PDA

Bekijk de volledige versie : Setup uitbreiden met Monitor Audio Silver R6 luidsprekers?



Phreaky
15-09-2007, 21:52
Mijn setup bestaat uit de volgende onderdelen:

AV-Receiver: Cambridge Audio 540R v2
DVD-Speler: Cambridge Audio 540D
Luidsprekers: Mordaunt-Short 904i (fronts) / 905c (center) | Mission M30i (surrounds)

Ik ben niet tevreden over het stereo geluid dus ga ik mijn fronts vervangen door de Monitor Audio Silver R6 luidsprekers ofwel de Canton Vento 807 luidsprekers. De 904i's worden dan mijn surround luidsprekers en de Mission M30i's gaan eruit.

De Monitor Audio Silver RS6 luidspreker heeft een rendement van 91dB. De Mordaunt-Short 904i's / 905c hebben een rendement van 88dB?

Kan dit ook nog goed samenwerken in een 5.1 opstelling?

Gerco Stuivenberg
16-09-2007, 16:07
Ik ben bang van niet.

De Azur 540r heeft volgens mij klasse D eindversterkers. Dit soort eindtrappen is meestal niet in staat om een hoge stroomsterkte te leveren en zal daarom moeite hebben met het aansturen van de MA RS6. Een RS5 zal denk ik beter zijn voor aan de Azur 540r.

De Canton Vento 870 is daarom al meteen een afrader. Deze zijn nog moeilijker aanstuurbaar dan de MA's.

Phreaky
16-09-2007, 19:01
Is het juist niet zo dat je bij een 'hoger' rendement juist minder vermogen nodig hebt. Ik geloof elke 3dB de helft minder vermogen? Dus dan zijn de Monitor Audio luidsprekers juist wel goed aan te sturen.

Bron Hifi.nl (http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1690)
Stel onze luidspreker heeft een rendement van 80 dB en wij willen een geluidsdruk van 100 dB realiseren. Dat betekent dat er een vermogen nodig is van 1 x 10 x 10 = 100 Watt. 80 dB was vroeger (ruwweg 1965 tot 1985) een realistische waarde voor het rendement van een speaker. Tegenwoordig liggen rendementen hoger en veelal rond en boven 90 dB. In dat geval hebben we dus maar 10 Watt nodig om net zo hard te spelen.

Gerco Stuivenberg
18-09-2007, 22:03
Is het juist niet zo dat je bij een 'hoger' rendement juist minder vermogen nodig hebt. Ik geloof elke 3dB de helft minder vermogen? Dus dan zijn de Monitor Audio luidsprekers juist wel goed aan te sturen.
Rendement is de hoeveelheid dB's die een luidspreker geeft bij een bepaald vermogen. Meestal is dit bij 1 Watt.

Vermogen is het produkt van spanning en stroomsterkte. Deze zijn bij luidsprekers nooit aan elkaar gerelateerd. Er zijn nl. luidsprekers die een hogere spanning nodig hebben en luidsprekers die een hogere stroomsterkte vragen. Dit bepaalt aanstuurbaarheid van een luidspreker. Makkelijk aanstuurbaar betekent dat een luidspreker voor een bepaald aantal dB's een hogere spanning nodig heeft en dat de eindtrap een lagere stroomsterkte hoeft te leveren, Bij moeilijk aanstuurbare is dit precies andersom. Het grootste probleem voor een eindtrap is de stroomsterkte. Een eindtrap levert nl. liever een lage dan een hoge stroomsterkte.

Het is dus niet alleen het rendement, maar ook de aanstuurbaarheid die het uitgangsvermogen bepaalt.

erreper
02-10-2007, 13:16
Als je graag die speakers wil hebben kun je ook een eindversterker aan je receiver zetten die de RS6 stroom geven. Op marktplaats staat genoeg leuks..

Vincent25
01-11-2007, 13:14
Deze speakers zijn vrij makkelijk aanstuurbaar dus ik denk niet dat het een probleem zal opleveren met je huidige versterker. Natuurlijk is het het beste idee om de proef op de som te nemen.