PDA

Bekijk de volledige versie : Media Center - Spoor een beetje bijster opnemen van @home



kruisje
29-08-2007, 11:22
Zoals waarschijnlijk velen hier ben ik ook aan het stoeien geslagen met een media center. In mijn geval een vista media center. Ik wil hier dus ook digitaal (via @HOME) mee opnemen. Op dit moment heb ik een oude samsung DCB-9401r SD kabel ontvanger staan die stof aan het vangen is. In gebruik heb ik een Samsung DCB-H360RS HD decoder die middels HDMI verbonden is aan een JVC LT-46Z70BU. De HDMI levert dus de digitale output. De andere scart uitgang levert standaard een analoog signaal. Hier kan ik dus mijns inziens niet digitaal mee opnemen.

Kan ik nu in theorie de oude samsung decoder hiervoor gebruiken en daarnaast inzetten en hiervoor een 2e smartcard aanvragen?. Het punt is bij deze echter ook, er zijn 2 scart uitgangen. Een levert digitaal signaal, de ander analoog. In theorie zou ik dus een scart kabel aan kunnen sluiten op de digitale scart poort, en deze vervolgens om moeten zetten om deze in mijn video capturing kaart te krijgen.(hetzij naar een coax antenne uitgang of de welbekende rood, wit, gele tulp stekkers waar het beeld dus alleen via de gele tulp hoeft te gaan.) Het geluid kan ik namelijk middels een optische kabel wel in mijn geluidskaart kunnen krijgen (optisch in+uitgang). Zou dit kunnen werken, of heeft iemand misschien een ander idee of oplossing?

Mr_Parker
03-09-2007, 17:06
Het signaal over scart is niet digitaal.
Via scart kun je welliswaar verschillende kwaliteiten doorvoeren. Zo kan van de beide decoders 1 van de scart uitgangen het RGB type signaal uitsturen en de ander niet. Bij de Samsung HD decoder is het verder zo dat wanneer men de HDMI aansluiting gebruikt de scart vervolgens geen rgb kan uitsturen.

Uit RGB uitgangs signaal van scart is dus wel hoger in kwaliteit dan het niet rgb signaal via scart maar het is niet digitaal. Ook al zou het een vorm van digitaal zijn, het is nog niet het MPEG 1 / 2 / 4 of DIVX digitaal dat je zou "opnemen" op je pc. Er zal dus hoe dan ook een omzetting moeten plaats vinden.

Wat kun je doen. Je zou mbv een tweede smartcard de oude decoder aan een video in aansluiting van je pc kunnen hangen. Nu is de befaamde gele tulp niet zo geweldig van kwaliteit dus of het kiezen voor de RGB scart aansluiting zin heeft is maar de vraag. Je zou deze opstelling het best kunnen vergelijken met het binnen halen van beelden van een oude videocamera (zonder dv / i-link / firewire). Je decoder is niks anders dan een afspeel apparaat. Zappen etc moet je allemaal los van je pc doen op de decoder.

Een andere, maar wel duidelijk duurdere methode, is een DVB-C tv kaart in je pc.
Er zijn er niet zoveel van, en nog helemaal geen die @home ondersteund, maar met wat zoeken vindt je ze wel.
Bij een dergelijke tv-kaart komt dan nog je 2de smartcard, maar bovenal ook een CAM. In deze module plaats je je smartcard en de module gaat dan weer in de tv kaart. Omdat @home dit niet ondersteund ben je aangewezen op een specifieke CAM die op dit moment blijkt te werken, maar er is geen garantie dat deze dat ook blijft doen als @home een systeem wijziging doet. Deze CAM kost +/- € 100,-
Door deze methode te kiezen heb je een systeem wat in media centre (of soort gelijke omgevingen) functioneert als of het een normale tv met recorder is. De kwaliteit en het gebruiks gemaak zullen hoger zijn.

Overigens zijn er ook PVR decoders te krijgen waarvan een ook gekoppeld zou kunnen worden aan de pc om de opgenomen zaken van de pvr af te halen en op de pc te zetten. Maar het fijne ken ik daar niet van.