PDA

Bekijk de volledige versie : Rio Bravo (SE) [DVD]



Marcel den Haan
17-08-2007, 14:10
Rio Bravo (SE)

John Wayne onder de hoede van Howard Hawks in deze western uit 1959.

Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=3046)

Henk Heideveld
17-08-2007, 20:35
Absoluut de beste John Wayne Western. Gelet op z'n ouderdom knap werk. Vooral de locatie-opnamen waren voor die tijd spectaculair.(y)
Doet absoluut niet onder voor Red River, die ook vaak als "topper" wordt genoemd.

zetmoon
18-08-2007, 08:52
Absoluut de beste John Wayne Western. Gelet op z'n ouderdom knap werk. Vooral de locatie-opnamen waren voor die tijd spectaculair.(y)
Doet absoluut niet onder voor Red River, die ook vaak als "topper" wordt genoemd.

"Ouderdom"?????

Wayne was 52 in de film!
Dat is toch niet oud?

"Lokatie-opnamen"?????

Alle buitenscenes zijn opgenomen in het (nep-)western stadje Old Tucson en de binnenopnamen in een studio.

Alleen tijdens de openingscredits zijn er locatie-opnamen te zien!

Kees Hoekerd
18-08-2007, 12:10
Erg overdreven, 4 sterren voor het beeld. Veel te rode tinten en erg donker. Ik kan hier toch niet aan wennen en heb dan ook de 1 disc versie nog. (naast de Ultimate Edition, wat toch wel een collector's item is.)

zetmoon
18-08-2007, 19:37
Ik vind het beeld ook veel te donker en gekleurd.
De nieuwe editie zal ik wel eens kopen voor de extra's, maar ik wacht
nog even tot hij een euro of 10 kost.

1 van de beste westerns ooit gemaakt, juist door het bedachtzame tempo en
de karakter-uitwerking.

zetmoon
19-08-2007, 18:48
Dit las ik net in de conclusie, was me eerder niet opgevallen:

"Na het eerder uitkomen van een vrijwel 1 disc uitgave, brengt Warner de film opnieuw uit als 2 Disc Special Edition. Beeld en geluid zijn gelijk aan de eerdere uitgave, maar nu zijn er enkele extra's aanwezig die interessant zijn om te bekijken. "

Wat is "een vrijwel 1 disc uitgave"?

En "Beeld en geluid zijn gelijk aan de eerdere uitgave" klopt ook niet,
zie het verhaaltje bij Beeld.

Marcel den Haan
19-08-2007, 19:02
Tekst wat aangepast.

zetmoon
19-08-2007, 19:12
Complimenten voor de snelle aanpassing!

Richard B.
10-12-2007, 22:08
Ik ben het wel eens met de mening dat de transfer van deze dvd net iets te donker is en net iets te warme kleuren heeft. Het ziet er allemaal gewoon net niet perfect uit. Ook is de hoeveelheid edge enhancement eigenlijk net iets teveel. Het is niet echt storend maar toch wel jammer.

De film zelf is verder wel voortreffelijk. Hij hoord niet bij de top van m'n favoriete westerns maar ik erken dat het een klassieker is. Samen met High Noon en A Fistful of Dollars hoort ie imo bij de top van het speciale subgenre van westerns waarin een enkeling het opneemt tegen een (schijnbaar) onoverwinnelijke meerderheid. En dat soort verhalen boeien mij in ieder geval heel erg.