PDA

Bekijk de volledige versie : Verbetering of achteruitgang?



rvdp88
15-08-2007, 13:13
Momenteel heb ik een Yamaha AX-470 stereo versterker (Vermogen: 180 Watt RMS) , die ik een jaar geleden tweedehands gekocht heb. Daar zijn 2 JBL E100 boxen op aangesloten. Nu ben ik van plan een surround receiver te kopen en mijn oog is hierbij gevallen op de Yamaha RX-V659 (7x100 Watt RMS). Praktisch niets dan goede reviews over deze receiver, behalve op het vlak van stereo. Men heeft het vaak over een zwakke basweergave, die zelfs met de maximale instellingen onvoldoende blijkt. Over de basweergave van mijn huidige combinatie ben ik tevreden (ben absoluut geen kenner, klinkt gewoon goed volgens mij). Daarom had ik graag geweten of de stereokwaliteit, met ihb de bassen, er werkelijk op zullen achteruitgaan bij de surround receiver tov van mijn oude versterker. Of overdrijft men en zal de kwaliteit er alleen maar op verbeteren?

Marcellow
15-08-2007, 13:21
heeft de nieuwe surround reciever een 5.1 (of 7.1) pre out??

Marcellow
15-08-2007, 13:33
heeft de nieuwe surround reciever een 5.1 (of 7.1) pre out??

Ja dus... Wat je zou kunnen doen is het volgende:

De pre-out van je nieuwe Yamaha, de front wel te verstaan sluit je met een goede kabel aan op de (cd, tape, aux) in van de oude Yamaha.

Alle surroundluidsprekers sluit je aan op de nieuwe, de fronts op de oude.

Als je (gewoon) muziek luisterd, doe je dit met de CD speler (of tuner) die nog steeds is aangesloten op de oude. Bij een flim zet je ook de nieuwe aan, bij de oude selecteer je het kanaal waarop de oude (pre-out) is aangesloten en he maakt gebruik van beide recievers/ versterkers.

Zo lever je niet in, maar krijg je er alleen maar bij!

Marcellow
15-08-2007, 13:45
Lees dit http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=42516 anders even door!

Avalan
15-08-2007, 14:00
Heb zelf die Yamaha receiver. Is het eerste dat ik ervan hoor dat hij probleme met bas zou hebben. Aan power absoluut geen gebrek. Bij veel films dreunt de HT-kamer en dan heb ik nog niet eens een sub.
Ik gebruik hem wel zelden voor stereo. Soms durf ik wel eens een MP3'ke streamen naar die kamer en dan klinkt het gewoon goed. Zeker niet wereldschokkend, maar dat kan je sowieso met MP3 niet verwachten en 5.1 versterkers staan erom bekend dat ze in stereo zeker niet uitblinken. Maar om te zeggen dat er weinig bas uitkomt, toch echt niet hoor (en ik heb dan nog vrij kleine frontspeakers).

rvdp88
15-08-2007, 14:47
Bedankt voor de reacties! Oorspronkelijk was het niet de bedoeling om de oude versterker nog te gebruiken, maar nu ik hoor dat het mogelijk is om deze op bovenstaande manier in combinatie te gebruiken met de nieuwe receiver, is dit zeker het overwegen waard. Ik zal de klank vergelijken en dan beslissen wat het best is. Het is goed mogelijk dat de stereo-weergave van de nieuwe surround receiver zelfs gewoonweg beter klinkt dan de oude... dat hoop ik toch alvast.