PDA

Bekijk de volledige versie : De RTL zenders met minder "bits" ??



Harrie van Geleuken
17-08-2007, 20:10
Het is duidelijk te zien....Sinds de RTL zenders 16:9 zijn gaan uitzenden is het alsof de beeldscherpte een stuk minder is dan alle publieken samen.(Ik gebruik de Samsung HD decoder.)Een zeer goed voorbeeld is Rail Away op Nederland 2.Dit lijkt wel HDTV,maar het is SD...NG-HD en HD-1zijn zeker niet beter.Zelfs Discovery HD valt eigenlijk erg tegen (schokkerig beeld !!)

JCL
18-08-2007, 15:39
Het signaal wat je van Nederland 1, 2 en 3 binnenkrijgt is een stuk beter dan van de andere zenders. Deze komen gewoon sterker over. Hoe het komt weet ik niet maar dit levert wel zichtbare verschillen op.

Michael Hamers
18-08-2007, 16:37
Dit komt doordat de nederlandse zenders ned 1, 2 en 3 in de lage frequenties zitten. Hierdoor zijn deze minder onderhevig aan verlies over het netwerk. Ook de Belgische zenders en regionale omroepen zitten in de lagere frequenties. De commercielen zitten allemaal in de hogere frequenties, vandaar het vaak tegenvallende beeld.

Je kunt beter een goede analoge kabel uitzending met een upscaler bekijken dan die prutszenders hier in Nederland via een HD decoder...

Mr_Parker
18-08-2007, 16:53
Ik heb zelf geen ervaring met de HD zenders, ik heb wel de HD-decoder van Samsung maar geen HD-abo (te duur voor het aangebodene in mijn ogen). Persoonlijk is me niet echt opgevallen dat de commerciele sinds de breedbeeld gang minder van beeldkwaliteit zijn geworden. De laatste tijd heb ik echter weinig (nederlandse) tv gezien (veel op reis) en als ik al tv keek was het niet vaak naar de commerciele.
Het verhaal van de frequenties klopt echter niet.
Digitaal (althans @home regio limburg / noord-brabant) zit Ned 1, 2 en 3 samen met RTL4 op 276,00 MHz RTL 5, 7, 8, Veronica, SBS6 en Net5 zitten op 268,00 MHz. De meeste commerciele zitten dus zelfs lager in frequentie!
Het zal, als er al iets gewijzigd is, dus inderdaad in de hoeveelheid bit/sec zitten. Nu moet men er wel rekening mee houden dat Ned 1, 2 en 3 via glasvezel direct vanuit hilversum naar de kabelaars gaan en de commerciele (nog) niet. De aanlever kwaliteit van Ned 1, 2 en 3 is dus hoger en het is bekend dat ook de bit rate van deze op de kabel hoger is. Als men de bit rate van de commerciele sinds de breedbeeld gang niet gewijzigd heeft kan ik me indenken dat het breedere beeld meer info bevat en dus in het geheel iets aan kwaliteit heeft ingeleverd. Dus ja het kan en zal best kunnen dat de kwaliteit van de commerciele iets achteruit is gegaan sinds / door de breedbeeld gang.

Harrie van Geleuken
18-08-2007, 19:02
Ik heb zelf geen ervaring met de HD zenders, ik heb wel de HD-decoder van Samsung maar geen HD-abo (te duur voor het aangebodene in mijn ogen). Persoonlijk is me niet echt opgevallen dat de commerciele sinds de breedbeeld gang minder van beeldkwaliteit zijn geworden. De laatste tijd heb ik echter weinig (nederlandse) tv gezien (veel op reis) en als ik al tv keek was het niet vaak naar de commerciele.
Het verhaal van de frequenties klopt echter niet.
Digitaal (althans @home regio limburg / noord-brabant) zit Ned 1, 2 en 3 samen met RTL4 op 276,00 MHz RTL 5, 7, 8, Veronica, SBS6 en Net5 zitten op 268,00 MHz. De meeste commerciele zitten dus zelfs lager in frequentie!
Het zal, als er al iets gewijzigd is, dus inderdaad in de hoeveelheid bit/sec zitten. Nu moet men er wel rekening mee houden dat Ned 1, 2 en 3 via glasvezel direct vanuit hilversum naar de kabelaars gaan en de commerciele (nog) niet. De aanlever kwaliteit van Ned 1, 2 en 3 is dus hoger en het is bekend dat ook de bit rate van deze op de kabel hoger is. Als men de bit rate van de commerciele sinds de breedbeeld gang niet gewijzigd heeft kan ik me indenken dat het breedere beeld meer info bevat en dus in het geheel iets aan kwaliteit heeft ingeleverd. Dus ja het kan en zal best kunnen dat de kwaliteit van de commerciele iets achteruit is gegaan sinds / door de breedbeeld gang.

O ja, de Duitse publieken doen er nog een schepje bovenop !Vooral NDR en SWF zijn zeer helder.en ook de andere twee ARD/ZDF zijn al erg goed !