PDA

Bekijk de volledige versie : Aspect Ratio HDD recorder



Lotman
03-09-2007, 15:51
Ik wilde hier een apart topic van maken omdat ik nergens een sluitend antwoord op deze vraag vind.

Als je een film opgenomen hebt op een DVD/HDD recorder, en dan brandt op DVD - in FR - kan je dan in 16:9 formaat/aspect ratio branden?
Dwz: de opgenomen film op DVD branden zonder schijfruimte te verliezen aan de zwarte balken boven en onder.

Als dit kan:
- moet je dan in eerste instantie de film al opgenomen hebben op je HDD recorder in 16:9?
- kan dit met (ik geef toe, prehistorische) gewone kabel (geen digitale tv), of is digitale tv vereist? Dwz:
- hangt dit af of je een 16:9 signaal ontvangen hebt voor de film, of kan je zelf beslissen of je de zwarte banden weglaat bij A. opnemen, B. branden?
- ontvang je ook 16:9 signalen via gewone kabel en een gewone oudere Widescreen TV? (excuus voor mijn ignorantie op dit gebied.)

Kan er een HDD recorder dit überhaupt? Dewelke dan precies?

(Ik heb dit al proberen te vinden bij een panasonic 50 maar niet gevonden.)

Veel dank!

Mr_Parker
03-09-2007, 16:13
Ik heb zelf een oude DVR70 van Philips, alleen DVD brander en geen HDD.
Als ik daar iets opneem van analoge kabel dat in breedbeeld wordt uitgezonden (met wss signaal of hoe het ook heet) neemt mijn recoder dit automatisch anamorph op. Dit zelfde geldt voor opnames die ik maak vanaf de aangesloten digitale tv tuner waarop het signaal anamorph komt. Natuurlijk levert de tweede het beste resultaat op maar het eerst genoemde is zeker ook niet verkeerd.
Je dient normaal gesproken alleen maar je dvd-recorder in te stellen op een 16:9 formaat bij de setup als je het ding voor het aller eerst begint te gebruiken. Rest zou allemaal vanzelf moeten gaan.

Als het niet werkt vind ik dat toch erg raar daar mijn uit 2003 apparaat toen een van de meeste simpele was.

Lotman
03-09-2007, 16:44
Ik kan gerust iets mis doen met die panasonic hoor.

Dus als ik die in 16:9 zet (ook bij een 4:3 tv?) zou dat ding moeten branden in 16:9?

Overigens: met 16:9 bedoel ik uiteraard dat die de zwarte banden niet mee opneemt. Op een tv kan je dat in principe niet zien - maar op de PC zou je bvb. in WinDVD of PowerDVD of zo dan geen zwarte banden mogen zien...

Mr_Parker
03-09-2007, 16:52
Bij een 4:3 tv zou de recorder op 4:3 moeten staan (uiteraard). Toch zou de recorder dan zelf automatisch 16:9 content anamorph moeten opnemen (mits bij analoog het wss signaal meegestuurd wordt en bij digitaal het ook als 16:9 anamorph doorgestuurd wordt).

Mijn vermelding van instellen als 16:9 was puur omdat heel veel mensen dit vergeten bij een recorder. Als men dan een 16:9 tv heeft en 16:9 opgenomen content gaan afspelen terwijl de recorder in gesteld staat op 4:3 "verzint" deze de balken er weer bij en schakelt de tv er de balken aan de zijkant weer bij en kijkt men naar een paspartou die men dan weer met een zoom stand weghaalt. En dan klagen mensen over slechte kwaliteit.

Lotman
04-09-2007, 09:59
Bedankt voor de antwoorden.

Ik lees ergens anders dat enkel via digitaal uitzendingen in 16.9 meegegeven worden? Het is allemaal heel verwarrend.

Hier heb ik nog enkele opm. gevonden:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1124763/4

En iemand zegt daarin:

Ik zit flink te dubben tussen de nieuwe Panasonic DMR-EH575 en de eveneens nieuwe Pioneer DVR-550H-S. Ik heb beide handleidingen eens doorgelezen en lees dat de Panasonic op DVD+R(W) alléén op 4:3 kan opnemen en niet op 16:9. Dat laatste kan alleen op DVD-R(W). Weet iemand waarom dit is? Ik wil graag DVD+R gebruiken omdat ik daar nog een hele spindel van heb. In de handleiding van de Pioneer staat hier niets over vermeld, dus verwacht ik dat de Pio op DVD+R(W) wel in 16:9 opneemt. Hierdoor heb ik nu een lichte voorkeur voor de Pio, maar de Pana is wel een stuk goedkoper (500 tegenover 390 euro).

Men zou verwachten dat dit gewoon ergens bij de basisinstellingen zit, dat je bij het overnemen van HDD naar DVD ergens 4.3 of 16.9 kan selecteren - niet dus. Iemand een andere link of iemand die de Pioneer of Panasonic heeft (of een Sony) en daarover kan getuigen?

TJ Weissel
04-09-2007, 10:10
Het hangt van de bron af hoe de A/R* ingestelt staat... veelal heeft digitv 2 settings 4:3 of 16:9, in het geval van beide moet je 'n keuze maken, daar niet alle zenders in 16:9 of 4:3 uitzenden. Maar jouw verhaal gaat dus over Analoge TV... Ik denk echter niet dat de DVR on the fly het beeldformaat reencoded naar 'n ander aspect ratio zonder de boel weer uit z'n verband te trekken.

Tevens snap ik ook niet helemaal waar je naartoe wil met dit hele topic: Je wil content wat je opneemt van analoge kabel omzetten naar 16:9 waardoor de hele A/R fout is, en dit vervolgens branden op 'n DVD?

*A/R = Aspect Ratio

Lotman
04-09-2007, 10:38
Ja dat kan wschnlk niet, slecht geformuleerd van mijnentwege.

Wat ik wil is: films opgenomen van TV op DVD-R krijgen in 16.9 formaat zonder dat de zwarte banden mee gebrand zijn. (Dit kan je makkelijk checken op je PC via Power DVD of zo.)

(Als ik je goed versta moet je daarvoor de films in de eerste plaats al op de harde schijf staan in 16.9?)

TJ Weissel
04-09-2007, 10:44
Ja dat kan wschnlk niet, slecht geformuleerd van mijnentwege.

Wat ik wil is: films opgenomen van TV op DVD-R krijgen in 16.9 formaat zonder dat de zwarte banden mee gebrand zijn. (Dit kan je makkelijk checken op je PC via Power DVD of zo.)

(Als ik je goed versta moet je daarvoor de films in de eerste plaats al op de harde schijf staan in 16.9?)

De DVR neemt op wat ie (jij) ziet, is niet zo dat ie er iets anders van maakt. de zgn. zwarte balken zouden alleen weg zijn wanneer het signaal daadwerkelijk 1.78:1 (16:9) is. in het geval van andere beeldformaten zal je merken dat er idd zwarte balken komen echter is de reden hiervoor om de A/R in z'n waarde te laten.

Lotman
04-09-2007, 10:57
En in welke gevallen is het signaal dan daadwerkelijk 16.9?

Ik zou namelijk graag de uitzendingen die in 16.9 zijn dan ook in 16.9 op DVD branden. Anders is er kwaliteitsverlies (er wordt schijfruimte verloren aan die zwarte banden) en moet ik dus de ZOOM functie van de TV gebruiken als ik de gebrande DVD terug wil afspelen - in plaats dat het anamorfisch gebeurt.

Dank!

TJ Weissel
04-09-2007, 11:00
Mmm.. via Digitaal zenden tegenwoordig heel wat zenders in 16:9 uit, echter volgens mij is het signaal op de kabel gewoon nog Full Frame. (correct me if i'm wrong).

Mr_Parker
04-09-2007, 13:56
@Lotman:

Heb je een 16:9 tv of 4:3?

In het eerste geval zou bij analoge ontvangst je tv automatisch naar de zoom stand omschakelen op het moment dat je naar een 16:9 uitzending kijkt waar de wss info bij meegestuurd wordt. Tegenwoordig is dat heel vak bij ned 1, 2, 3 RTL 4, 5, 7, 8 SBS 6, VOO en Net 5. Ook Één en Ketnet/Canvas zijn het grootste deel van de tijd 16:9 incl. wss signaal. De 16:9 uitzendingen op de publieke duitsers zijn ook doorgaans incl. wss signaal. De BBC hangt af van je aanbieder, @home knipt deze bijvoorbeeld voor analoge kabel naar 4:3.

Als je nu op het moment dat er dus op een van de genoemde zenders een uitzending in 16:9 is en dit opneemt als test kun je zien wat je recorder er van maakt.
Zoals gezegd. Mijne maakt er dan een anamorphe opname van. Overigens maakt dit eigenlijk geen fluit uit. De info is er op het moment van opname niet dus kan de recoder het niet opnemen ook. Als men een dergelijke opname terug speelt zal de tv welliswaar naar de anamorphe stand schakelen maar het beeld zal er net zo"goed/slecht uitzien als ware het in 4:3 opgenomen en de tv vervolgens met de zoom functie verandert.
Vooral bij digitale tv waar het bron signaal ook anamorph is bij 16:9 uitzendingen levert dit voordeel op, welke doorgaans echt goed zichtbaar is.

Het makkelijkste lijkt het me dus dat je het gewoon probeert op de boven genoemde manier en dit dan, als je een 4:3 tv hebt, op de door je zelf genoemde manier op de pc terug kijkt. Vergeet niet de dvd te finaliseren / afsluiten mbv de recoder. Als je dit niet doet kan je computer er soms wat moeite mee hebben.

succes.

Mr_Parker
04-09-2007, 14:06
Sorry, ik moet mijn verhaal aanpassen.
Mijn recorder neemt van anloge kabel niet anamorph op maar neemt het wss signaal mee. Bij het terug kijken schakelt de tv daardoor automatisch naar de zoom stand.
Overigens veranderd dit niets aan de kwaliteit van de opname.
Theoretisch zou je misschien iets meer minuten met dezelfde opname kwaliteit kunnen krijgen op je schijf door het wel echt anamorph te maken, maar ik verwacht niet dat het veel winst is.

Lotman
04-09-2007, 15:14
Veel dank voor de respons!

Ik heb op één plaats een 4.3 tv en ergens anders een (oude) 16.9 tv.
Beide echter analoge tv, dus het probleem maakt voorlopig - als ik het goed begrijp - niet veel uit voor mij.

Ik vind wel dat dit toch iets aan de kwaliteit doet. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer als het verschil tussen een anamorfe koopdvd en een niet-anamorfe, en dat is toch in sommige gevallen een wereld van verschil.
Vandaar dat ik het eigenlijk vreemd vind dat ik hieromtrent niet meer info vind op het net :)

Lotman
05-09-2007, 15:52
Bijkomend vraagje:

Stel nu dat je een film opneemt via digibox/digitale TV op je harde schijf.
Het signaal, laten we zeggen, is oorspronkelijk anamorf (dus 16.9); en ik veronderstel dat dit ook zo op de harde schijf komt te staan.
Nu, als je dit nu naar een DVD-R (videomodus) wil branden: blijft dit dan 16.9 formaat of neemt hij bij het kopiëren in real-time zwarte banden boven en onder mee?

Ik kan dit zelf niet checken maar ik had gehoopt dat iemand in het publiek dit wel kon? :)

TJ Weissel
05-09-2007, 15:54
Ik blijf het 'n onduidelijk verhaal vinden, waarom zou je in godesnaam druk maken over anomorphic of niet, als het toch luttel om 'n opname vanaf de kabel gaat.

Lotman
05-09-2007, 18:41
Wel dat is net het punt van mijn laatste vraag. Voor als ik in de nabije toekomst digitaal TV kijk en opneem...

Mr_Parker
06-09-2007, 00:12
Ik veronderstel dat het 16:9 anamorph zal blijven, zo zal hij het doorgaans van een de digitale bron opnemen. Als hij dit eerst zou omzetten en dan branden is hij onnodig werk aan het verrichten daar elke dvd speler zelf hier, ingeval van een 4:3 aangesloten tv, de balken aan toe kan voegen bij het afspelen.
Zoals al gemeld doet mijn recorder van digitale kabel tv meteen anamorph opnemen op dvd.

DVDProfilersFilmgek
06-09-2007, 20:42
Wat een gemekker op niets af, we kijken al digitaal.

Alle zenders in Nederland zijn digitaal, het is al weer enige tijd geleden dat de stekkers er bij de zendmasten van Lopik etc etc etc zijn uitgetrokken.

Als je niet op de kabel zit, dan heb je nog 3 keuzes om aan een TV signal te komen, via internet, via digitenne of via de schotel..... alles digitaal.

Als je een dvd kijkt.... alles digitaal

Alleen worden die digitale signalen omgezet naar analoog omdat het land nog vol staat met ouderwetse TV's die geen digitaal signaal aankunnen.

Je kijkt in ieder geval al weer een tijdje digitaal, en daar hoef je helemaal niet blij mee te zijn, de kwaliteit van bijvoorbeeld digitenne en de nederlandse zenders die ons via canaldigitaal bereiken, is soms ver beneden de maat. Er wordt flink in de bitrate geknepen en dat is vaak goed te zien.

Je wilt echt helemaal digitaal kijken? Dat kan, moet je een TV met een HDMI ingang hebben en afspeelapparaten/tuner-decoders apparaten met een HDMI uitgang, als je dat op elkaar aansluit met een HDMI kabel, dan kijk je helemaal digitaal. Helemaal niet bijzonder, wat wij uiteindelijk zien en horen, dat is analoog, zelf kunnen we nu eenmaal niet allemaal enen (1) en nullen (0) omzetten naar bruikbaar beeld en geluid.

Maar goed, wat je wilt met je zwarte balken weghalen, dat kun je wel vergeten. Er wordt een signaal uitgezonden, en dat signaal wordt ook zo opgenomen, het wordt niet door de recorder bewerkt en die zwarte balken, die horen er gewoon bij als je een film in het formaat van rond de 2,35:1 kijkt. Je hebt geen last van balken met films in het 1.78:1 en 1.85:1 formaat.

Ook op een dvd speler kan je aangeven aan wat voor een soort TV hij is aangesloten, dat is voor het uitgaande signaal naar de TV. Ook met een DVD recorder heeft het niets te maken met de manier van opnemen.

Je kan als je een copy maakt van een film die het formaat 2.35:1 niet de balken weghalen met een simpele dvdhddrecorder, zo'n recorder is geen studiomachine waarmee je beeldbewerkingen kunt uitvoeren. Waarom zou je de balken weg willen hebben, je raakt informatie kwijt aan de zijden van het beeld als je gaat zoomen en het beeld wordt er ook niet fraaier op.

Mensen die die balken heel vervelend vinden hebben over het algemeen hun TV een paar maatjes te klein gekocht (6) :bier:

Lotman
07-09-2007, 08:47
In België is nog niet alles digitaal.

Overigens heb je een hoop vragen misbegrepen, en ik ken echt wel het verschil tussen 2,35:1 en 16:9. Ik bedoel de 16:9 balken uiteraard.

Mr Parker is zo vriendelijk geweest te antwoorden dat de recorder bij digitale TV die zwarte balken niet brandt op een DVD-R. Net wat ik moest weten :)

Heel veel dank!

Mr_Parker
07-09-2007, 09:03
O wacht even...

Ik weet dat mijn oude dit niet doet en veronderstel daarop dat ook de nieuwere dit niet doen, maar zeker weten doe ik dit natuurlijk niet wat ik heb ze niet getest.

TJ Weissel
07-09-2007, 09:50
een HDD Recorder en DVD Recorder werken 1:1, nemen op wat je ziet. Is de source in 16:9 ingesteld dan zal het eindresultaat ook als 16:9 op schijf staan. Verder zal ik er 0,0 waarde aan hechten .. want wie gaat er nou in godesnaam 'n collectie opbouwen met opnames van TV?

Over het bewerken (op de frame precies), masteren in je PC?

Lotman
07-09-2007, 11:29
Heb wat gesurft en naar het schijnt blijft Panasonic sukkelen.
De Pioneers en Sony zijn ook niet geheel zonder problemen.

Er is echter een "workaround":


The only work around I have seen posted is as follows:
1. Record to HDD
2. Edit
3. Real-time dub to DVD-RW (retains frame accurate edits & aspect ratio)
4. High-speed dub from DVD-RW to HDD (maintains aspect ratio)
5. High-speed dub from HDD to DVD-R (maintains aspect ratio)

Zie:
http://www.avforums.com/forums/showpost.php?p=5356971&postcount=33

Of zie ook:
http://www.avforums.com/forums/showpost.php?p=2694090&postcount=1

Groeten.

DVDProfilersFilmgek
07-09-2007, 17:59
In België is nog niet alles digitaal.

Overigens heb je een hoop vragen misbegrepen, en ik ken echt wel het verschil tussen 2,35:1 en 16:9. Ik bedoel de 16:9 balken uiteraard.

Mr Parker is zo vriendelijk geweest te antwoorden dat de recorder bij digitale TV die zwarte balken niet brandt op een DVD-R. Net wat ik moest weten :)

Heel veel dank!

Misbegrepen? nou, sorry hoor dat ik niet zo vriendelijk ben en het gemekker verkeerd begrepen heb en dat je helemaal niets aan mijn antwoord had omdat je niet kunt lezen, als je erbij had gezet dat het voor België was bestemd, dan had ik het iets anders uitgelegt, al maakt het niet veel uit, ook in Nederland gaat het over de kabel nog steeds in analoog en digitaal, je kan kiezen wat je wilt :mrgreen:

Maar nu weer even serieus, 16:9 is wel een heel erg algemeen begrip, er wordt gewoon breedbeeld mee bedoeld, en op dat breedbeeld formaat kun je in heel veel Aspect Ratio's kijken. Als je wat bedoeld, dan moet je duidelijk vermelden wat je bedoeld. Toch blijft het antwoord nee, of ze nu een film op de TV uitzenden in 2.35 of een tv uitzending(met een bepaalde aspect ratio) met wat kleinere zwarte balken, je raakt ze niet kwijt met een simpele DVD recorder.

Hier je openingspost:

------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik wilde hier een apart topic van maken omdat ik nergens een sluitend antwoord op deze vraag vind.

Als je een film opgenomen hebt op een DVD/HDD recorder, en dan brandt op DVD - in FR - kan je dan in 16:9 formaat/aspect ratio branden?
Dwz: de opgenomen film op DVD branden zonder schijfruimte te verliezen aan de zwarte balken boven en onder.

Als dit kan:
1- moet je dan in eerste instantie de film al opgenomen hebben op je HDD recorder in 16:9?
2- kan dit met (ik geef toe, prehistorische) gewone kabel (geen digitale tv), of is digitale tv vereist? Dwz:
3- hangt dit af of je een 16:9 signaal ontvangen hebt voor de film, of kan je zelf beslissen of je de zwarte banden weglaat bij A. opnemen, B. branden?
4- ontvang je ook 16:9 signalen via gewone kabel en een gewone oudere Widescreen TV? (excuus voor mijn ignorantie op dit gebied.)

Kan er een HDD recorder dit überhaupt? Dewelke dan precies?

----------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb er even een nummertje bijgezet:

1 nee, want het werkt toch niet
2 gewone kabel is niet prehistorisch en soms beter van beeld dan digitaal
3 vind je het gek dat mensen je verkeerd begrijpen? het kan toch niet, dus vraag mag onbegrepen blijven
4 ja, maakt niet uit of het signaal analoog of digitaal is, het oorspronkelijke signaal wordt in zijn oorspronkelijke formaat doorgegeven. Een zender kan wel een ander formaat door gaan geven, maar dat maakt niet uit, je ziet hetzelfde in Analoog als in Digitaal. Ignorantie is niet erg, zeker niet als men dit door vragen te stellen probeert op te lossen.

Die vraag over die HDD recorder had ik al een paar keer beantwoord, maar voor de zekerheid....NEE, een normale HDD recorder kan dit niet!

Maar net als TJ W al schrijft, wat is in godesnaam je probleem? Heb je een klein TV'tje en houd je weinig beeld over? , koop dan een wat grotere bak.... probleem opgelost(y)