PDA

Bekijk de volledige versie : leuke receiver



STaN_THe_MaN
15-08-2007, 00:36
weet iemand een leuke receiver voor mij. ik heb een Samsung LE27S71B Televisie en een Samsung DVD-HD870 dvd-speler en een Xbox 360. De prijs moet zo goedkoop mogelijk zijn, maar er moet wel hdmi, dts, component en 5.1 geluid op zitten, het merk maakt me niet uit.graag komen met een model want als je zegt je moet is naar dat merk kijken daar heb ik niet veel aan.

Avalan
15-08-2007, 00:45
Waarom moet er HDMI op zitten ? Weet je überhaupt wel wat die HDMI erop zou moeten doen ? Je komt nogal heel onvoorbereid over als je het mij vraagt, vooral door de combinatie HDMI+component en 'zo goedkoop mogelijk'.
Ik zie immers niet hoe je met slechts een DVD-speler en een XBox 360 absoluut een receiver wil hebben die ook videosignalen verwerkt...

STaN_THe_MaN
15-08-2007, 00:53
ik ben ook onervaren met receivers, maar ik dacht het gelijk via hdmi werd verzonden naar de receiver

Avalan
15-08-2007, 12:03
(Als je geen zin hebt om alles te lezen, lees dan enkel de conclusie onderaan ;)).

Nagenoeg alle HT-receivers hebben naast inputs voor audio ook inputs voor video. Typisch is dat minstens Composite (gele tulpstekker) en S-Video (mini-din stekker), terwijl duurdere modellen ook Component (groen-blauw-rode tulpstekker) ingangen hebben. Normaal hebben ze meerdere ingangen van eenzelfde type en 1 uitgang van elk type. Het idee is dat je je toestellen niet enkel aansluit op de audio-ingangen maar ook op de video-ingangen, en die video-uitgangen verbindt met je TV. (Ipv de video-uitgangen rechtstreeks naar de TV te leggen).
De simpelste receivers gaan alleen die ingangssignalen *schakelen*. Dat wil zeggen dat wanneer je de receiver bvb op 'DVD' zet, hij de signalen op de DVD-video-input gaat doorschakelen naar de output. Voor de rest doet hij niets met het video-signaal. Wat is het nut hiervan ? Je TV kan je gewoon op 1 input laten staan (bvb de component input) en als je op de receiver switcht van bvb XBox 360 naar DVD-speler, dan gaat je TV ineens het DVD-signaal tonen ipv XBox 360 signaal.
Iets duurdere receivers kunnen de signalen ook 'upconverteren'. Dat wil zeggen dat ze bvb een inkomend S-Video signaal kunnen omzetten naar Component. Waar je in vorig geval nog voor elk type ingangssignaal een overeenkomstige kabel naar je TV moet leggen, ben je met dit type receiver klaar met 1 enkele kabel (bvb Component kabel).
De duurste klasse receivers kan bovendien upscalen. Die kunnen bvb het signaal van je DVD-speler omzetten naar 720p of 1080i of 1080p, zodat je TV niet meer heeft te upscalen. Deze receivers gaan meestal ook HDMI hebben, waarover hieronder meer... Bemerk trouwens dat upscalen enkel nuttig/nodig is als de scaler beter is dan de scaler in je bron (bvb DVD-speler,...) én je TV. Je moet al in een behoorlijk dure prijsklasse kijken om receivers te vinden met een scaler die de moeite waard is.

Je ziet al dat 'receiver moet Component ondersteunen' niet veel zegt. Moet hij simpelweg Component schakelen ? De reden om langs deze weg te gaan is meestal wanneer je TV te weinig inputs hebt, bvb 1 Component input terwijl je zowel een XBox 360 als DVD-speler met Component wil aansluiten. Bemerk trouwens dat dat kwalitatief minder goed is dan rechtstreeks een kabel naar de TV, je hebt ipv 1 kabel immers kabel-receiver-kabel als signaalpad.
Of moet hij upconverteren naar Component ? Naast te weinig inputs op TV, kan de reden hiervoor gemak zijn. Je laat je TV gewoon altijd op de Component input staan, en je hoeft alleen op je receiver de juiste input te selecteren.
Of moet hij upscalen ?

En dan hebben we nog HDMI. De goedkoopste receivers met HDMI gaan dus ook weer alleen HDMI schakelen. Opnieuw is de enige reden om dergelijke receiver te hebben: te weinig HDMI-inputs op je TV. Bvb je hebt maar 1 HDMI op je TV en je wil zowel een PS3 als DVD-speler aansluiten met HDMI.
Deze receivers zijn bezwaarlijk HDMI-receivers te noemen. De échte HDMI-receivers doen nog twee zaken extra:
1. Ze laten toen van inkomende signalen te converteren en te upscalen en door te sturen langs de HDMI-kabel. Vergelijk met de upscaling receivers van hierboven die hetzelfde doen via Component video.
2. Wellicht het belangrijkst. Ze hebben ondersteuning voor de nieuwe HD-audioformaten die nu courant zijn in BluRay en HD-DVD. Deze audio-formaten kun je immers niet doorsturen via een normale digitale audio-connectie (optisch of coax). In dit geval moet je dus een HDMI input hebben.

Dit geeft je hopelijk een beter beeld en doet je inzien dat "er moet component en hdmi opzitten" eigenlijk totaal niets zeggen ;). Met jouw combinatie van TV, DVD-speler en XBox 360 heb je m.i. helemaal die video-eigenschappen van de receiver niet nodig en kan je perfect ene nemen die noch HDMI noch component heeft. Gewoon de DVD via HDMI aan de TV hangen en de 360 via Component aan de TV hangen. Voor het audio-gedeelte ga je dan natuurlijk wel naar de receiver: coax voor de DVD en optisch voor de 360.
Wil je echter al rekening houden met toekomstige upgrades, dan kun je met bovenstaand verhaal rekening houden.

Marcellow
15-08-2007, 12:15
@ avalan.. Applaus!

STaN_THe_MaN
15-08-2007, 15:34
is een van deze misschien iets?:

http://www.wehkamp.nl/winkelen/p_produkt.asp?NoFrames=&FromOverzicht=Y&BC=&Page=WIN&SubPage=&CC=C12&HC=BEG&SC=N0A&ZoekMethode=K&ZoekString=N52&ZoekIndex=1&ZoekAantal=11&SSC=&SLC=&FamilieID=&ArtikelNummer=86711651&SorteerMethode=D&OverzichtType=O&Prijs=&SterkMerkCode=&KAC=N52&ProductSelectorCode=&ArtikelTypeID=&N=&Nty=&Nao=&Ntk=&Ntt=&Ns=&ArtiestSoortCode=&ArtiestID=&FromSterkMerk=&filterMaat=

http://www.wehkamp.nl/winkelen/p_produkt.asp?NoFrames=&FromOverzicht=Y&BC=&Page=WIN&SubPage=&CC=C12&HC=BEG&SC=N0A&ZoekMethode=K&ZoekString=N52&ZoekIndex=5&ZoekAantal=11&SSC=&SLC=&FamilieID=151973&ArtikelNummer=86707237&SorteerMethode=P&OverzichtType=O&Prijs=&SterkMerkCode=&KAC=N52&ProductSelectorCode=&ArtikelTypeID=&N=&Nty=&Nao=&Ntk=&Ntt=&Ns=&ArtiestSoortCode=&ArtiestID=&MaxPrijs=599&MinPrijs=189&FromSterkMerk=&filterMaat=

http://www.wehkamp.nl/winkelen/p_produkt.asp?NoFrames=&FromOverzicht=Y&BC=&Page=WIN&SubPage=&CC=C12&HC=BEG&SC=N0A&ZoekMethode=K&ZoekString=N52&ZoekIndex=6&ZoekAantal=11&SSC=&SLC=&FamilieID=&ArtikelNummer=86712201&SorteerMethode=P&OverzichtType=O&Prijs=&SterkMerkCode=&KAC=N52&ProductSelectorCode=&ArtikelTypeID=&N=&Nty=&Nao=&Ntk=&Ntt=&Ns=&ArtiestSoortCode=&ArtiestID=&MaxPrijs=599&MinPrijs=189&FromSterkMerk=&filterMaat=

Marcellow
15-08-2007, 15:58
Die sony's zijn wel leuk, maar laten we bij het begin beginnen... Hoe hoog is je budget, wil je nieuw of 2e hands? Ga je die HDM echt gebruiken, of vind je het een leuke feature? Volgens mij is het in ieder geval het beste om de BEELD verbindingen rechtstreeks je TV in te "knallen".

STaN_THe_MaN
15-08-2007, 19:09
ik hoef er geen hdmi op te hebben, een budget heb ik niet echt want ik werk niet (ben pas 16) dus het geld wat ik eraan besteed is wat ik krijg dus ik wil het zo goedkoop mogelijk hebben met goede kwaliteit.