PDA

Bekijk de volledige versie : Hulp nodig! verbindingen, verbindingen...



Werner
01-10-2007, 00:54
Ik denk dat ik toch maar overstag ga, en zodra het hybride toestel Samsung BD-UP 5000 leverbaar is, ik me tot een aankoop zou kunnen verleiden. Ik zit echter nog met een paar technische vragen:

1/ Op mijn versterker een Sony waarin op dit moment al een dvd-speler (Sony NS-52) en een HD-recorder (Philips DVDR 3360 H) zijn aangesloten, is daar überhaupt nog plaats om een toestel bij te steken? Ik heb altijd gemerkt dat de geluidskwaliteit van de losse dvd-speler excellent is, maar die van de dvd-recorder overstijgt kwalitatief het stereogeluid van de televisie niet.

Als daar straks nog eens een BR/HD bijkomt, wil ik toch qua geluid het onderste uit de kan halen voor alle toestellen tegelijk, liefst met het niet te veel versteken van kabeltjes, tenzij hiervoor T--stukjes bestaan of zo. Ik kan moeilijk een andere receiver per nieuwe media gaan kopen. De betere televisie (Full HD) zal ook voor een andere keer zijn, ik moet zien wat budgetwijs mogelijk is, en wilde daarom toch alvast met de speler beginnen, kan ik de media vergelijken.

2/ Geluid: Wie maakt me eens wijs in die nieuwe audioformaten? Welke zal ik kunnen spelen, welke niet, gesteld dat het inderdaad de BD-UP5000 wordt? Mijn receiver is een Sony STR-DE 597

3/ Bovendien, het kan extreem stom klinken, maar is het mogelijkom de DVD-recorder Philips DVDR 3360 H) zodanig te verbinden dat die beter geluid geeft dan standaard televisie-stereo? Zoner de standaard dvd of de eventueel nog te kopen BD-UP in het gedrang te brengen.

4) Ga ik van de verbetering van het beeld al iets merken? (FTR 9955 Philips)

En tot slot: 5) iemand een idee wanneer dat race-machien van Samsung BD-UP 5000 nu eindelijk op de markt gaat verschijnen? Waar? Voor hoeveel? Is die prijs nog te onderhandelen voor zeg maar een early adopter die meewerkt aan een dvd-pagina en daardoor het apparaat voortdurend laat draaien ten behoeve van de consument (en ook wel een klein beetje voor mezelf?)

luyckfasseel stefan
01-10-2007, 12:38
hoi werner
volgens mijn vertegenwoordiger van samsung zou de bd-up5000 pas beschikbaar worden voor de benelux rond januari, wat impliceert dat ze zullen beginne verdelen vanaf maart omdat ze in die periode hun nieuwe cattalugus presenteren. De nieuwe cattalogus is nu nog maar net uit, dus wachten . in duitsland zou hij normaal voor europa als eerste gereleesd worden, enkele maanden eerder.

Edgar Smit
01-10-2007, 13:31
Werner,

1) Dat ligt aan het aantal aansluitingen en vooral soortaansluitingen wat je hebt natuurlijk.
DVD speler optisch of coaxiaal
DVD recorder Optisch of Coaxiaal
Hybride zou middel HDMI moeten, maar dan moet je receiver dat onderstuenen, zoniet wordt ook deze optisch of coaxiaal, net wat je nog over hebt.

2) wat je vwb de nieuwe geluidsformaten is het heel simpel:
de hybride speler zal deze kunnen lezen maar om ze te horen zal ook je receiver deze moeten ondersteunen. Zolang je receiver dat niet doet, zal deze het "normale" DD of DTS geluid weergeven. Bovendien kan het alleen als zowel de speler als de receiver een HDMI 1.3 aansluiting hebben.

3) hoe heb je je dvdrecorder nu aangesloten? gewoon via rood-witte tulpjes? sluit hem dan een optisch of coaxiaal aan.

Avalan
01-10-2007, 18:16
1/ Op mijn versterker een Sony waarin op dit moment al een dvd-speler (Sony NS-52) en een HD-recorder (Philips DVDR 3360 H) zijn aangesloten, is daar überhaupt nog plaats om een toestel bij te steken? Ik heb altijd gemerkt dat de geluidskwaliteit van de losse dvd-speler excellent is, maar die van de dvd-recorder overstijgt kwalitatief het stereogeluid van de televisie niet.


Als er een iemand zou weten of er nog plaats is om er iets bij in te pluggen, dan zal het jij zelf wel zijn zeker ?! :confused: Al eens achteraan het toestel gekeken ??



Als daar straks nog eens een BR/HD bijkomt, wil ik toch qua geluid het onderste uit de kan halen voor alle toestellen tegelijk, liefst met het niet te veel versteken van kabeltjes, tenzij hiervoor T--stukjes bestaan of zo. Ik kan moeilijk een andere receiver per nieuwe media gaan kopen. De betere televisie (Full HD) zal ook voor een andere keer zijn, ik moet zien wat budgetwijs mogelijk is, en wilde daarom toch alvast met de speler beginnen, kan ik de media vergelijken.


Eventueel kan je nog inputs gaan 'overloaden'. Dat wil zeggen dat je op 1 logische input met meerdere fysische inputs, ook meerdere apparaten aansluit. Bvb als je voor de input DVD zowel een coax als optische input hebt, kun je daar perfect 2 toestellen op aansluiten. De versterker detecteert (normaliter) vanzelf wel op welke van de 2 het een signaal ontvangt.



2/ Geluid: Wie maakt me eens wijs in die nieuwe audioformaten? Welke zal ik kunnen spelen, welke niet, gesteld dat het inderdaad de BD-UP5000 wordt? Mijn receiver is een Sony STR-DE 597


Als ancien hier ontgoochel je me wel nogal. Het heeft me wel geteld 20 seconden geduurd om terug te vinden dat jouw receiver geen van de nieuwe formaten aankan. Snap niet dat je zelf niet even snel gegooglet hebt.
Anyway, je zal dus beperkt blijven tot de 'oude' formaten die normaliter ook op BluRay disks staan, zoals de goeie oude DTS(-ES) en DD(EX).



3/ Bovendien, het kan extreem stom klinken, maar is het mogelijkom de DVD-recorder Philips DVDR 3360 H) zodanig te verbinden dat die beter geluid geeft dan standaard televisie-stereo? Zoner de standaard dvd of de eventueel nog te kopen BD-UP in het gedrang te brengen.


Hij is nu al digitaal aangesloten, dus ik zou niet weten hoe je het geluid nog beter kunt maken. BTW, bedoel je het geluid van zelfgemaakte opnamen ? Dan lijkt het me nogal evident dat je dat niet beter krijgt dan wat je op TV hoort. Bedoel je daarentegen ook bij DVDs, dan is dat wel verbazend (zeker gezien je zelfs zegt dat je TV beter geluid geeft). Toch iets mis met die recorder dan.
Edit: nog eens herlezen en blijkbaar zeg je toch niet direct of hij analoog of digitaal aangesloten is. Dus ik zou dat eerst eens checken. Opnieuw volgens google heeft je versterker 2x optisch en 1x coax, dus met bovenstaande 'overloading' truuk kun je perfect 3 toestellen digitaal aansluiten.



4) Ga ik van de verbetering van het beeld al iets merken? (FTR 9955 Philips)


Helemaal geen idee wat je hier bedoelt. Die FTR is een tuner, dus wat die te maken heeft met die BluRay speler is een raadsel. Tenzij je vraagt of het beeld uit die BluRay speler beter zal zijn dan het beeld van die FTR. Dan is het antwoord nogal evident, zou ik denken.

Frenkel
01-10-2007, 19:14
Werner,

Hybride zou middel HDMI moeten, maar dan moet je receiver dat onderstuenen, zoniet wordt ook deze optisch of coaxiaal, net wat je nog over hebt.



De Samsung BD-UP 5000 heeft toch ook gewoon anologe 5.1/7.1 uitgangen, dacht ik.
Ik heb het zo snel niet kunnen vinden, maar als de Sony reciever van Werner anologe 5.1 ingangen heeft, kun je de meeste nieuwe audioformaten gewoon door de speler laten decoderen en via die anologe 5.1 naar de versterker sturen.
Je hebt dan echter wel 6 kabels nodig tussen de reciever en de HD speler.

@ Werner
Als de resolutie van je plasma, 852*480 is, (wat vaak het geval is bij wat oudere plasma's), zul je weinig tot geen verschil zien tussen DVD en HD DVD/BD.
Eigenlijk is een HD Ready Plasma op zijn minst toch wel vereist, ook al vanwege de aanwezigheid van een HDMI aansluiting.

Werner
01-10-2007, 22:00
Dat ik misschien een beetje stom overkom is omdat ik door het bos helemaal de bomen niet meer zie - ik ben een tijdje echt niet meer mee geweest met alle laatste innovaties op het gebied van de technologie te volgen. Dat van die versterker had ik kunnen weten, maar (ik heb even geen zin om mijn HT half af te gaan breken) ik herinner me dat, toen ik mijn gewone speler (NS52) aansloot op de versterker ik daar één van de "speciale" aansluitingen (optisch, coaxiaal... ik weet het even niet meer van buiten) voor gebruikt heb, maar dat daardoor de dvd-recorder gewoon maar via rood-witte tulpjes heb moeten aansluiten. Vandaar dat ik via de DVD Recorder alleen maar over ordinair stereogeluid beschik. Niet dat dat een groot bezwaar is, want als ik naar dvd's met alle toeters en bellen (DTS, DD-EX, etc) luister dan gebruik ik toch de NS52.

Ik moet toch dan maar eens van mijn hart een steen maken en de boel eens afbreken om de kabels te checken. 't Is daar achter de kast een soep, en natuurlijk zijn al die draden te kort om het toestel uit de kast te kunnen halen en eens deftig te kunnen bekijken. Maar als ik meer weet dan zal ik hier nog even posten. Mijn vingers beginnen al te jeuken.

Anderzijds: jammer dat het beeld er niet beter op schijnt te worden. Mijn plasma is nog niet zo oud, en om én te investeren in een BR/HD, én in een nieuw scherm, dat kan den bruine niet trekken. Het zal hoe dan ook een investering in schijfjes worden.

Avalan
01-10-2007, 22:39
Vooraleer je begint af te breken zou je natuurlijk gewoon eens kunnen googlen. Gegarandeerd vind je wel een foto van de achterkant (zou zeker ook in de manual moeten staan). Dan kun je zeker en vast via wat gezoek en gepuzzel erachter komen hoe het bij jou aangesloten is, en dus ook welke aansluitingen nog vrij zijn.
Ivm digitaal kom je enkel in de problemen als je 2 toestellen hebt die allebei enkel coaxial hebben. Volgens wat ik met Google vind, heeft je DVD-speler in elk geval al zowel coaxial als optisch. Dus volgens mij is het perfect mogelijk zowel je DVD-speler als je DVD-recorder digitaal aan te sluiten.
Dus misschien toch maar eens afbreken dus ;).

Werner
01-10-2007, 22:44
Omdat ik toch een beetje in het ijle aan het lullen ben, ben ik toch maar eens achter mijn toestellen gekropen en heb even wat aantekeningen gemaakt, dat mijn situatie wat duidelijker is. Sorry als mijn uitleg niet voldoende is, maar nogmaals, ik ben niet zo'n techneut meer.

* De NS52 is aangesloten op de receiver via zo'n gele coax-kabel voor het geluid en via een Component YPbPr-drietal kabels aan de tuner. Er is ook nog een optische uitgang aanwezig, maar die is niet in gebruik.

* De receiver ontvangt dus de NS52 via de coax-kabel. Er zitten nog twee optische uitgangen in, niet in gebruik. De onderste is gewoon "optisch" gelabeld, op de bovenste staat SA-CD/ CD/in. Volgens mij zien de twee er overigens identiek uit.

* Dan is er nog de Philips dvd-recorder DVDR 3360 H. Die hangt aan de tv-tuner via een ordinaire scartkabel, en als ik me niet vergis gaat die naar de audio-apparatuur via een ordinair paar rood-witte stekkertjes. Er is nog een digitale audio-uitgang vrij, alsook een uitgang met cvbs op. Maar de recorder bevat voor zover ik kan zien geen optische uitgang, alhoewel ik moet toegeven dat ik nu zwaar aan het hallucineren ben en overal uitgangen en stekkertjes zie.

Een logische oplossing zou dan volgens mij erin bestaan - corrigeer me als ik verkeerd ben - de dvd-recorder heraan te sluiten via de coax en dan de NS52 te herverbinden via de optische uitgang, of zie ik dat verkeerd? Dan rest echter nog wel het probleem waar eventueel een nieuw toestel zoals de BR-HD zou moeten worden aangesloten. Two is company but three is a crowd.

Arnold van Oostrum
01-10-2007, 23:42
Dag Werner, in je posting zitten veel vragen. Beantwoorden is lastig, omdat je een veelheid aan apparatuur wil aansluiten, maar niet helemaal duidelijk is wat je nu hebt of wilt.

Om met de Samsung combi HD speler te beginnen. Waarschijnlijk is deze speler pas begin volgend jaar verkrijgbaar. Prijs zal ongeveer 800-900 euro worden.
Als gewone DVD speler lijkt de Samsung goede specs te hebben en kan mogelijk beter beeld geven dan je Sony DVD speler. Kan... dat is nog niet met zekerheid te zeggen.
Je hebt geloof ik een Philips plasma scherm met nog de oudere (NTSC gebaseerde) resolutie van 853*480. Klopt dit. Dit scherm heeft een aparte tuner-/aansluitbox?
Als dit klopt, zul je helemaal geen voordeel hebben bij de HD kwaliteiten van de Samsung. Je hebt dan toch echt minimaal een HD ready scherm met HDMI ingang nodig. Jouw aansluitbox heeft scart ingangen, daar heb je niks aan met de Samsung. Je moet minimaal component (drie RGB gekleurde stekkers) hebben. Heeft die aansluitbox componentaansluiting? Beste is toch HDMI, maar dan moet je een moderner scherm nemen.

De Samsung zal de nieuwe HD audioformaten in brede zin ondersteunen. Ik geloof dat de Samsung deze hoog resolutie audioformaten als DTS HD, Dolby TrueHD en PCM 7./1 / 5.1 zelf intern decodeert. Je moet dan deze speler met 6 cinchkabels aansluiten op de analoge 5.1 ingang van je Sony AV-receiver. Je hebt dan zeker voordeel van de nieuwe hoog resolutie audioformaten.
De Samsung zal ook HDMI 1.3a ondersteunen, maar daar heb je wat geluid betreft alleen wat aan als je ook een moderne AV receiver met HDMI 1.3a hebt die de nieuwe audioformaten kan decoderen. Bv. de nieuwe Denon 4308.

Wat betekent dit voor de rest van je setup.
Ik weet niet of je van plan bent om de Sony DVD speler te houden. Die heb je nu via coax hebben aangesloten op de Sony AV receiver. Dat is goed.
Hoe is de DVD speler op de Philips plasma aangesloten? Via scart of anders?

De Philips DVD recorder zou ik ook digitaal aansluiten op de Sony AV receiver. Als de Philips geen optisch heeft, dan mogelijk de Sony DVD speler wel. Bij digitale aansluiting laat je in beide gevallen de Sony AV receiver de geluidsdecodering doen. Is beter.

Als ik jouw vraag zo lees, dan lijkt het alsof je nog niet zoveel werk gemaakt hebt van kwalitatief goede bekabeling. Besef dat goede bekabeling veel invloed heeft op de kwaliteit van je beeld en geluid. Reserveer daarom altijd ongeveer 15-20% van je totale set aankoopprijs voor goede bekabeling.

Avalan
02-10-2007, 11:48
Een logische oplossing zou dan volgens mij erin bestaan - corrigeer me als ik verkeerd ben - de dvd-recorder heraan te sluiten via de coax en dan de NS52 te herverbinden via de optische uitgang, of zie ik dat verkeerd? Dan rest echter nog wel het probleem waar eventueel een nieuw toestel zoals de BR-HD zou moeten worden aangesloten. Two is company but three is a crowd.

Inderdaad, dat is wat ik eerder al bedoelde. Met je DVD-recorder heb je geen keuze, dus die sluit je eerst aan. Dan schiet alleen optisch over voor de DVD-speler. Voor de BluRay speler zou je dan ook de optische aansluiting moeten gebruiken (zou me zwaar verbazen moest die geen optische uitgang hebben).

Werner
02-10-2007, 22:06
Okee Arnold, ondanks mijn relatief verwarde uitleg is dat ongeveer wat ik moet weten. Mijn bekabeling tussen de DVD-speler en de versterker is overigens okee, alhoewel ik blijkbaar beter van coax naar optisch ga overschakelen. De dvd-recorder is er zo wat achteraf bijgekomen toen mijn video aan zelfvernietiging deed, en ik heb niet echt de moeite gedaan om hem deftig aan te sluiten, omdat 'ie ook alleen maar dient om gewone tv-programma's mee op te nemen en weer te geven, wat perfect in stereo kan.

Maar dan weet ik voorlopig genoeg. Bedankt.
't Is voor mij ook een klein beetje kwestie van budget wat ik eerst ga doen. Maar als ik al begin met een BR-HD speler kan ik de nieuwe generatie schijfjes alvast lezen.