PDA

Bekijk de volledige versie : Het verzamelen van comedie dvd's.



Seus
30-09-2007, 14:50
Ik ben nog redelijk nieuw op dit forum, maar er valt mij toch al iets op. Volgens mij verzamelen maar weinig mensen comedies. Je hoort of ziet er weinig over op de verschillende fora. Ook op dit forum kom je sporadisch iets tegen over comedies.

Als ik naar mijn eigen collectie kijk dat is het aantal comedies ook zeer beperkt. Het zijn over het algemeen ook nog eens romcom's die ik bezit, dit zijn de favoriete comedies van mijn echtgenote. Comedies als bv. American Pie, Road Trip etc. worden 1x bekeken en worden dan door verkocht of iets dergelijks. Deze krijgen geen definitieve plaats in de collectie.

Hoe is dit bij jullie, zijn comedies geen geliefd verzamelobject of zijn er andere reden bedenkbaar waarom de comedie niet bepaald populair is vergeleken met andere genres.

DanielC.
30-09-2007, 14:54
Comedey doet het altijd goed bij mij. Maar dan wel het wat oudere werk. Dat nieuwe spul, daar kan ik meestal niet zo om lachen.

Seus
30-09-2007, 15:01
Comedey doet het altijd goed bij mij. Maar dan wel het wat oudere werk. Dat nieuwe spul, daar kan ik meestal niet zo om lachen.

Maar verzamell jij dan comedie's doelbewust.

DanielC.
30-09-2007, 15:05
Nee, daar doe ik niet aan. Dan zou ik zomaar dingen moeten gaan kopen omdat het comedy is. Daar ga ik niet aan beginnen.

intexor
30-09-2007, 15:08
Ik verzamel zeker niet doelbewust comedies. Wel heb ik in mijn DVD-kasten een plaatsje gereserveerd voor Monty Python, Coen Brothers, Kevin Smith en Jim Carrey DVD's die ik ook bijna allemaal heb. Ook heb ik een rijtje parodie-films die ik heel graag kijk. Maar algemene doorsnee comedies, daar kan ik meestal niet mee lachen en die komen dan ook haast niet voor in mijn collectie.

Maar ik twijfel er niet aan dat er hier ook wel mensen zullen zitten die net wel veel comedie verzamelen, ieder heeft zo wel zijn favoriete genre denk ik dat dan ook het meeste in de collectie zal voorkomen.

Mick Schouten
30-09-2007, 15:59
weet je wat het is met comedy volgens mij? het is denk ik meestal (vooral de nieuwere) het genre wat het minste verhaal heeft, en vooral om de grappen gaat. en een film is goed als het verhaal echt goed is, natuurlijk altijd uitzonderingen daar gelaten. ik wil nu dus niet zeggen dat het nooit een goed verhaal heeft, maar wel het genre met de minst goede verhalen.

Seus
30-09-2007, 16:49
weet je wat het is met comedy volgens mij? het is denk ik meestal (vooral de nieuwere) het genre wat het minste verhaal heeft, en vooral om de grappen gaat. en een film is goed als het verhaal echt goed is, natuurlijk altijd uitzonderingen daar gelaten. ik wil nu dus niet zeggen dat het nooit een goed verhaal heeft, maar wel het genre met de minst goede verhalen.

Hier ben ik het volledig mee eens. Uitzondering op deze regel zijn naar mijn mening de betere romantische comedie's (een goed voorbeeld hiervan is bv. One Fine Day met George Clooney) en niet de grappen en grollen comedies zoals bv. Dumb and Dumber (om er eens een te noemen, bedoel hier verder niets negatief mee).

misterfun
30-09-2007, 20:13
mischien leuk dat iedereen zijn of haar top 5 of 10 plaatst ? of beter een apart topic ?

mercapto
30-09-2007, 20:24
Kan hier wel lijkt mij...misschien wil de topicstarter de titel aanpassen ?

Mijn Top 5 :

*Boondock Saints
*Lock, Stock and Two Smoking Barrels
*Steal (lachwekkend slecht)
*Curdled (Halve hoes bestaat uit QUENTIN TARANTINO!!!!, hij schijnt hem gezien te hebben...erg vaag in de verte een prequel over een character uit Pulp Fiction...)
*The Blues Brothers (het was deze of The Big Lebowski, vond beide weinig aan)

Das ook meteen alles wat in de verte op een komedie lijkt in mn verzameling, vind ze de moeite van het kopen nooit echt waard...

Seus
30-09-2007, 21:58
Kan hier wel lijkt mij...misschien wil de topicstarter de titel aanpassen ?

Mijn Top 5 :

*Boondock Saints
*Lock, Stock and Two Smoking Barrels
*Steal (lachwekkend slecht)
*Curdled (Halve hoes bestaat uit QUENTIN TARANTINO!!!!, hij schijnt hem gezien te hebben...erg vaag in de verte een prequel over een character uit Pulp Fiction...)
*The Blues Brothers (het was deze of The Big Lebowski, vond beide weinig aan)

Das ook meteen alles wat in de verte op een komedie lijkt in mn verzameling, vind ze de moeite van het kopen nooit echt waard...

Je laatste zin in je reactie dat is waarom ik deze discussie mede gestart heb. Ik heb in principe niets tegen een top 5 van comedie's, maar liever toch in een aparte topic. Dan kunnen we eventueel hier verder discussieren over het hoe en waarom van comedie dvd's in je collectie. Jouw standpunt hierin is duidelijk.

nmbs
01-10-2007, 08:14
Ik heb volgens mij profiler ongeveer 171 komedies op 669 films in collectie. Da's ongeveer 25%. Voor mij is dit een topgenre aangezien actie pas op de 2de plaats komt. Ik zie heel graag komedies. Dit zijn films die je vaak eens met een hoop vrienden op een avond kan kijken of met het hele gezin om eens te lachen. Veel films zijn in mijn collectie die jij (seus) hebt verkocht als American Pie, Road Trip,... Heb die films al wel 3 of 4x gezien en blijf steeds lachen met sommige grappen. Voor mij zeker een topgenre!

Bettina
01-10-2007, 08:59
volgens profiler heb ik 61 komedie films. Dat is redelijk veel op een verzameling van 516
Maar ik vertrouw het niet helemaal romance heb ik er maar 7 terwijl ik toch echt wel houd van een goede romantische film :)
Anime en drama scoort het hoogst bij mij

Patrick van den Hul
01-10-2007, 09:26
Volgens mijn profiler heb ik 20 komedies op 360 films, ongeveer 5% dus.

Over het algemeen kunnen komedies mij niet echt bekoren omdat ze weinig vernieuwend zijn, en diegenen die dat wel zijn, blijven meestal niet overeind na meerdere kijkbeurten. Ik kijk wel regelmatig komedies die nieuws uitkomen, maar in mn collectie zijn ze niet te vinden. Ik ben dan ook benieuwd welke 20 films profiler als komedie rekent.

Dennis Oosterhuis
01-10-2007, 10:25
Ik heb aardig wat comedies volgens mij, DVD Profiler geeft 76 op een collectie van 360 (ongeveer 21 %) aan. Het is zeker niet mijn minst favoriete genre (blijkbaar :) ), eigenlijk heb ik ook niet echt een genre dat me minder ligt. Elk genre heeft zo zijn charmes... :p

Hugo R
01-10-2007, 10:37
Ik heb ook zeker wel wat komedie in mijn collectie zitten, maar ik verzamel het niet ofzo. Ik heb dat trouwens met geen enkel genre dat ik iets koop, omdat het in een genre valt.

Seus
01-10-2007, 12:43
Om even in te haken op het aantal comedie die in mijn collectie zitten. Dit zijn dus vnl. romantische comedies. Een absolute topper vind ik bv. Serendipity (y) met John Cusack en Kate Beckinsale. Een fijn uitgewerkt verhaal, romantisch, een feel good film (zoals al in een ander topic werd gezegd), chemie tussen hoofdrolspelers etc.

Een andere top-comedie vind ik Keeping the Faith (y) met Ben Stiller, Edward Norton en Jenna Elfman. Deze gaat over de liefdesverhoudingen van Elfman met de rabbi (Stiller) en de priester (Norton). Dit zijn het soort comedie die bij mij wel een plaats in de collectie krijgen/behouden.

Ook comedies met Tom Hanks, Meg Ryan, Sandra Bullock en Hugh Grant mogen er wat mij betreft zijn. Enkele voorbeelden hiervan zijn Two Weeks Notice, You've Got Mail.

Dit betekent niet dat ik geen ander soort comedie in mijn collectie heb, maar dit zijn dan uitzonderingen op de regel.

intexor
01-10-2007, 13:37
Wat ik zelf ook recent ontdekt heb zijn de Judd Apatow comedies (Knocked Up, Superbad, The 40-Year Old Virgin), die ook niet meteen bij de doorsnee comedies gerekend kunnen worden. Die films komen er bij mij zeker ook nog wel eens in.

Bettina
01-10-2007, 13:43
I love keeping the faith!

Goede film, echt super, ik heb die ook in mijn verzameling zitten! Two weeks notice vind ik ook erg leuk, en music and lyrics of Bridget jones.






Om even in te haken op het aantal comedie die in mijn collectie zitten. Dit zijn dus vnl. romantische comedies. Een absolute topper vind ik bv. Serendipity (y) met John Cusack en Kate Beckinsale. Een fijn uitgewerkt verhaal, romantisch, een feel good film (zoals al in een ander topic werd gezegd), chemie tussen hoofdrolspelers etc.

Een andere top-comedie vind ik Keeping the Faith (y) met Ben Stiller, Edward Norton en Jenna Elfman. Deze gaat over de liefdesverhoudingen van Elfman met de rabbi (Stiller) en de priester (Norton). Dit zijn het soort comedie die bij mij wel een plaats in de collectie krijgen/behouden.

Ook comedies met Tom Hanks, Meg Ryan, Sandra Bullock en Hugh Grant mogen er wat mij betreft zijn. Enkele voorbeelden hiervan zijn Two Weeks Notice, You've Got Mail.

Dit betekent niet dat ik geen ander soort comedie in mijn collectie heb, maar dit zijn dan uitzonderingen op de regel.

BrianB
01-10-2007, 15:01
Ik heb weinig komedies in mijn collectie. Het voorname probleem met komedie is, in tegenstelling tot drama of actie, is dat bij meerdere kijkbeurten veel grappen wegvallen. Een tweede kijkbeurt is vaak minder leuk dan de eerste, omdat je de meeste grappen al kent. Ik ken weinig komedies die na meerdere kijkbeurten echt grappig blijven, en daarom heb ik er ook zo weinig.
Enkele voorbeelden:
- The Big Lebowski.
Veel grappige one-liners. Plus het feit dat je elke keer weer iets extra's ontdekt. Bovendien zit het verhaal zeer goed in elkaar, en zijn de acteurs erg goed op elkaar ingespeeld.
- Monty Python's Life Of Brian.
Elke 'sketch' is zeer de moeite waard, en sowieso de beste van Monty Python.
- Dr. Strangelove.
In de eerste plaats omdat het zo serieus gespeeld wordt. De acteurs acteren niet grappig bedoeld, en daarom is het zoveel komischer. En al werd de film als zeer schokkend ervaren, zat hij later niet eens zo ver van de werkelijkheid af.
- Abel.
Zeer absurdistisch, geweldige dialogen. Niet Van Warmerdams beste (dat blijft toch De Noorderlingen, maar dat is geen komedie), maar toch een van Nederlands beste komedies.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden, maar wel een paar van de beste komedies. Dus zeker aan te raden voor komediefans.

Rotterdam5314
02-10-2007, 14:22
Ik heb ook vrij weinig comedy's in mijn collectie. Dit komt doordat ik 9 van de 19 comedy's maar zeer flauw vind en er vaak niet om kan lachen. Ik lach eerder om een goede grap in bv een actie film dan in een comedyfilm zelf. Als ik wil lachen dan kijk ik liever een dvdtje van BV Najib, Delirious, Raw en meer van dat soort ongein. Married with children en King of Queens vind ik wel weer erg leuk. Domb en ... vond ik ook erg leuk. Romatische comedy's vind ik totaal niks... Films als Btidget jones enz enz kots ik eerder uit dan dat ik er mijn tijd aan zou verdoen

Brlggs
03-10-2007, 14:30
geef mij maar de super absurde humor.
mooie voorbeelden:
- the Austin Powers collectie
- the monty python collectie
- Bottom (absurder gaat niet)
- Kung Pow (idem)

nog in het verlanglijstje staan:
- the naked gun collectie
- Ace Ventura films
- Kentucky Fried Movie
- Coupling ( totaal niet absurd, maar steekt zó mooi ineen)
- en alles wat absurd genoeg is om te houden

TJ Weissel
03-10-2007, 14:34
Er zijn gewoon weinig goede komedies gemaakt, en veelal zijn de beste komedies (imho) speelfilms (serieuze humor).

Lampje
26-10-2007, 09:43
In mijn collectie:
Planes, traines and automobiles
Dumb and Dumber
Starsky and Hutch
Pink Panther collectie

Geen films maar wel comedy dvd's:
Bart (de Graaf) deel 1 en 2
The Awful Truth
Fawlty Towers

Ook heel leuk:
Groundhog Day

Ik denk dat veel comedy's lekker tv-voer zijn..

Chris Taylor
26-10-2007, 14:10
Ben niet iemand die doelbewust comedys verzamelt, maar als ik een leuke tegen kom neem ik die zeker mee. Zeker de nieuwere comedyfilms als Knocked Up en Superbad komen tzt zeker in de collectie.