PDA

Bekijk de volledige versie : Welke kiezen bij aankoop: HD-DVD of Blu-Ray?



Tomovich
05-09-2007, 11:47
Hallo

Beide formaten zijn al een tijdje op de markt en ik zou me hier graag langzaamaan op voorbereiden door meer en meer DVD's in één van deze twee formaten aan te kopen. Nu is het wel zo dat ik graag (net zoals iedereen waarschijnlijk) het formaat koop waar de grootste toekomst in ligt. Is er al wat meer duiding in deze "oorlog" of is het beter om nog wat te wachten? En welk formaat kopen jullie?

Bedankt!

Avalan
05-09-2007, 11:53
Simpel antwoord: niemand weet het (anders had je het ook zelf al lang geweten en had je het wel in de verkoopscijfers gezien). Het blijft dus een gok.

TJ Weissel
05-09-2007, 11:58
Ik ben voor mijn persoonlijke voorkeur gegaan; Universal/Warner Bros

Brian2
05-09-2007, 12:15
De grootste reden dat ik voor Blu-ray heb gekozen, is het grotere geheugen tov HD DVD. Ook is een van de redenen dat er bij Blu-ray een grotere bandbreedte beschikbaar is, wat natuurlijk van groot belang is voor de beste kwaliteit. De enige reden die ik zie om voor HD DVD te kiezen, is het feit dat het, op dit moment, iets goedkoper is. Je kan je keuze natuurlijk ook laten afhangen van welke studio de meeste films uitgeeft die jouw voorkeur hebben, zoals TJ Weissel heeft gedaan.

reusla
05-09-2007, 13:03
Wellicht even wachten op het betaalbaar worden van een goede hybride speler?
Dan eet je van beide walletjes mee, en hoef je geen High Definition uitgave te missen omdat 'ie alleen op of HD-DVD of BlueRay uitkomt!
Het HD-DVD kamp is al begonnen met het verlagen van de prijs van spelers zoals je in een van de laatste nieuws items kan lezen....

Willy B.
05-09-2007, 15:07
Ik heb gekozen voor alle twee omdat er films zijn die alleen verkrijgbaar zijn op hd-dvd en andersom op blu-ray.

windoweyez
05-09-2007, 22:01
Als je het mij vraagt zou ik gewoon een blu-ray speler kiezen als ik jou was. Net zoals de meeste mensen. Een ps3 speler is daarbij helemaal geen slechte keus, trouwens.
8)

minimoke
06-09-2007, 16:58
Om je objectief advies te geven vrees ik dat je ver moet gaan zoeken.
Beide formaten vinden zichzelf superieur tov de ander op beeldkwaliteit, maar vergeet niet dat er ook HD audiokwaliteit is en dat daar ook verschillende audioformaten een rol spelen. En tussen HD DVD en Blu-ray zijn ook hier verschillen merkbaar.

Ga ook eens naar een winkel waar ze beide formaten hebben en kijk eens welke titels je interesseren. (het net is uiteraard ook een goede - subjectieve - bron)

Mijn keuze is gevallen op blu-ray, maar helaas enkel subjectief advies.

---- sorry voor het veelvuldig gebruik van 'subjectief', maar dat is voor mij het ideale woord om geen confrontaties uit te lokken. Pro en contra liggen nogal gevoelig tussen beide formaten en hun gebruikers... :wink:

Reinbo
06-09-2007, 19:54
Ik zou een combo speler kopen, voorlopig (komende 18 maanden) blijven beide formats veel goede en exclusieve titels uitbrengen..... vrees dat het daardoor voorlopig een niche markt blijft.

Voordeel van het kopen van een ps3 speler is dat je dan altijd nog een leuke gameconsole hebt, whatever happens... :)

Pieter Kleine
06-09-2007, 21:18
Ik zou sowieso voor een combo-speler gaan. Elders in deze rubriek kun je een thread vinden over de daadwerkelijke verschillen in kwaliteit tussen dezelfde hd-dvd- en blu-ray-titels, waarbij regelmatig opvalt dat hd-dvd titels zeer vaak de betere zijn.

Reinbo
06-09-2007, 21:22
Ach dvd zag er in het eerste jaar ook belabberd uit. Beide formats kunnen ongetwijfeld nog veel beter dan het nu is. Theoretisch heeft BR op dat vlak natuurlijk het voordeel vanwege de hogee potenti¨le opslag capaciteit (en als ik zie hoe geheugengrootte de afgelopen jaren essentieel blijkt...), maar met de partijen zo verdeeld wordt combo het enige antwoord (of downloaden via internet 2)

Tomovich
06-09-2007, 23:23
@ Rhodanos: is hd-dvd dan beter qua kwaliteit of op het vlak van extra's. In feite interesseert mij niet wat er allemaal op de dvd staat zolang de filmkwaliteit maar goed genoeg is. Ik heb nog nooit de extra's bekeken. Beeld en geluid zijn voor mij het belangrijkst.

Pieter Kleine
07-09-2007, 06:39
Hier staan voorbeelden: http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=53333


Beeld is meestal van gelijke kwaliteit, uitgezonderd Terminator 2 waar hd-dvd betere beeldkwaliteit blijkbaar heeft. Vaak is het geluid op de hd-dvd beter. Soms ook extra's.

300 hd-dvd heeft bijvoorbeeld geen pcm, maar vergelijkbare dolby true hd track. Maar heeft wel meer extra's dan de blu ray versie.

Edwin V
07-09-2007, 06:43
Op gebied van beeldkwaliteit zijn de twee precies hetzelfde. Heel soms wil 't op geluidsvlak nog wel eens een heel klein beetje schelen.
Beeldkwaliteit hangt meer af van de gebruikte compressie en codering van een film (heel soms gebruikt men evengoed nog edge enhancement bijvoorbeeld). Dus het hangt af van hoe een maatschappij het uitbrengt op HD DVD of Blu-ray. Als een maatschappij het op beide doet (Warner) dan zijn de twee qua beeld en geluid vrijwel altijd gelijkwaardig.

Pieter Kleine
07-09-2007, 10:33
Ik dacht juist dat Warner hd-dvd versies meestal beter uitvoert dan de blu-ray versies.

TJ Weissel
07-09-2007, 10:34
Ik dacht juist dat Warner hd-dvd versies meestal beter uitvoert dan de blu-ray versies.

Qua extra's, en uiteraard exclusive releases (ik noem bijv. V for vendetta / Matrix / Batman Begins)

minimoke
07-09-2007, 14:05
Probleem 1 : wat te kopen HD DVD of Blu-ray

Probleem 2 : Als je gekozen hebt, welke speler moet je dan kopen...

voor HD DVD keuze in de toekomst uit Toshiba, Onkyo en Venturer

voor Blu-ray heb je iets meer keuze, een ijverige ziel zet even op een rijtje wat ze in de US allemaal hebben en mogen verwachten...

http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=16065