PDA

Bekijk de volledige versie : Aansluiten luidsprekerkabels



Butra
15-08-2007, 12:42
Goeiedag,

Ik heb onlangs voor een zeer zacht prijsje de volgende set over kunnen nemen:

Onkyo TX SR 504 receiver
2 x Mission M33-i zuilen
2 x Mission M32-i
1 x Kef Q6c center
(een sub koop ik er pas bij als alles bevalt als het eenmaal staat)

De vriendin is er wat minder blij mee, maar ach, ik vind het wel aardig "speelgoed".
Maar goed, to the point. De set is nog niet fysiek in mijn bezit, maar ik ben natuurlijk al wel bezig wat voorbereidingen te treffen en dan voornamelijk de luidsprekerkabels + aansluitingen.
Qua kabels heb ik zo'n 25 meter Oehlbach 2x2,5mm op de kop kunnen tikken.
Over het aansluiten heb ik echter nog wel een paar vragen.

Na verschillende artikels gelezen te hebben (zowel op dvd.nl als hifi.nl) ben ik wel al een flink stuk wijzer geworden, maar als ik een plaatje van de aansluitingen van de Onkyo zie, heb ik echt geen idee welk soort stekkertjes ik nodig heb.

http://www.primeserver.nl/media-archive/uploads/75958252.jpg

Bananen? Spades? Ik heb geen flauw idee.. Iemand?

Ik ben niet bepaald een audiofiel, dus ik ben niet op zoek naar de echte high-end stekkers. De wat goedkopere stekkers met een aardige kwaliteit is al meer dan genoeg voor mij (merken?).

Tot zover de audionoob..Hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen! :wink:

Marcellow
15-08-2007, 12:51
Hoihoi...

Misschien een rare vraag, maar waarom wil jij stekkers gaan gebruiken? Je kunt ook gewoon een deel van de "blote" kabel tussen de gekleurde dopjes schroeven!

PS mocht je vriendin echt niet kunnen wennen aan je luidsprekers, wil ik ze voor een aardig prijsje wel overnemen.. kan jij een sattelietsetje kopen!

Butra
15-08-2007, 12:56
Hoihoi...

Misschien een rare vraag, maar waarom wil jij stekkers gaan gebruiken? Je kunt ook gewoon een deel van de "blote" kabel tussen de gekleurde dopjes schroeven!



Dat las ik inderdaad ook al in de manual, maar ik ging er eigenlijk van uit dat met die oplossing de kwaliteit behoorlijk belabberd zou zijn, maar dat valt dus reuze mee? Zou weer wat centen schelen!
Is deze oplossing ook mogelijk bij de speakers? Of is het daar wel verstanding om met stekkertjes te werken?



PS mocht je vriendin echt niet kunnen wennen aan je luidsprekers, wil ik ze voor een aardig prijsje wel overnemen.. kan jij een sattelietsetje kopen!


Haha, ik hou het in mn achterhoofd! :)

Marcellow
15-08-2007, 13:05
Is deze oplossing ook mogelijk bij de speakers? Of is het daar wel verstanding om met stekkertjes te werken?


Kan ook bij je luidsprekers. Is in theorie ook beter, minder overgangen, dus minder verlies... Scheelt weer in je budget..

De pluggen zijn vooral handig wanneer je regelmatig van setup wisselt, en dus niet iedere keer die klemmen los- en vast wilt draaien. Ook ziet het er wat mooier uit, maar ik neem aan dat je niet de hele dag naar de achterkant van je reciever/ luidsprekers zit te staren ;)

TJ Weissel
15-08-2007, 13:07
Gewoon banana plugs kopen :)

zetmoon
15-08-2007, 13:12
Kale draad aansluiten of banaanstekkers gebruiken geeft geen enkel verschil.

Banaanstekkers zijn wel handig als de kabels af en toe los moeten om de versterker
aan de achterkant schoon te maken.

Butra
15-08-2007, 13:17
Hier moet ik wel verder mee kunnen, bedankt jongens. (y)

Seth__Gekko
18-08-2007, 09:29
Laatste tip, kijk eens op htforum.nl Mikeske verkoopt lekkere goedkope bananenstekkers