PDA

Bekijk de volledige versie : Het (naast elkaar) gebruiken van coaxiale en optische kabels



rwessel
19-09-2007, 16:27
Even een korte beschrijving van mijn setje: ik heb een (Sony) dvd-speler met zowel een coaxiale als optische (digitale) uitgang. Ik heb deze dvd-speler aangesloten op een (Sony) receiver via de coaxiale uit- en ingang. Nu heb ik een (Sony) dvd-recorder aangeschaft met alleen een coaxiale uitgang. Deze dvd-recorder wil ik ook op de receiver aansluiten.

Probleem : de receiver heeft slechts één coaxiale ingang, maar wel meerdere optische ingangen (waaronder ook één specifiek voor dvd).

Vraag: Kan ik nu de dvd-recorder aansluiten via de coaxiale ingang en de dvd-speler via de optische ingang ? Gaat dit werken en zal de receiver herkennen of het signaal van de dvd-speler (optisch) of de dvd-recorder (coaxiaal) komt ? Heeft iemand hier ervaring mee ?

Avalan
19-09-2007, 18:07
Misschien snap ik je vraag niet goed, maar als je receiver meerdere optische ingangen heeft, dan lijkt het me nogal evident dat je probleemloos je DVD-speler optisch kunt aansluiten en je recorder via coax. Waarom zouden er anders meerdere inputs zijn ?

Kingpin112
19-09-2007, 21:55
Even een korte beschrijving van mijn setje: ik heb een (Sony) dvd-speler met zowel een coaxiale als optische (digitale) uitgang. Ik heb deze dvd-speler aangesloten op een (Sony) receiver via de coaxiale uit- en ingang. Nu heb ik een (Sony) dvd-recorder aangeschaft met alleen een coaxiale uitgang. Deze dvd-recorder wil ik ook op de receiver aansluiten.

Probleem : de receiver heeft slechts één coaxiale ingang, maar wel meerdere optische ingangen (waaronder ook één specifiek voor dvd).

Vraag: Kan ik nu de dvd-recorder aansluiten via de coaxiale ingang en de dvd-speler via de optische ingang ? Gaat dit werken en zal de receiver herkennen of het signaal van de dvd-speler (optisch) of de dvd-recorder (coaxiaal) komt ? Heeft iemand hier ervaring mee ?

Heel simpel, je receiver heeft maar 1 coax ingang, deze moet je dus gebruiken voor je dvd-recorder.
De optische gebruik je dus voor je dvd-speler.
Je receiver heeft hier geen probleem mee.

Suc6

rwessel
20-09-2007, 06:23
Misschien snap ik je vraag niet goed, maar als je receiver meerdere optische ingangen heeft, dan lijkt het me nogal evident dat je probleemloos je DVD-speler optisch kunt aansluiten en je recorder via coax. Waarom zouden er anders meerdere inputs zijn ?

Ik zal proberen mijn vraag verder te verduidelijken. Op de achterkant van mijn receiver zitten allemaal ingangen die gegroepeerd zijn op cd, md, aux en zo ook op dvd. De (groeps)ingang voor dvd bevat zowel een coaxiale als een optische ingang en deze ene (groeps)ingang wil ik gebruiken voor het aansluiten van zowel de dvd-recorder (coaxiaal) als de dvd-speler (optisch).

De vraag is dus of dit zal gaan werken en of de receiver herkent dat (groepsingang voor dvd) de ene keer het de coaxiale signaal van de dvd-recorder en de andere keer het optische signaal van de dvd-speler ontvangt.

Peter Porrio
20-09-2007, 07:30
Je moet het als volgt doen:

De DVD-recorder sluit je aan via de coaxiale aansluiting op je reciever. Deze is zover ik uit je verhaal begrijp, gekoppeld aan de invoerbron "DVD".

De DVD-speler sluit je aan via de optische aansluiting op je reciever. In het menu van je reciever kun je instellen welke bron (knop) gekoppeld is aan welke digitale ingang.

Op dit moment is "DVD" bij jou gekoppeld aan "COAX1"
Je zult in dat menu (zie handleiding van je reciever) in moeten stellen dat "OPT1" (optische ingang waarop je de DVD-speler hebt aangesloten) gekoppeld wordt aan bijv. "CD" of "AUX".

Als je dan het geluid van je DVD-recorder wilt horen kies je op de reciever voor "DVD". Als je de gewone DVD-speler gebruikt, kies je voor "CD" of "AUX" (wat je hebt ingesteld in de digitale setup van je reciever).

Avalan
20-09-2007, 11:00
Ik zal proberen mijn vraag verder te verduidelijken. Op de achterkant van mijn receiver zitten allemaal ingangen die gegroepeerd zijn op cd, md, aux en zo ook op dvd. De (groeps)ingang voor dvd bevat zowel een coaxiale als een optische ingang en deze ene (groeps)ingang wil ik gebruiken voor het aansluiten van zowel de dvd-recorder (coaxiaal) als de dvd-speler (optisch).

Ok, had al een vermoeden dat je dat bedoelde. Alleen vraag ik me af waarom je het persé zo wil doen, aangezien je receiver meer dan 1 optische ingang heeft. Je kan die DVD-speler gerust ook op een ingang steken die anders noemt (bvb D-TV, SAT,...). Zoals Peter al aanhaalt kun je mogelijks zelfs de inputs renamen, veel receivers laten dit toe.

Als je dan toch persé dezelfde logische ingang wil gebruiken, dan kan ik je vertellen dat dat naar alle waarschijnlijkheid óók gaat werken. De receiver kijkt gewoon op welke fysische input er een signaal komt en neemt dat signaal. Komt er op beide een signaal binnen, dan zal gewoon een van de twee de voorrang krijgen.
Om je een idee te geven, ik heb op 5 logische inputs van mijn versterker 11 toestellen aangesloten ;). Dit 'overloaden' van inputs kan je zelfs met de analoge audio- en video-inputs ook.
Een simpel (fictief) voorbeeldje: Input "DVD" heeft: 1 coax, 1 optisch, 1 analoog + 1 S-Video, 1 Composite. Daarop kun je bvb aansluiten: DVD-speler via coax + HDMI rechtstreeks naar TV, PS2 via optisch + S-Video, Wii via analoog + Composite.
Enige belangrijke is dat je geen twee toestellen tegelijk laat aanstaan op dezelfde input, aangezien de beide signalen interferenties zouden kunnen geven. In de praktijk heb je echter altijd maar 1 apparaat aan staan.

PS: enige nadeel van dat 'overloaden' is dat alle instellingen direct voor alle aangesloten apparaten gelden. Wil je bvb voor 1 apparaat Dolby ProLogic en voor een ander gewoon Stereo dan zul je dat telkens opnieuw moeten instellen afhankelijk van het apparaat dat je gebruikt. In die zin is Peter zijn idee ook veel beter, dan kies je op de receiver effectief 2 verschillende inputs, en die onthouden normaal elk hun eigen instellingen.

Kingpin112
20-09-2007, 23:18
Ik zal proberen mijn vraag verder te verduidelijken. Op de achterkant van mijn receiver zitten allemaal ingangen die gegroepeerd zijn op cd, md, aux en zo ook op dvd. De (groeps)ingang voor dvd bevat zowel een coaxiale als een optische ingang en deze ene (groeps)ingang wil ik gebruiken voor het aansluiten van zowel de dvd-recorder (coaxiaal) als de dvd-speler (optisch).

De vraag is dus of dit zal gaan werken en of de receiver herkent dat (groepsingang voor dvd) de ene keer het de coaxiale signaal van de dvd-recorder en de andere keer het optische signaal van de dvd-speler ontvangt.

Nu is het verhaal iets duidelijker dan je eerste versie.

Volgens mij kun je alleen voor dvd in je receiver maar 1 optie kiezen welke ingang je hieraan gekoppelt wilt hebben (coax/optisch).
Is het niet mogelijk om in je receiver presets te maken? Waarbij je 2x dvd definieerd?

Als je de CD ingang koppelt aan 1 van je dvd apparaten dan werkt volgens mij je surround niet (cd = 2 kanaals), maar je zou dit eventueel uit kunnen proberen.

rwessel
21-09-2007, 08:00
Allereerst bedankt voor jullie reacties, tips en voorbeelden.

Mijn Sony versterker (STR-DB940) is een model dat 5 of 6 jaar oud is, dus ik weet niet of ik ook uitgangen kan toewijzen, maar dat ga ik zeker opzoeken/uitproberen. En anders gewoon één van de andere optische ingangen gebruiken, maar net als Kingpin al aangeeft, ben ik er bang dat, als ik bijv. de cd-ingang hiervoor gebruik, mijn surround niet zal werken.

Het bevestigt mij in mijn vermoeden gewoon een optische kabel te kopen en het te proberen.

Avalan
21-09-2007, 14:45
Als je de CD ingang koppelt aan 1 van je dvd apparaten dan werkt volgens mij je surround niet (cd = 2 kanaals), maar je zou dit eventueel uit kunnen proberen.

Dat hoeft niet zo te zijn, en is volgens mij al helemaal niet zo als de inputs assigneerbaar zijn.
Zo had ik vroeger zelfs een coax-input geassigneerd aan Phono en kon daarop perfect meerkanaals DD/DTS op laten decoderen.
Enige nadeel van die assignable inputs is dat je nieuwe namen welliswaar op de display komen maar je afstandsbediening uiteraard nog steeds de originele namen heeft ;).

Harrie Meester
21-09-2007, 23:40
Nu is het verhaal iets duidelijker dan je eerste versie.

Volgens mij kun je alleen voor dvd in je receiver maar 1 optie kiezen welke ingang je hieraan gekoppelt wilt hebben (coax/optisch).
Is het niet mogelijk om in je receiver presets te maken? Waarbij je 2x dvd definieerd?

Als je de CD ingang koppelt aan 1 van je dvd apparaten dan werkt volgens mij je surround niet (cd = 2 kanaals), maar je zou dit eventueel uit kunnen proberen.

Wanneer je een digitale ingang hebt op een versterker/receiver maakt het niet uit of die CD heet of niet, hij kan gewoon dolby/dts 5.1 ontvangen en decoderen, ik heb op mijn versterker(yamaha DSP-A2) de PS3 op de optische cd ingang aangesloten, aangezien alle andere 3 al in gebruik waren(op de coax cd ingang staat de cd speler).dat werkt prima, alleen heeft bij mij de coax ingang voorrang op de optische, dus zolang de cd-speler aanstaat krijg ik niks via de optische ingang, zet ik de cd-speler uit, kan ik de PS3 gebruiken voor 5.1 surround op diezelfde ingang.

Avalan
22-09-2007, 20:15
Wanneer je een digitale ingang hebt op een versterker/receiver maakt het niet uit of die CD heet of niet, hij kan gewoon dolby/dts 5.1 ontvangen en decoderen, ik heb op mijn versterker(yamaha DSP-A2)

Dit is ongetwijfeld het geval bij Yamaha (heb zelf alleen maar Yamaha gehad), maar daarom hoeft het niet persé ook zo te zijn bij andere merken. De kans is vrij reëel dat het gaat werken, maar er bestaat altijd een kleine kans dat de CD input slechts als stereo gedecodeerd wordt.

rwessel
02-10-2007, 14:35
Ik heb inmiddels de optische kabel gekocht en aangesloten, dus de dvd-speler via een optische kabel en de dvd-recorder via de coaxiale kabel, beiden in dezelfde groep. En het werkt !!

De receiver schakelt over al naar gelang welk signaal hij ontvangt. Zet ik beide apparaten aan dan geeft hij het signaal door van het apparaat dat als eerste is aangezet. Ik heb dus niet de dvd-speler op de MD- of AUX-ingang aan hoeven sluiten en dus ook niet getest of hij via zo'n ingang dan wel het 5.1-signaal doorgeeft.

Nogmaals bedankt voor jullie opmerkingen en tips.