PDA

Bekijk de volledige versie : De nieuwe (HD) audioformaten: zin en onzin.



Pieter Kleine
15-09-2007, 00:00
Ik volg diverse fora over hd en ben daarbij ook geïntresseerd in de nieuwe audioformaten. Wat mij opvalt is dat veel wordt geschreven over de nieuwe receivers met de nieuwe decoders voor de nieuwe geluidsformaten van HD. Nog steeds lees ik dat men juist vanwege die decoders kiest voor een nieuwe receiver. Nu is daar een probleem wat je her en der soms leest, verscholen in threads. Daarom maar een thread die het thema onder een duidelijke kop aanduidt.

Ik ben op twee artikelen gestoten:
http://hdtvmagazine.com/articles/2007/08/hi-def_dvd_-_au.php
en
http://www.highdefdigest.com/news/show/High-Def_FAQ/Joshua_Zyber/High-Def_FAQ:_Is_HDMI_1.3_Really_Necessary/853

Beide artikelen treffen dezelfde conclusies:
- HD-dvd laat niet toe, vanwege advanced mode van de discs, dat de nieuwe audioformaten via hdmi in de vorm van bitstream naar een receiver worden geleid voor decoding.
- Blu-ray geldt een zelfde verhaal, met dien verstande dat advanced mode pas standaard wordt vanaf november a.s. Als een blu-ray disc in standard mode is gecodeerd zou het wel kunnen.

In de meeste gevallen zal dus decoding plaats moeten vinden in de speler zelf!

Edit:
Een overzicht van alle geluidsformaten; aanbevolen!
http://www.highdefdigest.com/news/show/Joshua_Zyber/High-Def_FAQ:_Blu-ray_and_HD_DVD_Audio_Explained/1064

Edit2:
Er komen praktijkmelden dat de nieuwe onkyo hd-dvd speler wel in staat is om de nieuwe audioformaten via bitstream door te geven.

hstadman
15-09-2007, 00:15
Ik volg diverse fora over hd en ben daarbij ook geïntresseerd in de nieuwe audioformaten. Wat mij opvalt is dat veel wordt geschreven over de nieuwe receivers met de nieuwe decoders voor de nieuwe geluidsformaten van HD. Nog steeds lees ik dat men juist vanwege die decoders kiest voor een nieuwe receiver. Nu is daar een probleem wat je her en der soms leest, verscholen in threads. Daarom maar een thread die het thema onder een duidelijke kop aanduidt.

Ik ben op twee artikelen gestoten:
http://hdtvmagazine.com/articles/2007/08/hi-def_dvd_-_au.php
en
http://www.highdefdigest.com/news/show/High-Def_FAQ/Joshua_Zyber/High-Def_FAQ:_Is_HDMI_1.3_Really_Necessary/853

Beide artikelen treffen dezelfde conclusies:
- HD-dvd laat niet toe, vanwege advanced mode van de discs, dat de nieuwe audioformaten via hdmi in de vorm van bitstream naar een receiver worden geleid voor decoding.
- Blu-ray geldt een zelfde verhaal, met dien verstande dat advanced mode pas standaard wordt vanaf november a.s. Als een blu-ray disc in standard mode is gecodeerd zou het wel kunnen.

In de meeste gevallen zal dus decoding plaats moeten vinden in de speler zelf!

Ik had juist begrepen dat door de komst van hdmi 1.3 en de hdmi capabele receivers/versterkers juist wel HD geluid via hdmi getransporteerd zou kunnen worden en in de receiver/versterker wordt gedecodeerd.

Mischien geldt dit verhaal als er alleen een hd-dvd of blu-ray speler wordt gebruikt met een recveiver die niet over hdmi 1.3 beschikt?!

Mischien een van de redenen dat er weinig of geen hd-dvd en blu-ray schijfjes zijn met hd geluid, totdat er in overfloed hdmi 1.3 apparaten beschikbaar zijn.

Er volgt nog een upgrade van hdmi. Eerst kwam hdmi 1.3, toen 1.3 en en er zal nog een hdmi 1.3b standaard komen.

Pieter Kleine
15-09-2007, 00:22
Het tweede artikel gaat juist over de vele illussies van hdmi 1.3(a). Ook met hdmi gelden de conclusies van beide artikelen, aldus de auteurs. Waarbij in het eerste artikel twee vertegenwoordigers van dolby worden aangehaald.

Maar hier is een citaat:


Even when the new Toshiba player has an HDMI 1.3 output it does not pass-through any native (undecoded) soundtrack streams from the disc over HDMI in Advanced Content mode, regardless of the audio coding format. This is because the interactive advanced content mix is considered a key element of the HD DVD format, which would not be able to be enjoyed to its fullest if the pass-through streaming function is implemented.


Dit betekent niet dat de aanschaf van een nieuwe receiver zinloos.

hstadman
15-09-2007, 01:26
Het tweede artikel gaat juist over de vele illussies van hdmi 1.3(a). Ook met hdmi gelden de conclusies van beide artikelen, aldus de auteurs. Waarbij in het eerste artikel twee vertegenwoordigers van dolby worden aangehaald.

Maar hier is een citaat:


Dit betekent niet dat de aanschaf van een nieuwe receiver zinloos.

lijkt mij vreemd daar juist geadverteerd wordt door hd-dvd en blu-ray dat hdmi apparaten hd geluid kunnen weergeven. Dus een receiver met een hd decoder zal toch een stream moeten ontvangen. Wat heeft een receiver/versterker met hdmi en een HD decoder dan voor nut als je dvdspeler het geluid moet decoderen?!

minimoke
15-09-2007, 10:16
Behalve om meer receivers te verkopen die compatibel zijn met de nieuwe geluidsformaten zie ik hier geen enkel nut.

als PCM wordt gebruikt heeft een groot deel van de huidige 5.1 liefhebbers geen enkel probleem om dit weer te geven.
en mij lijkt het ook beter het volle signaal uit te sturen dan een verbeterd, maar nog steeds gecomprimeerd formaat.

Bij veel blu-ray's wordt dit al gebruikt voor de Engelstalige track en voor mij is dit voldoende. Ik gebruik de ondertiteling.

Natuurlijk zullen ze het in de landen waar veel gedubt wordt niet tevreden zijn met enkel een engelstalige PCM track. Zo zag ik ook al een Duitstalige en Franstalige PCM track op mijn schijfjes. En dan heb je natuurlijk ruimte nodig voor al deze bits...

pretorian22
17-09-2007, 12:23
ik heb een toshiba hd dvd speler een een ps3. beide met hmdi op mijn yamaha rx v2600 aangesloten.

hij krijgt gewoon netjes een Multichannel pcm signaal binnen (mits je de spelers natuurlijk instelt op lpcm) en krijgt dat gewoon van de decoders van de spelers.

met andere woorden heb je gewoon de nieuwe hd formats op je receiver en ga ik dus echt geen geld uitgeven aan een nieuwe receiver om deze te vervangen hoor.

het voegt in ieder geval voor mij niets extra's toe.

hstadman
17-09-2007, 12:32
ik heb een toshiba hd dvd speler een een ps3. beide met hmdi op mijn yamaha rx v2600 aangesloten.

hij krijgt gewoon netjes een Multichannel pcm signaal binnen (mits je de spelers natuurlijk instelt op lpcm) en krijgt dat gewoon van de decoders van de spelers.

met andere woorden heb je gewoon de nieuwe hd formats op je receiver en ga ik dus echt geen geld uitgeven aan een nieuwe receiver om deze te vervangen hoor.

het voegt in ieder geval voor mij niets extra's toe.

de truuk is nu net dat vele cdspelers niet ongecomprimeerde pcm tracks kunnen doorgeven, dan heb je dus wel een nieuwe receiver nodig.

pretorian22
17-09-2007, 12:37
de truuk is nu net dat vele cdspelers niet ongecomprimeerde pcm tracks kunnen doorgeven, dan heb je dus wel een nieuwe receiver nodig.


cd-spelers???

ik heb een cd-wisselaar van Denon maar die heb ik aangesloten gewoon via de ouderwetse manier hoor :)

dus weet niet wat je nou bedoelt?

hstadman
17-09-2007, 12:54
cd-spelers???

ik heb een cd-wisselaar van Denon maar die heb ik aangesloten gewoon via de ouderwetse manier hoor :)

dus weet niet wat je nou bedoelt?

opps, moet natuurlijk een dvdspeler zijn.;)

pretorian22
17-09-2007, 13:01
opps, moet natuurlijk een dvdspeler zijn.;)

haha ok dan snap ik hem :)


ja dat zou de enige rede kunnen zijn maar aangezien als je gebruik wil maken van de hd audio tracks je moet beschikken over een bd speler of hd dvd speler lijkt het me nog steeds overbodig want die hebben die optie volgens mij bijna altijd weer wel?

edwinvb
22-09-2007, 10:54
hoi

Op de blu ray van Kingdom Of Heaven staat audiotrack dts hd.
Kan deze dan wel afgespeeld worden op een receiver met dts?
Of is dan de bedoeling een receiver speciaal met dts-hd?

alvast ebdankt

edwin

Pieter Kleine
22-09-2007, 11:40
dts is niet dts-hd. Onder voorwaarde dat het mogelijk is dat de speler via bitstream dts-hd door kan geven, en volgens het eerste bericht wat ik hier plaatste zal dit in de meeste gevallen niet kunnen (enkel als discs in standard mode zijn geauthored) zul je een nieuwe receiver moeten hebben.
Echter, als je een hd-dvd speler, of blu-ray speler of beter nog een combospeler koopt met interne decoder, dan decodeert deze speler de dts-hd stroom en wordt het geluid via pcm analoog doorgegeven aan jouw receiver. Is dit bij jouw mogelijk dan hoef je niet voor een nieuwe receiver te gaan.
Verder is aan de dts-hd stroom een 'core' dts stroom gekoppeld, zodat de speler deze door kan geven, maar dan hoor je nog steeds een gewone dts stroom, weliswaar op hoge bitrate, van 1.5 mbps. Klinkt ook al beter.

TJ Weissel
22-09-2007, 12:01
Meer info over DTS Core:



The DTS-HD Audio format consists of a single data stream that carries both core and extension data. A single data stream has many advantages:

The first and most important advantage is backwards compatibility with existing DTS decoders. All decoders make use of the core, while advanced decoders make use of extension data, which is simply ignored by decoders that cannot use it.
A second advantage is that the encoding workflow is simplified because only one encoding pass is required to generate both core and lossless extensions, saving time and expense during the encoding process.
A third advantage is that the size of the core + extension data is smaller than the combination of a standalone core decoder and standalone bit-for-bit identical audio track. Content creators can encode a lossless data stream and a backward compatible core making a very efficient use of space on the disc.
A fourth advantage is that the DTS core itself is capable of very high performance in comparison with competing coding systems.

Edwin V
22-09-2007, 13:16
Er zijn (komen) volgens mij wel spelers die de Dolby True HD en DTS master HD tracks decoderen en dan als PCM naar de versterker kunnen sturen via de HDMI kabel. Het decoderen van die geluidsformaten door de versterker is dan helemaal zinloos. Die moet alleen 7.1 PCM aankunnen.

edwinvb
23-09-2007, 08:44
Bedankt allen voor de antwoorden.
Het ziet er naar uit dat een nieuwe receiver nodig zal zijn.
Dan is het nu zoeken naar een goede receiver, die wel een beetje betaalbaar is.
Wat een gedoe allemaal, en dat alleen om een mooie film in hd en dts hd te willen zien en luisteren.
Ik ben dus op zoek naar een receiver met hd audio....

suggesties.....:idea:

BASIL
23-09-2007, 10:12
Bedankt allen voor de antwoorden.
Het ziet er naar uit dat een nieuwe receiver nodig zal zijn.
Dan is het nu zoeken naar een goede receiver, die wel een beetje betaalbaar is.
Wat een gedoe allemaal, en dat alleen om een mooie film in hd en dts hd te willen zien en luisteren.
Ik ben dus op zoek naar een receiver met hd audio....

suggesties.....:idea:

Onkyo TX-SR605 voor ongeveer 600€ (y)

Pieter Kleine
23-09-2007, 13:21
Hm, denk dat je het niet goed begrepen heb. Volgens de aangehaalde berichten hierboven en je kunt diverse fora op soortgelijke conclusies lezen heb je dus voor de nieuwe geluidsformaten geen receiver met een nieuwe hd-decoder nodig. Een receiver met een 7.1 analoge input is voldoende. Hd-dvd sowieso en de nieuwe blu-rays (volgens nieuwe regels gemaakt) geven de nieuwe audioformaten niet in bitstream uit. Mogen ze ook niet volgens de regels van de makers van de discs.

Beetje citerend las ik laatst het commentaar dat zo'n nieuwe receiver met decoder straks alleen maar het geluid van de nu verschenen Blu-ray's kan decoderen, van alle andere hd-dvds en nieuwe Blu-rays moet de decoding plaatsvinden in de speler zelf.

Als je nu gaat voor een nieuwe receiver moet je niet zo zeer gaan voor die hd-decoder, maar m.i. meer voor de algemene kwaliteit van die receiver. En dan is het belangrijk om na te gaan hoe die receiver pcm weergeeft.

Maar Edwin, wat voor een receiver heb je nu?

Edwin V
28-09-2007, 11:26
http://www.highdefdigest.com/news/show/Firmware_Upgrades/New_Samsung_Blu-ray_Player_Unlocks_DTS-HD_Master_Audio/1012

Pieter Kleine
28-09-2007, 11:45
Het artikel suggereert dat met de update de samsung 1400 of zoiets nu ook dts-ma via bitstream kan doorgeven, maar in het bijbehorende forum-thread klinkt ook weer door dat de disc dan niet in 'advanced mode' geauthored moet zijn. Dat het nu zal kunnen, is te verklaren omdat alle blu-ray nu nog in 'basic mode' mode geauthored zijn. Straks kan dat anders zijn.

Harrie van Geleuken
28-09-2007, 15:22
Bedankt allen voor de antwoorden.
Het ziet er naar uit dat een nieuwe receiver nodig zal zijn.
Dan is het nu zoeken naar een goede receiver, die wel een beetje betaalbaar is.
Wat een gedoe allemaal, en dat alleen om een mooie film in hd en dts hd te willen zien en luisteren.
Ik ben dus op zoek naar een receiver met hd audio....

suggesties.....:idea:

Ik kan gebruik blijven maken van m'n Onkyo 701 via de 5.1 analoge multich.output voor de nieuw HD decodering PCM 5.1 dts hd ?!

Pieter Kleine
28-09-2007, 15:48
Ja, als de speler dts-hd intern decodeert naar pcm.

Harrie van Geleuken
28-09-2007, 16:10
Ja, als de speler dts-hd intern decodeert naar pcm.

PCM 5.1 zou het beste zijn ,en ik neem aan dat dit ook mogelijk is .

Pieter Kleine
28-09-2007, 18:54
ja.

Harrie van Geleuken
28-09-2007, 20:22
Behalve om meer receivers te verkopen die compatibel zijn met de nieuwe geluidsformaten zie ik hier geen enkel nut.

als PCM wordt gebruikt heeft een groot deel van de huidige 5.1 liefhebbers geen enkel probleem om dit weer te geven.
en mij lijkt het ook beter het volle signaal uit te sturen dan een verbeterd, maar nog steeds gecomprimeerd formaat.

Bij veel blu-ray's wordt dit al gebruikt voor de Engelstalige track en voor mij is dit voldoende. Ik gebruik de ondertiteling.

Natuurlijk zullen ze het in de landen waar veel gedubt wordt niet tevreden zijn met enkel een engelstalige PCM track. Zo zag ik ook al een Duitstalige en Franstalige PCM track op mijn schijfjes. En dan heb je natuurlijk ruimte nodig voor al deze bits...

Ben benieuwd hoe dat gaat klinken...t.o.v. de nu gangbare formaten bij dvd ?!

fabio1986
05-10-2007, 00:51
Ergens gaat het hier mis volgens mij. Waarom nieuwe formats maken als je het niet nodig zou hebben. dit zou het zelfde zijn als blu-ray of hd-dvd's maken op full hd en dan geen tv daarvoor maken.
Het heeft er juist mee te maken dat audio bij de nieuwe formaten wordt gebruikt om je het idee te geven dat je in de studio staat. vandaar ook bitrates van 18Mbps en meer.
Met Dolby true HD en DTS HD Master Audio zou het zelfs mogelijk zijn om meer dan 8 audio kanalen door te sturen. Maar hiervoor is wel HDMI 1.3 nodig. Vanwege de bitrate.
Als je de audio in je speler omzet dan comprimeer je het signaal al direct en dit houdt in dat je niet de geluids kwaliteit optimaal benut. Daarvoor hebben ze juist de formaten dobly digital plus en DTS HD high resolution audio ontwikkeld. Om je bestaande installatie te kunnen gebruiken zonder dat je een HD decoder nodig hebt en geen HDMI 1.3. Ander leuk rariteitje vond ik het HDMI 1.3a en b verhaal. Zullen we maar gewoon zeggen HDMI 1.4 dit is namelijk de officiele naam van het systeem. Alhoewel het weinig toevoeging geeft aan HDMI 1.3. En het is inderdaad waar dat je geen DTS-HD of Dolby HD decoder nodig hebt om het te kunnen beluisteren want als je gewoon een DTS en Dolby receiver hebt kun je toch je blurays en hddvds beluisteren, Je maakt alleen geen gebruik van de maximale capaciteit. Ook het verhaal van omzetting en dan naar 7.1 analoog uit is vreemd. Je wil een digitaal signaal zolang mogelijk behouden, elke vorm van analoge tussen transport, door een analoge 7.1 kabel zorgt voor ruis mogelijkheden.
Daarom maken ze een versterker met DTS-HD decoder.
Dit verhaal gaat dan eigenlijk ook op voor de bestaande dvd, waarom een versterker met een DTS of Dobly decoder als je het ook in je DVD kunt. Dit heeft gewoon te maken met de kwaliteit van je audio signaal. Digitaal is veel moeilijker te beïnvloeden dan analoog en vandaar dat je dus je coaxiale of optische kabeltje gebruikt en niet een 5.1 analoog signaal. 5,1 analoog is leuk als je gebruik wil maken van je SACD, omdat het analoog zo is opgenomen en later gedigitaliseerd. Maar dat ben je met de komst van HDMI 1.3 ook kwijt nu kan je versterker het SACD signaal omzetten zonder tussen komst van een analoge kabel maar gewoon via je HDMI.

pretorian22
05-10-2007, 11:48
Ergens gaat het hier mis volgens mij. Waarom nieuwe formats maken als je het niet nodig zou hebben. dit zou het zelfde zijn als blu-ray of hd-dvd's maken op full hd en dan geen tv daarvoor maken.
Het heeft er juist mee te maken dat audio bij de nieuwe formaten wordt gebruikt om je het idee te geven dat je in de studio staat. vandaar ook bitrates van 18Mbps en meer.
Met Dolby true HD en DTS HD Master Audio zou het zelfs mogelijk zijn om meer dan 8 audio kanalen door te sturen. Maar hiervoor is wel HDMI 1.3 nodig. Vanwege de bitrate.
Als je de audio in je speler omzet dan comprimeer je het signaal al direct en dit houdt in dat je niet de geluids kwaliteit optimaal benut. Daarvoor hebben ze juist de formaten dobly digital plus en DTS HD high resolution audio ontwikkeld. Om je bestaande installatie te kunnen gebruiken zonder dat je een HD decoder nodig hebt en geen HDMI 1.3. Ander leuk rariteitje vond ik het HDMI 1.3a en b verhaal. Zullen we maar gewoon zeggen HDMI 1.4 dit is namelijk de officiele naam van het systeem. Alhoewel het weinig toevoeging geeft aan HDMI 1.3. En het is inderdaad waar dat je geen DTS-HD of Dolby HD decoder nodig hebt om het te kunnen beluisteren want als je gewoon een DTS en Dolby receiver hebt kun je toch je blurays en hddvds beluisteren, Je maakt alleen geen gebruik van de maximale capaciteit. Ook het verhaal van omzetting en dan naar 7.1 analoog uit is vreemd. Je wil een digitaal signaal zolang mogelijk behouden, elke vorm van analoge tussen transport, door een analoge 7.1 kabel zorgt voor ruis mogelijkheden.
Daarom maken ze een versterker met DTS-HD decoder.
Dit verhaal gaat dan eigenlijk ook op voor de bestaande dvd, waarom een versterker met een DTS of Dobly decoder als je het ook in je DVD kunt. Dit heeft gewoon te maken met de kwaliteit van je audio signaal. Digitaal is veel moeilijker te beïnvloeden dan analoog en vandaar dat je dus je coaxiale of optische kabeltje gebruikt en niet een 5.1 analoog signaal. 5,1 analoog is leuk als je gebruik wil maken van je SACD, omdat het analoog zo is opgenomen en later gedigitaliseerd. Maar dat ben je met de komst van HDMI 1.3 ook kwijt nu kan je versterker het SACD signaal omzetten zonder tussen komst van een analoge kabel maar gewoon via je HDMI.


wat jij zegt klopt ook niet helemaal want je zegt dat je met een gewone receiver geen volledig gebruik maakt van de formaten. echter via lpcm of mpcm kan mijn receiver gewoon het volledige signaal weergeven mits de speler zelf een decoder aan boord heeft wat mijn toshiba hd dvdspeler en mijn ps3 dus beiden gewoon hebben.

SACD kan ik ook gewoon via hdmi kabel afspelen vanaf de ps3 op mijn receiver.

werkt gewoon goed in de praktijk allemaal en op volledige geluidskwaliteit.

de spelers staan op lpcm en op me receiver verschijnt gewoon netjes multichannel pcm

en nee er wordt nix gedownsampled etc is gewoon 100% volledige kwaliteit. lees anders maar ff de info na op dts.com etc

waar je wel gelijk inhebt is dat als je meer dan 8 kanalen krijgt de receivers problemen krijgen. maar dat hebben de 1e generatie nieuwe receivers ook dan want die zijn ook 7.1

maar sowieso wie wil er meer dan 7 speakers in zijn huis???

Pieter Kleine
12-10-2007, 23:39
Toegevoegd: Een overzicht van alle geluidsformaten; aanbevolen! Zie onder Edit in startbericht.

Pieter Kleine
17-11-2007, 00:01
Toegevoegd edit 2; de nieuwe onkyo schijnt de nieuwe audioformaten wel via bitstream door te kunnen geven, aldus praktijktest van areadvd.de

Yates
23-11-2007, 12:30
Maar een ps3 heeft toch geen analoge uitgangen, die je op de receiver kunt aansluiten? alleen een HDMI en optische aansluiting.. Dan ben je toch wel verplicht om een nw receiver te kopen, indien je van de geluidsformaten van de bluray wilt kunnen genieten?

Grtz,
Yates

joostpolletje
23-11-2007, 14:42
Maar een ps3 heeft toch geen analoge uitgangen, die je op de receiver kunt aansluiten? alleen een HDMI en optische aansluiting.. Dan ben je toch wel verplicht om een nw receiver te kopen, indien je van de geluidsformaten van de bluray wilt kunnen genieten?

Grtz,
Yates


Aangezien de Ps3 linear niet kan aansturen moet je een receiver hebben die de nieuwe audio formats kan decoderen.

Yates
23-11-2007, 14:44
Ik dacht dat de playstation wel kon decoderen, omdat, als je wel een 7.1 receiver hebt, gewoon kan genieten van deze formaten?

*TIMMIE*
28-11-2007, 13:24
Je kan linear en bitstream kiezen in het menu van de PC3. Zegt genoeg lijkt me. ;)

Edwin V
28-11-2007, 15:08
Maar je hebt dan wel een versterker met HDMI ingang nodig. 7.1 PCM gaat niet over de optische digitale uitgang.

*TIMMIE*
28-11-2007, 16:22
Klopt. PS3 kan het aan, hetzij via HDMI. Anders wordt het als PCM 2.0 uitgestuurd.

Bean
30-12-2007, 14:10
een vraag van een Blu Ray fan
mijn versterker is een Yamaha DSP1 en deze heeft geen HDMI aansluiting maar wel 6 analoge ingangen.
ik heb de Panasonic BD10 blu ray speler aangesloten via deze analoge ingangen en dit werkt perfect met Dolby Digital 5.1 blu ray's.
nu moet ik eigenlijk mijn Panasonic updaten naar V2.4
deze ondersteunt dan ook TrueHD.
als ik nu een TrueHD disc afspeel krijg ik een 5.1 DD geluid dat ok is, maar blijft dit ook zo als ik geupdate heb en TrueHD krijg via 6 kanalen of wordt dit geluid hier alleen maar minder van?de update is gewenst om dat de nieuwste discs menu's hebben die anders niet meer(goed)werken.ik durf de update niet door te voeren uit angst dat het ten koste van mijn geluidskwaliteit gaat

windoweyez
30-12-2007, 14:50
Ik neem aan dat dit perfect gaat werken, je kan discs dan in DD 5.1 en ook in True HD afspelen als deze optie op je BD aanwezig is....

Bean
30-12-2007, 15:01
Ik neem aan dat dit perfect gaat werken, je kan discs dan in DD 5.1 en ook in True HD afspelen als deze optie op je BD aanwezig is....
zal TrueHD dan niet perse 7.1 kanalen nodig hebben maar ook in 5.1 werken?

windoweyez
30-12-2007, 18:18
Lijkt me wel, normaliter worden die 2 laatste tracks dan met de achterste kanalen meegenomen, net zoals dit bij DTS/DD 6.1 ook naar 5.1 gebeurt.

Edwin V
30-12-2007, 19:52
De speler zal 7.1 vast wel terugbrengen naar 5.1 via de analoge outputs. Zou niet netjes zijn als die 't niet doet. Voor gewoon Dolby Digital en DTS kun je de digitale (coax optical) output van de speler gebruiken.

quorumz
04-01-2008, 17:45
heb zelf de onkyo 605, met een toshiba ep35 en een samsung bd1400.

heb 300 op beide formaten en versterker decodeert netjes true-hd..
maar vind wel dat ondanks generatie 2 (gok ik) van hd-dvd en bluray, dat bv wachten heel lang duurt, niet alle hd-dvds gelijk geslikt worden, soms blurays en hd-dvd meer dan een minuut dom bezig zijn voordat er beeld is etc etc

heb zelf nu ook top gun gekocht..maar daar lijkt de true-hd audio track niet goed van te zijn (dolby digital, dts ex doen het goed via versterker maar true-hd gaat versterker over de zeik, geluid doet er even over voordat je het hoort via hdmi en dan gaat al het geluid kraken)

wellicht dat iemand contact (email) gegevens heeft Paramount NL heeft