die tijdens elke input verandering de uitgang ontkoppelt. Dit zou de levensduur van deze relais echter sterk reduceren en is daarom geen optie. Extra relais in de signaalwegen opnemen is uiteraard vanuit het oogpunt van maximale geluidskwaliteit niet verstandig.

Arjan NL
14-08-2007, 20:17
Bedankt voor de reply! Na 't lezen van die toelichting maak ik me geen zorgen meer :mrgreen:. Wat The Darkness betreft, dat zou dan nog aan 't spel zelf kunnen liggen. Bij 't afspelen van een CD/DVD hoor ik namelijk geen plopjes of iets dergelijks. Enkel tijdens 't skippen, pauzeren enz...

Nogmaals bedankt! (y)

Pieter Kleine
17-08-2007, 15:35
Dat ploppen kan wel eens PS3 gerelateerd te zijn. Ook met met Onkyo 805 in combinatie met PS3 is er een ploppen te hoor, las ik op een Duits forum.

Alexander D
17-08-2007, 15:46
Dat ploppen kan wel eens PS3 gerelateerd te zijn. Ook met met Onkyo 805 in combinatie met PS3 is er een ploppen te hoor, las ik op een Duits forum.

Dat zou inderdaad ook kunnen want nu je het zegt: met mijn Marantz speler hoor ik het niet meer....:-P

Grappig hoe snel je iets vergeet. :smile:

Arjan NL
19-08-2007, 12:59
Dat ploppen kan wel eens PS3 gerelateerd te zijn. Ook met met Onkyo 805 in combinatie met PS3 is er een ploppen te hoor, las ik op een Duits forum.

Zo te zien hebben meer mensen problemen met de PS3 en de geluidskwaliteit op 't officiƫle Playstation forum. De meerderheid van de problemen zijn schijnbaar ontstaan met de komst van firmware 1.90. Plopjes, tikken en kraakjes in 't geluid. CD's en SACD's kraken bij mij ook, voorheen is mij dat nooit opgevallen. Via de standalone speler is 't geluid echter wel in orde.

Gisteren heb ik m'n Xbox 360 teruggekregen, en daar kraakt 't geluid van veel games ook. :roll: