PDA

Bekijk de volledige versie : Advies: Welke reciever bij HKTS11



quicksilver2003
20-09-2007, 09:15
Beste mensen. Ik heb een beetje rondgekeken voor een reciever voor een Harman Kardon HKTS11.

Ik zat de denken aan de volgende recievers rond de 350-400 euro:

- Denon avr-1907
- Pioneer VSX-917
- Yamaha RX-V559
- Marantz SR4001

Ik heb alleen de pioneer gehoord met deze set en klonk wel zuiver, maar heb geen mogelijkheid kunnen krijgen om andere te beluisteren. Hebben jullie ervaring met deze recievers? En wat kunnen jullie me adviseren.

Het gaat om een woonkamer van ongeveer 6 bij 7 meter. Hij word straks gebruikt om voornamelijk films in 5.1 en muziek af te spelen. Aansluiting zal voornamelijk digital coax zijn.

Gerco Stuivenberg
23-09-2007, 16:39
Je hebt luidsprekers van HK maar je wil dit op een receiver van HK aansluiten?

Het lijkt beter om dit juist wel te doen. Die luidsprekers zijn nl. klankmatig afgestemd op de receivers van HK.

En anders gewoon zelf gaan luisteren.

quicksilver2003
24-09-2007, 07:04
[quote=Gerco Stuivenberg;1227797]maar je wil dit op een receiver van HK aansluiten?
quote]

Nee, ik probeer een keuze te maken tussen de 4 recievers. HK recievers zijn dan alweer wat prijziger wil je een beetje vermogen per kanaal hebben.

Rob G.
24-09-2007, 11:06
Ik zou me niet zo blind staren op het vermogen van de speakers en de receiver.
De speakers hebben misschien een vermogen van maximaal 120 watt, maar ik geloof niet dat dit nog enigszins aan te horen is. Ik denk zelf dat de speakers echt niet teveel vermogen nodig hebben.

Daarnaast is H/K altijd van voorzichtig met de waarden voor hun receivers. Waarom precies kunnen anderen wellicht uitleggen.

Als je deze set voorlopig wilt blijven gebruiken zou ik toch lekker een instap-model van H/K kiezen.

Gerco Stuivenberg
24-09-2007, 21:35
De speakers hebben misschien een vermogen van maximaal 120 watt.

Daarnaast is H/K altijd van voorzichtig met de waarden voor hun receivers.

Luidsprekers hebben geen vermogen maar een belastbaarheid. Deze geeft aan hoeveel elektrische energie deze om kan zetten naar akoestische energie. Deze energie-omzetting bepaalt de kracht van het geluid.

Harman Kardon is niet voorzichtig met die waarden. Hun geven ander soort waarden op. Het soort waarde wordt bepaald door:
De vervorming (THD) die erbij vermeld staat. Dit ligt in de meeste gevallen tussen de 0.03% en 1%
De gebruikte frekwentie(s). Dit kan 1 kHz of het hele bereik (20Hz-200.000Hz).
Het aantal kanalen dat gebruikt en belast wordt.Een fabrikant die een zo hoog mogelijke waarde op wil geven meet dus bij 1% vervorming, 1Khz en hebben dan maar 1 kanaal belast van de kanalen die gebruikt kunnen worden.

Harman Kardon is niet zo'n fabrikant. Die geven liever waardes op die dichter bij de werkelijkheid liggen. Deze zijn dus lager, maar zorgen er wel voor dat wanneer je een daarop afgestemde luidspreker er op aansluit, dat een eindtrap dan meer reserve-vermogen beschikbaar heeft om deze gecontroleerd aan te sturen. Dit betekent dus minder vervorming en een minder hevige uitslag van de conus bij hogere geluidssterktes.

Een HK van 40Watt/kanaal is dus net zo krachtig als bvb. een Yamaha van 110Watt/kanaal.;-)


Ik denk zelf dat de speakers echt niet teveel vermogen nodig hebben.
Dit is afhankelijk van de belasting. Wanneer deze zwaarder belast wordt, heb je ook meer vermogen nodig.

quicksilver2003
25-09-2007, 06:38
Ik denk dat ik wat hk recievers ga beluisteren en ga vergelijken. Alvast bedankt voor de informatie. (y)

Gerco Stuivenberg
27-09-2007, 21:44
Ik denk dat ik wat hk recievers ga beluisteren en ga vergelijken.
Ik denk dat je weinig verschil tussen de verschillende modellen van HK zal horen. Het grootste verschil zul je horen tussen de uitgangsvermogens.

Je kunt het beste rekening houden met de subwoofer. Het uitgangsvermogen en de belastbaarheid van de luidsprekers moet je ook hierop afstemmen. Zijn deze beide te laag dan zal je goed kunnen horen waar deze geplaatst is. Wanneer deze te hoog zijn, zal je veel minder lage tonen. Dit laatste zal bij jou niet het geval zijn omdat je sub krachtig genoeg is.

In jouw geval zou ik kiezen voor minstens 50 Watt/kanaal. De luidsprekers hebben dubbele woofers waardoor deze wat moeilijker aan te sturen zijn dan bvb. het HKTS-7 of 8 systeem. Die hebben aan 40 Watt/kanaal voldoende.;)